X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פליטות גזי החממה ממשיכות לעלות [צילום: מישל אולר, AP]
איפה באמת הכסף של חברות האנרגיה
חברות הנפט והגז הגדולות מאותתות שבניגוד לרטוריקה שלהן, אין להן כוונה של ממש לעבור לאנרגיה נקייה - מנתח מאמר בניו-יורק טיימס

מי שמאזין בשנים האחרונות לחברות האנרגיה העיקריות בארה"ב עשוי להגיע למסקנה, כי המעבר לאנרגיה נקייה נמצא בעיצומו. אבל בפועל, השימוש בדלקים מאובנים ופליטות גזי החממה נמצאים בעלייה וקצב השינוי אינו מתקרב לנחוץ כדי להתמודד עם משבר האקלים. כך כותב ג'ייסון בורדוף, מנהל המרכז למדיניות אנרגיה עולמית באוניברסיטת קולומביה ומי שהיה יועץ בכיר לנשיא ברק אובמה, בניו-יורק טיימס.
בחודש יוני הצטרפה חברת של לרשימת החברות שביטלו תוכניות לצמצום הפקת הנפט, והודיעה שלא תעשה זאת עד סוף העשור. החברה גם העלתה את הדיבידנדים וחילקה לבעלי מניותיה כסף שניתן היה להשקיע בפיתוח אנרגיה נקייה. מניות בריטיש פטרוליום זינקו השנה כאשר נסוגה מתוכניותיה לצמצם את הפקת הנפט והגז.
הענף יכול להצביע על מאמצים להפחית את הפליטות וליישם טכנולוגיות לאנרגיה נקייה, אך הללו מחווירים בהשוואה למה שהוא עושה כדי לשמר ולהגביר את תפוקת הנפט והגז. הענף צפוי להשקיע השנה 500 מיליארד דולר בהגברת תפוקת הנפט והגז, וסכומים גדולים עוד יותר בדיבידנדים. ההשקעות בפיתוח מקורות אנרגיה נקייה הן פחות מ-5% מן ההשקעות במקורות המזהמים בשנים האחרונות.
העובדה שרוב החברות מעדיפות השקעות כאלו, דיבידנדים ורכישה עצמית של מניות על פני האנרגיה הנקייה, מלמדת שהן אינן רוצות או מסוגלות לקדם את המעבר. בניגוד לרטוריקה שלהן, התנהגותן מלמדת שהן סבורות שהמעבר לא יתרחש או שהוא לא יהיה רווחי מבחינתן, טוען בורדוף. אקסון-מוביל טענה לאחרונה, כי "מאוד בלתי סביר שהציבור יסכים לירידה ברמת החיים העולמית" הנחוצה לדבריה כדי להשיג את היעד של אפס פליטה. של אומנם הצהירה שהיא עודנה מחויבת ליעד של אפס פליטות ב-2050, אך גם הבהירה שלדעתה זהו יעד שלא ניתן להשיג.
ניתן להבין עמדה זו לנוכח העובדה, שהעולם אינו בדרך להשגת יעד זה. סוכנות האנרגיה הבינלאומית צופה, כי בלא שינויי מדיניות משמעותיים, השימוש בנפט וגז יעלה עד סוף העשור הנוכחי ואז יתייצב. הגידול בשגשוג במדינות המתפתחות מצריך עלייה עצומה בשימוש באנרגיה, העומדת בניגוד להפחתת הפליטות. אפילו ממשלות המחויבות למאבק בשינויי האקלים, כמו ממשל ביידן, מעודדות את הגדלת תפוקת הדלקים המאובנים כדי למנוע עלייה במחירי הבנזין.

