X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ריי. "נשבר לי" [צילום: צ'רלי נייברגול, AP]
טראמפ תוקף, ראש ה-FBI שותק. האם הוא טועה
וושינגטון פוסט מדוע מסביר כריסטופר ריי, מינוי של טראמפ, אינו מגיב על המתקפות חסרות התקדים בעקבות הפשיטה על מאר-א-לאגו

מהרגע בו דיווח דונלד טראמפ על פשיטת ה-FBI על אחוזת מאר-א-לאגו, שמו הוא ובני בריתו על הכוונת את הבולשת. הסוכנים שערכו את החיפוש הוכפשו בפוסטים ברשת החברתית של טראמפ. שיח אלים התפשט ברשת. אדם אחד ניסה לפרוץ למשרד הבולשת בסינסינטי ונורה למוות. אדם אחד נעצר בפנסילבניה לאחר שאיים לרצוח סוכנים. טראמפ ובכירים אחרים האשימו את הבולשת בשיקולים פוליטיים וחלק מתומכיו קראו לפגוע בתקציבה.
בתגובה העביר ה-FBI סקירת מודיעין המזהירה מפני התגברות האיומים, הידק את האבטחה על מתקניו והסיר מידע אישי מן הרשת כדי להגן על אנשיו. ראש הבולשת, כריסטופר ריי, נותר מאחור בהתאם למדיניות הקבועה שלה. אך בשבוע שעבר, חושף וושינגטון פוסט, אמר ריי, בשיחת הווידאו הקבועה שלו עם בכירי הבולשת, כי נשבר לו מההתקפות והאיומים. היה זה גילוי נדיר של כעס מצידו של מנהל הנחוש למנוע שערוריות פוליטיות מסוג אלו שאפיינו את תקופתו של קודמו, ג'ים קומיי, שאהב הרבה יותר את אור הזרקורים.
השבועיים האחרונים מציגים בפני ריי את אחד ממבחני המנהיגות הקשים ביותר בחמש השנים שחלפו מאז מינה אותו טראמפ למחליפו של קומיי המודח. למרות קריאות לתגובה תקיפה יותר, הוא נמנע מלקפוץ לזירה הציבורית, נאמן לגישתו לפיה יש להתמודד עם מחלוקות בשקט מקצועני. בשיחה הווירטואלית אמר ריי: "כפי שאמרתי שוב ושוב בשנים האחרונות, התגובה הטובה ביותר שלנו – זאת שלעולם לא ניתן להטיל בה ספק או להוציא אותה מן ההקשר – היא להפגין את נחישותנו לבצע בצורה הנכונה את עבודתנו".
מדי בוקר נפגשים ריי ועשרות מבכירי ה-FBI באחד החדרים המאובטחים ביותר במטה הבולשת בוושינגטון כדי לדון באירועי היום הקודם ובסיכונים של היום הנוכחי. בעשרת הימים האחרונים תופס האיומים על אנשי הבולשת מקום הולך וגדל בדיונים אלה, והבכירים מחליטים אלו מהם רציניים יותר ומצריכים הקצאת משאבים נוספים לסוכנים ולמשרדים. "תמיד ניצבנו בפני איומים", אומר אחד מבכירי הבולשת, "אבל לאחרונה יש עלייה ברמת האיומים ובחומרת הרטוריקה, ואנחנו ממוקדים בהגנה על עובדינו".
שר המשפטים, מריק גרלנד, הוא שיצא בשבוע שעבר בצורה פומבית להגנת הבולשת, באומרו שאנשיה – כמו אנשי משרדו – הם "משרתי ציבור מסורים ופטריוטים". זוהי הדרך הנכונה מבחינת הנוהג המקובל, אך יש הטוענים שהוא לא עוצב לתרחיש בו הבולשת סופגת מתקפות בלתי פוסקות מצד נשיא לשעבר המציף את תומכיו במסרים מסוכנים.
טראמפ לא הבין שה-FBI אינו עובד בשבילו
סנאטור רפובליקני השווה לגסטפו [צילום: סטיב הלבר, AP]

