X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הדברים נקבעו במסגרת בקשה לסילוק על הסף של תובענה בלשון הרע, שהוגשה בגין דברים שנאמרו באולם בית המשפט הבקשה נתקבלה למעט בהתייחס לדברים שנאמרו לאחר שהשופט קם מכסו: נפסק כי אלו אינם מהווים חלק ממסגרת הדיון ועל כן לא עומדת להם חסינות מפני תביעות
▪  ▪  ▪
אולם המשפט כמגן מפני תביעות דיבה. עד שהשופט קם

"תכלית החסינות מפני תביעות דיבה לדברים שנאמרים במסגרת דיון משפטי הינה "למנוע מצב שבו אותם גורמים יחששו להתבטא באופן חופשי וירסנו את עצמם יתר על המידה בשל איום של תביעת לשון הרע", אך אין שום הגיון לומר שהחוק התיר לצדדים לדיון להשתלח אחד בשני ולפרסם דברים פוגעניים, לאחר שהדיון הסתיים, וללא קשר לנושא שבגינו התקיים הדיון, רק משום שהדברים נאמרים בתוך אולם בית המשפט פיזית (לאחר שהדיון כבר הסתיים)". כך קבעה (יום א', 14.02.10), שופטת בית משפט השלום בתל אביב יפו, אביגיל כהן, בבקשה למחיקה על הסף שהגישו נתבעים בלשון הרע כנגד התובע, בטענה כי אין עילה משפטית לתביעה.
באותה פרשה התובע הגיש תביעה על סך 2,000,000 ש"ח בגין 39 פרסומי לשון הרע, נגד הנתבעים כאשר רוב רובם של הפרסומים נעשו ע"י הנתבעים או מי מהם בכתב במסגרת כתבי בי"ד, ופרסום אחד נעשה בע"פ ע"י המבקש 1 באולמו של כבוד השופט חיים טובי לאחר סיום הדיון. הנתבעים ביקשו למחוק את התביעה על הסף וזאת עקב פסיקת ביהמ"ש העליון בעניין פואד חיר (רע"א 1104/07) ולפיה החסינות מכוח סעיף 13(5), המתיחסת לדברים שנאמרו תוך כדי דיון, היא מוחלטת, גם בהתייחס לפרסום כוזב או לדברים שנאמרו שלא בתום לב. בתגובה גורס התובע כי היות והמילים נאמרו עם תום הדיון, הלכת חיר אינה חלה פה. הנתבעים משיבים לכך כי גם אם השופט קם מכסאו, מן ההקשר ניתן ללמוד כי האמירה הפוגענית נאמרה במסגרת הדיון המשפטי.
"צעד קיצוני ודרסטי"
השופטת אביגייל כוהן ציינה כי "מחיקת תביעה ובוודאי דחיית תביעה על הסף, הם אמצעי חמור שיש לנקוט בו רק במקרים קיצוניים ודרסטיים ובית משפט מעדיף תמיד, הכרעה עניינית על פני פתרון דיוני", וכן כי "סילוקה על הסף של תובענה הוא צעד דראסטי. יש להשתמש בו רק כאשר כלו כל הקיצין וברור שהתובע לא יוכל לקבל את הסעד שביקש, אפילו הוכיח את כל העובדות הכלולות בכתב התביעה". כן מאזכרת הלכת חיר ולפיה "סעיף 13(5) לחוק איסור לשון הרע הוא חיסיון מוחלט ואין לקרוא לסעיף 13(5) לחוק סייג הנוגע לתוכן הפרסום, שעניינו בשאלה האם ההתבטאות הדיבתית קשורה לדיון המשפטי ומשרתת אותו או שמא יסודה ברשעות ובזדון".
השופטת כהן הסכימה עם דעת הרוב באותה פרשה וקבעה כי משקבע המחוקק כי החסינות מכוח סעיף 15(3) הינה מוחלטת, אין להוסיף סייגים מכוח הפסיקה לחסינות זו, והשינוי, אם נדרש, צריך להתבצע ב'דרך המלך', דרך המחוקק. לאור זאת, קבעה השופטת כהן, כל סעיפי התביעה אשר דנים בדברים שנאמרו בין כתלי בית המשפט, דינם להמחק.
החסינות פגה כשהשופט קם מן האולם
עם זאת, קבעה השופטת, אמירות אשר נאמרו כלפי המשיב לאחר שהשופט קם ממקומו ועזב את הדיון, אינן יכולות לחסות בצל ההגנה של סעיף 13(5) לחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה - 1965.
