X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חיות. ההלכה לא השתנתה [צילום: הרשות השופטת]
מזוז וקרא. שגיאה ביישום ההלכה? [צילום: הרשות השופטת]
חיות: מזוז וקרא לא שינו את ההלכה לגבי הריסת בתי מחבלים, אלא רק יישמו אותה על נסיבות רוצחו של החייל עמית בן-יגאל "בהחלט ייתכן כי ניתן וראוי היה להגיע לתוצאה שונה במקרה זה, אך גם אם שגה בית המשפט ביישום ההלכה הנוהגת, עובדה זו לבדה אינה יכולה להצדיק דיון נוסף" מדגישה: מודעות בני משפחת המחבל למעשיו אינה מרכיב מכריע
▪  ▪  ▪
שופטי המיעוט בבג"ץ שוב מנעו הריסת בית מחבל
איתמר לוין
מזוז וקרא - הסבורים שיש לדון מחדש בכל סוגיית הריסת הבתים - קבעו שהריסת ביתו של המחבל המואשם בהריגת חייל גולני אינה מידתית, משום שתפגע באשתו ושמונת ילדיו
לרשימה המלאה

למנוע פסקי דין דומים
דעתה של אסתר חיות אינה נוחה, בלשון המעטה, מפסק הדין בו מנעו מני מזוז וג'ורג' קרא - המתנגדים עקרונית להרס בתי מחבלים - את הריסת ביתו של רוצח החייל עמית בן-יגאל. לא רק שהיא מזכירה שההלכה המחייבת היא שניתן להרוס בתים, לא רק שהיא אומרת שמודעות משפחת המחבל למעשיו היא רק שיקול אחד - היא מוסיפה את המילה "ראוי" לאמירה לפיה "בהחלט ייתכן כי ניתן וראוי היה להגיע לתוצאה שונה במקרה זה".
מבחינה משפטית יבשה, החלטתה של חיות מנומקת היטב: אין הלכה חדשה, אלא רק יישום של זו הקיימת. היא גם טורחת להדגיש, כאמור, שההלכה לא השתנתה ואף חוזרת ומציינת מהי. הבעיה היא, שארבעת שופטי המיעוט - מזוז, קרא, עוזי פוגלמן וענת ברון - יכולים לפסוק שוב נגד הריסת בית מחבל, ו"רק" ליישם את ההלכה הקיימת בצורה ש"במקרה" תתאים לעמדתם העקרונית. זהו מצב פסול, ההופך את בית המשפט לבית שופטים. חיות חייבת למנוע אותו, על-ידי הנחיה ברורה - ונדירה - למזכירות: לא לנתב תיקים כאלו להרכבים בהם יושבים שניים מבין ארבעת שופטי המיעוט. אחרת, היא תשא באחריות לפסקי דין מקוממים דומים.

