X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
וילנה. הצל של בוקרשט [צילום: מינדאוגס קולביס, AP]
הקושי עם אוקראינה: ללכת בלי, להרגיש עם
פסגת נאט"ו השבוע בווילנה לא תעניק לאוקראינה מסלול מהיר לחברות בברית, והמחלוקת היא כיצד לבטא את המחויבות כלפיה - מנתח וושינגטון פוסט

שורשיה של הפלישה הרוסית לאוקראינה נעוצים בפסגת נאט"ו בבוקרשט ב-2008, בה לא הושגה הסכמה פה אחד (כנדרש) על צירופן של אוקראינה וגאורגיה לברית. במקום זאת ניתנה להם התחייבות אמורפית שיצורפו אליה מתישהו בעתיד, מזכיר וושינגטון פוסט ערב פסגת נאט"ו השבוע (12-11.7.23) בווילנה.
יש הטוענים, כי אותה פסגה הפכה את שתי המדינות למטרה לפלישות רוסיות, משום שהיא גרמה לוולדימיר פוטין לצאת נגד האיום של הגעת ברית נאט"ו לגבולות רוסיה – אך נגד המדינות שלא קיבלו את מטריית ההגנה של הברית. חודשים אחדים לאחר מכן כבשה רוסיה את מחוזות דרום אוסטשיה ואבחזיה שבגאורגיה, ובשנת 2014 כבשה את חצי-האי קרים מידי אוקראינה ותמכה בגלוי בבדלנים בדרום-מזרח המדינה.
פוטין נכח באותה פסגה, בהזמנת נאט"ו, ודווח שבשיחה פרטית אמר לנשיא ג'ורג' בוש הבן, כי אינו רואה את אוקראינה כמדינת לאום אמיתית. בנאומו בוועידה אמר שצירופן של גאורגיה ואוקראינה לברית יהווה "איום ישיר" על רוסיה, אמר שאוקראינה היא המצאה רוסית והטיל ספק בריבונותה בטענה שרוב אוכלוסייתה היא רוסית. הוא חזר על אותה רטוריקה ערב הפלישה אשתקד.
לקראת הפסגה השבוע, אוקראינה דורשת מן המערב להפיק את הלקחים מפסגת בוקרשט. "הם אמרו לנו שהדלת פתוחה, אבל לא הראו לנו היכן היא נמצאת וכיצד להגיע אליה", אמר שר ההגנה, אלכסיי רזניקוב, בהתייחס ל-2008. שר החוץ, דמיטרי קולבה, קרא לגרמניה שלא לחזור על טעותה של אנגלה מרקל, שהתנגדה בתוקף לצירופה של ארצו לנאט"ו. לדבריו, מרקל פתחה את הדלת בפני הניאו-אימפריאליזם של פוטין, והדרך היחידה לטרוק אותה היא לצרף את אוקראינה לברית.
קייב אינה מצפה לחברות מלאה בנאט"ו ולכל ההגנות הנובעות ממנה, כל עוד היא במלחמה עם רוסיה, אך היא מצפה להזמנה רשמית להצטרף ולערבויות ביטחון משמעותיות לשנים הבאות – מציין הפוסט. אבל בניגוד ל-2008, כיום ארה"ב היא הפועלת בזהירות. הנשיא ג'ו ביידן אמר אתמול, כי אוקראינה אינה מוכנה לכניסה לברית, הן בשל המלחמה והן בשל נושאים אחרים כגון שחיתות שיש לפתור לפני כן. "אנחנו צריכים ליצור מסלול מציאותי עבור אוקראינה כדי שתעמוד בדרישות להיכנס לנאט"ו", הוסיף.
פקידים אמריקנים טוענים, כי הגישה המדודה הזאת חשובה לצורך אחדות הברית ואינה מהווה העדר מחויבות כלפי אוקראינה. היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סליבאן, מזכיר שביידן הבהיר שארה"ב תתמוך באוקראינה ככל שיידרש, אך אינה רוצה להתדרדר למלחמת עולם שלישית. "זהו המסלול שלנו מאז תחילת העימות", הוסיף.

