X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מתאים בדיוק להאשים אותו [צילום: ג'ורג' ווקר, חוזה מגאנה, AP]
ג'ק סמית התמודד עם גרועים מטראמפ
הפרקליט המלווה העומד להגיש את כתב האישום על 6 בינואר מצויד בניסיון המתאים מבית הדין בהאג - כותב פרופ' גארי באס בניו-יורק טיימס

דונלד טראמפ מחמיא בפומבי לסמכותנים כמו ולדימיר פוטין ומוחמד בן סלמאן, ובמובנים רבים הוא שלט כמותם: העשיר את עצמו, דרס נורמות אתיות, ניסה לשלוט אישית על הצבא ובתי המשפט, נאחז בכוח בכל מחיר. לכן, היה זה רק הולם שהוא קיבל הודעה לפיה ייתכן שיואשם בקרוב דווקא בידי תובע בעל ניסיון רב בחקירת הגרועים שבעריצים ובפושעי המלחמה בעולם – כותב פרופ' גארי באס מאוניברסיטת פרינסטון בניו-יורק טיימס.
הפרקליט המלווה ג'ק סמית היה תובע מכובד בוושינגטון, טנסי וניו-יורק, אך יש לו ניסיון ייחודי משתי משימות רבות סיכונים כתובע על פשעי מלחמה: בבית הדין הפלילי הבינלאומי ובחקירה בקוסובו. במשך כמה שנים מרשימות בהאג, הוא פיקח על חקירותיהם של פקידים וחברי מיליציות אשר הואשמו בפשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם.
שני חזונות מנוגדים של משפט לאומי ובינלאומי מופיעים בחקירותיו של סמית נגד טראמפ, סבור באס. האחד: אפילו נשיאים וראשי ממשלה כפופים למרות החוק. השני: בפועל יכולים בעלי עוצמה כאלה להבטיח לעצמם חסינות באמצעות הכפשת הצדק, גיוס תומכיהם ואיום באלימות. מתחים אלו עיצבו את ההיסטוריה של התובעים בבית הדין הבינלאומי, מבליטים את הישגיו של סמית שם וכבר ניכרים בנסיונותיו של טראמפ לחמוק משלטון החוק.
נתחיל עם האידיאלים. ארה"ב עמדה בראש בתי המשפט בנירנברג ובטוקיו, אשר שפטו את הפושעים הגרמנים והיפנים לאחר מלחמת העולם השנייה וקבעו שמעשיהם לא היו פעולות חסינות של המדינה אלא פשעים אישיים. לאחר המלחמה הקרה הופעלו עקרונות אלו בנוגע ליוגוסלביה, רואנדה ועוד. סמית יישם אותם כתובע בגין פשעי המלחמה שבוצעו בקוסובו בשנים 2000-1998.
ביוני 2020 הודיע סמית שהוא מבקש להעמיד לדין את האשים תאצ'י, אז הנשיא הפופולרי של קוסובו, שהיה בדרכו לפסגה בבית הלבן עם טראמפ ועם עמיתו הסרבי. תאצ'י, שהיה מפקד גרילה בזמן המלחמה, חזר הביתה, התפטר וכיום כלוא בהאג לקראת משפט על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות הצפוי להימשך מספר שנים.
העמדתם לדין של מנהיגים לאומיים פופולריים היא תמיד עניין קשה ומסוכן, מציין באס. רודנים מושחתים דורשים לעיתים קרובות חסינות כתנאי להעברת השלטון, מה שמסביר מדוע משפטים על שחיתות נפוצים יותר מאשר הליכים רבי רושם כמו נירנברג וטוקיו, אשר התאפשרו משום שבעלות הברית עמדו על-כניעה ללא תנאי.

