X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מקרון ושי. [צילום: AP]
סין פועלת יותר ויותר גם כמעצמה דיפלומטית
מקרון ביקר בבייג'ינג, במקביל לביקור שרי החוץ של אירן וסעודיה - אירועים המדגימים את הסדר העולמי שמבקשת סין לעצב, מנתח וושינגטון פוסט

היה זה שבוע קופצני לדיפלומטיה בבייג'ינג. הנשיא שי ג'ינפינג אירח את עמיתו עמנואל מקרון, אשר שמח להפוגה מן ההפגנות הסוערות נגד רפורמת הפנסיה שהוא מוביל. במסגרת הביקור נחתמו עסקות משמעותיות בין חברות סיניות וצרפתיות, ושי קיבל ממקרון את מבוקשו: תזכורת לארה"ב על הפער בין גישתה הניצית לסין לבין הגישה המעשית יותר של רבים באירופה. מקרון לא קיבל הרבה בתמורה: הוא ביקש ששי ילחץ על רוסיה בנושא אוקראינה, אך נענה ברטוריקה ריקה מתוכן, מציין וושינגטון פוסט.
במה שהוגדר כהצהרה משותפת לשתי המדינות, קרא שי לנהל שיחות שלום, להבטיח את שלום האזרחים ולהימנע משימוש בנשק גרעיני. הנקודה האחרונה היא המחלוקת המשמעותית ביותר בין שי לבין ולדימיר פוטין, אשר איים כמעט בגלוי להפעיל נשק גרעיני אם המצב בחזית יורע משמעותית. שי מצידו לא הבטיח שישוחח גם עם ולדימיר זלנסקי.
נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון-דר-ליין, התלוותה למקרון. הקו שלה היה שונה: היא גינתה את התנהלותה הבלתי-הוגנת של סין בתחום הסחר, והגיעה לבייג'ינג אחרי נאום תקיף בגנות המשטר הסמכותני בה. מקרון מצידו הזהיר את המערב מפני כניסה למערבולת של מתחים עם סין, ממנה לא יוכל להיחלץ. פרשנים סינים טענו, כי תמיכתה של סין חיונית לצרפת, המנסה ליצור אירופה חזקה ועצמאית יותר.
במקביל לביקורו של מקרון, הגיעו לבייג'ינג שרי החוץ של סעודיה ואירן וקיימו את השיחות בדרג הבכיר ביותר מזה שבע שנים, לאחר שסין תיווכה בחידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. המהלך נרקם זמן רב ולא כל-כולו בשל מאמציה של בייג'ינג: אירן חיפשה הקלה מן העיצומים, סעודיה רוצה להפחית את הסכנות מצידה של טהרן. אבל הייתה זו גם הפגנה של הפחתת ההשפעה האמריקנית, במיוחד מצידה של ריאד.
סעודיה ומדינות המפרץ מתמקדות באינטרסים הכלכליים, הפוליטיים והביטחוניים שלהן ומגנות על עצמן מאיומים איזוריים – בעוד ארה"ב מפחיתה את נוכחותה ואת עניינה במזרח התיכון. כאן נכנסת סין לתמונה: ענקית כלכלית המפגינה כעת את שריריה הגיאו-פוליטיים. "סין הכריזה בשנים האחרונות שהיא רוצה להשתתף בעיצובו של הסדר העולמי וכעת היא מבצעת צעדים משמעותיים בכיוון זה", אמר לאחרונה הנרי קיסינג'ר.

