X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מוביל בפער של 33 נקודות [צילום: אלכס ברנדון, AP]
לטראמפ יש סיכוי של ממש להיבחר שוב
אקונומיסט מצביע על היתרון העצום של טראמפ במפלגה הרפובליקנית ועל חולשותיו של ביידן, ומציע לקוות שמישהו מהרפובליקנים יצליח
למרות הכל לגבור עליו

הבחירות המקדימות למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות יחלו רק בינואר הבא. קשה לחזות את תוצאותיהן, משום שסקרים איכותיים במדינות המפתח הם יקרים. אבל נכון לעכשיו, למועמד אחד יש יתרון אדיר ואולי בלתי ניתן לסגירה: דונלד טראמפ. יש לו סיכוי של ממש להיות הנשיא הבא; סוכני ההימורים נותנים לו יחס של שלוש לאחת.
מי שהחליט שלא לשים לב לטראמפ לאחר שעזב את הבית הלבן, וזאת כדי לשמור על שפיותו – אומר אקונומיסט בציניות – עשוי לתהות איך זה יכול להיות. מפלגות לא נוטות לדבוק במפסידנים, וטראמפ הוביל את הרפובליקנים להפסדים גם ב-2018 וגם ב-2020. תומכיו הסתערו בעידודו על הקפיטול ושוטרים נהרגו. הוא עומד לדין, נתון לחקירות ונפסק שביצע תקיפה מינית. איך יכול להיות שהרפובליקנים יבחרו בו שוב?
טראמפ מוביל משום שרפובליקנים רבים באמת מחבבים אותו. תומכיו שולטים מזה שש שנים בוועדה הלאומית, מנגנון המפלגה. למעלה ממחצית מצירי המפלגה בבית הנבחרים נבחרו לראשונה לאחר 2016 תחת דגלו. כמעט כל המחוקקים במפלגה שהתייצבו נגדו הובסו או נאלצו לפרוש. מבין עשרת הצירים שהצביעו ב-2021 בעד הדחתו, נותרו שניים בלבד – לעומת 220 אחרים.
הקמפיין של טראמפ מאורגן כיום טוב יותר מאשר ב-2016 וב-2020. סקרי אקונומיסט מעלים, כי הוא מוביל על פני רון דה-סנטיס בפער מדהים של 33 נקודות. יש לו יתרון גדול גם בתמיכה מצד הנבחרים הרפובליקנים, שהם קנה מידה טוב למה שעתיד להתרחש בקלפיות של המפלגה; בשנת 2016 הוא ניצח עם הרבה פחות תמיכה.
יש מצביעים רפובליקנים שהיו רוצים מישהו אחר; העובדה שטראמפ נהנה מ-58% תמיכה מלמדת שקרוב למחציתם פתוחים לבחירה במישהו אחר. אבל מתנגדיו של טראמפ אינם מצליחים להתארגן, וככל שיהיו יותר מהם – כך יגברו סיכוייו של טראמפ לנצח. תורמים גדולים מזרימים כספים למועמדים אחרים, בתנאי שיפרשו מן המרוץ אחרי ההצבעה בדרום קרוליינה אם כך ייאמר להם, במטרה להתרכז סביב מועמד אחד שיתייצב נגד טראמפ. אבל יש לזכור, כי כיום טראמפ הוא הממסד הרפובליקני.

ברור שהבחירות יהיו צמודות
טראמפ בדיון בתיק סטורמי דניאלס [ציור: אליזבת ויליאמס, AP]

הזיקה בין לוח הזמנים של הפריימריז לבין הבעיות המשפטיות של טראמפ היא מסויטת, מגדיר אקונומיסט. משפטו בפרשת סטורמי דניאלס יחל זמן קצר אחרי "סופר טיוזדיי", בו מצביעות למעלה מתריסר מדינות. אף אחד מן התיקים אינו צפוי להסתיים לפני תום הפריימריז, כך שייתכן שמועמד לנשיאות יהיה נאשם בעת הבחירות. לארה"ב היו נשיאים פרועים בעבר; מעולם לא היה לה נשיא נאשם.
הייתם חושבים שבנקודה הזאת הבוחרים ינטשו את טראמפ במספרים גדולים. אולי. אבל כאשר נקבע החודש שהוא תקף מינית לפני 30 שנה, המספרים בסקרים לא זזו. טראמפ מצליח לשכנע את המצביעים הרפובליקנים שהוא הקורבן האמיתי. הדמוקרטים (ואקונומיסט) חושבים שהוא סכנה לדמוקרטיה; הקמפיין שלו כבר מסובב את הטענה לכיוון השני, ומי שישתכנע - יתעלם מפגמיו של טראמפ.
האם טראמפ יוכל לנצח את ג'ו ביידן? הבחירות יהיו צמודות, זה בטוח. חבר האלקטורים נותן לרפובליקנים יתרון קל. הניצחון הסוחף האחרון היה לפני 40 שנה, ומאז ארה"ב הפכה למדינה מפולגת עמוקות והבוחרים עוברים צד רק לעיתים רחוקות. לביידן יש כמה חוזקות שאינן מוערכות כראוי, אך איש אינו חושב שהוא מועמד אדיר. אם ארה"ב תשקע במיתון, סיכוייו של טראמפ יגדלו. נסיונות אחרים לעצור אותו, כמו להריץ מועמד שלישי, נראים נואשים ועלולים להתגלות כחרב פיפיות.
כל זה אומר, שיש לקחת ברצינות את האפשרות שנשיא ארה"ב הבא יפלג את המערב וישמח את ולדימיר פוטין; שיקבל את התוצאות רק אם ינצח; שיכנה "קדושים" את הפרחחים שהסתערו על הקפיטול; שקרא להוביל לחדלות פרעון לאומית כדי לפגוע בביידן; שמצוי תחת שורה של חקירות פליליות. אקונומיסט מסכם: כל מי שאכפת לו מארה"ב, דמוקרטיה, שמרנות והוגנות – חייב לקוות שהמועמד הרפובליקני יהיה רון דה-סנטיס או רפובליקני אחר שיצליח לנצח אותו בניגוד לכל הסיכויים.

תאריך:  29/05/23   |   עודכן:  29/05/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לטראמפ יש סיכוי של ממש להיבחר שוב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
Levin point of view
Ami  |  31/05/23 01:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מנתח את השקת הקמפיין של מושל פלורידה: אחרי התקלות המביכות, הוא הציג עמדות ניציות משל טראמפ בענייני חוץ ופנים כאחת
איתמר לוין
ההודעה צפויה בשיחה עם מאסק בטוויטר    מושל פלורידה מצוי בפיגור עצום מול טראמפ במאבק על מועמדות הרפובליקנים, ועיקר תקוותו - שטראמפ ייאלץ לפרוש בשל מצבו המשפטי
איתמר לוין
כך הגיב ביידן לסוגיית גילו לקראת הבחירות - ומאמר המערכת של וושינגטון פוסט טוען שזו הגישה הנכונה כדי להתמקד בסוגיות המרכזיות
איתמר לוין
גם דברים שהם ברורים לכל בר-דעת, לא בהכרח גורמים לפוליטיקאים לפעול בצורה הגיונית והגונה. הנה כמה דוגמאות אקטואליות מארצנו הקטנטונת ומידידתנו הענקית
איתמר לוין
סקר וושינגטון פוסט ו-ABC: התמיכה בנשיא מעולם לא הייתה נמוכה יותר, רוב האמריקנים חושבים שאינו כשיר לעוד כהונה, והיום הוא היה מובס בידי טראמפ ומפסיד לדה-סנטיס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il