שני מסלולים מקבילים
לא לפחד "להתגרות בדוב" [צילום: מינדאוגס קולביס, AP]

ההערכה היא, שמנהיגי נאט"ו ינסו להגיע להסכמות בשני מסלולים מקבילים. הראשון יהיה לקרב את אוקראינה לחברות בברית מבלי להתחייב שזה יקרה במהירות, והשני – להעניק לה ערבויות ביטחון דו-צדדיות ורב-צדדיות כדי להגביר את המחויבות לסייע לה ללא מגבלת זמן. לעומת זאת, פרשנים התומכים במסלול מהיר לצירופה של אוקראינה טוענים, כי לקחי 2008 הם שהמערב אינו יכול להמשיך לפחד "להתגרות בדוב".
מייקל מק'פול, לשעבר שגריר ארה"ב ברוסיה, אומר: "מאז הקמתה של נאט"ו, היה חשש מפני התגרות ברוסיה בדמות הבריתות שלנו באירופה. אבל מאז הקמתה של נאט"ו ועד עצם היום הזה, מנהיגי הקרמלין – מאז סטלין ועד פוטין – מעולם לא תקפו מדינות החברות בנאט"ו, אשר כמובן לא תקפה את בריה"מ ולעולם לא תתקוף את רוסיה. מלחמות באירופה פרצו רק במקומות מהם נאט"ו נעדרת".
כמה ממשתתפי פסגת בוקרשט מכירים במציאות הזאת. סטיבן הדלי וכריסטופר הוסגן, שהיו אז היועצים לביטחון לאומי של ארה"ב וגרמניה, היו חלוקים אז אך מסכימים כיום שיש לצרף את אוקראינה לרוסיה עם תום המלחמה. "לפני 2014 חשבו שאוקראינה תוכל להיות גשר בין רוסיה למערב, אבל הפלישה הרוסית הרסה את הרעיון הזה. בתוקפנותה אז, יצרה רוסיה בדיוק את מה שלטענתה סיכן לאחר מכן את האינטרסים שלה. לכן, הרחבת נאט"ו שוב נמצאת על סדר היום", הם אומרים.

תאריך:  10/07/23   |   עודכן:  10/07/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקושי עם אוקראינה: ללכת בלי, להרגיש עם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
הפנטגון החליט על חבילת סיוע צבאי חדשה לקייב בשווי של 800 מיליון דולר שתכלול לראשונה גם תחמושת מצרר, על-אף הביקורת מצד ארגוני זכויות אדם    הנשיא ביידן הגן על החלטתו, ואמר בראיון לרשת CNN בין השאר: " "זו הייתה החלטה מאוד קשה מבחינתי ודרך אגב, שוחחתי על זה עם בעלות בריתנו, שוחחתי על זה עם החברים שלנו במעלה הגבעה (חברי הקונגרס י.נ). לאוקראינים נגמרה התחמושת"
איתמר לוין
מפוליטיקאים בכירים כמו ויקטור אורבן, דרך מנהיגי אופוזיציה שכוחם עולה וכלה באינטלקטואלים: אקונומיסט סוקר את מי שלמרות כל העובדות ניצבים לצידו של הקרמלין
יאיר נבות
זלנסקי טוען כי הצבא הרוסי מיקש את הגגות במספר מוקדים בתחנה הגרעינית ובכוונתו לגרום לאסון גרעיני    אין אימות מוסמך לדיווחים שהרוסים מתפנים במהירות מהעיר אנרהודר הסמוכה
איתמר לוין
מאמר המערכת של וושינגטון פוסט קורא למצות את הדין לא רק עם מי שביצעו בשטח אלפי פשעים ומעשי זוועה, אלא גם עם הנשיא שפתח במלחמת תוקפנות ועם בכיריו שהורו לבצע את הפשעים
איתמר לוין
גם אחרי הפיכת הנפל ברוסיה וההגליה לבלארוס, אנשי קבוצת וגנר ממלאים תפקיד חיוני באבטחת שדות הנפט והגז בסוריה - מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il