X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אורן מוסט שהתמודד במכרז בתצהיר ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה: הדירקטור אמר לי בפגישה לילית כי לטובת רכבת ישראל כדאי שיסיר את מועמדותו כי שר התחבורה מתנגד למינויו
▪  ▪  ▪
ישראל כ"ץ. בחש במכרז? [צילום: פלאש 90]
מוסט. תצהיר דרמטי

שורה של אירועים תמוהים ליוו את סאגת מינוי המנכ"ל הבא של רכבת ישראל - חלקם העלו ניחוח לא נעים של התערבות מצד גורמים פוליטיים. כעת נרשמת עליית מדרגה שעלולה להוביל לרעידת אדמה פוליטית: אורן מוסט, שהיה המועמד המוביל במכרז לתפקיד, העיד בימים האחרונים כי דירקטור בחברת הרכבת ביקש ממנו לפרוש מהמרוץ לתפקיד - בטענה כי שר התחבורה, ישראל כ"ץ, מתנגד למינויו. לפי מוסט, הוא נדרש לפרוש לטובת מועמדו של השר.
מוסט העלה את טענותיו על הכתב בפנייה רשמית ששלח השבוע אל משרדי מנהל רשות החברות הממשלתיות, עו"ד דורון כהן; אל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין; ואל מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס.
במכתבו של מוסט, אשר הגיע אתמול לידי TheMarker, לא צוינה במפורש זהות הדירקטור שפנה אליו לכאורה בדברים אלה. ואולם בדירקטוריון רכבת ישראל מכהנים כיום חמישה דירקטורים - ורק אחד מהם היה מעורב בשבועיים האחרונים בהליכי המכרז לתפקיד המנכ"ל. מדובר ביועצו הכלכלי של ראש הממשלה, אורי יוגב, המיועד לתפקיד יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל.
יוגב מונה לתפקיד דירקטור ברכבת שבוע בלבד לפני כן, בהליך מזורז שאושר בוועדת המינויים במגזר הציבורי (ועדת שפניץ) בתום הצבעה טלפונית. יוגב אישר אתמול כי נפגש עם מוסט בביתו לשיחה בנושא - אך הכחיש את תוכן הדברים.

"חסר זיקה למפלגה ולשר הנכונים"