לראשי הענף יש בחירה ברורה
הרווחים מחולקים כדיבידנדים [צילום: צ'רלי רידל, AP]

כאשר החום בחצי הכדור הצפוני מגיע לרמות שיא ובוחן את גבולת הסבולת האנושית, האם החברה מוכנה לקבל את ההשלכות של עסקים כרגיל? ההיסטוריה מלמדת שפעולה בתחום האקלים מתרחשת "בהדרגה ואז בבת אחת", כהגדרתו של ארנסט המינגוויי לפשיטת רגל. זה מה שקרה ב-1970, כאשר הערפיח וזיהום המים גרמו לעשירית מהאמריקנים להשתתף ב"יום כדור-הארץ" הראשון וגרמו להעברת חוקי הסביבה פורצי הדרך.
העובדה שבעלי המניות מעדיפים שרווחי הנפט יחולקו כדיבידנדים ולא יושקעו באנרגיה נקייה, מלמדת שהם ספקנים לגבי יכולתו של הענף להיות רווחי באנרגיה נקייה. בורדוף מדגיש, כי העולם ימשיך להשתמש עשרות שנים בדלקים מאובנים גם אם יאיץ את המעבר לאנרגיה נקייה ואפילו במצב של אפס פליטות, כאשר הטכנולוגיה תהיה מסוגל "ללכוד" את גזי החממה. נראה, כי חלק מהחברות מתכננות להיות האחרונות שימשיכו להפיק נפט. במקביל, הן לא פועלות אפילו כדי להפחית את הפליטות מפעילותן-שלהן.
שבע המפיקות הגדולות ביותר, המכונות "סופר מייג'ורס", מפיקות רק 15% מהנפט והגז בעולם, אך יש להן השפעה מכרעת על ההתנהגות בענף כולו, וגם יש להן הטכנולוגיה הנחוצה כדי לקדם אנרגיה נקייה. רוב אספקת הנפט והגז בעולם מגיעה מחברות בבעלות ממשלתית מלאה או חלקית, וגם רבות מאלה אינן עושות די הצורך. הדבר הוכח בחודש שעבר, כאשר כמה מהמדינות המפיקות הגדולות בלמו הסכם של G20 להפחית את הפליטות ולשלש את השימוש באנרגיה נקייה עד 2030. זה מטריד במיוחד, מציין בורדוף, משום שחברות ממשלתיות אמורות להיות מסוגלות לאמץ מבט רחוק יותר.
מעבר מוצלח יהיה קל יותר אם חברות האנרגיה הגדולות ימלאו בו תפקיד מרכזי; הטכנולוגיות החדישות מתאימות לכישורים ולהון שלהן. לראשי הענף יש בחירה ברורה: להתאים את מעשיהם לדבריהם ולהפגין מחויבות להשקעות נרחבות במעבר, או להצהיר בבירור שהם רוצים להיות בין המפיקות האחרונות ולהמר על מעבר איטי – מסיים בורדוף.

תאריך:  09/08/23   |   עודכן:  09/08/23
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איפה באמת הכסף של חברות האנרגיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
איתמר לוין
חלק מהרפובליקנים מאמינים שהמעבר לאנרגיה ירוקה הוא מזימה נגד אורח החיים האמריקני והאמת לא תשכנע אותם - מתריע פול קרוגמן בניו-יורק טיימס
מירב ארד
יולי היה חם ב-0.72 מעלות יותר מאשר הממוצע בחודש יולי בשנים 1991 עד 2020 וגבוה ב-0.33 מעלות מהשיא הקודם של החודש החם בהיסטוריה, שנרשם ביולי 2019
איתמר לוין
אנשי הימין הקיצוני שוב אינם מכחישים את משבר האקלים - מסביר וושינגטון פוסט - אלא יוצאים נגד המחיר שגובים המהלכים להיאבק בו
איתמר לוין
אקונומיסט אומר שיש לפעול הן בטווח המיידי והן לקראת השנים הבאות - החל מביצוע עבודות בשעות הבוקר וכלה בנטיעת עצים בשכונות מצוקה
איתמר לוין
כך טוען פול קרוגמן בניו-יורק טיימס, תוך שהוא עומד על ההתכחשות הרפובליקנית למשבר ומזהיר מפני התוצאות אם יזכו גם בבית הלבן וגם בקונגרס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il