X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מתקן נפט סעודי [צילום: עמר נביל, AP]
ארה"ב ומדינות המפרץ תקועות זו עם זו
הכעס ההדדי הוא אמיתי, גם אם נובע מאי-הבנות - אך הן לסעודיה ושכנותיה והן לארה"ה אין חלופה אמיתית ליחסיהן, מנתח אקונומיסט

גבר סעודי המבקש לגרש את אשתו, צריך רק לומר לה "מגורשת" שלוש פעמים והסיפור נגמר. קשה יותר לנתק קשרים דיפלומטיים, אולי למרבה המזל. היחסים בין ארה"ב לסעודיה מצויים בשפל חסר תקדים מאז קיצוץ תפוקת הנפט בידי אופ"ק+ ומחוקקים דמוקרטיים מבקשים להפסיק את השותפות בת 77 השנים. מדינות המפרץ מצידן נפגעו ממה שהם רואות כטון אמריקני מתנשא.
כמו בכל מערכת יחסים, חלק מהדיבורים הכעוסים הם רק דיבורים. אבל נתק מוחלט הוא בלתי סביר בדיוק כמו האפשרות שהצדדים יסכימו להתנשק, סבור אקונומיסט. עסקת נפט תמורת ביטחון עיצבה את היחסים במשך עשרות שנים, היא נחלשה אך איש אינו יודע מה יבוא במקומה. הנישואין הבלתי-מאושרים יימשכו עוד שנים.
סעודיה טוענת שקיצוץ התפוקה הוא החלטה טכנית בשל הבלגן בשוק הנפט והירידה בביקוש מצד המדינות העשירות. מבחינת ארה"ב זוהי בגידה לאחר שהנשיא ג'ו ביידן נאלץ לבצע פניית פרסה, לבקר בסעודיה ולהיפגש עם מוחמד בן סלמאן העומד מאחורי רצח העיתונאי תושב ארה"ב ג'מאל חאשוקג'י. במקום להעלות את התפוקה, הסעודים מובילים את הפחתתה ובכך – טוענת ארה"ב – הם מתייצבים לצידה של רוסיה. חלק מן הדמוקרטים אפילו טוענים שמטרתה של ריאד היא לסייע לרפובליקנים בבחירות האמצע; מבחינת מדינות המפרץ זוהי טענה אבסורדית.
מפיקות הנפט האחרות התייצבו לצידה של סעודיה. בחריין וכוויית, חברות אופ"ק+ ובעלות בריתה של ארה"ב, הבהירו שתמכו בקיצוץ. אפילו איחוד האמירויות, שלעיתים קרובות חולקת על מדיניות הנפט של סעודיה, הודיעה פומבית על תמיכתה. האיחוד שלח איתות ברור עוד יותר כאשר נשיאו, מוחמד בן זייד, נפגש לפני שבועיים עם ולדימיר פוטין. לדברי האמירויות, הנושא היה אפשרות לשלום באוקראינה; הפגישה לא הניבה דבר, אך עצם קיומה היה רב-משמעות.
מנהל נפט מהאמירויות אמר החודש, כי התגובה האמריקנית מזכירה את העידן הקולוניאלי. אקדמאי מקומי אומר כי על הדמוקרטים להתעורר ולהבין שמדינות המפרץ מוכנות לומר "לא" לוושינגטון. פרשן המקורב למשפחת המלוכה העיר, כי סעודיה יכולה לפרוש מאופ"ק ולהקים ארגון משלה עם עוד שתיים-שלוש מדינות, ואז השפעתה תהיה גדולה עוד יותר.
המשבר הנוכחי נובע מאי-הבנה הדדית, טוען אקונומיסט. הדמוקרטים שוב אינם מסתפקים באספקת נפט אמינה, אלא רוצים אותה במחיר נמוך. מדינות המפרץ רוצות הגנה פעילה יותר – לא רק הבטחת המעבר במיצרי הורמוז, אלא גם כניסה לפעולה כאשר הן מאוימות בידי אירן ושלוחיה. כשלונותיה של ארה"ב בעירק ובאפגניסטן לא הגבירו את האמון בה, בלשון המעטה. שני הצדדים אינם מוכנים לוותר: הסעודים ושכניהם לא יוותרו על מיליארדי דולרים כדי לסייע לביידן לזכות בעוד קולות; רוב האמריקנים מעדיפים להתרחק מהמזרח התיכון אחרי שני עשורים הרי אסון, וגם הרפובליקנים בהנהגת דונלד טראמפ אינם להוטים להגן על מדינות המפרץ.
למרות תסכולן מארה"ב, למדינות המפרץ אין חלופה טובה. רוסיה אינה יכולה להגן עליהן ולספק להן נשק, ודאי כאשר היא שקועה בבוץ באוקראינה ונתונה תחת עיצומים כבדים. סין שותפה טובה יותר ואינה מנדנדת על זכויות אדם, אבל אין לה עניין בהגנה על מדינות המפרץ. הן רוסיה והן סין מיודדות עם אירן, הארכי-יריב של מדינות אלו. וכך ארה"ב ומדינות המפרץ תקועות זו עם זו, לפחות בינתיים. הן יכולות להיות חלוקות עד מאוד בנוגע לנפט ואוקראינה; עסקת נפט-ביטחון שוב אינה בסיס איתן ליחסיהן; אבל אין להן מישהו אחר.

תאריך:  24/10/22   |   עודכן:  24/10/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב ומדינות המפרץ תקועות זו עם זו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
משלחת בכירה של חמאס ביקרה השבוע בדמשק והתפייסה עם הנשיא הסורי בשאר אסד לאחר נתק של יותר מעשר שנים. הפיוס אמור להביא לפתיחה מחדש של משרדי חמאס בדמשק ולחידוש פעילות הזרוע הצבאית שלה בסוריה, זוהי התפתחות רעה עבור ישראל
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח על זעם במפלגה על קיצוץ תפוקת הנפט, הנתפס כמכה מתחת לחגורה לביידן - שדווקא הוא אינו ממהר לפעול
איתמר לוין
וושינגטון פוסט חושף: עשרות קצינים בכירים אמריקנים בדימוס עבדו ועובדים בשכר עתק עבור סעודיה ואיחוד האמירויות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט סוקר את 80 שנות היחסים בין המדינות ומסביר מדוע המשבר הנוכחי - סביב הפחתת תפוקת הנפט - הוא כה עמוק
יוני בן-מנחם
משלחת בכירה של חמאס תצא בקרוב לדמשק כדי להיפגש עם הצמרת הסורית ולדון עמה בחידוש היחסים לאחר נתק של עשר שנים    חמאס מעוניינת בהידוק הקשר עם "ציר ההתנגדות", בפתיחה מחדש של משרדה בדמשק ובאפשרות לפעילות צבאית משטח סוריה נגד ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il