X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
העמותה החרדית לא קיימה את התחייבויותיה כלפי העובד בטענה שתשלום משכורת מכספי צדקה זה גזל בו בזמן חילקה דירות למנהליה לאחר שהשביעה את העובד שלא יפנה לבית משפט חילוני והוא ניצחה בדין תורה פנתה היא עצמה לבית המשפט בית המשפט שם קץ לשחיתות
▪  ▪  ▪
עמותה חרדית חילקה דירות לבכיריה. לא' חיקה, לב' חילקה, לג' חילקה ורק לד' לא נשאר. הערעור נגרר ונגרר ונגרר...

שלום לקורא היקר. היום נלך על משהו חדש, קצת שונה מהמתכונת הרגילה שלנו על פיה אנחנו (המערכת) לוקחים פסק דין/מקרה ומנתחים אותו על-פי פרמטר אחד בלבד: על-פי אספקלריית החוק הישראלי ופסיקתו. המקרה שבפנינו פשוט לא יכול – מבחינה אינטלקטואלית - להצטמצם למסגרת שאינה רחבת היקף. לכן הרחבנו. מה לעשות?
את המקרה מעורר התהיות שנדון בו ננתח באמצעות חמישה פרמטרים שונים: א. על-פי החוק הישראלי (כי הוא החוק התקף ובו עוסק המדור ככלל). ב. על-פי חוקי התורה (היות והמתדיינים דתיים וחשוב להבין את עמדתם על-פי אמונתם הם). ג. על-פי כללי המוסר האובייקטיביים (על-מנת שנוכל לגבש דעה ולא נבלע כל "לוקש" שנזרק לעברנו בשם הדת ו/או בשם החוק). ד. על-פי כללי המוסר הסובייקטיביים. ה. הקורא יכריע (ואם ירצה אף יביא בתגובה את פסיקת בית הדין שבראשו) על-פי כללי המוסר הסובייקטיביים שלו (שברור, שהוא סבור שהם גם כללי המוסר האובייקטיביים).
אגב, גוף המעשה מובא במלואו – כרגיל - בפונט גדול. החריגה החדשנית כתובה בפונט קטן והיא אינה קוטעת את רצף המעשה. כך שמי שיבחר לקרוא את גוף המעשה מבלי להתייחס למובא באותיות הקטנות לא יחוש בהבדל ולא תיפגם קריאתו "הרגילה" במדור.
שאל הקורא (ובצדק), מה שונה יום מיומיים? ומדוע המחבר – במסגרת מדור משפטי – עוסק (גם) במשפט עברי ובפירושים מוסריים למיניהם? הרי קוראי מדורים משפטיים, עיקר מטרתם היא לדעת את חידושי המשפט התקף על-מנת יוכלו לכוון את חייהם בשדה האזרחות הישראלי, ומה תועיל לו לקורא ידיעת יחסו של המשפט העברי ביחס למקרה זה או אחר? לשם מה חשוב לקורא לשמוע אודות יחסו המוסרי של כותב השורות למקרה, או אפילו לגבש לעצמו דעה, בעצמו, ביחס למקרה? "אין בכך שום תועלת. מה שחשוב זה דעת בית המשפט, וזהו", יאמר הקורא הפרקטי ויקרא רק את גוף עובדות המקרה שבפונט הגדול (או יבחר ב"סנקציה" חמורה יותר: ילחץ על קישור לכתבה אחרת). אז רגע לפני שאתה עושה את זה, תן לי לאמר כמה מלים (הלו! עזוב ת'עכבר, נו! תישאר עוד רגע!):
תראה, ידידי, אם כל שחשקה בו נפשך היא לדעת את הצד הפרקטי של הדברים אתה יכול לדלג מיד על הכתב הקטן ולדעת את עמדת הפסיקה ביחס לנושא המדובר. לא תפסיד שום דבר בדילוג זה. מבטיח לך. באמת, הקטע הזה אינו עבורך. אבל אם, כמוני, גם אתה סבור - שהחוקים הם לא פחות, אך גם בטח שלא יותר, מאשר כלי לאכיפת צדק (במטרתם המוצהרת בכל אופן) שמהווים רק את חרב האכיפה של הקוד המוסרי שהוא העיקר – יש להניח שתהנה ותחכים מכתבה זו שעוסקת, ראשית - בגיבוש עמדה מוסרית ביחס למקרה ורק אחר כך, בוחנת האם החוק והפסיקה אכן משקפים, מגשימים, את העמדה המוסרית.
עיקר השינוי מהקונטקסט הקבוע נעשה על-מנת לחשוף שקר שיטתי שרבים וטובים בולעים אותו בשלמותו. המפסידה בעימות המשפטי שבפנינו היא עמותה חרדית חזקה. חלק מעמותות אלה נוהגות, כשהן מפסידות בעימות משפטי, לשקר ולטעון שלו היה נידון עניינם בבית דין תורני "הגון" (כראוי, לשיטתן) הן היו זוכות בעימות. אנו נוכיח את ההיפך על-ידי עיסוק במקרה – גם אליבא דשיטתם ואליבא דכל פן מוסרי אפשרי. את בית המשפט המחייב הן מאשימות בכפיית הדין החילוני על הציבור החרדי, בכפירה, ובחתירה כנגד התורה. את הצד המנצח הן מכפישות ומנדות מהציבוריות החרדית, לעתים עד כדי שהוא הופך לחסר יכולת למצוא זיווג לילדיו.
מצב דברים זה, על פיו באם נפגעת על-ידי עמותה חרדית חזקה (ואתה שייך לציבור זה), עומדות בפניך שתי אפשרויות : א. לא לתבוע את העמותה ולשאת בנזקים שגרמה לך ב. לתבוע את העמותה ו"להעלם" מהמפה הציבורית החרדית, וזו אפשרות בלתי נסבלת עבור רבים. אם תצליח כתבה זו להפשיט את מעיל היושר התורני מעל מי שאינם ראויים לו, אם ילמד ממנה הקורא לא לבלוע כל אמירה מגובה – לכאורה - בדברי חכמים, אם יימצא בה מזור לנפגעי התופעה, ואם אולי (רק אולי) יחלחלו הדברים אל עסקני העמותות ושינוי מה יסתמן – יהא זה שכרנו. נתחיל.

