X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קנדי וכרושצ'וב. מדינאות או השפלה [צילום: AP]
פוטין טורח להדגיש: אני לא כרושצ'וב
טימותי נפתלי מסביר ב-Foreign Affairs שיש הבדלים משמעותיים בין משבר הטילים בקובה לבין הסכנה הגרעינית באוקראינה

לפני 60 שנה פתרו הבית הלבן והקרמלין בדרכי שלום את משבר הגרעין המסוכן ביותר בעידן המודרני – משבר הטילים בקובה. בצורה בלתי מפתיעה, פרשנים מחפשים את הלקחים מאותו משבר שניתן ליישם במלחמה באוקראינה, בה איים ולדימיר פוטין כמעט במפורש להשתמש בנשק גרעיני. ההיסטוריון המוביל טימותי נפתלי מזכיר ב-Foreign, Affairs כי הן פוטין והן ג'ו ביידן מבוגרים די הצורך כדי לזכור את משבר הטילים, וביידן כבר אמר שהסכנה מפני "ארמגדון" היא הגבוהה ביותר מזה שישה עשורים.
אולם, סבור נפתלי, השניים רואים בצורה שונה את משבר הטילים. לדעת ביידן, הוא נפתר מתוך כבוד הדדי, רצון משותף למנוע מלחמה ומו"מ חכם שאפשר לשני הצדדים לשמור על כבודם. הוא רואה את עצמו במקומו של ג'ון קנדי, אשר סייע לניקיטה כרושצ'וב לרדת מן העץ עליו טיפס. פוטין אינו רואה זאת כך. כרושצ'וב היה הראשון שנסוג: יומיים לאחר הנאום הדרמטי בו דרש קנדי את הוצאת הטילים, כינס כרושצ'וב את הפוליטביורו ואמר שייענה לדרישה כדי למנוע מלחמה, ורק אז ניסה לבנות מהלך שיציל את כבודו.
האמריקנים נוטים לזכור את סיומו של המשבר בדרכי שלום, אבל מנהיגי רוסיה הבינו ומבינים שהייתה זו השפלה. בסופו של דבר, כרושצ'וב נכשל בנסיונו לשווק את סיום המשבר כסוג של ניצחון: שנתיים מאוחר יותר הוא הודח בידי עמיתיו בפוליטביורו בנימוק של חוסר כשירות. ביידן רואה במשבר הטילים הוכחה לחשיבותה של מדינאות; פוטין רואה בו רק חולשה.
בחודש שעבר נשאל פוטין האם הוא רוצה את עצמו בנעליו של כרושצ'וב והשיב: "בשום אופן. אני לא יכול לתאר לעצמי את זה. אין מצב". פוטין הוסיף, שהוא אומנם מוכן לנהל מו"מ עם ארה"ב כפי שעשה כרושצ'וב, אבל לא על המלחמה באוקראינה. כמו כרושצ'וב, הוא מודאג ממצבה של רוסיה בתחרות האסטרטגית עם ארה"ב, אבל בניגוד לו – הוא אינו ממהר להיפגש עם נציגי ארה"ב כדי להפחית את המתיחות הגרעינית.
אין קווי דמיון ישירים בין 1962 לבין 2022, אך הצורה בה רואים ביידן ופוטין את אותו משבר מלמדת רבות על מנהיגות בזמן משבר, סבור נפתלי. כדי להבין הבדלים אלו, כדאי לסכם מה שידוע ממקורות אמריקניים וסובייטיים על הדרך בה מצאו כרושצ'וב וקנדי את המוצא מסכנת מלחמה גרעינית.

