X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
וזאת חרף מחקרים אשר מראים כי טיפול בכפייה אינו אפקטיבי השופטת נסמכה על מחקרים אחרים אשר קובעים כי טיפול כפוי אפקטיבי, והורתה על טיפול כפוי
▪  ▪  ▪
האם טיפול בכפייה הוא אפקטיבי? [AP]
כוחו המופלא של עיקרון המידתיות
ענבל בר-און
נער שאושפז בכפייה שוחרר בהוראת השופט יצחק עמית אשר קבע כי האשפוז אינו משיג את התכלית של החלמתו של הנער ממצבו הקרוי בטיבטית "סוק לונג" (תוצר של מדיטצית יתר) * עיקרון המידתיות אמרנו כבר?
לרשימה המלאה

אוטונומיה אישית
ענבל בר-און
אוטונומיה אישית היא החירות של הפרט לעשות ככל העולה על רוחו בכדי לבטא את אישיותו * משטר ליברלי יבטיח אותה * היא מתפרשת על כל תחומי המשפט...
לרשימה המלאה

"מהמקובץ עולה כי הסיבות בגינן קטינים המכורים אינם מטופלים במסגרות כופות - נעוצה בגישה המסורתית לפיה טיפול בכפייה אין בו תועלת - גישה המעלה ספקות, וכן בשל העדר מקומות גמילה בכפייה אליהם ניתן יהיה להפנות הקטינים. לאור המפורט לעיל אני מורה כי פקיד הסעד ייכנס ועדה טיפולית אשר תודיע המלצותיה לביהמ"ש בעניינו של הקטין. במידת הצורך יזמן פקיד הסעד לוועדה נציג הרשות למלחמה בסמים". כך קבעה (יום ה, 7.08.08) שופטת בית המשפט לנוער באשקלון, בן דוד ניצנה.
השופטת בן-דוד מצאה כי מכוח סעיף 6(2) לחוק הנוער (טיפול והשגחה) תש"ך-1960, מוקנית לבית המשפט סמכות להתערב בעניינם של קטינים ולכפות עליהם טיפול כאשר ישנו חשש להתפתחותם התקינה, ועל-אף שסמכות זו אינה מנוסחת באופן ספציפי למקרים של התמכרות לאלכוהול, ברי כי הכוונה כי סמכות זו תופעל גם במקרים כגון אלו.
לאחר שהשיבה השופטת בחיוב על שאלת סמכותו של בית המשפט לכפות טיפול על קטין המכור לאלכוהול היא נפנתה לשאלות היעילות - האם טיפול שכזה יעיל חרף היתו בכפייה? השופטת בן-דוד הציגה סברות של מומחים ולפיהן טיפול בכפייה לגמילה מהתמכרויות אינו יעיל, אך מנגד הציגה מחקר שהתקיים בשנות השבעים בארה"ב, ואשר ממנו עלה כי מכורים אשר טופלו בכפייה השיגו תוצאות טובות יותר, מבחינת משך זמן ההשארות 'נקיים', מאשר מכורים אשר טופלו מרצון. השופטת בן-דוד מצאה כי הדיעות באשר לאפקטיביות הטיפול הכפוי למכורים הינן לכאן ולכאן, אך בהיות הקטין בסיכון, ובהיעדר מסגרת אלטרנטיבית לטיפול בהתמכרותו,יש להורות לפקיד סעד לבדוק את אופציות הטיפול בו, בלא לשלול מסגרת כופה, ולהודיע על כך לבית המשפט.

עובדות המקרה

הוריו של הקטין הגישו בקשה לבית המשפט ובה הם "זועקים" לעזרת בית המשפט (כלשון הבקשה), ומבקשים כי בית המשפט יורה על השמת הקטין במסגרת טיפולית לגמילה שכן מצבו מתדרדר. הקטין לטענתם שותה משקאות אלכוהוליים, ומעשן סמים, קיים חשש ממשי למצבו הבריאותי והנפשי, וכן להשפעתו לרעה על אחיו הקטינים.

טענות הצדדים

עו"ס נוער סמים המטפלת בקטין טענה כי בעיתו של הקטין היא בעיקר שתיית אלכוהול. דיווחים התקבלו כי הוא משוטט, ונמצא כשהוא שוכב על ספסל ברחוב שתוי. רמת השתיה לטענתה הינה כזו אשר גורמת נזקים בלתי הפיכים. הקטין שהה בעבר במעון נעול, בצו בית המשפט כתשעה חודשים, אולם במעון לא קיבל טפול לבעית ההתמכרות וגם בתקופה זו לא למד, והסניף דבק מגע.
הקטין עצמו מודה כי הוא משתמש בחומרים ממכרים, הסביר כי אינו מעוניין בטיפול, ומעדיף שגורמי הטיפול "יוותרו עליו".

