X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
"האיומים כיום הרבה יותר משמעותיים ורחבים, יש מאבק אדיר בין כוחות שונים" "חייבים להבין שלקחי העבר לא תמיד ישימים לעתיד" "הדבר החשוב ביותר בכושר ההתקפי של צה"ל הוא הגמישות"
▪  ▪  ▪
גנץ. "הכי חשוב - האנשים" [צילום: פלאש 90]
יכולות אסטרטגיות
"הולכות ומצטרפות יכולות אסטרטגיות שלמדינות אין אותן. חיזבאללה מחזיק בארסנל רקטי שאין למדינות בעולם. דאעש שולט על מרחב לא קטן, צורך יכולות מהשוק וממה שהוא תופס. גם מה שאנחנו קוראים לו ארגוני טרור - זה לא בהכרח מחבל עם רובה, אלא מדובר בארגונים סמי-צבאיים שמשוחררים מאילוצי הצבא, ומסוגלים להיות בסך-הכל מאוד אפקטיביים בפעולתם"

לחזק את השילוביות
"הדבר הבא שצריך לעמול עליו הוא נושא השילוביות, ולהמשיך לחזק את זה בצה"ל ובמדינת ישראל. אם מסתכלים ברמת המדינה, יש את השאלה על הקשר הבין-ארגוני והבין-משרדי בינינו לבין ארגונים אחרים, והקשר-הבין הזרועי בצה"ל. אם אנחנו מסוגלים לראות כוח יבשתי משולב עם חיל-האוויר וחיל הים במקומות הרלוונטיים, הדבר מקדם יכולת מאוד משמעותית ומאוד חשוב שנמשיך ולחזק אותו. מלחשוב ביחד ועד לתכנן, לתחקר, ללמוד ולבצע ביחד"

כושר התקפי מדויק
"צריך להציב כושר התקפי שיהיו לו שלושה עוגנים. הראשון הוא שיתבסס על רמה מודיעינית מאוד גבוהה. היא לא תהיה מוחלטת, אבל היא צריכה להיות מאוד גבוהה. השני הוא כושר התקפי מדויק ככל שניתן. האויבים שלנו נכנסים לקהלים אזרחים, ואנחנו עושים מאמצים להרחיק את האזרחים ומפעילים את הכוח בצורה האפשרית ביותר. עושים את זה בשיקול הערכי ובשיקול המשפטי"

