X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ וסמית (משמאל) אמש בבית המשפט [ציור: דנה ורקוטרן, AP]
תיק טראמפ בין שקרים לחופש הביטוי
התביעה: טראמפ שיקר ביודעין וכך גרם לאירועי 6 בינואר ההגנה: הוא מימש את זכותו לחופש הביטוי, כי האמין שהבחירות נגנבו ממנו
פתיחת משפט טראמפ, 3.8.23 / MSNBC

בכתב האישום נגד דונלד טראמפ על אירועי בחירות 2020 יש קו עקבי: הוא שקרן כרוני ובמודע. חודשיים לפני הבחירות הוא החל להפיץ שקרים על הונאה נרחבת הצפויה בהן, וכדי שהשקרים יישמעו אמת – "יצר אווירה לאומית של חוסר אמון וכעס, וכרסם באמון הציבור בניהול הבחירות", כותב הפרקליט המלווה, ג'ק סמית.
טראמפ היה ידוע במשך עשרות שנים כמי שהאמת אינה נר לרגליו, בלשון המעטה. "אם אתה חוזר על שקר מספיק פעמים, אנשים מאמינים לו", נהג לומר למקורביו. בגדול הגישה הזאת סייעה לו, החל מהתחמקויות מפשיטות רגל ועד לבית הלבן. אך כעת הוא נדרש לשלם את מחיר השקרים כפי שלא אירע לו אי-פעם, מציין ניו-יורק טיימס.
עורכי דינו ובעלי בריתו של טראמפ כבר מכשירים את הקרקע לאסטרטגיית ההגנה: חופש הביטוי של טראמפ נמצא תחת התקפה, הם טוענים. הייתה לו זכות מלאה לבטא את דעתו על הונאת בחירות, והוא האמין ועדיין מאמין שזו האמת; והוא פעל על סמך ייעוץ משפטי.
כתב האישום והתגובות המוקדמות עליו מלמדות על קרב חזיתי בין שני עקרונות: מה שהתביעה מכנה "שקרים מתפשטים ומערערי אמון" והופכים לעבירה פלילית, מול שיח פוליטי הזוכה להגנה נרחבת ובמיוחד אם הדובר מאמין לדבריו. וכאמור, טראמפ ובני ביתו כבר במתקפה מלאה.
"התיקון הראשון [לחוקה] מגן על טראמפ בדרך הבאה. לאחר 2020 הוא היה עד לכל מיני אי-סדרים, היו לו תצהירים מרחבי המדינה, עדויות בשבועה, הוא ראה את החוקים משתנים באמצע מסע הבחירות – וכנשיא יש לו זכות לדבר על זה", אומר סניגורו, ג'ון לאורו. "הממשלה צריכה להוכיח מעבר לספק סביר שהדברים אינם מוגנים בידי התיקון הראשון, והם לעולם לא יצליחו בכך". אמירות דומות נשמעו מצד בכירים בסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים.

יטען שהסתמך על ייעוץ משפטי
איסטמן בעצרת של טראמפ, 6.1.21 [צילום: יוטיוב / ABC7]