לדבריה: "מטרת החסינות שנקבעה בחוק היא "למנוע מצב שבו אותם גורמים יחששו להתבטא באופן חופשי וירסנו את עצמם יתר על המידה בשל איום של תביעת לשון הרע", אך אין שום הגיון לומר שהחוק התיר לצדדים לדיון להשתלח אחד בשני ולפרסם דברים פוגעניים, לאחר שהדיון הסתיים, וללא קשר לנושא שבגינו התקיים הדיון, רק משום שהדברים נאמרים בתוך אולם בית המשפט פיזית (לאחר שהדיון כבר הסתיים)". עוד היא קבעה כי:
"גם אם נקבל את טענת המבקשים לפיה האמירות נאמרו בכדי להשפיע באופן כזה או אחר על ההליך המשפטי, עדיין לטעמי ניתן לקבוע שהאמירות אינן זוכות להגנת סעיף 13(5) שנועד להגן על דברים הנאמרים "תוך כדי דיון" דווקא, על-פי דרכם של המבקשים כל אמירה משמיצה שיכולה לקדם איזה שהיא תכלית שנוגעת להליך המשפטי תזכה להגנה זו גם אם נאמרה לאחר הדיון ומחוץ לאולם בית המשפט, שכן האמירות המיוחסות להם יכולים היו להיאמר באותה המידה מחוץ לאולם בית המשפט וללא נוכחות השופט, הקלדנית והמתמחה, שגובה שכר הטרחה אותו גובה המשיב מלקוחותיו אינו מעניינם כלל ועיקר, ונוכחותם באולם בית המשפט בעת השמעת האמירות הנטענות ע"י המבקש הייתה מקרית בהחלט".
לא לרתום את עגלת שלב ההוכחות לפני סוסי סילוק התובענה על הסף
כן דחתה השופטת כהן את בקשת הנתבעים לסילוק על הסף של התובענה מן הטעם ולפיו התובע אינו זוכר במדויק את הדברים המדויקים שנאמרו אלא אך ורק את 'רוחם' וקבעה כי סילוק על הסף של תובענה יעשה אך ורק בהיעדר עילה אך לא בהנתן קושי להוכיח את העילה: סוגיה זו תידון בשלב הבאת הראיות.
ועם זאת, השופטת חייבה את התובעה בהוצאות משפט על סך 4000 ש"ח וזאת משום שמרבית סעיפי התביעה נמחקו על הסף (היא דחתה את טענתו ולפיה הוא כתב את סעיפי התביעה בכנות טרם נתנה ההלכה בעניין חורי).

תא (ת"א) 53969-08 אמיר אבצן נ' יהונתן ששי גולן (ניתן: 14.02.10)
תאריך:  13/03/2010   |   עודכן:  13/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: לדברים שנאמרו לאחר קום השופט אין חסינות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מתי "בית המשפט קם מכסאו"?
שבתאי עזריאל  |  14/03/10 08:31
2
כל הכבוד לשופטת !
ישמעאל  |  14/03/10 11:31
3
ומה עושים כשהבעל ניגש ומקלל  ל"ת
והשופט יושב ומביט  |  18/03/10 21:16
4
צחוק מהחוק
פוגלמן  |  20/03/10 00:13
5
איזה מזל שהם יכולים לכוון את
אחד העם==  |  20/03/10 00:33
6
אני לא מאמין בהם  ל"ת
שולץ  |  20/03/10 20:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת אתר ערוץ הספורט
הבלוז בפסגת הפרמייר ליג. בנדטנר כבש בתוספת הזמן עבור התותחנים
ענבל בר-און
רופא אשר לא צילם את שיני התובעת, לא נעזר במומחה חניכיים, ולא תיעד את מהלך הטיפול הרפואי או שיתף בו את הובעת, חוייב לשלם 63 אלף שקלים והוצאות    בית המשפט ביכר את גרסת התובעת
יואב יצחק
אחרי דברי הביקורת מצד סגן הנשיא ג'ון ביידן תקפה הילרי קלינטון ובעקבותיה שרת החוץ של האיחוד האירופי    נתניהו זימן פורום השביעייה כדי לקבל החלטות בדבר התגובה שתינתן
ענבל בר-און
כך נקבע בתגובה לתביעת הלקוחות כי עורכת הדין תישא בתשלום זה שלא ידעה אותם לגביו    השופט דורון ביכר את גרסת הנתבעת
מערכת אתר ערוץ הספורט
ליעד אלמליח כבש את שער הניצחון בדקה ה-35. גורש הצטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il