ההתלבטות של ריי זהה לזו בפניה ניצב כל מי שסופג איומים מצד ההמון של טראמפ: להילחם בחזרה או לשתוק כדי שלא להסלים את המצב – מנתח הפוסט. פקידים לשעבר בבולשת אומרים, כי ריי מעדיף שלא להגיב בשל הסערות שעורר קומיי כאשר הודיע 11 ימים לפני בחירות 2016 על פתיחה מחדש של חקירת פרשת המיילים של הילרי קלינטון. יש הטוענים, כי ההודעה פגעה קשות באמון הציבור ב-FBI, המקפיד עד מאוד להפגין את עצמאותו מלחצים פוליטיים. יומיים לפני הבחירות הודיע קומיי על סגירת התיק. טראמפ ניצח באחת הבחירות הצמודות ביותר בהיסטוריה המודרנית. מבקר משרד המשפטים, מייקל הורוביץ, מתח ביקורת חריפה על קומיי בשל חריגתו מהנורמות של הבולשת והמשרד.
פרשה זו עומדת לנגד עיניו של ריי, שמדיניות הפרופיל שלו הפוכה בתכלית מזו של קומיי ונתפסת כרגיעה חיונית בתקופה סוערת. לארי תומפסון, שהיה סגן שר המשפטים והמנטור של ריי, מתאר אותו כמי "ללא ספק נחוש לעשות את הדבר הנכון, אבל בדרך הנכונה". אלא שהפשיטה של מאר-א-לאגו הציבה את ריי בנקודה בלתי נוחה כאשר הבולשת מצויה בקו האש הפוליטי.
טראמפ אמר ליועציו, כי מאז עזב את הבית הלבן – שום נושא לא ליכד את הבוחרים מאחוריו כמו הפשיטה על אחוזתו שבפלורידה. הוא שם לב לכמות הפוליטיקאים הרפובליקנים אשר גינו את הבולשת, כולל כאלו שלא ציפה זאת מהם. טראמפ תיאר את הסוכנים כ"מזדיינים" הרודפים אותו, וטען שייתכן שהם הותירו אחריהם מכשירי האזנה; חלק מתומכיו העלו את האפשרות שהם שתלו את המסמכים המסווגים שנמצאו בחיפוש.
הפוסט מזכיר, כי טראמפ הוא אשר מינה את ריי לתפקיד, בין היתר בהמלצתו של מושל ניו ג'רזי לשעבר, כריס כריסטי. אולם טראמפ החל להאמין שה-FBI משתייך לרודפיו וקיטר שוב ושוב על ריי באוזני יועציו. הגנרל ג'ון קלי, שהיה השר לביטחון פנים וראש הסגל בממשל טראמפ, ציטט את טראמפ כמי שאמר שוב ושוב שהוא רוצה שמנהל הבולשת יהיה נאמן לו. לדבריו, טראמפ פשוט לא הפנים שהבולשת אינה עובדת עבורו אישית. לדברי ג'ון בולטון, שהיה יועצו של טראמפ לביטחון לאומי, האחרון רטן שהבולשת היא חלק מה-deep state
אשר נלחמה נגדו ב-2016 ותעשה זאת שוב ב-2020. היועצים המשפטיים לבית הלבן, פט סיפולון ודונלד מק'גאן, בלטו בהגנה על הבולשת ומשרד המשפטים.
כאמור, הביקורת על ה-FBI מושמעת לאורכה ולרוחבה של המפלגה הרפובליקנית. הפשיטה הייתה פעולה של "רפובליקת בננות" או "דיקטטורה", טענו כמה מאנשיה; הסנאטור ריק סקוט אפילו השווה את הבולשת לגסטפו. רק בודדים יוצאים נגד מתקפות אלו. מארק שורט, שהיה ראש הסגל של מייק פנס, הגיב: "היחידים שרוצים לקצץ בתקציב ה-FBI הם הקומוניסטים הסינים, הסוחרים בבני אדם בגבול וקרטלי הסמים בקולומביה". ואילו ציר בית הנבחרים בריאן פיצפטריק, לשעבר סוכן FBI, קרא לעמיתיו להיזהר מפגיעה באמון הציבור שבלעדיו הבולשת אינה יכולה למלא את תפקידה.

תאריך:  22/08/22   |   עודכן:  22/08/22
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותפרשות טראמפ
איתמר לוין
שר המשפטים הנוכחי הוביל את חקירת הפיגוע ב-1995, הוא יודע מה המשמעות של אלימות פוליטית - ושם עמד על חקירה מהירה ושקופה, מזכיר אקונומיסט
איתמר לוין
הסדר טיעון עם אלן וייסלברג, שעבד עשרות שנים לצידו של טראמפ: יודה ב-15 עבירות מס, יישלח לחמישה חודשי מאסר ויעיד נגד Trump Organization - אך לא נגד הנשיא לשעבר וילדיו השותפים בניהול עסקיו
איתמר לוין
מדובר בסיווג המוטל בעיקר על פעולות חשאיות של ארה"ב בחו"ל    בסך-הכל נתפסו 11 קבוצות של מסמכים מסווגים, כולל ארבע בסיווג "סודי ביותר"    הבולשת מייחסת לטראמפ עבירה על חלקים מחוק הריגול
יאיר נבות
צו החיפוש אושר בגלל חומרת החשדות נגד טראמפ, שמתרכזים בעבירה לכאורה על "חוק הריגול"    טראמפ הסתבך בשל אישיותו הבעייתית, הנרקיסיזם והילדותיות; הם שהעיבו מאוד על התנהלותו בתחומי הביטחון הלאומי, שדורשים תבונה, אורך רוח ושיקול דעת
יואב יצחק
כך חושף וול סטריט ג'ורנל    חלק מהמסמכים עוסקים בתוכנית הגרעין של אירן    בית המשפט בפלורידה התיר לפרסם את צו החיפוש שניתן ל-FBI    לטענת טראמפ, מנסים להפלילו גם במחיר שתילת ראיות במטרה למנוע ממנו להתמודד בבחירות לנשיאות    מאשים: "אותם אנשים בזויים מעורבים גם בזה. כמו ש'רוסיה, רוסיה, רוסיה' הייתה תרמית, גם זו תרמית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il