X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
על-פי הדיווח גינאה הקימה ועדת חקירה בתמיכתו של המשקיע האמריקני ג'ורג' סורוס BSGR קנתה את הזכויות תמורת 160 מיליון דולר ב-2008 וכעבור שנתיים מכרה 51% מאחזקותיה במכרות תמורת 2.5 מיליארד דולר החברה: אין בסיס להאשמות המגוחכות
▪  ▪  ▪
בני שטיינמץ [צילום: פלאש 90]

ועדה ממלכתית בגינאה פתחה בחקירה בחשד לשחיתות במתן זכויות כרייה רווחיות ביותר לחברת BSGR-בני שטיינמץ גרופ ריסורסס של המיליארדר הישראלי, כך דיווח ה"פייננשל טיימס" הבריטי.
BSGR קנתה את הזכויות לכרייה במכרות עתירי המחצבים של סימנדו בגינאה תמורת 160 מיליון דולר בשנת 2008, לאחר שזכויות הכרייה נלקחו מחברת ריו טינטו. באפריל 2010 מכרה החברה של שטייניץ 51% מאחזקותיה במכרות תמורת 2.5 מיליארד דולר.
ועדת החקירה פועלת בתמיכתו של המשקיע האמריקני גורג סורוס. היא הגישה ל-BSGR רשימת האשמות בשחיתות ושוחד, דיווח FT. בחקירה נגבו עדויות משותפים עסקיים לשעבר, יועצים ופיננסיירים שסיפרו על מתן טובות הנאה לממשלו של לנסנה קונטה, הדיקטטור הוותיק של גינאה אשר מת בסוף 2008, ולאנשי הממשל שבאו בעקבותיו.
בין היתר, מדווח העיתון, החברה של שטיינמץ נתנה לשר בממשלה במתנה מיניאטורת מכונית פורמולה 1 מזהב ויהלומים. בהמשך, אמרה אמרה החברה כי המתנה ניתנה בטקס פומבי למשרד המכרות של גינאה, וכי עלותה הייתה 2,000 דולר בלבד.
FT גם דיווח כי בחקירה עלה כי אשתו הרביעית של קונטה קיבלה תשלום של 2.5 מיליון דולר כדי לסייע לחברה לקבל זכויות כרייה. החברה הכחישה.
תגובת BSGR
בתגובה מסרה BSGR, כי מדובר בניסיון חמישי של ממשלת גינאה - כחלק מקמפיין מתמשך - להשתלט בצורה לא חוקית על נכסי BSGR. "הנסיונות השערורייתיים הקודמים נותרו תחת חקירה. אין בסיס להאשמות מגוחכות אלה. הנתונים שממשלת גינאה מבקשת נמצאים אצלה כבר 12 חודשים, ולמרות זאת, BSGR מתכוונת להשיב לבקשות ממנה ולהעביר שוב את הנתונים", ציינה החברה.
בתגובתה האשימה BSGR צדדים שלישיים שונים, שממומנים לכאורה על-ידי המיליארדר ג'ורג' סורוס, שמעוניינים בביטול הזכיונות שקיבלה. לטענתה, הזכיונות התקבלו בהליכים שקופים וחוקיים. עוד ציינה החברה, כי בכוונתה להגן על תדמיתה וזכויותיה בגינאה בכל אמצעי חוקי שיידרש והיא משוכנעת שבית המשפט יאשר את טענותיה. לדבריה, גינאה ממשיכה לשקוע בכאוס כשהפוטנציאל העצום של משאבי הטבע שלה נותר לא ממומש.
המכרה בגינאה
ב-2008 קיבלה BSGR את הזיכיון למכרה מממשלת גינאה תמורת 150-160 מיליון דולר. מכרות סימנדו עשירים בעפרת ברזל ונחשבים לאחד האיזורים המובילים בעולם בריכוז העפרה. עלויות הכרייה נאמדות בלמעלה ממיליארד דולר ושווי העפרה נאמד בכ-6 מיליארד דולר.
