"אנחנו שוקדים על כלים לצמצום הריכוזיות במשק. אני אקבל לידיי את ההמלצות במספר תחומים מהצוות מקצועי, כולל שר האוצר, עם שובי לארץ מנסיעה זו - והם יתבצעו כבר במהלך השנה הקרובה", כך אומר ראש הממשלה
בנימין נתניהו, במענה לשאלה על פרטי התוכנית להקטנת הריכוזיות במשק, במסיבת עיתונאים שקיים במטוסו בדרך למטה ה-
OECD בפאריס.
ראש הממשלה, הכרזת על מהלך כולל להגדלת התחרותיות במשק, לרבות נכונות להתעמת עם בעלי הון המחזיקים בפירמידיות עסקיות. מהם התוכנית להקטנת הריכוזיות במשק ומה לוחות הזמנים?
אי-אפשר לשבת על זרי הדפנה. בעבר עשינו רפורמות שהגבירו את התחרותיות, יותר מרוב המשקים בעולם, והתוצאות הכלכליות מראות זאת. גם הקבלה שלנו לארגון המדינות המפתוחות, ה-OECD, הוא ראיה לכך. אבל עכשיו צריך להמשיך ולהגביר את התחרותיות במשק, ולשם כך יש לטפל במוקדי הריכוזיות, בין השאר בסקטור הפרטי.
לא מעט מומחים טוענים כי להצטרפות ל-OECD אין משמעות כלכלית אמיתית, ושמדובר בלא יותר ממועדון חברים אקסלוסיבי?
זה מזכיר לי את הסיפור על גרוצ'ו מרקס, שאמר ש"אני לא רוצה להיות חבר במועדון שמסכים לקבל אותי". אז ראשית, זה בהחלט מועדון נחמד, כולם רוצים להיות חברים בו, אנחנו מנסים להיכנס אליו כבר תקופה ארוכה - ובצדק. אבל להצטרפות ל-OECD יש גם תוצאות משמעותיות. תוצאה אחת היא שישראל מקבלת דירוג איכות, אשר יחד עם הכניסה למדדי השווקים המפותחים של ה-MSCI מאפשר לנו לקבל את חלקנו בקרנות השקעה גדולות המתמחות בהשקעה במדיניות ה-OECD.
אמנם ניהננו גם מכספים כאלה כאשר היינו אחת הטובות שבקרב המדיניות המתפתחות, אבל מיצינו זאת. כעת נוכל למשוך יותר הון לישראל כמדינה מפותחת, שגם ניהנת מצמיחה.
האם ישראל תקבל על עצמה את הסטנדרטים והנהלים שהארגון דורש מחבריו, בקשת מאוד רחבה של תחומים?
ה-OECD אכן מציע לחבריו הכללה של סטנדרטים ותקנים, למרות שאף מדינה חברה לא מחויבת לקבל את כולם, ואכן מדינות רבות מחליטות שלא לאמץ את כל התקנים. אבל יש כאן ארגון שמציע סרגלי מדידה וכלים סטטיסטיים טובים - מדוע שלא לנצל אותו?
ישראל סובלת מתשתיות אנושיות ופיזיות שפוגעות בצמיחה, למשל בתחום התחבורה ובפרט בתחום הרכבות.
זה נכון. תשתיות הרכבות בישראל תקועות כבר שנים, ואני מצהיר כאן שאני מחויב לחלץ את הפקקים הללו, גם את הרכבות הקלות בתוך הערים, וגם את הרכבות המחברות את הערים ביניהם. לכן ביקשתי משר התחבורה ישראל כץ ומשר משר האוצר
יובל שטייניץ לחלץ את הפקקים הללו ולגבור על החסמים הביורוקרטיים שעוצרים את פיתוח הרכבות.
זה מדהים: כשנוסעים לירושלים רואים את תוואי הרכבת, ואז רואים גשר שמוביל להר - ונעצר. הוא נעצר, מתברר, כיוון שלא היה כביש צדדי לפינוי הפסולת. אז ביקשתי מהשרים שיחלצו את הפקקים הללו - ובמהירות הגדולה אפשרית.
האם תתמוך או תתנגד להצעת להגדיל את שכר המינימום?
אני אביע את דעתי בישיבת הממשלה הקרובה.