"אנחנו בצפון ערוכים ומוכנים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שהזירה הצפונית תהיה פעילה במובן של פעילות טרור נגדנו". כך אומר (יום א', 1.2.15) הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, בכינוס לזכרו של אמנון ליפקין-שחק במרכז הבינתחומי בהרצליה.
לדברי גנץ, "אנחנו נמצאים במידה לא קטנה במעבר בין תקופות היסטוריות. בין האופן שבו המעצמות לפני כמאה שנה ציירו את הקווים המדיניים של סייקס ופיקו, לבין האופן שבו נמצאים אנשים. הגבולות אינם נעשים על-פי אינטרסים של מעצמות וקווים גרפיים, אלא על-פי גישה עדתית, וכל המערכת משתנה. הולך ונוצר פה איום על המבנה המדינתי במזרח התיכון, ונוצרות ישויות מקומיות שיש להן אינטרס.
"יש פה איום ומאבק בעצם בין שלושה מחנות מרכזיים: הג'יהאד העולמי; תחרות בין דאעש ואל-קאעידה וגורמים שונים שמתחרים ביניהם על שיטות פעולה; ומדינות המחנה המתון: סעודיה, ירדן, מצרים. לבנון נמצאת בשסע בין המחנות השונים, תוך ניסיון לשמור על הקשר בין סוריה אירן ולבנון. אנחנו רואים מאבק אדיר בין הכוחות השונים, מאבק שיימשך עוד זמן לא קצר.
"אי-אפשר להתעלם גם מקול/כל הרחוב. במצרים, א-סיסי חייב לקחת בחשבון את הקול של הרחוב המצרי. הוא מייצב את מצרים כשחקן ששב להיות מרכזי, וכל הדופן של מצרים ודרומה הולכת להיות מאוד משמעותית".
אין קשר לסכסוך עם הפלשתינים
גנץ הדגיש: "אני משוכנע שאין שום קשר בין הסכסוך הישראלי-פלשתיני לסכסוך בעירק ובסוריה ולקרבות בין המוסלמים לבין עצמם, אבל כל אחד יודע לומר שהסכסוך הפלשתיני הוא כיוון שלילי שמכוון את כולם. זהו תירוץ אסטרטגי, אבל הוא חשוב לנו לקשרים עם האזור ועם הקהילה הבינלאומית.
"צריך להסתכל על מהם האיומים והמאפיינים שאיתם צריך להתמודד. האיומים היום הם הרבה יותר משמעותיים ורחבים, ומייצרים איום רחב, עצים, מבוזר באופן הפעלתו ובהחלט יאתגר אותנו ברמה המבצעית של העניין. מצטרפים לנו טווחי פעולה שלא היו בעבר, כמו הטווח התת-קרקעי. חיזבאללה, חמאס, ארגוני טרור אחרים מתמודדים עם צבאות חזקים מאוד, עם כושר טכנולוגי גבוה מאוד. הם צריכים לבצע את ההתאמות הטכנולוגיות כדי להילחם, כמו ניידות ועבודה מתחת לקרקע.
"הולכות ומצטרפות יכולות אסטרטגיות שלמדינות אין אותן. חיזבאללה מחזיק בארסנל רקטי שאין למדינות בעולם. דאעש שולט על מרחב לא קטן, צורך יכולות מהשוק וממה שהוא תופס. גם מה שאנחנו קוראים לו ארגוני טרור - זה לא בהכרח מחבל עם רובה, אלא מדובר בארגונים סמי-צבאיים שמשוחררים מאילוצי הצבא, ומסוגלים להיות בסך-הכל מאוד אפקטיביים בפעולתם.
חבילת תשובות שלמה
"אם יש משהו שנעלם לנו מהמרחב, זה נושא היציבות. פעם היה אפשר לדעת שיש כאן מדינה, יש לה מנהיג וזה מה שהיא יכולה להפעיל, וגם לדעת מהי ההסתברות שיפעילו כוח נגדך. גם יכולות צבאיות סדורות, הן דבר שעדיין נדרש, עדיין צריך לעשות בו שימוש, ועדיין יכול להיות שיפגשו אותו מולנו, וגם נצטרך להתאים את המענה שלנו".
בהתייחסו למענה שעל צה"ל להציב מול אתגרים אלו, אמר גנץ: "בסופו של דבר, אנחנו צריכים לשים חבילת תשובות שלמה שתדע להכיל את התחומים כולם. על בסיס של עשיית העבר של צה"ל ותהליכי התעצמות משנים אחורה, בשנים האחרונות עשינו הרבה צעדים כדי להתמודד עם המציאות כמו שאנחנו פוגשים ומתמודדים איתה.
"היה דחוף נושא הגבולות. גם לאורך הגבול המצרי, גם לאורך רמת הגולן, גם לאורך הגבול המזרחי יש תוכניות, גם בתחזוק אוחר ומתחדש של הגבולות גם מול עזה. אין קו בט"ש, אלא מרחב בט"ש. צריך לשפר את המענה הביטחוני ביישובי הגבול של ישראל. הדבר השני זה ארגון הסד"כ. עשינו הרבה מאוד שינויים באמ"ן, בחיל-האוויר, במערכות התקשוב, מערכות הלוגיסטיקה המבצעית. חלקם תפיסת הפעלה, חלקם אילוצים מבצעיים".
כושר היברידי במירב הכוחות
במבט לעתיד, לתקופה שאחרי סיום תפקידו בעוד שבועיים, אמר גנץ: "מאוד חשוב ללמוד את לקחי העבר שלנו, ברמה האסטרטגית, ברמה האופרטיבית, ברמה המבצעית. זה נכס צאן ברזל מבחינת התובנות העמוקות שלנו, מבחינה מקצועית. אסור להיתקע בעבר, האויבים שלנו לומדים ובמציאות שהיא כל כך מאתגרת ומשתנה, אם נניח שמה שהיה הוא שיהיה - זו השגיאה הראשונה שיכולה להיות. אסור לנו לזנוח את החקירה של מה שעשינו ואת למידת העבר. צריך לבדוק האם הלקחים ישימים לפעם הבאה.
"אנחנו צריכים לחתור לכושר היברידי במירב הכוחות שלנו. במציאות האופרטיבית בה אנחנו נמצאים, לא נוכל להגיד שיש דברים ייעודיים. לדוגמא: אנחנו צריכים את יחידות פיקוד העורף לסיוע בעורף הצבאי והאזרחי, בעיקר במצבי חרום ובמלחמה. אנחנו צריכים למצוא את הקשת הנכונה בין מה שהם עושים בחרום לבין מה שהם עושים בשגרה.
"הדבר הבא שצריך לעמול עליו הוא נושא השילוביות, ולהמשיך לחזק את זה בצה"ל ובמדינת ישראל. אם מסתכלים ברמת המדינה, יש את השאלה על הקשר הבין-ארגוני והבין-משרדי בינינו לבין ארגונים אחרים, והקשר-הבין הזרועי בצה"ל. אם אנחנו מסוגלים לראות כוח יבשתי משולב עם חיל-האוויר וחיל הים במקומות הרלוונטיים, הדבר מקדם יכולת מאוד משמעותית ומאוד חשוב שנמשיך ולחזק אותו. מלחשוב ביחד ועד לתכנן, לתחקר, ללמוד ולבצע ביחד.
לא היה צורך לסגור את נתב"ג
"נצטרך לשמור על איזונים בין כושר הגנתי לכושר התקפי. לא ננצח מלחמה בהגנה, אבל אנחנו יכולים להפסיד אותה בהגנה. ההכרח להיות חזקים בהגנה בממדים השונים ובמרחבים השונים, הוא נושא מאוד חיוני. האויבים שלנו מבינים שהם יכולים להשיג הישג טקטי שאין לו שום משמעות אמיתית למעשה המלחמה כולו ברמה הפיזית של העניין (חדירה ליישוב, תקיפת מחנה צבאי), אבל התהודה האסטרטגית היא בלתי רגילה.
"לא היה צורך לסגור את נתב"ג בצוק איתן. המקום הועדף מבחינת הגנה, ולא היה צורך לסגור אותו. רק ההחלטה של האמריקנים לא להגיע עשתה אימפקט גדול. המרכיב הזה הוא חשוב וצריך לשים לב אליו מבחינת התהודה. צריך לחזק את כושר ההגנה בשגרה, חרום ומלחמה.
"מול זה, צריך להציב כושר התקפי שיהיו לו שלושה עוגנים. הראשון הוא שיתבסס על רמה מודיעינית מאוד גבוהה. היא לא תהיה מוחלטת, אבל היא צריכה להיות מאוד גבוהה. השני הוא כושר התקפי מדויק ככל שניתן. האויבים שלנו נכנסים לקהלים אזרחים, ואנחנו עושים מאמצים להרחיק את האזרחים ומפעילים את הכוח בצורה האפשרית ביותר. עושים את זה בשיקול הערכי ובשיקול המשפטי.
"נצטרך לחזור ולהזכיר לעצמנו את הדבר החשוב ביותר וזה הגמישות. בגלל שהתופעות הן מתהוות, כי איומים עולים ויורדים, הצורך להפעיל כוחות בצורה גמישה הוא חשוב ברמה האסטרטגית והמבצעית. אם יש משהו שהאנשים שלנו צריכים להיות מסוגלים לעשות, זה להחזיק ברמת מוכנות הגבוהה האפשרית ולהיות גמישים, כי לא יכול להיות שמה שתכננו זה מה שיהיה. חשוב שנהיה מסוגלים לעשות את הגמישות הזאת.
"המרכיב החשוב ביותר זה האנשים. האנשים שלנו הם אנשים שחייבים לקדש את המחויבות והמשימתיות. לכן נכון לשים את האנשים במרכז העשייה הארגונית של צה"ל. לטפח אותם מקצועית, אישית, להעצים אותם. אם יש משהו שצריך לדבר עליו לגבי האנשים, זה הוגנות והגנה", סיים גנץ.

