X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שרת החינוך אימצה את עמדת השר הקודם:

גולדרייך לא יקבל פרס ישראל

בג"ץ הורה לשאשא-ביטון לשקול מחדש את החלטתו של גלנט שלא להעניק את הפרס בתחום המתימטיקה בטענה שגולדרייך תומך ב-BDS פסיקה קודמת מלמדת שהוא עשוי לבטל את החלטתה
▪  ▪  ▪
גולדרייך. קרא להחרים את אוניברסיטת אריאל [צילום: יוטיוב]

שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון, החליטה (יום ה', 18.11.21) שלא להעניק
לפרופ' עודד גולדרייך את פרס ישראל בתחומי המתימטיקה והמחשב. הנושא עשוי להגיע שוב לפתחו של בג"ץ, אשר ביטל לפני שלושה את החלטת שר החינוך הקודם, יואב גלנט, שלא להעניק את הפרס לגולדרייך בנימוק שהוא תומך בתנועת החרם על ישראל (BDS). בכך קיבל בג"ץ את עתירתה של ועדת הפרס - עתירה ראשונה מסוגה - נגד החלטתו של גלנט; גולדרייך עצמו לא עתר.
השופטים נעם סולברג ויעל וילנר קבעו בחודש אוגוסט, כי על שאשא-ביטון לשקול שוב את ההחלטה, בעוד השופט יצחק עמית סבר שיש להורות לה להעניק את הפרס. לנוכח פסיקתו העקבית של בג"ץ, לפיה הפרס ניתן על הישגים ספציפיים ואין להביא בחשבון שיקולים שמחוץ לתחום בו הוא מוענק, ייתכן שבג"ץ יכפה על שאשא-ביטחון להעניק את הפרס.
בפברואר 2021 החליטה ועדת השופטים פה אחד להעניק את הפרס לגולדרייך על תרומות מעמיקות ופורצות דרך בתחומי מחקריו. גלנט הסביר לבג"ץ, כי תרומתו של גולדרייך למדינה באמצעות מחקריו "מתקזזת" אל מול פעילותו להחרמת מוסדות מחקר ישראלים, המחלישה את האקדמיה הישראלית ופוגעת בחוסנה של המדינה.
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלדבליט, התנגד לעמדתו של גלנט וסבר, כי עניינו של גולדרייך אינו נמנה על המקרים החריגים המצדיקים התערבות בהחלטת הוועדה, ועל כן יש לאשר את החלטתה ולהעניק לו את הפרס.
עמית קיבל את עמדתו של מנדלבליט בהזכירו את ההלכה לפיה שיקולי הוועדה בבואה להמליץ על מתן הפרס הם שיקולי מקצועיות ומצוינות בלבד, בעוד שדעות אישיות והתבטאויות של מועמדים לפרס בנושאים שאינם נוגעים לתחום המקצועי - אין מקומם במערך השיקולים שלה. הוא הכיר בכך שתמיכה ב-BDS יכולה לשלול את הפרס, אך ציין, כי גולדרייך חזר והבהיר, כי אינו תומך בתנועת ה-BDS. עובדה זו, אמר עמית, בצירוף חלוף הזמן מאז שנחתמו רוב המכתבים והעצומות עליהם הסתמך גלנט (שחלקם נחתמו מספר שנים לפני חקיקתו של חוק החרם), מובילה למסקנה, כי לא התגבשה עילה שלא לאשר את הענקת הפרס.
עמית הדגיש: "יש להבחין בין דעותיו האישיות של מקבל הפרס, גם אם מקוממות וקיצוניות ושנויות במחלוקת, לבין הנושא המקצועי המסור לוועדת הפרס. מתן פרס ישראל לפלוני או לאלמוני אין בו משום 'הסכמה' לדעותיו ולהליכותיו של אותו מועמד... אכן, הפרס הוא ממלכתי אך אינו אמור לשקף קונצנזוס של הציבור. אין בתקנון הפרס תנאי סף לפיו על ועדת השופטים לבחור רק במי שאוחז בדעות שהן בקונצנזוס הציבורי".
קריאה לחרם יכולה לשלול את הפרס
סולברג ציין, כי השיקול המרכזי בבחירת זוכה בפרס ישראל הוא מידת הצטיינותו ותרומתו המקצועית, בעוד שאישיותו המלבבת או נועם הליכותיו אינם עומדים למבחן. המגמה היא למנוע פוליטיזציה של הפרס, מתוך הבנה, כי גלישה מן התחום המקצועי אל האישי, אשר מטיבו עמום יותר, עלולה להיות כחומר ביד היוצר. בית המשפט העליון איננו "ועדת על" להענקת פרס ישראל ולא על שופטי בג"ץ להעניק במו ידיהם ובצורה חסרת תקדים את פרס ישראל. לפיכך, משלא נשקלו השיקולים המתאימים בידי גלנט, יש להביא את העניין לשאשא-ביטון, על-מנת שתשקול את הסוגיה כדבעי ותחליט כהלכה.
סולברג הוסיף, כי יש לראות את דבריו של גולדרייך בחומרה רבה, וכי עקרונית - גם קריאה לחרם על אדם מסוים ועל מוסד מסוים (ולא רק על המדינה או האקדמיה הישראלית בכללה) עשויה להוות עילה לשלילת פרס ישראל. לדבריו, על שאשא-ביטון לשקול במיוחד את קריאתו של גולדרייך בתחילת השנה הנוכחית להפסיק שיתופי פעולה של האיחוד האירופי עם אוניברסיטת אריאל - אך בהתאם להלכה בנוגע להתערבות המצומצמת מאוד של השר בהחלטות הוועדה.
וילנר ציינה: "בבחינת מועמדותו של אדם לזכייה בפרס ישראל, הכלל הוא כי יישקלו אך תרומתו וסגולותיו המקצועיות של המועמד בתחום שלגביו עתיד להינתן הפרס... מתן משקל לשיקולים 'חיצוניים', כגון סוגיות חברתיות-ערכיות אשר אינן נוגעות לעשייתו המקצועית של המועמד לפרס ישראל, הוא אך בבחינת חריג שבחריג לכלל המתואר, אשר שמור למקרים נדירים וקיצוניים ביותר".
וילנר הסכימה גם היא, כי יש לראות בחומרה רבה את קריאתו של גולדרייך לחרם על אוניברסיטת אריאל, וכי ברמה העקרונית - קריאה כזאת עשויה להיות גורם חיצוני שיש להביא בחשבון בעת הענקת פרס ישראל. "ואולם, השאלה העומדת להכרעתה של שרת החינוך היא אם יש בחתימת פרופ' גולדרייך על העצומה בראשית שנת 2021, משום נסיבה חיצונית חריגה ויוצאת דופן שיש בה כדי להצדיק את שלילת פרס ישראל ממנו, חרף הישגיו המקצועיים וטיבו המקצועי המובהק של הפרס".

