X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
כאשר מתכוננים למשבר הבא [צילום: טד וורן, AP]
הקורונה ובתי הספר: מאזן מפתיע בארה"ב
ארבע שנים אחרי, הולך ומתברר שסגירת בתי הספר בארה"ב לא השפיעה משמעותית על התפשטות הקורונה - והמחיר לתלמידים היה כבד ומתמשך, מדווח ניו-יורק טיימס

במארס 2020 החלו להיסגר בתי הספר בארה"ב בשל הקורונה. חלקם, בעיקר במדינות בשליטת הרפובליקנים ובאיזורי הכפר, נפתחו מחדש באותה שנה. אחרים, בעיקר במדינות הדמוקרטיות ובערים הגדולות, חזרו לפעילות רק ב-2021. המידע שהצטבר מאז מוביל מומחי בריאות וחינוך רבים למסקנה, שהסגירה לא הפחיתה משמעותית את התפשטות הקורונה ופגעה קשות בתלמידים – כותב ניו-יורק טיימס.
עוני וגורמים נוספים מילאו תפקיד גם הם, אך הלמידה מרחוק הייתה הגורם המרכזי לירידה בהישגים הלימודיים בזמן הקורונה – ירידה שנרשמה לרוחב שכבות ההכנסה. "יש הסכמה די רחבה על כך שכללית, כנראה בתי הספר היו סגורים יותר מדי זמן", אומר ד"ר שון או'לירי, מומחה למחלות מדבקות בילדים, שביוני 2020 נטל חלק בהכנת ההמלצות לפתיחה מחודשת ובטוחה של בתי הספר.
בזמן אמת לא היו החלטות קלות. מקבליהן צריכים היו לאזן בין הסיכון הבריאותי לבין ההשלכות החינוכיות והנפשיות. השלכות ארוכות טווח ניכרו אפילו בבתי הספר שנפתחו כבר בסתיו 2020. אבל כאשר המומחים מתכונן למשבר בריאות הציבור הבא, יהא אשר יהא, הם צריכים להביא בחשבון שהמחיר לתלמידים היה כבד.
ניתוח הטיימס מראה, כי ברמת המדינות – ככל שהלימוד מרחוק היה ממושך יותר, כך הירידה בהישגים הייתה חדה יותר. אותה מסקנה עולה ברמת המחוזות, על-פי מחקר ענק של כיתות ג'-ח' שביצעו אוניברסיטאות סטנפורד והרווארד. במחוזות בהן הלימוד היה מרחוק ברוב שנת הלימודים 2020/21, ההישגים במתימטיקה ירדו בממוצע בחצי ציון לעומת ערב הקורונה, בעוד בבתי הספר שחזרו להוראה פרונטלית הירידה הייתה שליש ציון בלבד.
קשה לסגור פערים כאלו ללא השקעה משמעותית. הציונים העדכניים ביותר, מאביב 2023, מלמדים שככלל – התלמידים טרם השלימו את החוסרים מהקורונה. גם כאן, הפער בבתי הספר שהיו סגורים לפחות 90% משנת הלימודים 2020/21 כפול מאשר אלו שהיו פתוחים רוב השנה. גם מצבם של תלמידי בתי הספר שחזרו חלקית להוראה פרונטלית טוב משל אלו שנותרו סגורים, אך פחות טוב מאלו שנפתחו לגמרי.

גם לעוני הייתה משמעות
חיסון תלמידים במדינת קונטיקט [צילום: ג'סיקה היל, AP]