שטיינמץ רכש את הזיכיון על חלקים 1 ו-2 בסימנדו ב-2008, לאחר שממשלת גיניאה הפקיעה אותו מריו טינטו והותירה בידיה את החלק האחר של סימנדו, חלקים 3 ו-4. מקורבים לעסקה העריכו, כי זכויותיה של ריו טינטו במחצית מהשטח נלקחו כיוון שלא עמדה בציפיות של ממשלת גיניאה להשקעות בפיתוח חברתי-כלכלי. ריו טינטו קיבלה את הזיכיון על כל סימנדו ב-1990, אולם לא עסקה מאז בפיתוח אינטנסיבי שוטף של האזור והמיכרות. בשנים האחרונות נוטות ממשלות באפריקה להעניק זכיונות גם תמורת התחיבות להשקעות בפיתוח חברתי-כלכלי במדינה.
ריו טינטו לא ויתרה על זכויותיה בחלקים 1 ו-2 ובסוף 2009 פורסם כי דרשה ממשלת גיניאה להחזיר אותם לידיה. ממשלת גיניאה טענה, כי העברת מחצית מהזיכיון על סימנדו נעשתה כחוק.
על-פי מקורות זרים, כיוון של-BSGR לא היו היכולות מספיקות לפיתוח מיכרות, טרם חתימת ההסכם עם ואלה (VALE SA) הברזילאית חיפש שטיינמץ בסין חברה שתפתח אותם. אולם, ריו טינטו הקדימה אותו וחתמה על מיזכר הבנות עם צ'ינלקו הסינית. לפיו תקבל צ'ינלקו 47% מהמיזם המשותף לפיתוח סימנדו 3 ו-4 תמורת 1.35 מיליארד דולר שתשקיע בעבודות פיתוח שלו במשך שנתיים.
BSGR חתמה על הסכם עם חברת המיכרות המובילה בברזיל, ואחת הגדולות בעולם, ואלה (VALE SA) להקמת מיזם משותף לכרייה ושיווק של עפרת ברזל בסימנדו שבגיניאה. על-פי ההסכם, ואלה רכשה משטיינמץ 51% מחברת BSGR גיניאה, שבבעלותה זכויות כרייה בסימנדו 1 ו-2 ובזוגוטה. בתמורה, שילמה ואלה 2.5 מיליארד דולר, מהם 500 מיליון דולר בשלב ראשון ואת היתרה על-פי אבני דרך, שסוכמו בין הצדדים.
על-פי הודעה שפירסמה BSGR גיניאה, ואלה קיבלה את השליטה הניהולית ואת זכויות הכרייה, ההפקה והשיווק של המיזם המשותף. BSGR מחזיקה 49% ממנו וממשיכה למלא תפקיד בהבטחת הצלחתו והמשך העסקת עובדיו. עוד נמסר, כי מהפרויקט ניתן להפיק עפרת ברזל באיכות גבוהה בהיקף של 50-75 מיליון טון בשנה.
טרם חתימת ההסכם על ואלה הסכימו BSGR וממשלת גיניאה על פיתוח מכרה זוגוטה בדרום סימנדו ובלעדיות ביצוא עפרת הברזל ממנו דרך ליבריה. לצורך זה הוסכם כי BSGR תבנה את הרכבת הטראנס גינאית לאוכלוסיה אזרחית ולשימוש מסחרי לאורך 600 קילומטרים.
כן חתמה BSGR על מזכר הבנות עם ממשלת ליבריה, שקובע מסגרת לשיחות עתידיות להשלמת הסכם על בניית מסילת רכבת ונמל יצוא לעפרת הברזל.
השלב הראשון של הפרויקט בסימנדו תוכנן להתבצע בזוגוטה. על-פי ההערכות של ואלה שפורסמו במעמד החתימה על ההסכם, ב-2012 הוא צפוי להניב 10 מיליון טון עפרה בשנה, וב-2015 יגיע ההיקף ל-50 מיליון טון בשנה. לאחר מכן תחל הכרייה בסינמנדו 2. בעבודות יועסקו 5,000 עובדים קבועים.