בית המשפט העליון לא ידון שוב בפסק הדין בו נמנעת הריסת ביתו של מחבל שרצח חייל צה"ל. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, דחתה (יום ה', 8.10.20) את בקשת המדינה לקיים דיון נוסף, תוך שהיא מותחת ביקורת מרומזת על פסק הדין בו מדובר.
נזמי אבו-בכר רצח בחודש מאי את סמ"ר עמית בן-יגאל וצה"ל ביקש להרוס את ביתו. השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא קיבלו בחודש אוגוסט את עתירת בני משפחתו של אבו-בכר וקבעו, כי צה"ל יוכל להרוס רק את חדרו ולא את הבית כולו. לדבריהם, יש להימנע מהריסת הבית משום שאין הוכחה לכך שבני משפחתו ידעו מראש על מעשיו או שיבחו אותם בדיעבד, ולכן מדובר בענישתם של חפים מפשע (ראו קישור משמאל).
מזוז, קרא והשופטים עוזי פוגלמן וענת ברון מתנגדים עקרונית להרס בתים לצורכי הרתעה, וסבורים שיש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב בסוגיה כולה; לפני חודשיים מנעו פוגלמן וברון את הריסת ביתו של מחבל אחר. יתר שופטי העליון שדנו בשנים האחרונות בהרס בתים אינם תומכים בפתיחה מחדש של ההלכה העקרונית, שנקבעה בזמנו בהרכב מורחב. השופטת יעל וילנר, בדעת מיעוט, קבעה שיש לדחות את העתירה ולאפשר את הריסת הבית כולו.
המדינה ביקשה לדון מחדש בפסק הדין, בנימוק ש"פסק דינם של שופטי הרוב סוטה במובהק מהלכה פסוקה מושרשת של בית המשפט הנכבד, אשר קבעה, כי מודעות או מעורבות של בני המשפחה בפיגוע אינן תנאי להפעלת סמכות הריסת מבנה, ואף כפי שעולה במקרים רבים אחרים שנדונו במהלך השנים האחרונות, בית המשפט הנכבד לא התערב, בנסיבות קרובות, בהוצאת צווי הריסה לבתי מחבלים שבהם מתגוררים בני משפחותיהם שלא היו מעורבים בפיגוע. הקביעה בפסק הדין שמבטלת את צו הריסת בית המפגע בשל הפגיעה הכרוכה במשפחת המפגע בנסיבות שבהן לבני משפחה לא מיוחסת מעורבות כלשהי, וזאת חרף התכלית ההרתעתית הקיימת, אינה עולה בקנה אחד עם רוח פסיקות קודמות של בית המשפט הנכבד.
"...יש בהלכה חדשה זו, אשר נותנת משקל מכריע למעורבות או מודעות בני המשפחה של המפגע ולפגיעה בהם, משום צמצום ממשי של סמכויות מפורשות של רשויות הביטחון מכוח תקנה 119 [המאפשרת את הרס הבתים], עד כדי איונה בפועל במקרים רבים, בדרך שמגבילה מאוד את השימוש בתקנה, והיכולת להפעילה ביחס לבתי מחבלים, במקרים בהם לעמדת המפקד הצבאי הדבר נדרש מטעמים הרתעתיים מובהקים... ההלכה שנקבעה בדעת הרוב, ברקע הפסיקה הסותרת בסוגיה זאת ממש, מייצרת חוסר ודאות ביחס לאופן הפעלת הסמכות לפי תקנה 119 על-ידי המפקד הצבאי".
בדחותה את הבקשה מזכירה חיות, כי בג"ץ אישר עקרונית את השימוש באמצעי של הריסת בתים ונדחו כל הבקשות לדיון נוסף בהלכה זו. בין אמות המידה שנקבעו להפעלה המעשית של הסמכות, צוינה מידת מעורבותם של דיירי ביתו ויושבי ביתו של המפגע באירוע שבגינו נעשה שימוש בתקנה, ו"שיקול זה הודגש בשורה של פסקי דין". הלכות אלו לא השתנו בפסק דינם של מזוז וקרא, אומרת חיות:
"[בפסק הדין] לא נקבעה בו הלכה חדשה ביחס למעורבות קרובי משפחתו של המפגע או ביחס למשקל שיש לייחס לכך. שופטי הרוב החילו את אמות המידה שנקבעו לעניין זה על נסיבות המקרה והשופט מזוז אף הדגיש בחוות דעתו, כי החלטתו נטועה בנסיבותיו של המקרה הספציפי. דומה, אם כן, כי הכרעתם של שופטי הרוב במקרה דנן תחומה לדל"ת אמותיו של המקרה הפרטני שעמד בפניהם, היא אינה משנה מן ההלכה הנוהגת ובניגוד לטענת המבקשים, בוודאי שאין למצוא בה קביעה כי בכל מקרה ומקרה שבו מפעיל המפקד הצבאי את סמכותו לפי תקנה 119, עליו ליתן משקל מכריע לשאלת מודעותם ומעורבותם של בני המשפחה המתגוררים בבית.
"למען הסר ספק יובהר ויודגש בהקשר זה, כי ההלכה בענייננו הייתה ונותרה, כי מודעותם או מעורבותם של בני המשפחה במעשי המפגע - הגם שהיא נושאת משקל במכלול השיקולים שעל המפקד לשקול בבואו להפעיל את הסמכות המסורה לו בתקנה 119 - אינה מהווה בשום אופן שיקול המכריע את הכף".
לדברי חיות, "בהחלט ייתכן כי ניתן וראוי היה להגיע לתוצאה שונה במקרה זה, אך גם אם שגה בית המשפט ביישום ההלכה הנוהגת, עובדה זו לבדה אינה יכולה להצדיק דיון נוסף, שכן 'דיון נוסף אינו ערעור נוסף'. הליך הדיון הנוסף אינו מיועד לתיקון טעויות ביישום הלכה קיימת". היא מסיימת באומרה: "הלב דואב על אובדן חייו של סמ"ר עמית בן-יגאל ז"ל ועל השבר הגדול שנבקע בחיי בני משפחתו ויקיריו שלעולם לא יתקון. ליבי עימם. אך מן הטעמים המשפטיים שפורטו, אין זה המקרה לקיום דיון נוסף". את המדינה ייצגו עוה"ד ענר הלמן, יונתן ברמן ושרון אבירם, ואת משפחת אבו-בכר - עו"ד נדיה דקה.

תאריך:  08/10/2020   |   עודכן:  08/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ לא ידון שוב בהריסת בית המחבל
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
גם אם בגץ טעה,אין מקום......
גבה ליבה?  |  8/10/20 17:35
2
"מפתיע" בג"ץ מגן על מחבלים
מפוכח  |  8/10/20 17:36
3
פקידוני בג״צ
לא לפייסבוק  |  9/10/20 22:12
4
רוצה להוכיח דעה נחרצת ,גבר גבר ל"ת
יאקי  |  10/10/20 19:12
5
הריחוק "המשפטי ל"ת
אוליבר וונדל   |  11/10/20 07:19
6
הריחוק "המשפטי" מהמציאות
אוליבר וונדל   |  11/10/20 07:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
לשכת סוכני הביטוח טוענת שהענקת רשיון סוכן לישראכרט - כמו גם למקס של לאומי - תפגע קשות בתחרות ותגרום לפליטת סוכני ביטוח מהשוק
איתמר לוין
המדינה: האפרתי הנפיק 3,300 חשבוניות פיקטיביות במשך ארבע שנים, אשר שימשו את רוכשיהן להפחית את תשלומי מס הכנסה ולקבל החזרי מע"מ ב-44 מיליון שקל
מירב ארד
התקנות שהוארכו קובעות כי עד ליום ה-14.10.20 תוגבל הפעילות במקומות העבודה לחלוטין למעט מקומות העבודה שהוחרגו במסגרתן
עידן יוסף
אחד מעובדי הכרמלית חלה בקורונה ועובדים אחרים נשלחו לבידוד    הרכבל התחתי עבר חיטוי וישוב לפעילות ביום א'
מירב ארד
ההסכם יקצר משמעותית את זמני הטיסה למדינות המפרץ, אסיה והמזרח הרחוק, ויביא לחיסכון בדלק ולהפחתת פליטת המזהמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il