X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ילן וביידן. אסטרטגיה ברורה [צילום: פטריק סמנסקי, AP]
להטיל עיצומים מתואמים, נקודתיים ומושכלים
תת שרת האוצר של ארה"ב, וולי אדיימו, מספר ב-Foreign Affairs כיצד נבנו העיצומים על רוסיה בהתבסס על אסטרטגיה חדשה חלק ראשון

בשעות הבוקר של יום ראשון, 27 בפברואר 2022, זימנה שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, קבוצה של בכירים במשרדה לחדר מאובטח לדון בשורה של צעדים כלכליים יוצאי דופן נגד רוסיה. ביניהם היה תת-השרה, וולי אדיימו, כותבו של מאמר מקיף ב-Foreign Affairs על מדיניות העיצומים האמריקנית, שביצועה מופקד בידי משרד האוצר. שורה של שיחות קדמו לפגישה זו, שהובילה לעיצומים בינלאומיים נרחבים נגד רוסיה בתגובה על פלישתה לאוקראינה.
יש סיבה לכך שמדינות כה רבות הצטרפו לעיצומים, מסביר אדיימו. המערכת הכלכלית הבינלאומית הנוכחית משקפת את המבנה הפיננסי מבוסס הכללים שהקימו ארה"ב ובעלות בריתה לאחר מלחמת העולם השנייה במטרה לקדם את השלום, השגשוג והאינטגרציה הכלכלית. מאמציו של האוצר להקשות על רוסיה לנהל את המלחמה, מבוססים על יכולתן של ארה"ב ובעלות בריתה לנצל את מעמדן בלב המערכת. אין זה מקרה שהקואליציה כוללת את מנפיקי המטבעות העיקריים, רוב המרכזים הפיננסיים החשובים ולמעלה ממחצית מהתוצר העולמי.
המאמצים עולים יפה. האומץ והנחישות של העם האוקראיני, בסיוע תמיכה צבאית וכלכלית בעשרות מיליארדי דולרים מצד ארה"ב ובעלות בריתה, הם העומדים במרכז הצלחתה של אוקראינה להתגונן מפני רוסיה. העיצומים הכלכליים ממלאים תפקיד מסייע חשוב. רוסיה והמוסדות הפיננסיים שלה הורחקו מתשתיות המערכת הפיננסית העולמית ונותקו מייבוא טכנולוגי חיוני.
הרב-לאומית חיונית להצלחת העיצומים, שכן למרות כל מאמציה של רוסיה מאז הפלישה לקרים ב-2014 להפחית את תלותה במערכת אותה מובילה ארה"ב, היא אינה יכולה להתנתק מהמערכת הפיננסית העולמית. חברות המייצרות מוצרים חיוניים ממוקמות גם הן במדינות שהצטרפו לעיצומים, כך שהפגיעה בקרמלין קשה עוד יותר. רוסיה ניצבת כעת בפני שנים ואולי אף עשורים של שקיעה כלכלית, לאחר שחברות זרות יצאו ממנה בהמוניהן. פעולות אלו מלמדות, שעוצמתן תלויה לא רק בכוחה של ארה"ב לבדה, אלא בנחישותה של המערכת הכלכלית העולמית.
מדיניות העיצומים האמריקנית התפתחה בצורה משמעותית ב-80 השנים האחרונות, כאשר ארה"ב השתמשה בהם יותר ויותר ככלי מרכזי ולא רק ככלי מסייע במדיניות החוץ שלה - החל מגרמניה הנאצית, דרך דרום אפריקה, עבור במאבק בטרור וכלה ברוסיה. המערכת הפיננסית העולמית גדלה בהיקפה ובחשיבותה בשני העשורים האחרונים, מה שמחייב הפעלת עיצומים מתוחכמים יותר. המעבר לחשבונות בנק דיגיטליים, התפשטות מטבעות הקריפטו והביזור הפיננסי - כל אלו מאפשרים לתעל כספים בלתי חוקיים מחוץ למערכת הממוסדת ולעקוף עיצומים.
לנוכח שינויים אלו, הטילה ילן באביב אשתקד על אדיימו לבחון בצורה מקיפה את שיטות העיצומים האמריקניות ואת דרכי יישומן. באוקטובר אשתקד פרסמו איידמו ועמיתיו במשרדי האוצר והחוץ את מסקנותיהם. אחת המרכזיות שבהן הייתה שיעילות מירבית של העיצומים מחייבת תיאום עם בעלות בריתה ושותפותיה של וושינגטון, כי קשה יותר לעקוף עיצומים רב-לאומיים. העיצומים חייבים להיות קשורים לאסטרטגיה מוכוונת מטרות במדיניות החוץ. עוד נקבע, כי עיצומים אמריקניים צריכים לכלול ניתוח כלכלי מפורט של השלכותיהם, כולל השלכות הלוואי.
פחות מחודש לאחר פרסום הדוח, גילה המודיעין האמריקני שרוסיה מתחילה להתכונן לפלישה אפשרית לאוקראינה. הנשיא ג'ו ביידן הבהיר שעיצומים יהיו רכיב מרכזי בתגובה האמריקנית והטיל על ילן לפתח אסטרטגיה שתגבה מרוסיה מחיר מירבי תוך צמצום ההשפעה על ארה"ב, בעלות בריתה והמשק העולמי. זו לא הייתה משימה פשוטה: רוסיה היא אחת הכלכלות הגדולות בעולם ויש לה תפקיד מרכזי בשוק האנרגיה. כדי לפגוע במאמץ המלחמתי של רוסיה תוך שימוש בכלים כלכליים, היה על ארה"ב ליישם במהירות את המלצות הצוות של איידמו.