דרישות שנועדו להציל את הכבוד
צילום בסיסי הטילים בבנייה בקובה, 16 באוקטובר 1962

המשבר נוצר בשל נסיונו של כרושצ'וב להשיג בבת אחת שלוש מטרות של המלחמה הקרה: שינוי מאזן הכוחות הבינלאומי באמצעות איום טילים בסמוך לארה"ב, הגנה על משטרו של פידל קסטרו וכפיית הסכם חדש בנוגע לשליטה במערב ברלין. הוא חשב שיוכל להגניב לקובה טילים לטווח בינוני וארוך מבלי שיתגלו, ולאחר שיוצבו – הוא יכריז על כך בהופעה תיאטראלית בעצרת האו"ם בנובמבר 1962.
התוכנית החלה להתפורר ב-22 באוקטובר, כאשר קנדי הודיע שארה"ב גילתה שבסיסי טילים נבנים בקובה. כמה שעות קודם לכן התברר לכרושצ'וב, כי ייתכן שהאמריקנים יודעים על מהלכיו והוא חשש שקנדי יתקוף מיידית את קובה. לא הייתה כל כוונה לפנות את הטילים שכבר הוצבו באי, אך הוא גם רצה למנוע התנגשות העלולה להוביל למלחמה גרעינית. כדי להפחית את המתח, החליט כרושצ'וב למחרת שהאוניות הנושאות את הטילים יפנו לאחור ולא יבחנו את נחישות ההסגר שהטילה ארה"ב.
כרושצ'וב קיווה לסימנים לחולשה אמריקנית או להתנגדות של בעלות בריתה להסגר, אך זה לא קרה. במקום זאת, נודע לביון הסובייטי שארה"ב מתכוננת למתקפה על קובה והעלתה את דרגת הכוננות של הנשק האסטרטגי. מחשש להסלמה איומה, כרושצ'וב כינס את עמיתיו ב-25 באוקטובר ואמר שהגיע הזמן למצוא דרך לצאת מהבוץ. הוא חיפש סולם שגם ימנע ממנו השפלה. אולי הוא יוכל להשיג לפחות אחד משלושת יעדיו. למחרת הוא שיגר לקנדי מכתב ובו הציע להוציא את הטילים תמורת התחייבות אמריקנית שלא לפלוש לקובה.
לקנדי וליועציו נדרשה יממה כדי להבין מה כרושצ'וב מציע. בינתיים, מתוך רצון למצוא דרך טובה יותר לשמור על כבודו, העלה כרושצ'וב דרישה חדשה הקשורה ליעד אחר שלו: הוא ביקש שארה"ב גם תסלק ביטוי בולט של האיום על רוסיה – טילים לטווח ארוך שהוצבו בטורקיה. כרושצ'וב ידע שטילים אלו עומדים ממילא להיות מוחלפים בצוללות "פולריס", אבל הוא רצה להשיג עוד ויתור אמריקני, שולי ככל שיהיה. ב-27 באוקטובר הסכים קנדי בפומבי לדרישה הראשונה ובחשאי לשנייה בתנאי שהסובייטים לא יחשפו זאת.
לדברי נפתלי, אין פלא שהרוסים ובמיוחד פוטין רואים את משבר הטילים ככישלון של הקרמלין. כרושצ'וב ויתר על הקמת בסיסי הטילים בקובה בתמורה למעט מאוד: הבטחה בעל-פה שארה"ב לא תפלוש לאי ופינוי של טילים שממילא עמדו לצאת משימוש שעליו אסור היה לו לדבר. מבחינתו של סמכותן כמו פוטין, נפילתו של כרושצ'וב שנתיים בלבד לאחר מכן היא משמעותית לא פחות.

פוטין לא מוכן לוותר על שום יעד
ליווי אמריקני לספינה רוסית המפנה טילים מקובה [צילום: AP]

בחודש שעבר גם הגן פוטין על החלטתו לספח ארבעה מחוזות אוקראיניים וטען לצביעות מצידו של המערב התומך בריבונותה של אוקראינה. לדבריו, מוכנה לדו-שיח עם "המערב האמיתי והמסורתי" על יצירת סדר עולמי רב-קוטבי. מהו אותו מערב? לדעת נפתלי, אין ספק שפוטין התכוון לרפובליקנים בארה"ב ולמפלגות ימין בצפון אמריקה ובמערב אירופה. הוא ציפה בגלוי לכך שבחירות האמצע ישנו את האקלים הפוליטי בארה"ב ויחלישו את התמיכה באוקראינה.
זה לא קרה. אבל בניגוד לכרושצ'וב, פוטין עדיין איננו משוכנע בדבר נחישותם של ארה"ב ואירופה. מכל מקום, הוא דוחה כל השוואה לכרושצ'וב משום שאין הוא מוכן לוותר על-אף אחד מיעדיו המרכזיים, למרות שהניסיון להשיג אותם הוביל את רוסיה למשבר עמוק שחולל נשיא המדינה.
פתרון משבר הטילים לא החל ממפגן של מדינאות אמריקניות אלא מחשש סובייטי שאחריו בא פרגמטיזם, מדגיש נפתלי. ייתכן שהתבוסה בחרסון והצלחותיהם של הדמוקרטים בבחירות האמצע יכפו גם על פוטין פרגמטיזם, אם כי סיפוח המחוזות מקשה עליו למכור לרוסים את הנסיגה. בניגוד לכרושצ'וב, פוטין הגדיל את הסיכון בעוד ההימור שלו כושל, ולכן יהיה לו קשה למצוא סולם ולהציל את כבודו; כרגע נראה שהוא כלל אינו מעוניין בסולם שכזה. ביידן צריך לשים לב להבדל הזה. אוקראינה איננה קובה ופוטין איננו כרושצ'וב.

