X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ ב-6 בינואר ומליאת הוועדה [צילום: סקוט אפלווייט, AP]
ועדת 6 בינואר: טראמפ הוא האחראי המרכזי
ועדת בית הנבחרים - כולה מבין מתנגדי טראמפ - ממליצה בדוח הסופי שלה לתקן את החוקה כדי למנוע מטראמפ להתמודד למשרה כלשהי עדה מרכזית טענה שעורך דין המקורב לטראמפ לחץ עליה "להגן על הנשיא"

האחריות להסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר 2021 מוטלת על דונלד טראמפ - קובעת ועדת החקירה של בית הנבחרים, בדוח הסופי והמלא שלה (23.12.22). הדוח בן 850 העמודים מסכם את 18 חודשי עבודתה של הוועדה, אשר גבתה 1,000 עדויות ובדקה מאות אלפי מסמכים. השבוע כבר המליצה הוועדה בפני משרד המשפטים להעמיד לדין את טראמפ בארבע עבירות ובראשן התקוממות.
הוועדה הוקמה בידי הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים וכוללת שבעה דמוקרטים ושני רפובליקנים, שניהם מתנגדים בולטים של טראמפ. הנשיא לשעבר סירב לשתף פעולה עימה וכינה את פעילותה "משפט שדה". עם זאת, חלק ניכר מן העדים המרכזיים היו אישים בולטים בממשלו, ובהם: שר המשפטים לשעבר, ויליאם באר; היועץ המשפטי של הבית הלבן דאז, פט סיפולון; פרקליטו של טראמפ, רודי ג'וליאני; בתו וחתנו של טראמפ, איוונקה טראמפ וג'ארד קושניר; יועצים משפטיים נוספים בבית הלבן ובקמפיין טראמפ; ופקידים בכירים בבית הלבן.
להמלצות הוועדה אין תוקף מחייב. משרד המשפטים מנהל חקירה משלו והשר מריק גרלנד מינה פרקליט מלווה, ג'ק סמית, לחקירות 6 בינואר ופרשת המסמכים באחוזת מאר-א-לאגו. ואילו ההמלצות החקיקתיות צפויות ברובן להידחות בידי הרפובליקנים, שיהוו רוב בבית הנבחרים החל ב-3.1.23. עם זאת, ההמלצות הפליליות מגבירות את הלחץ הציבורי על משרד המשפטים, ואת ההמלצות החקיקתיות יוכלו הדמוקרטים לנסות לקדם אם וכאשר יחוללו מהפך נגדי.
הוועדה קובעת, כי טראמפ ניהל "תוכנית רבת-שלבים לשנות את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020". היא שבה בכך על התזה המרכזית שהציגה לאורך השימועים הפומביים, ולפיה אירועי 6 בינואר לא היו התפרצות ספונטנית ונקודתית, אלא השיא בשורה של מהלכים מאחוריהם עמד טראמפ. הוועדה רואה את זרע האירועים חודשים לפני הבחירות, כאשר טראמפ הכריז שרק הונאה עלולה לגרום לו להפסיד וטען שההצבעה בדואר - שהייתה נרחבת במיוחד בשל הקורונה - היא פתח לזיופים נרחבים.
ההסתערות על הקפיטול - לשיטתה של הוועדה - באה לאחר שנכשלו כל השלבים האחרים בתוכנית, שהתבססה על טענת השקר בדבר הונאות בחירות רחבות היקף. הללו כללו עשרות הליכים משפטיים (שבכולם כשלו טראמפ ותומכיו), לחצים על אישים במדינות המפתח שלא לאשר את נצחונו של ג'ו ביידן בהן, תוכנית לשלוח לקונגרס רשימה מזויפת של אלקטורים שכביכול הצביעו בעד טראמפ, לחצים על בכירי משרד המשפטים להודיע שקיימים חשדות כבדים לזיוף, תוכנית למנות פקיד בדרג בינוני במשרד המשפטים לשר בפועל כדי לקדם את טענת הזיוף, קריאה של טראמפ לתומכיו להגיע בהמוניהם לוושינגטון ולצעוד לקפיטול, ולחצים על סגן הנשיא מייק פנס לנצל את מעמדו כיו"ר הישיבה ב-6 בינואר ולא לאשר את התוצאות. ואילו כאשר הייתה ההסתערות בעיצומה, ישב טראמפ בחיבוק ידיים במשך שלוש שעות ודחה את כל ההפצרות - כולל של בני משפחתו ומקורביו הנאמנים ביותר - לדרוש מתומכיו לפנות את הקפיטול.