עובדות המקרה

באה העמותה, מקפחת שכר שכיר, דבר שאינו מקובל בשום מערכת מוסרית או שיפוטית (למעט סדום). לאחר מכן היא דורשת שבאם מתעקשים לתבוע אותה שזה יעשה בבית דין רבני בלבד כי אסור, פשוט אסור לנהוג אחרת. והנה היא, בכבודה ובעצמה, מבעטת באיסור, שהיא עצמה הציבה.

טענות הצדדים

עוד הוא טוען כי מאחר והעמותה השביעה אותו שלא לפנות לדין שאינו דין תורני ואף נטלה ממנו ערבויות כספיות למקרה שיפר את שבועות, הרי שהיא מנועה, במקרה זה, מלטעון בפני בית משפט שאינו תורני כנגד החלטות שניתנו מחוץ לו.

קביעות בית המשפט

"הטענה כי פסק הבוררות נוגד את תקנת הציבור, אין בה ממש. הפסיקה קבעה כי תקנת הציבור נפגעת כאשר פסק הבוררות עומד ב"סתירה עמוקה לתפיסות היסוד של החברה בהיבטן המוסרי, חברתי או כלכלי" .לא זה המקרה שבפנינו. יתר על כן, לא ניתן ליישב את טיעוניה של המבקשת בהקשר זה, עם התנהלותה כלפי יתר חברי ההנהלה, להם נתנה המבקשת זכויות בדירות בפרויקט הבנייה באשדוד"

תוצאת ההליך

פרטי ההליך

ה"פ 8131/09 עמותת מוסדות יד עזרה נגד צבי מרגליות והרב דוקטור רצון ערוסי
ניתן: 14 ביולי 2009.
תאריך:  31/07/2009   |   עודכן:  01/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרוע נעצר סוף-סוף, עד הערעור הבא...
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יש מצב.
zoomarch  |  1/08/09 12:10
2
להוציא את הכת
אינאלוהים  |  1/08/09 18:21
3
תוכן הכתבה מעניין, והביצוע-
וינסטון  |  1/08/09 21:31
4
מרגלית מושחת ושקרן
לחמי  |  5/10/09 23:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר הילזנרט
השופט אשר גרוניס דחה את בקשת עיריית חיפה להיפטר ממתן ערבון לתשלום הוצאות המשפט של המשיבה בערעור שהגישה העירייה    הסיבה רק גוף אמיד ואמין זוכה בפטור
מאיר הילזנרט
חרף בקשתם והנזק העלול להיגרם להם אישר בית משפט השלום בירושלים את פרסום זהותם של חשודים בעבירות מכס למען יידע הציבור וייזהר
ענבל בר-און
דברים אלו שנכתבו בחוות דעת מטעם הקטין ואמו אומצו במלואם על-ידי השופט יצחק עמית    קטין שאושפז בכפייה, תוך מאבקי סמכות קשים בין הפסיכיאטר המחוזי לבית החולים, שוחרר מאשפוז כפוי    מלחמת תרבויות וסמכויות
ענבל בר-און
בעל עסק לשליחויות תבע את לקוחו בגין חוב שלא שולם    הוא טען לעוגמת נפש    ביהמ"ש קבע כי עיכוב בתשלום חוב אינו בין הגורמים לעוגמת נפש    עם זאת, נקבע כי אם הנתבע מסיג על גובה החוב, נטל ההוכחה עליו
מאיר הילזנרט
בית המשפט המחוזי בבאר - שבע דחה את ערעורם של מנהלי אולם אירועים שחויבו לפצות את אקו"ם כי איפשרו לתקליטן לנגן מוזיקה המוגנת על-פי חוק זכויות יוצרים    הטעם: למנהל בעסק בו הופרו זכויות יוצרים קמה תועלת אישית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il