שאלות קשות בפני אירופה
נכון לעכשיו קשה לשרטט את דמותו של הסדר העולמי הסיני, מציין הפוסט. שאיפותיה הכלכליות העצומות מוכרות היטב, ובשבועות האחרונים הציג שי שורה של יוזמות בתחומי הביטחון והציביליזציה (כלשונו) – תוכניות מעורפלות המתמקדות בהתייצבות נגד הסדר העולמי שמובילה ארה"ב, ואשר כוללות גם תפיסה של ערכים אוניברסליים המנוגדים לערכי הדמוקרטיה שמקדם הנשיא ג'ו ביידן. כניסתה של סין למשחקי המעצמות הגדולות במזרח התיכון מלמדת בצורה בולטת על יכולותיה ועל רצונה לפעול. בעבר היא הסתפקה בהצהרה על עקרונות; כעת היא עובדת.
בחזרה לביקורו של מקרון. חלק מן הפרשנים אומרים, כי זוהי תזכורת לשאלות הקשות בפניהן ניצבת אירופה. המלחמה באוקראינה חיזקה את הברית הטרנס-אטלנטית, אך היחסים עם סין יותר שנויים במחלוקת, שכן השקעותיה ביבשת חיוניות לעתידה של אירופה. מה המשמעות של כל זה לתסריטים הקודרים של וושינגטון, כולל פלישה סינית לטייוואן? לא ברור, והתשובות עשויות להיות מטרידות.
"הפרדוקס הוא שהפניקה עלולה לגרום לנו לחשוב שאנחנו רק הולכים בעקבותיה של ארה"ב", אמר מקרון לעיתונאים שהתלוו אליו בהתייחסו לטייוואן. "השאלה שעל האירופים להשיב עליה היא, האם יש לנו אינטרס בהסלמה בטייוואן. התשובה היא: לא. הדבר הגרוע ביותר יהיה לחשוב שאנחנו האירופים חייבים להיגרר לנושא ולפעול על-פי המדיניות האמריקנית ותגובת-היתר הסינית".
מה שקורה כעת באירופה – לא רק בנוגע לתוצאות המלחמה באוקראינה, אלא גם בהגדרת יחסיה של היבשת עם סין – יעצב את היחסים הטרנס-אטלנטיים, סבור אנדרו מיכטה מהמועצה האטלנטית. החלטותיה של אירופה לגבי היחסים עם סין גם ישפיעו במידה רבה על תוצאות התחרות בין ארה"ב לסין, הוא מוסיף.
סדר עולמי שיוגדר או יושפע במידה רבה בידי משטר המפלגה האחת בבייג'ינג אינו קוסם לרוב המדינות. סין רוצה לזכות בהשפעה בלי אהדה, בכוח בלי אמון ובהשקפת עולם ללא זכויות אדם אוניברסליות – מצטט הפוסט את אקונומיסט. אבל לא כל מהלך שלה בזירה הדיפלומטית צריך להפעיל את האזעקה ולא כל יחסיה עם ארה"ב הם משחק סכום אפס.

תאריך:  10/04/23   |   עודכן:  10/04/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סין פועלת יותר ויותר גם כמעצמה דיפלומטית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
ההסלמה האחרונה נגד ישראל מרצועת עזה ומדרום לבנון היא יוזמה של "ציר ההתנגדות" בראשות אירן ושלב ראשון בתוכנית השלבים שלו להשמדת ישראל. "ציר התנגדות" החל ליישם את אסטרטגיית "איחוד החזיתות" שהגה הגנרל קאסם סולימאני וישראל חייבת להגיב בהתאם
ירון פרידמן
ההסכם שנחתם בין סעודיה לאירן על חידוש הקשרים לפני כשבועיים עורר חששות בישראל ואופטימיות בעולם הערבי. הוא נחשב לתרגיל מבריק בדיפלומטיה של אירן, תוך ניצול המלחמה הקרה בין סין לארה"ב, לשבירת המצור עליה. אך למעשה, סיכוייו של ההסכם להצליח קלושים מכל הסיבות האפשריות. מדוע ארה"ב וישראל ייצאו בסוף נשכרות?
יוני בן-מנחם
חתימת ההסכם בין סעודיה לאירן והתחזקות מעמדה של סין במזרח התיכון הן תוצאה ישירה של המדיניות הכושלת של הנשיא ביידן. הנשיא ביידן נכנס לעימות אישי עם יורש העצר הסעודי לפני שנתיים ועתה ארה"ב משלמת את המחיר
יוני בן-מנחם
ההסכם בין אירן לסעודיה אמור להגביר את היציבות באזור המפרץ ולהפחית באופן ניכר את המתיחות בין המחנה הסוני למחנה השיעי במזרח התיכון. סעודיה מעריכה כי סידרה לעצמה "תעודת ביטוח" במקרה של התקפה ישראלית או אמריקנית על מתקני הגרעין באירן, הכל תלוי בכך שאירן תעמוד בהסכם שנחת
איתמר לוין
התיווך הסיני בחידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי היריבות אולי לא היה חיוני, אבל מהווה איתות ברור לשאיפותיו של שי - מנתח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il