ההליך המכרזי לבחירת מנכ"ל הרכבת הבא לווה בחודשיים האחרונים בשורה של אירועים שהעלו סימני שאלה - החל בשינוי תנאי הסף במכרז לתפקיד, דרך שינוי ניקוד תמוה שהוענק לאחד המתמודדים ותיקונו לאחר מכן, וכלה בהצבעה האחרונה של חברי ועדת האיתור לתפקיד על זהות המנכ"ל הנבחר.
ערב הראיונות הסופיים למתמודדים, דורג מוסט ראשון מבין שלושת המועמדים הסופיים לתפקיד - ובפער ניכר. בתום סדרת הראיונות העניקה נציגת הציבור בוועדת האיתור, השופטת בדימוס קיי בלנש, ציון של תשע מתוך 10 נקודות למוסט, לעומת ציון של ארבע נקודות לשילה.
ואולם אז החליטו שני עובדי משרד התחבורה הנמנים על הוועדה, עו"ד אביבה נסים-וולף ופיליפ פראן, להעניק לשילה ציון מקסימלי של 10 נקודות. נסים-וולף העניקה למוסט נקודה אחת, ופראן העניק לו חצי נקודה בלבד.
הניקוד שהעניקו נציגי משרד התחבורה לשילה איפשר לו לעקוף את מוסט בסיכום הסופי ב-0.2 נקודות. עם זאת, רשות החברות ביטלה את הצבעתם של השניים בטענה כי עלה חשש שהיא "נעשתה כדי להטות את תוצאות ההליך". נגד השניים נפתח הליך שימוע לפני הדחתם מהדירקטוריון. בינתיים הספיקה נסים-וולף להתפטר בעצמה מהתפקיד.
ניסיון מצדו של דירקטור, השותף לאיתור נושא משרה בחברה ממשלתית, להשפיע על זהות המועמדים למשרה באמצע הליך מכרזי עשוי להוות עבירה על חוק, תוך חשש להפרת אמונים. קל וחומר כאשר מדובר בניסיון לכאורה לשנות את תוצאות המכרז באמצעות שכנוע מתמודד לפרוש ממנו.
במכתבו מתאר מוסט את האירועים, ומבקש מרשות החברות להתייחס למיצוי ההליכים נגד נסים-וולף ופראן, וכן לבדוק את ביטול המכרז למינוי המנכ"ל ואת מינויו של הראל לתפקיד. בנוסף, שואל מוסט את רשות החברות אם מעורבותו לכאורה של שר התחבורה, או מי מטעמו, בהליך המכרז והתערבותו של ראש ממשלה תוך קריאה למנכ"ל מתפטר לחזור בו - עומדות בכללי המינהל תקין.
מוסט מדגיש במכתב כי הגיש את מועמדותו לתפקיד מנכ"ל הרכבת, "למרות עצות ואזהרות שקיבלתי מכל עבר, שהמכרז 'תפור' ושאין סיכוי למועמד כמוני - מנהל מקצועי המגיע מהמגזר העסקי וחסר כל זיקה למפלגה ולשר 'הנכונים'".
לדבריו, האמין כי בתור "מנהל בכיר ועתיר ניסיון בסקטור העסקי, הגיעה העת להתגייס למאמץ הלאומי להשבחת הניהול במדינה", וכי לשם מטרה זו החליט לפרוש מפעילותו העסקית. "למותר לציין שהשתתפותי במכרז לתפקיד מנכ"ל הרכבת גרמה לי נזק רב, השקעת זמן ומאמץ מיותרים ואכזבה עמוקה מהתנהלות עלובה של מערכת ממשלתית כה חשובה ומשמעותית במדינה. אני מניח שהדברים אמורים גם לגבי מועמדים אחרים שניגשו למכרז בתום לב", כתב.
מוסט, 59, היה ממקימי סלקום, שימש סמנכ"ל השיווק הראשון של החברה והמשנה למנכ"ל. בעבר כיהן גם כמנכ"ל ונשיא גילת תקשורת לוויינים וניהל את הוצאת הספרים כתר. בשנים האחרונות פנה להשקעות בחברות סטארט-אפ ובמקביל התמודד על כמה תפקידי מנכ"ל במגזר הציבורי. בין היתר נמנה מוסט עם המועמדים הסופיים לתפקיד מנכ"ל רכבת ישראל במכרז שנוהל לפני כשלוש שנים, ובו זכה לבסוף חקי הראל. לאחר מכן סיים שני במרוץ לתפקיד מנכ"ל מקורות, תפקיד שבו זכה לבסוף עידו רוזוליו.
"אני אוהב את מדינת ישראל ואיכות החיים בה כאזרח חשובה לי ביותר", כותב מוסט במכתבו. "במהלך חיי נרתמתי לטובת המדינה והחברה והגעתי למסקנה שעלי להתגייס לשדרת המנהלים במגזר הממשלתי כחלק ממחויבותי ורצוני לשפר ולקדם אתגרים כלכליים וחברתיים גדולים ומשמעותיים במישור הלאומי.
"לשם כך הייתי נכון להשתתף בהתמודדות במכרז לתפקיד מנכ"ל הרכבת ולוותר על נוחות כלכלית ואחרת שממנה אני נהנה בפעילויותיי בסקטור העסקי", מוסיף מוסט, ומסכם בפנייה אישית למנהל רשות החברות: "אני מצפה לפעולותיך הנחרצות ולתשובותיך הברורות כדי לוודא שמחדל שערורייתי מסוג המכרז למנכ"ל רכבת ישראל לא יישנה".
שר תחבורה: מעולם לא הייתי מעורב בהליך איתור מנכ"ל הרכבת
בתגובה על הידיעה שהתפרסמה בדבר תלונתו של אורן מוסט למבקר המדינה, היועץ המשפטי ורשות החברות אומר שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ: "מעולם לא הייתי מעורב בהליך איתור מנכ"ל הרכבת. מעולם לא פניתי לאף מועמד ולא ביקשתי מאיש לפנות לאף מועמד בשמי, בקשר למועמדותו. אני מכחיש את כל המיוחס לי, גם אם הדבר נעשה באופן עקיף, בצורה חד-משמעית".

"יש תקלה חמורה"