עוד נמסר בהודעה של BSGR ממעמד החתימה עם ואלה כי המיזם המשותף מחויב לדאוג לרווחת העובדים והקהילה, לפתח תשתיות, בתי ספר מקומיים ומתקני ספורט.
שטיינמץ נחשב לאחד מאנשי העסקים הישראלים האמידים ביותר. הונו מוערך ב-3-6 מיליארד דולר ופעילות העסקים שלו חובקת עולם וכוללת מיכרות מתכות באפריקה ובבלקן, עסקי יהלומים ברחבי תבל שנבנו לא מעט על יחסים קרובים עם ענקית יהלומי הגלם העולמית דה בירס, נדל"ן באירופה וצפון אמריקה, חברות הנדסה וחיפושי גז ונפט בעולם, בכלל זה באזרביג'אן ובישראל.
מכל עסקיו, המכרה בגינאה נחשב לעסקה המשמעותית ביותר שעשה, אמורה הייתה לעזור לו להתגבר על הירידה בשווי נכסיו כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי. לפני כשנתיים, ניסה לבצע "תספורת" למחזיקי אג"ח בחברת סקורפיו הציבורית שבבעלותו, אולם חזר בו, הביא כסף ממקורות אחרים ופרס את חובותיה. לפני כשנה פורסם, כי בכוונתו להנפיק את חברת אוקטאה בבורסת הונג קונג לפי שווי של 2-3 מיליארד דולר. החברה מחזיקה במכרה בסיירה לאון.
כל אחזקותיו העסקיות נמצאות בקרנות נאמנות משפחתיות שרשומות ומנוהלות בחו"ל במדינות המוכרות כמקלטי מס. באחרונה, נקלע למחלוקת עם רשות המיסים על חבות המס שלו והעתיק מגוריו מארסוף לשווייץ.

תאריך:  04/11/2012   |   עודכן:  04/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשד לשחיתות בגינאה לטובת בני שטיינמץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
סורוס נלחם לא רק בישראל אלה ל"ת
גם בישראלים   |  4/11/12 17:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נתי טוקר
החוב הכולל של הערוץ למדינה - 110 מיליון שקל    הוועדה שהוקמה כדי לבחון את הסדר החוב דורשת כי לאודר, בעל המניות הדומיננטי, יעביר ערבויות בסך של עד 300 מיליון שקל
הילה רז
ביום חמישי ייפתח משפטו של יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, שמואשם בעבירות מרמה והלבנת הון    עדותו של מנכ"ל הבנק לשעבר, צבי זיו, חושפת את מערכת היחסים המורכבת עם דנקנר - "היה ברור לי שאם לא אתפטר אקרא בעיתון שלא רוצים אותי"    "בבנק הפועלים היו"ר היה יכול להעביר כל החלטה שהוא רצה"
עמירם ברקת
הערכות: הדוח החיצוני שיוצג הערב לדירקטוריון עלול להטיל אחריות אישית לליקויים על המנכ"ל אלי גליקמן ובכירים נוספים בחברה    גורמים הקשורים לחברה: הסרבול בעידכון השוטף בין היחידות אינו מפתיע
חן מענית
גלובס" חושף את תמליל חקירת מנכ"ל בנק הפועלים בפרשת דני דנקנר    גם כשהודיעו לו כי הוא נחקר באזהרה, קינן לא ביקש עו"ד    קינן על הצהרת ההון של דנקנר: "גם כשלבייב אמר שיש לו בית ב-20 מיליון דולר, אני לא הולך לבדוק"
איתמר לוין
שב ואומר שהעביר לשולה זקן 50,000 שקל עבור אולמרט - למרות שזעם על כך שאולמרט עבר מעיריית ירושלים למשרד התמ"ת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il