שינוי נרחב בחוק הצבעת האלקטורים
הוועדה פרסמה במקביל את תמלילי עדויותיהם של למעלה מ-40 עדים ומתכננת לפרסם תמלילים נוספים עד סוף השנה. התמלילים מעלים, כי כ-25 עדים שמרו על זכות השתיקה על-פי התיקון החמישי לחוקה, המאפשר להימנע מהפללה עצמית. ואילו קסידי הצ'ינסון - עוזרת לראש הסגל, מארק מדואוז (שסירב להופיע בפני הוועדה) - שהייתה עדה מרכזית לאירועים בבית הלבן, טענה שעורך דין המקורב לטראמפ פנה אליה לפני העדות ולחץ עליה "להגן על הנשיא".
הוועדה ממליצה לשנות את התיקון ה-14 לחוקה, כך שטראמפ - ומי שיבצע מעשים דומים - לא יוכלו להתמודד למשרה ציבורית כלשהי. תיקון שכזה הוא הליך סבוך וארוך, וקלושים מאוד הסיכויים שיבוצע. עוד היא ממליצה להעמיד לדין משמעתי ארבעה מחברי בית הנבחרים, ובראשם היו"ר המיועד קווין מק'ארתי, בטענה שסייעו למסתערים בסיורים שערכו עימם בקפיטול בימים שקדמו ל-6 בינואר; המלצה זו תידחה בידי הרוב הרפובליקני. הוועדה ממליצה שהקונגרס יחזק בחקיקה את סמכותו להוציא צווים לקבלת עדויות ומסמכים, לאחר ששורה של אישים בממשל טראמפ הפרו את הצווים שהוציאה הוועדה.
לעומת זאת, שתי המפלגות הסכימו על שינויים בחוק הצבעת האלקטורים ושני הבתים צפויים לאשר אותם בסוף השבוע. השינויים מתייחסים במישרין להליך אשרור הבחירות בקונגרס - אותו הליך שעמד במוקד נסיונותיהם של טראמפ והפורעים. החוק המתוקן יקבע, כי יהיה צורך ב-20% מחברי כל אחד מן הבתים כדי לחייב דיון והצבעה באשרור ההצבעה במדינה מסוימת, לעומת שניים בלבד (אחד מכל בית) כיום. הוא גם יבהיר, כי תפקידו של סגן הנשיא בישיבת האשרור הוא טקסי בלבד, ויהדק את הפיקוח על אמינות הצבעות האלקטורים שיובאו לאישור הקונגרס. חבר הוועדה ג'יימי רסקין הציע לבטל לחלוטין את שיטת האלקטורים (הקבועה בחוקה) אך הוועדה דחתה את ההצעה, שסיכוייה להתממש היו קלושים מאוד ממילא.

תאריך:  23/12/22   |   עודכן:  23/12/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדת 6 בינואר: טראמפ הוא האחראי המרכזי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
הכשלונות בבחירות האמצע ושורת ההליכים המשפטיים נגדו מטילים צל כבד על הקמפיין ל-2024    ניו-יורק טיימס: הרפובליקנים חלוקים בשאלה האם טראמפ יצליח להתאושש גם הפעם
איתמר לוין
המשרד מנהל חקירה משלו נגד טראמפ ומקורביו, אינו חייב לאמץ את ההמלצה להעמיד לדין את הנשיא לשעבר, אך יתקשה להתעלם ממנה - מסביר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הוועדה שנשלטה בידי הדמוקרטים ממליצה למשרד המשפטים להעמיד לדין את טראמפ בארבע עבירות    ההמלצות יגבירו את הלחץ על שר המשפטים, מריק גרלנד, לפעול נגד הנשיא לשעבר    העבירות הנוספות המיוחסות לטראמפ: שיבוש הליכי הממשל, קשירת קשר להונות את ארה"ב וקשירת קשר למסירת הצהרה כוזבת לממשל
גלעד צוויק
אלון מאסק שחרר את החלק הראשון של המסמכים הנוגעים להשתקת חשיפת "הלפטופ מהגהינום" שמתאר את העסקים המפוקפקים של משפחת ביידן    כחלק מהתיקון שמבקש מאסק לעשות בטוויטר, הוא החליט לשחרר את תיעוד השיח הפנימי שהתנהל בתוך טוויטר, עת החליטו לצנזר את הסיפור הענק
איתמר לוין
בכיר לשעבר במשרד המשפטים האמריקני, ג'ק סמית, ירכז את החקירות על אירועי 6 בינואר ובפרשת המסמכים    טראמפ: המשך ציד המכשפות של ממשל ביידן המושחת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il