תאריך:  18/11/2021   |   עודכן:  18/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גולדרייך לא יקבל פרס ישראל
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אם הייתה מברר
פלג א  |  18/11/21 11:04
2
מעניין איך היה מתנהל בג"ץ אם
בני בנקר  |  18/11/21 13:09
3
הצעה
חשובה  |  18/11/21 14:35
4
הידד.ככה יעשה לאיש שנלחם בעמו ל"ת
ירושלמית  |  18/11/21 20:33
5
נקודת משען לא ציונית
ארכימדס_  |  20/11/21 08:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרס ישראל
עמנואל בן-סבו
האם יצר הכבוד גובר על האמונות והדעות? האם ההכרה ממדינה שאתה מכפיש וקורא להחרים בה מוסד אקדמאי כה חשובה לך? הרי אם מדינה זו אינה ראויה, איזה ערך יש לפרס המגיע ממנה?
איציק וולף
שר החינוך לשעבר, ח"כ יואב גלנט, קורא לשרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, לעמוד מול הלחצים ולהימנע מהענקת פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך    "מכבד את פסיקת בג"ץ אך סבור שהשופטים טעו בפסיקתם. תנועת החרם היא איום על עצם קיומה של מדינת ישראל"
איתמר לוין
בג"ץ ביטל את החלטתו של השר הקודם גלנט שלא להעניק את הפרס למומחה המחשב והורה לשאשא-ביטון לשקול אותה מחדש - לאור הפסיקה ולפיה הפרס הוא על הצטיינות מקצועית ואין לשקול דעות אישיות
איתמר לוין
אומר בבג"ץ שיש לבטל את החלטתו של גלנט שלא להעניק את הפרס לעודד גולדרייך בנימוק שהוא תומך בחרם על ישראל, משום שאין זה מקרה כה קיצוני המצדיק התערבות בהחלטת ועדת הפרס
איציק וולף
במכתב שנשלח לגולדרייך ביום ראשון על-ידי יועץ של שר החינוך, יואב גלנט, התבקש להסביר את נסיבות חתימותיו על עצומות פוליטיות ואת עמדתו ביחס אליהן אז, והיום    עו"ד מיכאל ספרד: "אין שום תוחלת משפטית לשימוע שאליו זימנתם את מרשי, הפגישה היא שימוע בפני מה שראוי לכנות ועדה לבירור נאמנות ולגילוי סטיות פוליטיות נוסח ישראל, שלמרבה הבושה החליט שר החינוך להקים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il