בית הדין הפלילי הוא חלש
ג'קסון בנירנברג. להגשים את חזונו

מוקדם יותר בקריירה שלו, בשנים 2010-2008, היה סמית מתאם חקירות בלשכת התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. למרות ש-123 מדינות הצטרפו לבית הדין, הוא היה לצנינים בעיני ממשל טראמפ. היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, הבטיח "לתת לו למות מעצמו". שר החוץ, מייק פומפאו, כינה אותו "בלתי חוקי ומתחזה לבית משפט".
כל מי שעובד בבית הדין הפלילי מבין עד כמה הוא חלש בפועל. בשנים 2009 ו-2010 הוא הוציא צווי מעצר לנשיא סודן, עומר אל-בשיר, והאשים אותו בפשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם במחוז דרפור; אל-בשיר עדיין חופשי למרות שהודח. צ'ורו קניאטה הואשם בפשעים נגד האנושות על-רקע הבחירות לנשיאות קניה ב-2007; הוא תיאר את בית הדין כגרסה מודרנית של הקולוניאליזם; ב-2013 הוא נבחר לנשיא ושנה לאחר מכן בוטלו האישומים נגדו בטענה שממשלתו השמידה ראיות והפחידה עדים.
סמית יודע היטב כיצד פוליטיקאים מואשמים יכולים לגייס את נאמניהם כדי להתכחש לכתב האישום ולשבש את עבודת התביעה. כאשר נפתח משפטו של תאצ'י בהאג בחודש אפריל, הפגינו אזרחים מקוסובו בתמיכה במי שנתפס כגיבור שנלחם נגד הדיכוי הסרבי. אנשיו של סמית אף התלוננו, כי תאצ'י וחשודים אחרים מנסים לשבש את עבודתם.
טראמפ כבר פועל בצורה אינסטינקטיבית על-פי אותו ספר הפעלה של בריונות והטרדה, למרות שהוא ניצב מול חוקי ארה"ב ולא מול בית דין בינלאומי – טוען באס. הוא השווה את אנשי ה-FBI שחקרו אותו לגסטאפו, גידף את סמית כ"דגנרט" והזהיר שיהיה זה "מאוד מסוכן" לכלוא אותו בגלל שיש לו "קהל בוחרים נלהב ביותר".
אבל טראמפ יגלה שסמית כבר התעסק עם דומים לו ואף עם גרועים ממנו. סמית מתאים היטב ליישם את חזונו של רוברט ג'קסון, שופט בית המשפט העליון שעמד בראש התביעה האמריקנית בנירנברג, אשר הכריז בנאום הפתיחה שלו: "הציביליזציה שואלת האם החוק הוא כה מפגר, עד שהוא חסר אונים במפגיע להתמודד עם פשעים בהיקף כזה של פושעים חשובים כאלה". תשובתו הייתה ברורה.

תאריך:  01/08/23   |   עודכן:  01/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ג'ק סמית התמודד עם גרועים מטראמפ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
אבטחה מתוגברת סביב בית המשפט המחוזי באטלנטה לקראת כתב האישום הצפוי, בטענה שניסה להטות את תוצאות הבחירות ב-2020 - אולי כבר בימים הקרובים
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מסביר מה עשויים להיות האישומים, האם יהיו נאשמים נוספים ומה יהיו ההשלכות על סיכוייו של טראמפ להיבחר ב-2024
איתמר לוין
קיבל הודעה לפיה הוא אחד מיעדיה של החקירה הפדרלית, העוסקת ככל הנראה הן במהלכיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020 והן באחריותו להסתערות על הקפיטול
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: משרד המשפטים וה-FBI בלמו את חקירת חלקם של טראמפ ומקורביו באירועי 6 בינואר, מחשש למראית עין של פוליטיזציה
איתמר לוין
רשת החדשות חזרה ללא הרף על השקר של טראמפ, לפיו מכונות ההצבעה של דומיניון זייפו את התוצאות לטובת ביידן    פוקס לא התנצלה, אך הודתה שחלק מהפרסומים היו כוזבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il