המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי),
מאיר לוין, מסר (יום א', 6.9.20), לאחר עבודה בינמשרדית משותפת של משרד האנרגיה, משרד האוצר, משרד המשפטים ורשות התחרות, לשותפות בתמר את חוות דעתו, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה מנגנון השיווק והמכירה הקיים היום בין שותפות תמר מביא לכך שכל אחת מהשותפות בתמר מחזיקה בזכות וטו, שכן הוא מאפשר לכל שותפה למנוע עסקות מכירה של גז טבעי או לכפות בהן תנאים. בהתאם למתווה הגז שהתקבל באוגוסט 2015 נובל נדרשה לרדת באחזקותיה בתמר ל-25% וזאת עד לא יאוחר מחודש דצמבר 2021. עוד נקבע במתווה הגז, כי החל מהמועד שבו תרד נובל בשיעור אחזקותיה כאמור היא לא תהיה רשאית להחזיק בזכות וטו כלשהי בנוגע למאגר תמר ובכלל זה בכל נושא הקשור למכירת גז מהמאגר.
על-פי חוות דעתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי), המצב הקיים היום במאגר תמר, לפיו יש בידי נובל למנוע עסקות מכירה של גז או לכפות בהן תנאים הוא מצב שבו נובל מחזיקה בזכות וטו. חוות הדעת קובעת, כי טרם התקיימו התנאים המחייבים את נובל להסיר את זכות הוטו. נובל אומנם הפחיתה את שיעור אחזקותיה בתמר ל-25%, אך כיוון שמכירת אחזקותיה נעשתה לחברת תמר פטרוליום, שנחשבת גורם קשור, המכירה אינה נחשבת כמכירה, כהגדרתה במתווה הגז. לנובל הוקצה במתווה, כאמור, פרק זמן של עד חודש דצמבר 2021 על-מנת לעמוד במתווה הגז ולפיכך היא אינה מצויה, נכון להיום, במצב של הפרת מתווה הגז. לפי חוות הדעת, על נובל לשנות את מנגנון קבלת ההחלטות
בתמר כך שעד ליום מכירת הזכויות בתמר לצד שלישי שאינו קשור לדלק או נובל, או עד חודש דצמבר 2021, לפי המוקדם מביניהם, נובל לא תחזיק בזכות וטו.
במקביל פנתה הממונה על התחרות לדלק והתריעה בפניה כי אף היא מחזיקה בזכות וטו בתמר, שכן על-פי המצב הקיים כיום יש באפשרותה למנוע עסקות למכירת גז בתמר או לכפות בהן תנאים. החזקת זכות וטו זאת עומדת בניגוד להחלטת הממונה על התחרות משנת 2006, אשר העניקה פטור מהסדר כובל לשותפות תמר, אך התנתה את מתן הפטור בתנאי שלפיו לא יוכלו דלק וישראמקו למנוע לבדן קבלת החלטות בתמר. פנייה דומה נעשתה גם לישראמקו.
להבדיל מנובל, אשר במסגרת המתווה ניתן לה פרק זמן של עד לחודש דצמבר 2021 להשלים את מכירת אחזקותיה מעבר ל-25% בתמר, שרק אז ייכנס האיסור על החזקה בזכות וטו לתוקף, דלק וישראמקו מחויבות שלא להחזיק בזכות וטו כבר משנת 2006. לפיכך, בהתאם למכתביה של הממונה על התחרות, נדרשות דלק וישראמקו להביא בתוך חודש לתיקון מנגנון קבלת ההחלטות בתמר כך שאף אחת מהן לא תוכל למנוע קבלת החלטות בתמר לבדה, ובלבד שבמהלך החודש האמור הן לא תפעלנה לבדן את זכות הווטו שבה הן מחזיקות.
ברקע הדברים פניית שותפות תמר שאינן מחזיקות גם במאגר לוויתן לממונה על התחרות בטענה שדלק ונובל – המחזיקות גם במאגר לוויתן – עושות שימוש בזכות וטו במסגרת משאים ומתנים לשיווק גז ממאגר תמר על-מנת למנוע מתמר לספק גז במחירים שהם מחירים תחרותיים למאגר לוויתן. באופן ספציפי טענו השותפות בתמר שפנו בתלונה, כי דלק ונובל מנעו מהן להציע הנחה על מחיר הגז לחברת חשמל ומונעות מהן להציע הצעות מחיר תחרותיות ללוויתן בחוזים עתידיים אחרים. על-פי הנטען בתלונה, התנהלות זאת עומדת בניגוד לשתי הוראות: (1) בכל הנוגע לנובל - הוראת מתווה הגז אשר אסרה על נובל להחזיק בזכות וטו בתמר משעה שאחזקותיה ירדו ל-25% בהתאם לדרישות מתווה הגז; (2)בכל הנוגע לדלק - תנאי החלטת הפטור מהסדר כובל שניתן על-ידי הממונה באוגוסט 2006 אשר אישרה את השותפות בתמר וקבעה כחלק מתנאי הפטור כי דלק וישראמקו לא יוכלו למנוע לבדן קבלת החלטות בתמר.