לפגוע ברוסיה, לא בארה"ב
הבנקים הרוסיים נותקו מהעולם [צילום: פבל גולובקין, AP]

הצעד הראשון היה להבטיח שהעיצומים קשורים לאסטרטגיית חוץ ברורה וליעדים מוגדרים. המטרה הייתה ברורה: לפגוע ביכולתו של ולדימיר פוטין לנהל את מלחמתו הבלתי-חוקית. לשם כך השתמשה ארה"ב בשורה של עיצומים ומגבלות ייצוא יצירתיים וגורפים, כדי למנוע מרוסיה את הכסף והמשאבים הדרושים לניהול המלחמה. העיצומים לבדם אינם מספיקים ולכן הממשל מזרים סיוע ענק לאוקראינה, אך הם מקשים על פוטין להמשיך את המלחמה ומפחיתים משמעותית את סיכוייו בשדה הקרב.
דרך אחת היא שורה של מכות מדויקות, הפוגעות ברוסיה תוך צמצום השפעתן על הכלכלה העולמית ובמיוחד על ארה"ב ובעלות בריתה. הממשל החליט להתמקד בשלושה רכיבים בכלכלה הרוסית: המערכת הפיננסית, האליטות והתעשיות הביטחוניות. בתחום הפיננסי הוטלו עיצומים על המוסדות הרוסיים העיקריים, נמנעה גישתה לחלק משמעותי מעתודות המט"ח שלה ורבים מן הבנקים שלה נותקו ממערכת ההעברות הבינלאומית "סוויפט". האליטות והאוליגרכים התומכים בממשלת רוסיה גילו שרכושם ברחבי העולם נתפס. ואילו מגבלות ייצוא ומגבלות אחרות מונעות מהתעשיה הביטחונית את חומרי הגלם והרכיבים הדרושים לפעילותה.
כדי שאסטרטגיה זו תפעל, ממשיך אדיימו, היה על משרד האוצר לשתף פעולה בצורה הדוקה עם בעלות בריתה של וושינגטון. מהרגע הראשון הציבו ביידן וילן את הרב-לאומיות כיסוד התגובה לפלישה, בהתבסס על מחויבותו של הממשל לשקם את הבריתות האמריקניות ואת האמון בתפקידה במערכת הבינלאומית. הברית נבנתה מספר חודשים לפני המלחמה ועוד לפני הפלישה הייתה מוכנה מערכת של פעולות ראשוניות.
הרכב הקואליציה היה חיוני ליעילותה. מנקודת מבט פיננסית, היא כללה את מנפיקי המטבעות הנסחרים העיקריים, היוצרים את ליבת מערכות הבנקאות והתשלומים הבינלאומיות ומאפשרים סחר חלק וחוצה גבולות. רוסיה נאלצה למצוא דרכים אחרות לסחור, מה שמסביר מדוע העיצומים כה יעילים ורוסיה אינה יכולה לעקוף אותם. ואילו הצטרפותן של יפן, קוריאה הדרומית וטייוואן לעיצומים מנעה מרוסיה גישה למוצרים חיוניים כמו מוליכים למחצה. ארה"ב ובעלות בריתה הפגינו יצירתיות ביישום האסטרטגיה. כך למשל, הן הצליחו למנוע ממוסקבה גישה לרוב עתודות המט"ח והעושר הלאומי בסך 630 מיליארד דולר שצברה כדי שתוכל להתמודד מול עיצומים.