קביעות בית המשפט

אין מחלוקת בין הצדדים כי יש להורות על השמת הקטין במסגרת שיקומית לצורך גמילתו מחומרים ממכרים, גם אם ההשמה תהיה בכפיה.
בדיון בבקשה יש ליתן מענה לשאלות הבאות :
1. האם קיימת הסמכות החוקית לכפות טיפול על הקטין שבפני.
2. האם כפיית טיפול אפקטיבית בגמילה מהתמכרות.
3. האם קיים מקום השמה מתאים – להשמתו של הקטין.
הסמכות החוקית לכפות טיפול לגמילה מסמים בעניינו של קטין:
חוק הנוער (טיפול והשגחה) תש"ך-1960 מקנה סמכות לבית המשפט להתערב בעניינם של קטינים ולכפות עליהם טיפול כאשר יש חשש להתפתחותם התקינה.
סעיף 2(6) לחוק קובע כי כאשר קיימת סכנה להתפתחותו של קטין קיימת עילה להכריז על הקטין כקטין נזקק ולנקוט בדרכי טיפול בעניינו. סעיף 3(4) לחוק קובע מהן דרכי הטיפול ובין היתר מאפשר החזקתו של הקטין במעון נעול בכפיה. בעניינם של בגירים יש מחלוקת עד כמה ראוי לכפות על בגיר טיפול רפואי – ומחלוקת זו ראוי כי תקבל מענה בחקיקה. (פרופ' יעקב בזק במאמרו טפול כפוי במתמכרים – ההיבט המשפטי מתוך: הכל על אלכוהול – בטאון לטפול בנפגעי אלכוהול, גיליון 15 מאי 1997). בעניינם של קטינים קיימת כאמור חקיקה המקנה סמכות התערבות, וזאת למרות שהחקיקה אינה מפורשת דווקא לטפול בבעית ההתמכרות.
טפול כפוי בגמילה מסמים – האם אפקטיבי?
בדו"ח שהגישה בשנת ה- 90 וועדה בינמשרדית לטפול בבעית הסמים המסוכנים בראשות פרופ' מן ז"ל המליצה הוועדה שלא לכפות טפול גמילה על משתמשים בסמים, מהטעם שלדעת הוועדה טפול כזה נדון לכשלון. בעמדה זו תמכו גם מטפלים מעולם הרפואה – הטענה הרפואית היתה שסיכויי הצלחה בטפול כפוי נמוכים מאוד. בהעדר מוטיבציה אמיתית מצד המטופל לא יכול להתרחש תהליך שיקום ממשי. בשנים האחרונות קיימת עמדה הקוראת לשקול שינוי מדיניות ובחינת האפשרות החוקית לכפות טיפול על מתמכרים.
בארה"ב החל משנות ה-80 מתקיימות תוכניות טפול במופנים בכפייה שאינם מעורבים בפליליים. החוק הפדרלי לשיקום מכורים לחומרים נרקוטיים נחקק בשנת 1966, והוא אישר אשפוז כפוי גם של מכורים שלא הורשעו בעבירה. ההפנייה היתה לבית החולים לטפול של עד שישה חודשים ולבית המשפט סמכות להמשיך בטפול עד 36 חודשים.
בשנים 1967-1973 הופנו לבית החולים למעלה מ- 10,000 מכורים – 93% מהם אינם בשל ביצוע עבירות. מחקרי מעקב מצאו כי 13%-14% מהמטופלים בכפייה נשארו נקיים במשך 6 חודשים – נתונים טובים מאלה שאושפזו לטיפול מרצון.
בועדת הכנסת למאבק בנגע הסמים (פרוטוקול 25 18/12/2007) נשמעה קריאת נציג עמותת אלי"ס אמהות למען ילדים סובלים. מר יעקב קרוגליאך, נציג העמותה, קרא לחברי הוועדה למצוא פתרון של כפיית טפול שכן מדובר ב"פצצה מתקתקת".
ספקות לעניין הצלחת טיפול בכפייה קיימים גם בטיפול בבעיות אחרות כמו הטפול בהפרעות אכילה – יחד עם זאת, בעניין זה אין מחלוקת כי כאשר קיים חשש ממשי לחיי הקטין יש לטפל בו במסגרת אשפוז כפוי בבי"ח פסיכיאטרי. גישה זו לא אימצו רשויות הרווחה בכלל בטיפול בנערים מתמכרים.
מהאמור לעיל עולה כי אין היום הסכמה חד משמעית לעניין טיפול בכפייה בהתמכרויות, ולפיכך ראוי כי אפשרות זו תיבחן בוודאי כאשר לא קיימת אלטרנטיבה טיפולית אחרת והקטין בסיכון ממשי.
מסגרות לטפול כפוי בבעית ההתמכרות אצל בני נוער
"לאחר שמצאתי כי יש לבית המשפט סמכות לכפות טפול, וגם שוכנעתי כי יש במקרה שלפניי לאמץ אלטרנטיבה של טיפול כפוי בהתמכרות, נותר לבחון מקום השמתו של הקטין. גורמי הטיפול שהופיעו בפניי טענו כי במדינת ישראל אין מסגרת לטפול בנגמלים בסם בכפיה, ולפיכך הם אינם יכולים להמליץ על מסגרת מתאימה.
מהמקובץ עולה כי הסיבות בגינן קטינים המכורים אינם מטופלים במסגרות כופות – נעוצה בגישה המסורתית לפיה טיפול בכפייה אין בו תועלת - גישה המעלה ספקות, וכן בשל העדר מקומות גמילה בכפייה אליהם ניתן יהיה להפנות הקטינים"

