X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בפסק דין חשוב בתחום דיני המכרזים קובע נשיא בית המשפט העליון, כי כאשר מבוטלת זכיה במכרז אין קבלה אוטומטית של ההצעה הבאה בתור, אלא הזוכה במכרז נתון לשיקול הדעת של הרשות שערכה אותו
▪  ▪  ▪

רשות מקומית עורכת מכרז כלשהו, במכרז זוכה אחת ההצעות, אך זכייתה מבוטלת מאוחר יותר, האם ההצעה הבאה בתור זוכה במכרז באופן אוטומטי? בג"צ קבע בעבר בפרשת חפציבה כי עם ביטול זכייתו של מתמודד במכרז על בעל המכרז לשקול האם יש מניעה מלפנות לבעל ההצעה הבאה בתור ולהעניק לו את הזכייה, בהעדר מניעה הקשורה בחלוף הזמן, תום לבו של המציע הבא בתור, וסבירות הצעתו, יש להעניק לו את הזכיה במכרז.
בפסק דין שניתן היום (ב', 14.8.06) מצמצם בית המשפט העליון את הלכת חפציבה ומעניק שיקול דעת רחב יותר לבעל המכרז לבחור את הזוכה.
הפרשה הנוכחית החלה כאשר עירית ת"א ערכה בשנת 2003 מכרז לביצוע עבודות חשמל ברשת המאור העירונית. ביום 29.6.2003 נפתחה תיבת המכרזים ונמצאו בה שש מעטפות. אחת ההצעות כלל לא נבחנה בשל פגם בערבות. חמש ההצעות הנותרות דורגו על-פי חוות דעת מקצועיות אשר לקחו בחשבון, בין השאר, את יכולתם של המציעים לעמוד בתנאי המכרז, איכות ההצעות, ומחירן.
בתום ההליך, המליצה ועדת המכרזים להכריז על ארבע המתמודדות שדורגו במקומות הראשון עד הרביעי כזוכות במכרז. בעל ההצעה שדורגה במקום הראשון זכה ב- 40% מהיקף העבודות, וכל אחד משלושת הזוכים האחרים זכה ב- 20% מהעבודות. זכייתו של הזוכה הרביעי בוטלה היות שלא החזיר את החוזה חתום וועדת המכרזים החליטה כי חלקו בעבודות יחולק בין הזוכה השני והשלישי.
בעל ההצעה החמישית, יצחק לוי, פנה אל ועדת המכרזים בטענה כי לאחר שבוטלה הצעתו של הזוכה הרביעי, מן הראוי היה להכריז עליו כעל זוכה נוסף במכרז. ועדת המכרזים דחתה את בקשתו ולוי עתר לבית המשפט המחוזי בת"א שביטל את החלטת ועדת המכרזים. העיריה אף היא לא נותרה חייבת וערערה על פסק הדין לבית המשפט העליון.
העיריה טענה בערעור, כי החלטתה של ועדת המכרזים היתה סבירה, וכי לא היה מקום להתערבותו של בית המשפט בשיקול דעתה של ועדת המכרזים. העיריה טענה כי ועדת המכרזים לא החליטה כי היא מעוניינת בארבעה זוכים במכרז, כי אם ב"עד ארבעה זוכים" במכרז. לפיכך, משבוטלה זכייתו של אחד הזוכים, לא היתה כל חובה על הוועדה להכריז על המתמודד הבא בתור אחריו כעל זוכה נוסף ולהתקשר עמו בהסכם.
מנגד טען לוי, כי על-פי ההלכה שנפסקה בפרשת חפציבה, עם ביטול זכייתו של מציע במכרז חובה על הרשות לפנות לבעל ההצעה הטובה הבאה בתור במכרז, אלא אם קיימת מניעה מלעשות כן. מניעה כזאת אינה מתקיימת במקרה זה ולפיכך, לא נפל כל פגם בהחלטת בית המשפט המחוזי, ויש לדחות את הערעור.
נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, קיבל את עמדת העיריה, תוך שהוא קובע כי הלכת חפציבה לא רלוונטית לעובדות מקרה זה. "דעתי היא שההלכה שנפסקה בפרשת חפציבה אינה ישימה לעניין שבפנינו", קבע ברק שציין, כי "פרשה זו עסקה במכרז שבו התמודדו שני מציעים בלבד. השאלה שנשאלה במסגרתה היתה האם כאשר מתבטלת זכייתו של הזוכה הראשון, יש לערוך מכרז חדש, או שמא על ועדת המכרזים לשקול התקשרות עם המציע השני. בענייננו, כלל לא התעורר הצורך בעריכת מכרז חדש, וממילא השיקולים עליהם נסמך בית משפט זה בפרשת חפציבה אינם רלוונטיים לעניינו".

תאריך:  14/08/2006   |   עודכן:  14/08/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביה"מ העליון: העיריה תחליט מי זכה במכרז
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל אביב
בנהריה, בקריית שמונה ובחיפה עזבו הבוקר, בניגוד להוראות פיקוד העורף, תושבים רבים את המקלטים ויצאו אל הרחובות    ההערכה, היא כי כל התושבים שעזבו את העיר יחלו לחזור בימים הקרובים לביתם ולבתי העסק
הדר פרבר
ארבעה נערים שאלו את הנער: "אתה יהודי?" והיכו אותו    אמש דווח על חילול האנדרטה לזכר השואה בברלין
אלעזר לוין
בינואר-יולי השיגה תשואה של 0.2% בלבד    תיק הנכסים - 25.2 מיליארד שקל
הדר פרבר
המכתב נחתם על-ידי 38 קבוצות, בהן מועצת האיסלאם הבריטית, ושלושה חברי פרלמנט מוסלמים    המוסלמים הבריטים מבקרים את בלייר על תמיכתו בארצות הברית בעירק, אפגניסטן ועל מדיניותו בלבנון ומדגישים כי הם מתנגדים לכל צורה של טרור
אלעזר לוין
4 יזמים ישלמו 29 מיליון שקל בעד מגרשים ל- 133 דירות    מחירי ש.י.א. רפאל זינקו בתוך 3 חודשים    עד 12 הצעות למכרז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il