ביום ראשון שעבר הפתיע דירקטוריון הרכבת כשהודיע על חזרתו של המנכ"ל היוצא, יצחק (חקי) הראל, אל כס המנכ"ל בחברה. היה זה לאחר הליך מכרזי רצוף שערוריות לבחירת מחליפו. שלושת המועמדים הסופיים במכרז להחלפת הראל - אורן מוסט, ששי שילה ואיציק בן-טוב - היו אמורים להתייצב באותו היום בפני הדירקטוריון כדי לעמוד במבחן סופי לקראת הבחירה במי מהם לתפקיד. ואולם בשעות הצהריים קיבלו השלושה הודעה שלא להגיע, והתבשרו על ביטול ההליך המכרזי.
בהודעה שפירסמה אז רכבת ישראל נמסר כי הדירקטוריון, שבאותה ישיבה מנה שלוש חברות וחבר אחד (יוגב), החליט פה-אחד לאשר את המשך כהונתו של הראל כמנכ"ל. הראל, כך צוין, נעתר לבקשות ראש הממשלה בנימין נתניהו וכ"ץ לחזור בו מההתפטרות שהגיש שלושה חודשים לפני כן. המשך כהונתו אושר בטענה כי הוא עובד חברה מכיוון שהתפטרותו לא נכנסה עדיין לתוקף.
אורי יוגב, חבר דירקטוריון הרכבת הטרי, שניהל את הישיבה המיוחדת, מסר אז: "אני מברך על חזרתו של הראל לתפקיד מנכ"ל הרכבת, שנעשתה בעידוד ובתמיכה של כל הגורמים המעורבים, בראשם ראש הממשלה ושר התחבורה".
במכתב ששלח טוען מוסט כי ביום חמישי, שלושה ימים לפני הדיון בדירקטוריון, התקשר אליו בדחיפות "חבר דירקטוריון הרכבת" כלשונו, ואמר לו ש"יש תקלה חמורה ושכדאי שניפגש בדחיפות".
השניים נפגשו עוד באותו הלילה, ובמהלך הפגישה, טוען מוסט, אמר לו הדירקטור כי השר כ"ץ, מתנגד בכל תוקף למינויו לתפקיד, וכי "לטובת רכבת ישראל כדאי שאסיר את מועמדותי כדי שמועמד אחר, המקובל על השר, ייבחר לתפקיד". לטענת מוסט, הדירקטור ציין באוזניו כי ייתכן שהראל ישוב לתפקידו לאחר שישוחח עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וייענה בחיוב לבקשתו.
מוסט מציין עוד שנאמר לו במפורש כי אם הראל לא ישוב לרכבת, ואם הוא עצמו לא יסיר את מועמדותו וייבחר לתפקיד המנכ"ל, הרי שאז "שר התחבורה לא יחתום על המינוי שלי, וכי על-פי החוק ניתן לכהן כממלא-מקום מנכ"ל חברה ממשלתית עד שישה חודשים, על כל המשתמע מכך".
מוסט השיב, לטענתו, בשלילה: "אמרתי שאני אדם שאינו עשוי מחומרים של הרמת ידיים וכניעה מול קושי ואתגר", הוא כותב בפנייתו. "הבעתי את ביטחוני, שלאור ניסיוני הרב בעבודה עם ממונים ויושבי ראש מהמאתגרים והקשים ביותר שנודעו, אני משוכנע שאם אבחר לתפקיד המנכ"ל יש ביכולתי להושיט יד לשר התחבורה, לשלב עמו ידיים ולהוביל את רכבת ישראל, תחת חסותו, לפיתוח ולהישגים גדולים".
לדברי מוסט, הוא השיב לדירקטור כי הוא בטוח ב-80% שלא יסיר מועמדותו לתפקיד, וכי הוא משוכנע שדעתו לא תשתנה, אך "למען הנימוס ומתוך כבוד כלפיו" הבטיח למסור לו את תשובתו הסופית במהלך סוף השבוע.
ממכתבו של מוסט עולה כי השניים לא הצליחו לשוחח ביום שבת, ורק ביום ראשון - יום כינוס הדירקטוריון - הודיע מוסט לדירקטור כי דעתו לא השתנתה וכי הוא ממשיך בהתמודדות על תפקיד מנכ"ל הרכבת. בשעה 14:00, מתאר מוסט במכתב, הודיעה לו מזכירת דירקטוריון הרכבת כי הישיבה שאליה זומן בוטלה, וכעבור שעה התקשר אליו הדירקטור עצמו והודיע לו שהראל יחזור לכהן כמנכ"ל. "לשאלתי אם המינוי עולה בקנה אחד עם המכרז שבו השתתפתי, התשובה היתה: 'אין בעיה, כי הראל עדיין עובד חברה'", טוען מוסט במכתב.

תאריך:  18/06/2010   |   עודכן:  18/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"התבקשתי לוותר על מנכ"לות הרכבת לטובת מועמדו של השר"
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מה שאתה אומר שלא נפרדו מנורמות
מרכז הליכוד?  |  18/06/10 09:58
2
איך יוצאים מהפלונטרים האלה?
ד ן  |  18/06/10 10:06
3
שינו את ההוראות של המערך?
הנסיך הקטן  |  18/06/10 12:46
4
הליכוד לא שורד בלי שחיתות
מוקד השחיתות   |  18/06/10 12:55
5
הליכוד=שחיתות=ביבי=כץ וזהו! ל"ת
מודאג  |  18/06/10 19:02
6
לא יעזור לליכוד כי בעבודה
מכירים הכל  |  19/06/10 20:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
פרקליטם של ההורים מעמנואל הגיש בקשה דחופה לבטל את מעצר כל האמהות מעמנואל    בדיון הבוקר נקבע כי המעצר יידחה עד ליום ראשון    עמותת נוער כהלכה ביקשה מבית המשפט לשחרר גם את האבות    "המסר הועבר"
אייל גרוסברד
קובי מסכם את הזכייה. ריברס: גאה בבחורים שלי. לא יודע אם אני חוזר
איציק וולף
צמרת המשטרה נערכת לאיתור האמהות מעמנואל שלא התייצבו כנדרש למעצר על-פי החלטת בג"צ
תומר לוי
המאמן החדש, אלעד חסין שוחח עם השחקן, עידו קוז'יקרו ומשה מזרחי
תומר לוי
הצעת הבלגים, עליה פורסם לראשונה באתר, לא התקבלה. השיחות ימשכו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il