X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הסכמות חלקיות ובלתי רשמיות [צילום: מייקל גרובר, AP]
אקונומיסט: ההסכם עם אירן - זה מה שיש
העיתון אומר שאיש לא יריע להסכם המותיר את אירן במרחק נגיעה מפצצה גרעינית, אבל זה מה שניתן להשיג כרגע; צופה שגם נתניהו לא ימחה יותר מדי

בחמש השנים שחלפו מאז שדונלד טראמפ הוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין עם אירן, חיפשו הוא וג'ו ביידן עסקה חדשה איתה. טראמפ רצה "עסקה חדשה ומאריכת ימים". ביידן הבטיח דיפלומטיה חכמה שתוביל ל"הסכם ארוך יותר וחזק יותר". מאמצים אלו יסתיימו בצורה בלתי מספקת, קובע אקונומיסט. אירן העשירה אורניום לרמה גבוהה מבעבר והיא על סף הפיכה למעצמה גרעינית.
ארה"ב נואשה לעצור את התקדמותה ורוצה לדון על הסכמות חלקיות, במסגרתן תשפוך על אירן מזומנים בתמורה להקפאת תוכנית הגרעין בנקודתה הנוכחית. זהו מרחק ניכר מהסכם הגרעין של 2015, אשר הטיל מגבלות ברורות על העשרת האורניום. אבל זו כנראה העסקה הטובה ביותר אליה ניתן להגיע כרגע, ומדינות ערב ישלימו איתה גם אם בחירוק שיניים, צופה אקונומיסט.
לפי כל הדיווחים, זו תהיה עסקה צנועה. אירן תבטיח שלא להעשיר מעבר ל-60%, אם כי לא תחויב להקטין את מלאי האורניום הקיים – 4,385 ק"ג ברמות העשרה שונות. הסכם הגרעין הגביל אותה ל-300 ק"ג ברמת 3.67% בלבד. יש דיבור אופטימי על כך שיהיו הבטחות אירניות שאינן קשורות לתוכנית הגרעין שלה, כולל שחרור לפחות שלושה אמריקנים הכלואים בה מזה שנים בהאשמות שווא. ארה"ב תתן בתמורה כסף; היא לא תסיר את העיצומים מעל הנפט האירני, אך תאכוף אותם בפחות חומרה. היא גם תשחרר כספים אירניים מוקפאים, כגון תקבולי נפט ב-7 מיליארד דולר בקוריאה הדרומית. יהיה זה עירוי מבורך למשטר הנאבק עם אינפלציה גבוהה וחודשים של מחאות.
חוק משנת 2015 מחייב להביא כל הסכם גרעין עם אירן לאישור הקונגרס. הרפובליקנים ודאי יתנגדו להסכם חדש, ואפילו דמוקרטים רבים יהססו לתמוך בהסכם המותיר בידי אירן מלאי כה גדול של אורניום מועשר. ממשל ביידן מסתכן בתבוסה מביכה בקונגרס לקראת הבחירות בשנה הבאה. בכל מקרה, זה לא יהיה הסכם רשמי אלא שורה של הבנות שקטות ובלתי רשמיות. אם אירן תשחרר את האסירים האמריקנים, ואם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית תדווח שהיא הפסיקה את ההעשרה, יהיו אלו סימנים להתקדמות בשיחות – כמו גם איתותים על הקלה בלחץ הכלכלי עליה.
ומה לגבי הנפט? הייצוא האירני עומד על 1.5 מיליון חביות ביום, עלייה של 50% לעומת אשתקד והשיעור הגבוה ביותר מזה חמש שנים (באמצע 2018 הוא היה 2.7 מיליון). רוב הנפט הזה נמכר בהנחה ומועבר לסין דרך מדינות שליליות באמצעות "צי רפאים" של מיכליות. זו הפרה של העיצומים, אבל ארה"ב אינה אוכפת אותם.
בשנים עברו היו בנות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון יוצאות מכליהן על עסקה כזאת, אבל כעת יהיו פחות עוינות. סעודיה ואירן חידשו את יחסיהן הדיפלומטיים, וסעודיה רוצה רגיעה כדי שתוכל להתמקד בתוכניותיה הכלכליות מרחיקות הלכת. גם ההסכם המצומק ביותר בין ארה"ב לאירן יקטין את סכנת העימות. גם ביקורתו של בנימין נתניהו עשויה להיות הרבה פחות קולנית, אם ארה"ב תקדם במקביל את הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.
קשה להריע להסכם המותיר את אירן במרחק יד מנשק גרעיני, מסכם אקונומיסט, אבל גם קשה לראות חלופה. מנהיגיה האולטרה-שמרנים של אירן אינם להוטים לנהל מו"מ כלשהו עם ארה"ב, שלא לדבר על להגיע להסכם שטראמפ עלול לקרוע שוב בעוד 18 חודשים. מהלומה צבאית על מתקני הגרעין עלולה לגרור למלחמה את האזור כולו. מיני-עסקה פשוט תהיה דחייה – אבל זוהי האפשרות הטובה ביותר כרגע.

תאריך:  26/06/23   |   עודכן:  26/06/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אקונומיסט: ההסכם עם אירן - זה מה שיש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נתניהו בדרך לסין...
חשדנית  |  26/06/23 21:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
ארגון הביון מאשר את הדיווח על סיכול נסיונות אירנים לפגוע בישראלים בקפריסין    "מדינת ישראל פועלת במגוון רחב של שיטות בכל מקום על-מנת להגן על יהודים וישראלים ותמשיך לפעול כדי לגדוע את הטרור האירני בכל מקום"
פרופ' אפרים ענבר
ההסכמות המסתמנות בין וושינגטון לטהרן יהיו איומות מבחינת ישראל    ירושלים צריכה גם לסרב לסוכריה בדמות נורמליזציה עם סעודיה, אם המחיר יהיה תוכנית גרעינית סעודית
עידן יוסף
ראש הממשלה התייחס בביקורו בתעשיה האוירית למגעים העקיפים של ארצות הברית עם אירן ואמר: "הבהרנו לידידנו האמריקנים שהסכמות מוגבלות יותר - גם הן אינן מקובלות עלינו"
יוני בן-מנחם
ישראל מודאגת מהמגעים החשאיים בין ארה"ב לאירן על הבנות חדשות בנושא הגרעין והיא קבעה לעצמה "קו אדום" חדש    גורם מדיני בכיר בירושלים אומר כי העשרת אורניום לרמה צבאית של 90 אחוזים תהווה הודאה אירנית בכוונתה לייצר נשק גרעיני וישראל תהיה חייבת לפעול
איציק וולף
ראש האופוזיציה טוען שגם אם יקראו לו בשם אחר - ההסכם הצפוי בין הממשל האמריקני לבין אירן הוא הסכם גרעין    "בגלל ההפיכה המשטרית איבד נתניהו את הקשב האמריקני ואת היכולת לעצור הסכם רע ומסוכן"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il