גם לעוני יש משמעות: הנזק במחוזות עניים גדול יותר מאשר במחוזות מבוססים שמדיניותם הייתה דומה. אבל כאשר בוחנים מחוזות עניים זה מול זה, המצב טוב יותר באלו שחזרו להוראה פרונטלית. הנתונים הללו משמעותיים, כי בתי הספר במחוזות עניים היו בדרך כלל סגורים זמן רב יותר מאשר במחוזות מבוססים.
כמה מן המחוזות העניים ביותר בארה"ב מצויים בערים הנוטות לדמוקרטים, אשר נקטו זהירה גישה יותר כלפי הנגיף. איזורים עניים וקהילות שחורות והיספניות גם סבלו משיעור תמותה גבוה יותר בקורונה, מה שגרם להורים ולמורים רבים בהם להסס האם לחזור לבתי הספר. "רצינו לשרוד, אבל במבט לאחור – הלוואי שהילדים היו חוזרים הרבה יותר מהר", אומרת שרה קרפנטר, מנהלת ארגון הורים בעיר ממפיס בה בתי הספר נפתחו רק באביב 2021.
המחקר של סטנפורד והרווארד מצביע על גורמים נוספים שהשפיעו על ההישגים הלימודיים בתקופת הקורונה, ובהם חרדות של התלמידים ודכאונות של המבוגרים שבחייהם והאיסור כללי על פעילות חברתית בקהילה. גם ההיעדרות הכרונית מהלימודים זינקה לרוחב הקבוצות הדמוגרפיות. מומחים אומרים, כי יש סימנים שאפילו סגירות קצרות, והמגיפה בצורה רחבה יותר, משפיעים לאורך זמן על תרבות החינוך.
השאלה המרכזית, ממשיך הטיימס, היא: האם היה זה בטוח לפתוח מחדש את בתי הספר? התשובה לא הייתה ידועה באביב 2020, אך כמה מומחים שהמצב השתנה בסתיו, כאשר היו סימנים ראשונים לכך שילדים מצויים בסיכון נמוך יותר לתחלואה קשה, ויותר סימנים (הן מארה"ב והן מאירופה) לכך שפתיחת בתי הספר תוך נקיטת אמצעי זהירות אינה מובילה לגידול משמעותי בתחלואה.
אולם, מבחינה פוליטית היו חילוקי דעות לגבי מתי בדיוק יהיה זה בטוח לפתוח מחדש את בתי הספר. מושלים רפובליקנים שדחפו לזרז את הפתיחה טפחו לעצמם על השכם, בעוד מושלים דמוקרטים וארגוני המורים הדגישו את מחויבותם לבטיחות ואת השקעתם בסיוע לתלמידים להתאושש.
המשבר הבריאותי הבא עשוי להיות שונה בהיבטיו וברמת הסיכון, אך מומחים אומרים שכעת ברורות ההשלכות של סגירת בתי הספר. הם מקווים, כי בעתיד ההחלטות יודרכו במידה רבה יותר את המידע האפידימולוגי שיילך ויצטבר ויביאו בחשבון את הסיכונים והסיכויים. "האם יכולנו להשתמש במידע כדי לקבל החלטות טובות יותר? כן", אומרת ד"ר אוזמה חסן, מומחית למחלות מדבקות בילדים. "אסור שהפחד יכתיב את קבלת ההחלטות".

הכתבה המלאה
תאריך:  20/03/24   |   עודכן:  20/03/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקורונה ובתי הספר: מאזן מפתיע בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
עידן יוסף
בוועדה לביטחון לאומי הועלו מספר הצעות, ביניהם אזרוח המעברים, שימוש בטכנולוגיות חכמות ותגבור כוח האדם    קיימת מחלוקת בנוגע לגורם המוביל שצריך לרכז את הפתרונות    יו"ר הוועדה הדגיש את חשיבות שינוי דרך החשיבה והפסקת בחינת חיי אדם בהיבט תקציבי    צה"ל: "יש לאזרח את המעברים הגדולים בעוטף י-ם ואת כוח האדם להעביר לפעילות במעברים אחרים    המשטרה: שוטרי מג"ב הם לוחמים ולא מאבטחים
איתמר לוין, יצחק דנון
הרשת שבבעלות עמית פורת מדווחת על חובות של 53-48 מיליון שקל, מתכננת לסגור חלק מבתי המלון ומציגה תוכנית שתעביר אותה לרווחיות עולה מהשנה הבאה
איתמר לוין
מבקר המדינה האמריקני מעריך שזהו הסכום שנגנב מתוך 900 מיליארד דולר שהוקצבו לסיוע למובטלים בשנים 2023-2020
איציק וולף
לקראת החגים ובעקבות העלייה בתחלואת הקורונה ממליץ משרד הבריאות לנמצאים בקבוצות סיכון להשתמש במסכות במקומות סגורים שבהם מתכנסים אנשים רבים ולהיבדק בבדיקה ביתית בכל מקרה של חשד תחלואה
איתמר לוין
למרות שהקורונה הסתיימה, 10% מהתלמידים האמריקנים בכיתות א'-י"ב נעדרו לחלוטין בשנה שעברה ועוד 25% החסירו לפחות 10% - מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il