עוד עולה מהממצאים כי הציבור חושב שהשלטון המקומי אינו פתוח לביקורת או מכוון לשיפור השירות לתושב. מידת ההסכמה עם המשפט "השלטון המקומי פתוח לביקורת מהציבור" היא 2.51 ומידת ההסכמה עם המשפט "השלטון המקומי מחנך את עובדיו לקבל ביקורת ולהיעזר בה לשיפור השרות לתושב" היא 2.41. הציבור חושב שהשלטון המקומי אינו מגיב מהר לדרישותיו (ציון ממוצע של 2.23), הפתרונות שלו לצרכי הציבור אינם יעילים (ציון ממוצע של 2.32), פניות האזרחים אינן נענות באופן הולם ותוך זמן סביר (2.38) ובאופן כללי, הרוב הגדול של עובדי השלטון המקומי פועלים ביושר ובהגינות ברמה בינונית ומטה (ציון ממוצע של 2.66).
בחלק האחרון ביקש החוקר לבדוק מי לדעת הציבור אחראי למשבר ברשויות המקומיות - השלטון המקומי או הממשלה. הסיבה העיקרית למשבר, על-פי הממצאים, היא השחיתות של נבחרי הציבור ברשויות המקומיות (ציון ממוצע של 3.79) והסיבה השנייה היא מאבקים פוליטיים בין פוליטיקאים ומפלגות במועצה (ציון ממוצע של 3.7). ראוי לציין כי סיבות הנקשרות ברשות המקומית (מנהיגות, עובדים, מאבקים פוליטיים, שחיתות וגביית ארנונה) נתפסות כיותר משמעותיות מסיבות חיצוניות, קרי, תקציבים ממשלתיים, תמיכה ואמון ממשלתיים ומאבקים עם משרדים ממשלתיים. גם מצבם הסוציו-אקונומי של משלמי הארנונה לא נתפס כמשמעותי יותר מסיבות הנעוצות בפנים הרשות המקומית. לא מפתיע, אם כך, שכשאשר נשאלו הנחקרים לגבי ההתמודדות השלטון המרכזי עם המשבר, תמכו הנחקרים בפיקוח והתערבות מצד הממשלה וציינו כי בעת משבר, ועדה קרואה היא החלטה ראויה ומועדפת (ציון ממוצע של 3.52) על פני איחוד רשויות מקומיות (2.82, בממוצע).
|
מרוצים מהתברואה וחזות העיר
|
|
הציון הממוצע לגבי תפקודו של ראש העיר הוא 2.98 - ציון בינוני ומטה. 26% מרוצים מביצועי ראש הרשות, 25% לא מרוצים והרוב - 49% ניטראליים לגבי תפקודו.. 42.6% מרוצים מפעולות החינוך והתרבות לעומת כ-36% שאינם מרוצים, כשהציון הממוצע הוא 3.05 - ציון בינוני. גם משירותי הרווחה מרוצים רק כשליש מהתושבים, כשליש אחר אינו מרוצה, עם ציון ממוצע בינוני של 3.01. שני התחומים היחידים שבהם יותר ממחצית האוכלוסיה מרוצה הם תברואה ואיכות סביבה (50.55 מרוצים) וחזות העיר (57% מרוצים).
האמון בנבחרי הציבור ובבעלי תפקידים ממונים עומד על הציון הנמוך יחסית של 2.66 ו-2.72 בהתאמה. ראש העיר נהנה מאמונם של 35% מהציבור ומאי אמונם של 36%, כשהציון הממוצע הוא 2.95. למרות שמדובר בציון בינוני ומטה, זהו הציון השני בטיבו, כשמלבד רמת האמון בווטרינר העירוני, 16 בעלי התפקידים האחרים שנבדקו כמו סגניו של ראש העיר (ציון ממוצע של 2.62), חברי המועצה (ציון ממוצע של 2.57), מנכ"ל העירייה (2.69), מנהלי מחלקות ועוד נהנו מרמת אמון נמוכה יותר. בחברי המועצה, לדוגמא, רק 12% מהציבור מביעים אמון.
מהממצאים עולה כי תדמית השלטון בעיני התושבים נמוכה (ציון של 2.43) והם סבורים שהמנהלים אינם בעלי חזון וראיה לטווח ארוך (ציון של 2.38). לא פלא, אם כך, שהציון לשאלה "האם תהייה מעוניין לעבוד בשלטון המקומי" היה נמוך גם הוא - 2.55.
|
|