X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"ארטמיס 1". השיגור נדחה פעם אחת [צילום: בריאן אנדרסון, AP]
התוכנית של נאס"א: האדם יחזור לירח ב-2025
אם מזג האוויר יאפשר ולא יהיו תקלות טכניות, השלב הראשון בתוכניתה של סוכנות החלל האמריקנית ייצא לפועל בסוף השבוע ניו-יורק טיימס מסביר למה עכשיו, מה הלאה ומדוע התוכנית שרדה דווקא בגלל שהיא כה יקרה

אם הכל ילך כפי שמתכננת נאס"א, בני אדם ישובו בקרוב לצעוד על הירח. סוכנות החלל האמריקנית מתכננת לשגר בסוף השבוע חללית בלתי מאוישת, חלק ממשימת "ארטמיס 1", אשר תגיע לירח ותחזור לכדור-הארץ בעוד חודש וחצי. התוכנית היא שאסטרונאוטים ינחתו על הירח בשנת 2025, מדווח ניו-יורק טיימס.
מדוע הירח? מספר גורמים מניעים את נאס"א לשוב לירח לאחר הפסקה של למעלה מ-50 שנה. האחד הוא הרצון להנחית בני אדם על מאדים; תוכנית "ארטמיס" תבחן כמה מן הטכנולוגיות וההיבטים הלוגיסטיים הדרושים. לצד זאת, יש לה ערך מדעי משל עצמה. סלעים שנאספו במשימות קודמות חשפו את מקור הירח: כנראה שברים שהתפזרו אחרי שעצם בגודל מאדים התנגש בכדור-הארץ לפני 4 מיליארד שנים.
בתוכנית הנוכחית מבקשת נאס"א ללמוד במיוחד על קרחונים במערכת הירח, אשר בהתאם לגילם יכולים לספק מידע על תולדות מערכת השמש. הקרח יכול גם לסייע בהקמת בסיס קבוע על הירח, אם ניתן יהיה להופכו למי שתייה, לחמצן או לדלק לספינת חלל. המשימה יכולה להניב גם תועלות נלוות; יוזמות קודמות בתוכנית החלל הובילו לטכנולוגיות המשמשות בחיי היום-יום, כולל מחשוב ושימור מזון.
מה הלאה? השיגור הנוכחי אמור היה להתבצע כבר ביום שני (29.8.22), אך נדחה בשל בעיה טכנית שהתגלתה ברגע האחרון. הוא עלול להידחות שוב, אולי בחודשים, אם מזג האוויר יהיה גרוע או אם תצוץ תקלה נוספת. אבל לאחר שמשימת "ארטמיס" תצא לדרך, נאס"א מתכננת מסעות נוספים לירח. "ארטמיס 2", המתוכננת כרגע ל-2024, תהיה מאוישת ותטוס מסביב לירח. "ארטמיס 3" תנחית עליו לראשונה אישה ובן-מיעוטים. בטווח הארוך יותר, נאס"א מקווה להקים בירח נקודות קבועות שיהוו בסיס למחקרים במרחקים גדולים יותר.
מדוע כעת? מוקדם יותר השנה שיגרה נאס"א את הטלסקופ ג'יימס ווב, שכבר מספק תמונות מרהיבות של מערכת השמש והחלל העמוק. במידה מסוימת, הצירוף של שתי המשימות השנה הוא צירוף מקרים. לאחר התרסקות ה"קולומביה" ב-2003 [בה נהרג אילן רמון – א.ל] החלה נאס"א לעבוד על שיטות תעבורה אחרות. שנה לאחר מכן החלה לבנות את הטלסקופ; שני הפרויקטים הושלמו בסמיכות זמנים.
לצד זאת, מציין הטיימס, מדינות אחרות נושפות בעורפה של נאס"א. סין, למשל, שיגרה שלוש משימות רובוטיות לירח. "אנחנו צריכים להיות מודאגים מכך שהם יאמרו: זה השטח הבלעדי שלנו, אתם תתרחקו מכאן. זה אחד הדברים שאנחנו מביאים בחשבון", אומר מנהל נאס"א, ביל נלסון. גורם נוסף הדוחק בסוכנות הוא חברות פרטיות כמו SpaceX של אלון מאסק ו-Blue Origin של ג'ף בזוס, שמטרתן להפוך את הנסיעה לחלל למיזם עסקי. הגורמים הפרטיים קיבלו מנאס"א סיוע רב, ובמקביל הגבירו את העניין הציבורי בנסיעות לחלל.
מה אומרים המתנגדים? יש המותחים ביקורת על תג המחיר של משימות "ארטמיס". עד שאנשים ידרכו שוב על החלל, נאס"א תוציא 100 מיליארד דולר (התקציב שלה הוא 0.5% מהתקציב הפדרלי). המחיר גרם לממשל אובמה לבטל גרסה קודמת של התוכנית. אבל המחיר הוא דווקא אחת הסיבות שהתוכנית שרדה: חברי קונגרס המפקחים על נאס"א - במיוחד מטקסס, אלבמה ופלורידה – דאגו לכך שתוכניות של הסוכנות יגיעו למדינותיהם, וכך גרמו לכך שהתוכנית תימשך.
אקונומיסט טען לאחרונה, שעל נאסא להיות יעילה יותר ודומה לחברות פרטיות העוסקות בחקר החלל. העיתון השווה את הטילים של "ארטמיס" לאלו של SpaceX, שהם גם זולים יותר וגם ניתנים לשימוש חוזר. נאס"א אכן מתכננת לשתף פעולה עם מאסק בהיבט קריטי של "ארטמיס 3": החללית הפרטית תוביל אסטרונאוטים לקרקע הירח. אבל נכון לעכשיו, נאס"א עובדת בעיקר עם הטכנולוגיה שפיתחה בעצמה ושיש לה ניסיון מוצלח איתה.

תאריך:  02/09/22   |   עודכן:  02/09/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התוכנית של נאס"א: האדם יחזור לירח ב-2025
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
למרות העוצמה שמפגינה כלכלת היבשת בחודשים האחרונים, כל נורות האזהרה דולקות באדום בוהק ומלמדות על מיתון אותו יובילו גרמניה, איטליה ומדינות מרכז היבשת ומזרחה    אקונומיסט מסביר מדוע העתיד נראה כה עגמומי
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מדווח על הפסד צפוי לעיתון בשנה הנוכחית ועל ירידה במספר המנויים, למרות המאמצים להרחיב את תחומי הכיסוי    הפוסט מכחיש שבכוונתו לצמצם את מספר המשרות במערכת וצופה הצלחה כספית
איתמר לוין
אקונומיסט טוען שכוח התימחור של החברות הגדולות, בדרך כלל מושג שלילי, מאפשר להן למנוע גלישה של המשק למיתון    ייתכן שבסופו של דבר ה"פד" יגרום למיתון כדי להילחם באינפלציה, אבל זה לא יהיה קל
איתמר לוין
המדינה המאוכלסת ביותר בארה"ב קבעה שמכוניות הבנזין מן הכבישים עד 2035 והיא עשויה לסחוף אחריה שליש משוק הרכב החדש בארה"ב    וושינגטון פוסט סבור שלמרות הבעיות שנותרו, זוהי סיבה של ממש לאופטימיות
איתמר לוין
חוקרי פרשת המסמכים חושדים כעת גם שטראמפ ואנשיו ניסו לשבש את החקירה, וזאת במקביל להתמקדות משרד המשפטים במעשיו של טראמפ סביב אירועי 6 בינואר    ניו-יורק טיימס על ההחלטות הקשות שבפני השר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il