X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפגנה במצרים [צילום: עמר נביל, AP]
כלכלת מצרים ניצבת על עברי פי פחת
הלירה מתרסקת, האינפלציה דוהרת, הגרעון ממריא, הדולרים אוזלים אקונומיסט: עשור לאחר עליית סיסי לשלטון, המדינה משלמת את מחיר שגיאותיו

זהו נושא השיחה מספר אחת במצרים. העניים חוזרים מהשוק כאשר בידיהם סלים קלים יותר וארנקיהם ריקים יותר. מעמד הביניים צריך לבחור בין מכונית, תזונה בבית הספר ומצרכי מכולת. בעלי העסקים נאבקים עם בעיות בשרשרת האספקה בשל מחסור במט"ח, אשר הותיר סחורות במיליארדי דולרים תקועות בנמלים.
השבועות האחרונים היו קשים במיוחד, מדווח אקונומיסט. מאז עלה הנשיא עבד אל-פתאח סיסי לשלטון בהפיכה צבאית לפני עשור, המגזר הפרטי גוסס, הגרעון בתקציב זינק והממשלה נטלה הלוואות לממן פרויקטים בתשתיות, חלקם בהיקפי ענק. מצרים מציגה שיעורי צמיחה נאים, אבל הם אשליה: מבחינת רוב 104 מיליון תושביה, החיים הורעו. אשתקד היווה הגרעון התקציבי 6.2% מהתוצר, בעוד החוב הממשלתי היה שווה ל-90% ממנו; החוב החיצוני הוכפל בתוך עשור ל-34% תוצר, ותשלומי חובות בולעים 45% מהכנסות הממשלה.
מצרים בעלי כוונות טובות הזהירו במשך שנים שארצם צועדת לתוך מלכודת חוב. סיסי התעלם מהם, ומשקיעים זרים – אשר התפתו לריבית מן הגבוהות בעולם – היו מוכנים לסייע לו לשמר את אשלייתו. רכישת חוב מצרי לטווח קצר נראתה כהזדמנות מעוטת סיכון: הגדולה שבמדינות ערב ודאי "גדולה מכפי ליפול".
קריסה כזאת עדיין אינה סבירה – אך שוב אינה בלתי אפשרית, קובע אקונומיסט. הלירה המצרית היא המטבע בעל הביצועים הגרועים ביותר בעולם בשנה האחרונה, מה שמאיץ את האינפלציה. שיעורי הריבית הגואים מכבידים על עסקים פרטיים. המגזר הציבורי, קטר מרכזי של הצמיחה, הצטווה לקצץ. לאחר שנים של מדיניות קצרת ראות, אין פתרונות קלים למצוקתה של מצרים.
הקריסה החלה עם הפלישה הרוסית לאוקראינה, אשר הובילה למשיכת השקעות זרות ב-22 מיליארד דולר ממצרים בתוך חודשים ספורים. זו החמירה את מצוקת המט"ח, הממשלה הגבילה את הייצוא וביקשה מקרן המטבע העולמית הלוואה רביעית תוך שש שנים (בדצמבר שעבר היא קיבל 3 מיליארד דולר). בחודש שעבר הודיעה הממשלה, כי סחורות ב-9.5 מיליארד דולר תקועות בנמלים בשל העדר דולרים לשלם תמורתן.
הלירה, ששערה אמור להיות חופשי אך למעשה נקבע בידי הבנק המרכזי, כבר פוחתה פעמיים ב-2022. לפני שלושה שבועות היא איבדה 20% נוספים ל-30 לירות לדולר; הצניחה בשנה האחרונה מסתכמת ב-50%. הפיחות הוביל להזרמת מאות מיליוני דולרים למצרים, מה שסייע להפחית את הפיגור בייבוא – אבל האינפלציה, שהגיעה לשיעור שנתי של 21% בדצמבר (ו-37% במחירי המזון), צפויה להחמיר עוד יותר.

האם תימכר הפעלת תעלת סואץ
סיסי. התעלם מכל האזהרות [צילום: AP]

