X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שר המשפטים, אבי ניסנקורן, הכריע:

רפורמת הדין האזרחי - בינואר

הרפורמה הגדולה ביותר מזה עשרות שנים בתחום המשפט האזרחי תיושם באיחור של 16 חודשים לעומת המועד המקורי המטרה המרכזית: לייעל ולקצר את ההליכים בקרוב למחצית מן התיקים הנדונים בבתי משפט השלום והמחוזי
▪  ▪  ▪
ניסנקורן. לפרסם את הנוסח המעודכן [צילום: מן הטלוויזיה]

תקנות סדר הדין האזרחי החדשות ייכנסו לתוקפן ב-1 בינואר 2021 - הודיע (יום ג', 23.6.20) שר המשפטים, אבי ניסנקורן. לדבריו, הדחייה הנוספת מיועדת לאפשר לעורכי הדין להתארגן לקראת הרפורמה המקיפה ביותר מזה עשרות שנים בתחום האזרחי. ניסנקורן הורה לאנשי משרדו להפיץ מיידית את הנוסח המתוקן של התקנות.
התקנות מבוססות על העקרונות שהציע מנהל בתי המשפט לשעבר, משה גל, ומטרתן לקצר ולייעל את ההליכים בקרוב למחצית מהתיקים הנדונים בבתי משפט השלום והמחוזי. השרה איילת שקד חתמה עליהן בספטמבר 2018 והן אמורות היו להיכנס לתוקף שנה לאחר מכן. באפריל 2019, ערב הבחירות ולאחר לחצים כבדים של לשכת עורכי הדין, הודיעה שקד על דחיית הרפורמה לפברואר 2020. ערב הבחירות האחרונות דחה אותה השר אמיר אוחנה לספטמבר הקרוב, וכעת מבטיח ניסנקורן שהיא תיושם בינואר הבא - דהיינו 16 חודשים לאחר התאריך המקורי.
מאז חתימתה של שקד בוצעו שינויים בתקנות, בעיקר לאור דרישות לשכת עורכי הדין. התיקונים גובשו על-ידי צוות מקצועי בראשות שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, שבו היו שותפים גורמי מקצוע ממשרד המשפטים ונציגי לשכת עורכי הדין. בחודשים האחרונים קיים הצוות סבב דיונים נוסף, לאחר הערות של לשכת עורכי הדין ומטעם גורמים נוספים, ובעקבות זאת בוצעו תיקונים גם בנוסח החדש.
כחלק מהרפורמה נקבעה דרך מרכזית אחת לפתיחת תובענה, בוטלו הסדרים מיותרים (כמו סדר דין מקוצר והמרצת פתיחה), מספר סעיפי התקנות צומצם מ-532 ל-180, נקבעה מסגרת אחידה של מועדים ובוטלו סרבולים וכפילויות של הליכים. במסגרת מימוש התקנות, ימונה מזכיר משפטי בכל בית משפט, אשר ימנע את קבלתו של מסמך שאיננו ממלא את הדרישות הקבועות בתקנות. במקרה של בעלי דין שאינם מיוצגים, יוכל המזכיר להנחותם כיצד לתקן את הליקויים.
התקנות קובעות מדדי זמן והגבלה על מספר העמודים (11 עמודים בשלום ו-14 במחוזי; 60 או 45 יום להגשת כתב הגנה), תוך קביעת פורמט אחיד של כתבי הטענות. כל ההליכים ייפתחו בדרך אחת, לצד דיון מהיר לתביעות של עד 75,000 שקל. התקנות גם מעגנות את הנוהל בנוגע לאי דחיית מועדי דיון. עוד הוגבל מספר השאלות שניתן לשלוח לצד שכנגד: 25 שאלות בשלום ו-50 במחוזי.
הן קובעות שיתקיימו עד שני קדמי משפט בשלום ועד שלושה במחוזי; הצדדים יהיו חייבים להיפגש ביניהם לדיון מקדמי עוד לפני קדם המשפט, כדי לראות האם וכיצד ניתן לסיים את ההליך או לקדם אותו. תוכנית המהו"ת (גישור מקדים) תורחב לכל בתי משפט השלום ותחול על כל תביעות מעל 40,000 שקל - לעומת בתשעה בלבד מבתי המשפט ו-75,000 שקל כיום. הצדדים יצטרכו להגיש בקדם המשפט הראשון את רשימת העדים והראיות, ולהגיש מיד בו את הבקשות שניתן להגיש לפי התקנות.
בית המשפט יהיה רשאי לסלק כתב טענות על יסוד מספר עילות, כדי לצמצם את היכולת להשתמש לרעה בהליכי המשפט נגד הצד השני; בין היתר, בית המשפט יוסמך במפורש למחוק כתב טענות אם יגיע למסקנה שמדובר בניצול לרעה. בית המשפט יפסוק הוצאות לאחר כל בקשה, ולא ידחה את פסיקתן עד לתום ההליך כולו. ככלל, בית המשפט יפסוק הוצאות סבירות והוגנות, והחריג יהיה הימנעות מכך.
שינוי משמעותי נוסף יהיה בשמיעת הראיות. ככלל יבוטלו תצהירי העדות הראשית וכל העדויות יהיו בעל-פה, למעט חריגים בתיקים מורכבים בבתי המשפט המחוזיים. הסיכומים יהיו בכתב ויהיו לוחות זמנים מוגדרים לניהול ההליך.

תאריך:  23/06/2020   |   עודכן:  23/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רפורמת הדין האזרחי - בינואר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חובה לבצע במערכת בדק בית
אקטואלי  |  23/06/20 11:14
2
חוסר אמון כמעט מוחלט במערכת
אקטואלי  |  23/06/20 14:26
3
גזילת צוואות וירושות ועזבונות ל"ת
חובה פקוח שופטים  |  24/06/20 01:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
עודד ערן סבל בחודשים האחרונים ממחלה קשה    לפני מספר שבועות הודיע הבנק על יציאתו לחופשת מחלה לא מוגבלת ושלשום הודיע על פרישתו מן התפקיד לנוכח מצבו הרפואי
עידן יוסף
דוח בקרת התחבורה הציבורית: השירות הלקוי ביותר בשרון (מטרופולין), בקווי פתח תקוה-תל אביב (דן) ובקווי בקעת אונו-אלעד (קווים)    שיפור ניכר בחברות גלים    ועוד: באילו ערים ניתן שירות טוב?
מירב ארד
העסקה, בהיקף עשרות מיליוני דולרים, כוללת הסבה של שלושה מטוסים עם פוטנציאל להסבת מטוס רביעי
איציק וולף
חוקרי רשות התחרות אספו מסמכים וחומרי מחשב, וחקרו נושאי משרה בחברת הנדל"ן    החברה הודיעה לבורסה על החקירה וטענה כי אין בידיה כל מידע על הנושאים הנחקרים    הערכה: החקירה היא סביב מכרז מחיר למשתכן בנתיבות
איציק וולף
נהגי אוטובוסים פרטיים חסמו הבוקר את הרחובות מנחם בגין והארבעה בתל אביב    המסיעים דורשים מן האוצר להעניק להם סיוע שימנע את קריסתם לנוכח המשבר החריף שבו הענף נמצא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il