תאריך:  18/11/22   |   עודכן:  18/11/22
+בקול צלול, אך בקולנו אנו
14:01 18/11/22  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה

 ▪  ישראל לא המתינה לעצתו של הרב גולדשמידט ומהיום הראשון כמעט למלחמת רוסיה-אוקראינה הייתה מעורבת בה בדרכים שונות
 ▪  המהלך החשוב ביותר אז היה פגישת בנט עם פוטין בניסיון לתווך והסיוע ההומניטרי שהושיטה ישראל כבר משלב מוקדם
 ▪  זו מלחמה קונבנציונלית בחימוש אך בלתי-קונבנציונלית באופיה ומהותה
 ▪  ישראל חייבת להיזהר ממעורבות שבה אחד הצדדים הוא מעצמה גדולה

זלנסקי-פוטין. אין מה לחפש במגרש זה [צילום: מריקו אנדרו, ו-AP]
+40% מתשתיות האנרגיה של אוקראינה הושמדו
11:40 18/11/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

נשיא אוקראינה: אם נשרוד את החורף הזה, ונעשה את זה, אוקראינה בהחלט תנצח במלחמה הזו  ▪  הסכם ייצוא התבואה דרך הים השחור יוארך ב-120 יום

זלנסקי. השבתות חירום וייצוב ב-18 מחוזות [צילום: לשכת נשיא אוקראינה]
+התרחיש הסביר ביותר באוקראינה: קיפאון
08:14 18/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

רוסיה עשויה לחטוף ניצחון ממלתעות התבוסה וגם אוקראינה עשויה לנצח, אבל אקונומיסט סבור שמבוי סתום הוא התרחיש הסביר

נשק שלל רוסי, קייב [צילום: אנדרו קרבצ'נקו, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוטין טורח להדגיש: אני לא כרושצ'וב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
רפי לאופרט
   ישראל לא המתינה לעצתו של הרב גולדשמידט ומהיום הראשון כמעט למלחמת רוסיה-אוקראינה הייתה מעורבת בה בדרכים שונות
   המהלך החשוב ביותר אז היה פגישת בנט עם פוטין בניסיון לתווך והסיוע ההומניטרי שהושיטה ישראל כבר משלב מוקדם
   זו מלחמה קונבנציונלית בחימוש אך בלתי-קונבנציונלית באופיה ומהותה
   ישראל חייבת להיזהר ממעורבות שבה אחד הצדדים הוא מעצמה גדולה
יאיר נבות
נשיא אוקראינה: אם נשרוד את החורף הזה, ונעשה את זה, אוקראינה בהחלט תנצח במלחמה הזו    הסכם ייצוא התבואה דרך הים השחור יוארך ב-120 יום
איתמר לוין
רוסיה עשויה לחטוף ניצחון ממלתעות התבוסה וגם אוקראינה עשויה לנצח, אבל אקונומיסט סבור שמבוי סתום הוא התרחיש הסביר
איציק וולף
פגיעות הטילים נשמעו במספר ערים - כולל בבירת אוקראינה קייב. הם פגעו גם בעיר הנמל הדרומית אודסה, בעיר דניפרו שבמרכז המדינה ובמחוז זפוריז'ז'יה שבדרום מזרח אוקראינה
איתמר לוין
כל העיניים יהיו נשואות בשנה הבאה לאוקראינה, אך אקונומיסט מצביע על תשע מגמות חשובות נוספות שיעצבו את 2023
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il