תאריך:  01/02/2015   |   עודכן:  01/02/2015
+נתניהו: אירן מנסה לפתוח חזית בגולן
15:09 01/02/15  |  

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה נתניהו כי ישראל יודעת זה זמן מה שאירן מנסה לפתוח נגדה חזית ברמת הגולן, נוסף על זו שבדרום לבנון. הוא הדגיש כי ישראל נחושה לסכל פיגועים וכי שום מחבל אינו חסין מפגיעה. "כך פעלנו וכך נמשיך לפעול". הממשלה שמעה היום בישיבתה סקירה על האירועים האחרונים בגבול הצפון.

+חיזבאללה מרתיע את צה"ל
10:48 01/02/15  |  ד"ר אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

אירועי השבוע האחרון ברמת הגולן ובהר דב הוכיחו שלא צה"ל מרתיע את חיזבאללה, אלא חיזבאללה מרתיע את צה"ל ואת ישראל!

[צילמה וערכה: אופירה לוי]
מי מרתיע את מי? [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גנץ: לא נרשה פעילות טרור בזירת הצפון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עדיף שתשתוק סמרטוט, הורגים לך
חילים ואתה מאיים!  |  1/02/15 11:39
2
מה תעשה? תשלח את אישתך שיפתחו
לה את הרקפת  |  1/02/15 13:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
עידן יוסף
יעלון אמר כי אפשר לצאת ולטייל בצפון הארץ בסוף-השבוע    תולה את האחריות לתקרית בגבול בהכוונה אירנית    מביע תנחומים בפני הספרדים על מות החייל בתקרית
יוני בן-מנחם
ארגון חיזבאללה מתרברב כי הצליח ליצור מאזן הרתעה מול ישראל והיא תהסס לפני שתצא לפעולות נגד "ציר הרשע" מחשש לתגובתו    העיתונות הלבנונית טוענת כי חיזבאללה הצליח להטעות את המודיעין הישראלי והשתמש במערכת נשק חדשה בפיגוע נגד חיילי צה"ל
דרור אידר
למי שייך המוח המעוות שהגה כותרת כה מבחילה בעיתון ידיעות אחרונות?! עם כותרת כזאת - "נקמת חיזבאללה" - מי צריך את אל-מנאר?
אריאל י. לוין
חיזבאללה חוזר על הטקטיקות שהצליחו לו בעבר, וישראל צריכה לבחור בתגובה שתעביר מסר חד-משמעי - וגם לא תדרדר את האזור למלחמה
עידן יוסף
מכנס הערכת מצב ביטחונית בקריה    הקבינט לא כונס    נתניהו הבהיר שאינו מונע משיקולי בחירות והאשים את אירן באחריות לתקיפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il