משפטנים שעימם שוחח הטיימס מביעים ספק בדבר תקפותן של טענות אלו כקו הגנה. הם מציינים, כי כבר בתחילת כתב האישום נאמר שלכל אמריקני יש זכות לומר כל מה שהוא רוצה על הבחירות, גם אם זהו שקר. אבל אסור להשתמש בשקרים כאלה כדי להיות מעורב בפעילות פלילית. חופש הביטוי של הפרט מסתיים כאשר מילותיו הופכות להיות ראיה לפשע. במקרה של טראמפ טוענת התביעה, כי הוא השתמש בשקריו כדי לשכנע אחרים לשתף פעולה עימו במעשים פליליים, כמו יצירת האלקטורים המזויפים או הפעלת לחץ על מייק פנס למנוע את אשרור התוצאות.
פרופ' סמואל בואל מאוניברסיטת דיוק, שהיה ראש צוות התביעה הפדרלי בתיק אנרון, אומר ש"זה לא יעבוד מבחינה משפטית אבל תהיה לזה השפעה מסוימת מבחינה פוליטית, ולכן הם דוחפים את זה. אין הגנה של התיקון הראשון על ביצוע פשעים רק בגלל שאתה מדבר. הוא גם לא מגן על מתן הוראות או רמיזות לביצוע מעשים בלתי חוקיים".
הטיימס מזכיר, כי נטייתו של טראמפ לשקרים והגזמות הייתה ידועה במשך עשרות שנים בניו-יורק. בשנות ה-1980 אמר אחד מעוזריו של ראש העירייה דאז, אד קוץ': "אני לא אאמין לטראמפ גם אם ללשונו יוצמד אישור נוטריוני". טראמפ דיבר עם עיתונאים בטלפון כשהוא מתחזה לדובר מטעמו, כדי להדליף מידע על עסקיו או חייו הפרטיים. הוא טען שדירתו נמצאות בקומות ה-68-66 של טראמפ טאואר – בו יש רק 58 קומות. וושינגטון פוסט מצא 30,000 הצהרות כוזבות או שקריות שלו בשנות כהונתו – ממוצע של 21 ביום.
טראמפ ניסה להשתמש בתיקון הראשון בתביעות אזרחיות סביב אירועי 6 בינואר. בפברואר 2022 קבע בית המשפט הפדרלי בוושינגטון, כי ניתן להמשיך לנהל תביעה בה נטען שדבריו בעצרת תומכיו גרמו להסתערות על הקפיטול. "רק במקרים קיצוניים ביותר יקבע בית המשפט שהתיקון הראשון אינו מגן על נאומו של הנשיא. זהו המקרה. אפילו נשיאים אינם יכולים לחמוק מאחריות על נאום המצוי מחוץ לגבולותיו הרחבים של התיקון הראשון", פסק השופט אמיט מהטה.
טענה נוספת של ההגנה תהיה הסתמכות על ייעוץ משפטי. לטראמפ יש "אקדח מעשן מזכה", טען לאורו, בדמות מזכר של עו"ד ג'ון איסטמן. הלה טען, כי טראמפ יכול לבקש מ-פנס לעכב את אשרור התוצאות. "איסטרמן, שהוא מלומד מכובד, נתן לנשיא מספר אופציות", הוסיף לאורו. על כך צפויה התביעה לענות: יתר יועציו המשפטיים של טראמפ דחו מכל וכל את תוכנית האלקטורים המזויפים של טראמפ.

תאריך:  04/08/23   |   עודכן:  04/08/23
+הבוחרים הם שיחרצו את גורלו של טראמפ
16:24 04/08/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

גם מתנגדיו של טראמפ במפלגה הרפובליקנית חייבים לפעול כעת, לאחר כתב האישום נגדו על נסיונו להטות את תוצאות הבחירות - טוען אקונומיסט

בית המשפט הפדרלי, וושינגטון [צילום: חוזה לואיס מגנה, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תיק טראמפ בין שקרים לחופש הביטוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
הנשיא לשעבר הגיע לבית המשפט המחוזי בוושינגטון - במרחק קצר מן הקפיטול, עליו הסתערו תומכיו בינואר 2021    ביהמ"ש מאותת: ההליך יתקדם במהירות
איתמר לוין
טניה צ'טקן, שתנהל את המשפט בו יכריעו מושבעים, הטילה את העונשים הכבדים ביותר על פורעי 6 בינואר ואמרה שפעלו למען טראמפ - מזכיר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
בליבו של כתב האישום ניצבים לא פחות מאשר עצם קיומה של המערכת הפוליטית האמריקנית ועקרונות היסוד שלה - טוען ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
"חוסר החוקיות של ההאשמות הללו מזכיר את גרמניה הנאצית בשנות ה-1930, את בריה"מ לשעבר ומשטרים סמכותניים ורודניים אחרים"    דה-סנטיס תוקף את המערכת ונמנע מלהגן על טראמפ    פנס: טראמפ לא ראוי להיות נשיא
איתמר לוין
שמותיהם של השישה אינם מצוינים במפורש וייתכן כתב אישום נפרד נגדם    הבולט שבהם: רודי ג'וליאני, לשעבר ראש עיריית ניו-יורק שהיה פרקליטו של טראמפ בזמן הבחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il