המספרים הללו הם הרי אסון לעניים. מחיר חבילת 30 ביצים הוכפל ל-100 לירות, הגבינה התייקרה ב-80%, ק"ג חזה עוף זינק מ-80 ל-200 לירות. הממשלה עומדת ששיעור העוני הוא 30%, אך הנתון הרשמי טרם מבטא את האינפלציה המהירה. בשנת 2016 עמד קו העוני על הכנסה חודשית של 55 דולר; כיום הוא על 26 דולר. מעמד הביניים צונח אל מתחתיו.
אפילו בשנת 2020 הצליחה מצרים לרשום צמיחה של 3.6%, אבל הנתון הזה מטעה. הצמיחה נהנתה מהוצאה ציבורית ומזינוק במגזר הגז הטבעי – אך האחרון מייצר מעט משרות, ואילו המדינה שוב אינה יכולה להרשות לעצמה את הפרויקטים הענקיים שאפיינו את כהונתו של סיסי. ואילו המגזר הפרטי צונח אף הוא: מדד הפעילות העסקית ירד 25 חודשים ברציפות ו-75 מבין 84 החודשים האחרונים. השוק המקומי הוא ענק אך עני.
הצבא מנהל אימפריה כלכלית עצומה, המייצרת אפילו פסטה ומלט, ואשר נוגסת עוד ועוד במגזר הפרטי: קשה להתחרות בישות שאינה משלמת מיסים ומכס, נהנית מגישה חופשית לקרקעות ויכולה לכלוא את מתחריה. הממשלה מבטיחה למכור מניות בחברות רבות שבבעלותה, אך בעבר הבטחות כאלו לא מולאו. היא גם התחייבה בפני קרן המטבע לבטל הקלות מס והטבות אחרות לחברות שבבעלות הצבא; לא ברור האם סיסי רוצה ויכול לקיים התחייבויות אלו, מעיר אקונומיסט.
כאשר סיסי עלה לשלטון, מצרים רבים שמחו על ההיחלצות מהכאוס; אין במצרים סקרים אמינים, אך נראים שרבים איבדו את האמון בו ובכירים דוחקים בו בחשאי שלא להתמודד שוב בשנה הבאה. סיסי אינו יכול לסמוך על יותר מדי עזרה מן החוץ. לפני עשור, במשבר הגדול הקודם, הזרימו מדינות המפרץ למצרים 25 מיליארד דולר, אך כעת הן רוכשות בזול נכסי יוקרה מצריים. יש אפילו דיבורים על הפרטת ניהול תעלת סואץ, מן הסתם לחברה מן המפרץ – מה שיהיה פצצה פוליטית: השליטה בתעלה היא אבן יסוד בהיסטוריה המודרנית של מצרים.
במובנים מסוימים, מסכם אקונומיסט, מצרים חזרה ל-2016, כאשר הגיעה להסכם של 12 מיליארד דולר עם קרן המטבע. היא יישמה כמה רפורמות פיסקליות, כמו קיצוץ בסובסידיות, אך התעלמה מהשינויים המבניים אשר יאפשרו לכלכלתה להיות תחרותית יותר. מאז, המשבר רק העמיק.

תאריך:  27/01/23   |   עודכן:  27/01/23
+שחיתות בשמה של ירושלים
10:50 27/01/23  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

יו"ר הרש"פ אבו מאזן הטיל מס חדש על כל מי שמחזיק במכשיר טלפון סלולרי בנימוק כי הכספים מגביית מס זה נועדו לחזק את ירושלים. הרחוב הפלשתיני זועם על ההחלטה ומאשים את הרש"פ בשחיתות ובגניבת כספים בשמה של ירושלים

פלשתיניות בחנות טלפונים סלולריים [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כלכלת מצרים ניצבת על עברי פי פחת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שימכרו לנו את סיני ל"ת
סיני  |  30/01/23 15:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ אבו מאזן הטיל מס חדש על כל מי שמחזיק במכשיר טלפון סלולרי בנימוק כי הכספים מגביית מס זה נועדו לחזק את ירושלים. הרחוב הפלשתיני זועם על ההחלטה ומאשים את הרש"פ בשחיתות ובגניבת כספים בשמה של ירושלים
כרמית ולנסי, אורנה מזרחי
המצב הפוליטי והכלכלי הקשה בסוריה ובלבנון הוא מכרה זהב לסוחרי סמים בינלאומיים    כעת ארה"ב יוצאת למאבק, וזוהי הזדמנות גם לישראל
ירון פרידמן
שנת 2022 הייתה קשה ביותר בסוריה והיא גם סובלת ממשבר אנרגיה חמור שמשתק את המשק. אלא שלסוריה יש מאגרי נפט שיכולים להקל על המשבר, אז מדוע האזרחים לא נהנים מהתפוקה, ומדוע שנת 2023 תהיה גרועה עוד יותר לסורים?
יוני בן-מנחם
גורמים מדיניים מזהירים כי המדיניות של ממשלת הימין החדשה מעלה את ישראל על מסלול התנגשות עם הרש"פ ועם ירדן ועלולה לפגוע בתהליך הנורמליזציה. גורמי הביטחון מודאגים מההקצנה ברחוב ובפרלמנט בירדן ומצעדים מדיניים שעלול לנקוט המלך עבדאללה
עידן יוסף
"ראיתי מה שנאמר בתקשורת הישראלית ובמפרץ על כך שהייתי מחובר למכשירי הנשמה - אז אין לי שום דבר. נזלת וצינון כמו כולם. יש לי רגישות בקנה הנשימה כבר 30 שנה"    על איתמר בן-גביר: "לרסן את המשוגעים הקיצוניים האלו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il