תאריך:  25/12/22   |   עודכן:  25/12/22
+לעדכן את העיצומים למציאות של המאה ה-21
18:06 25/12/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

תת שרת האוצר של ארה"ב, וולי אדיימו, טוען ב-Foreign Affairs שהעיצומים על רוסיה נושאים פירות ומספק מבט לעתיד  ▪  חלק שני

רוסיה מתקשה לייצר טנקים [צילום: אלכסנדר זמליינצ'מנקו, AP]
+פוטין: רוסיה מוכנה למו"מ, קייב והמערב מסרבים
15:02 25/12/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ולדימיר פוטין טוען שרוסיה פועלת בכיוון הנכון באוקראינה וטוען שרוסיה הבהירה שהיא מוכנה לקיים משא-ומתן על פתרונות מתקבלים על הדעת

פוטין. "הגנה על האינטרס של העם הרוסי" [צילום: ולרי שריפולין, סוכנות ספוטניק דרך AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להטיל עיצומים מתואמים, נקודתיים ומושכלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
מירב ארד
הסיוע הצבאי והכלכלי החדש לאוקראינה יגיע לסכום של כ-50 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה רק השנה, כמו גם סנקציות מערביות נוספות נגד רוסיה שכוללות כעת מכסה על מחירי הנפט הרוסי
יאיר נבות
חשוב להבין שבנסיבות הנוכחיות, ובעיקר בגלל המלחמה באוקראינה, יחסי ישראל-רוסיה נמצאים במקום שונה לחלוטין מזה שהיו בשנים שקדמו למלחמה. הידוק היחסים הדרמטי בין מוסקבה לטהרן, בעיקר בהיבט הביטחוני אבל ממש לא רק, מעמיד את היחסים של ירושלים עם מוסקבה באתגר עצום, שעלול לשנות באופן ניכר את האופן בו רואה ישראל את רוסיה
איתמר לוין
אקונומיסט מסביר מדוע בשנה הבאה, במיוחד מהרבעון השני ואילך, הביקושים עשויים להתגבר בעוד ההיצע יירד - והמחירים יעלו
איציק וולף
נשיא רוסיה טען שמדינתו תמצא דרך להתמודד עם סוללות ההגנה נגד טילים שארה"ב הבטיחה לאוקראינה    הצהיר כי סיום המלחמה יכלול פתרון דיפלומטי    הבית הלבן: פוטין לא הראה סימן לנכונות למו"מ
איתמר לוין
ארה"ב ובריטניה מדברות על מחסור בפגזים, בעוד במזרח אירופה סבורים שהוא איננו משמעותי    אקונומיסט מסביר את הפערים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il