תוצאת ההליך

"לאור המפורט לעיל אני מורה כי פקיד הסעד ייכנס ועדה טיפולית אשר תודיע המלצותיה לביהמ"ש בעניינו של הקטין. במידת הצורך יזמן פקיד הסעד לועדה נציג הרשות למלחמה בסמים".

פרטי ההליך

- בבית המשפט לנוער באשקלון
- בפני השופטת ניצנה בן-דוד

בש"א 378/07 לשכת הרווחה באמצעות פקיד הסעד מר שמעון גרמן נ' פלונית
תאריך:  04/10/2009   |   עודכן:  04/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שופטת שלחה נער מכור לאלכוהול לגמילה בכפייה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
המוסדות הפסיכיאטריים ממכרים
חנה איסלר  |  4/10/09 18:42
2
כל הכבוד לשופטת, מה שמתחיל בכפ
שלומי - כלכלן  |  4/10/09 19:04
3
מדהים!כל הכבוד לשופטת החלטה
דודו ביתן  |  5/10/09 13:47
4
חובה לכפות גמילה לבמוברים ל"ת
MN  |  11/10/09 00:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
מלחמת הדוכנים והעגלות בפתח קבר הרמב"ם    בני זוג אשר ניהלו דוכן לתשמישי קדושה, כריכים ושתייה ליד קבר הרמב"ם עתרו לבית המשפט במטרה למנוע מדודם לפתוח 'עסק מתחרה' במקום    בקשתם לצו מניעה זמני נדחתה שכן פרנסת הדוד עלולה להיפגע מכך
ענבל בר-און
כך קבעה השופטת מרים נאור מבית המשפט העליון    בקשה לסעד הצהרתי פוטרת את מבקשה מאגרה    אולם מקום בו מהותה האמיתית של התביעה הינה כספית, לא יופטר המבקש מאגרה
ענבל בר-און
מינהל מקרעי ישראל מסר לגברת גולדשטיין מידע מוטעה באשר לשטח המגרש שלה    בהסתמך על כך היא מכרה את המגרש בזול    למינהל זה עלה ביוקר    הוא חויב בפיצויים בשל רשלנות במסירת מידע
מאיר הילזנרט
למרות שהכחיש הוא הורשע בגניבה ממעביד    למרות שהורשע עדי האופי טענו שהוא בעל חסד    למרות שהשופט שוכנע שהוא בעל חסד הוא השליכו ל 36 חודשי מאסר זאת למרות שהסנגור אמר שבאלול חודש הרחמים והסליחות יש לדון לכף זכות
ענבל בר-און
חובב שמואל הגיש תביעה כנגד חברת החשמל בעילת נגישה: חברת החשמל יזמה חקירה פלילית כנגדו, אך ורק על-סמך מילתו הלא אמינה של עבריין אשר הפליל אותו לשווא    השופט רפי ארניה מבית משפט השלום ברשל"צ דחה את תביעתו בקובעו כי די בחשד סביר בכדי להעביר את העניין למשטרה וכי חברת החשמל אינה אמורה לבדוק את העניין עד תומו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il