X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
צילום רנטגן [צילום: מיכל פתאל/פלאש 90]
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה
יותר פיקוח ובטיחות בשימוש בקרינה מייננת
מעתה רישיונות יינתנו לתקופה של חמש שנים, לעומת היתרים לשנה אחת על-פי תקנות הרוקחים החוק יקבע כי במדרג ענישה גבוה העונש המרבי יעמוד על שנתיים מאסר או קנס בסך 452,000 שקלים.

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה (יום א', 3.4.22) את הצעת החוק הגנת הסביבה מפני קרינה מייננת של המשרד להגנת הסביבה. מטרת החוק היא להבטיח הגנה נאותה על הסביבה ועל הציבור מפני קרינה מייננת. על-מנת למנוע ולצמצם נזקים סביבתיים ובריאותיים הנגרמים מתוספת חשיפה לקרינה מייננת, קובע החוק חובות רישוי, וכן הגבלות ותנאים על פעולות ושירותים הניתנים בתחום הקרינה המייננת.
קרינה מייננת עלולה לפגוע בתאים חיים בגוף האדם ולגרום לתחלואה ולמוות, והיא מהווה גורם מסרטן ודאי. עם זאת, למקורות הקרינה שימושים מועילים ואף חיוניים ברפואה, בתעשיה ובחקלאות. על-מנת לאפשר שימושים מוצדקים אלה, תוך מזעור הסיכונים מהם, נקבעו על-ידי גופים בינלאומיים כללים לבטיחות בקרינה, אשר על בסיסם נכתב החוק.
בישראל, כמו בשאר העולם, קיימים מקורות קרינה מלאכותיים מסוגים רבים ושונים, כגון מתקני שיקוף שמבוססים על קרינת רנטגן, מכשירי מדידה המשמשים לבדיקות צפיפות ולחות קרקע, אשר מכילים חומר רדיואקטיבי מסוג צסיום ועוד. מקורות הקרינה המייננת מהווים מקור סיכון גבוה לציבור ולסביבה. לפיכך, יש הכרח לקבוע תנאים להסדרה ולפיקוח על כלל הפעולות המבוצעות בהם, בהתאם לסטנדרטים מקובלים של בטיחות, שיבטיחו יכולת לשלוט בסיכונים, למנוע תאונות ולהגיב במהירות וביעילות במצבי חירום.
כיום, ניתנים היתרים שונים לגבי פעולות ושירותים בקרינה מייננת מכוח תקנות הרוקחים (יסודות רדיואקטיביים ומוצריהם), התש"ם-1980. תקנות אלה הותקנו מכוח חקיקה לשעת חירום, כך שתוקפן מותנה בהכרזה על מצב חירום בישראל. חוק הגנת הסביבה מפני קרינה מייננת שאושר היום על-ידי ועדת השרים לחקיקה, יביא לניתוק של ההוראות העוסקות בהסדרת העיסוק בקרינה מייננת ממצב החירום ותגשים את מדיניות הממשלה בנושא.
כיום, מפקח המשרד להגנת הסביבה, מכוח תקנות הרוקחים, על כ-260 היתרים, הכוללים כ-2,400 מתקנים המכילים חומרים רדיואקטיביים, וכן כ-470 היתרים נוספים, הכוללים כ-2100 מתקני רנטגן ומאיצי חלקיקים. בנוסף, ניתנו מכוח תקנות הרוקחים כ-40 היתרים למתן שירותים של הובלת חומרים רדיואקטיביים ומדידת ריכוזי גז ראדון.
החוק מציע הסדר חדש ועדכני, הממשיך את ההסדרים הקיימים לפי תקנות הרוקחים, כאשר השינוי העיקרי הוא בהפחתה משמעותית של הנטל הרגולטורי הקיים - מעתה רישיונות יינתנו לתקופה של חמש שנים, לעומת היתרים לשנה אחת על-פי תקנות הרוקחים. בכך עולה החוק המוצע בקנה אחד עם החלטת הממשלה 2118 מיום 22 באוקטובר 2014 בעניין טיוב הנטל הרגולטורי.

עיקרי החוק

  • תנאי רישוי וכשירות - החוק יקבע חובת רישוי לסוגי פעולות הכרוכות בקרינה ולסוגי שירותים הכרוכים בקרינה. דרישת הרישוי מחויבת לצורך הסדרת הפעילות בקרינה מייננת ולשם קיום פיקוח ראוי על מי שפועל או נותן שירות בתחום זה. מדובר בפעולות ובשירותים ייחודיים שיש בהם רמת סיכון גבוהה במיוחד לסביבה, ולכן כל פעולה בקרינה מייננת נדרשת ברישוי ובפיקוח, ולא ניתן לאפשר לאדם שאינו בעל הכשרה מתאימה לעסוק בקרינה.
  • הליך הרישוי - על מבצע פעולות הכרוכות בקרינה לתת הגנה מיטבית מקרינה (אופטימיזציה), באמצעות נקיטת אמצעים מקובלים בהתחשב בעלויות ובתועלות. לצורך מתן הרישיון, הממונה בודק כי האמצעים המוצעים על-ידי המבקש תואמים את הסטנדרטים המקובלים לגבי הפחתת מנות הקרינה, עליהם עלולים להיות חשופים אנשים שאינם עובדים או מטופלים בקרינה, לערך המזערי האפשרי בהתחשב בעלויות ובתועלות. תוקף הרשיונות, כאמור, יעמוד על חמש שנים.
  • חובות העוסקים בקרינה מייננת - בעלי הרישיונות והאחראים על בטיחות קרינה נדרשים להשתתף בהשתלמויות ייעודיות, לצורך שמירה על כשירותם המקצועית. גם כיום נדרשים בעלי היתרים מכוח תקנות הרוקחים ואחראי בטיחות קרינה המועסקים על ידם להשתתף בהשתלמויות מעין אלה, על-מנת להבטיח כי יהיו בעלי ידע מקצועי מעודכן למניעת סיכוני הקרינה המייננת בפעילותם.
  • אמצעי פיקוח, אכיפה ועונשין - כמקובל בחקיקה הסביבתית, יקבעו אמצעי אכיפה מנהליים ופליליים המותאמים לנושאים המוסדרים בחוק. על-פי החוק, בסמכות הממונה במשרד להגנת הסביבה להוציא צו מינהלי, במקרה של חשש לחשיפה של הציבור או הסביבה לקרינה בנסיבות בהן למבצע פעולה או לנותן השירות אין רישיון לכך, או שהפעולה או השירות הם בניגוד לתנאי הרישיון, או במקרה של חשש לפגיעה ממשית בבריאות הציבור בשל ביצוע פעולה הכרוכה בקרינה או מתן שירות. כמו-כן, החוק יקבע כי במדרג ענישה גבוה העונש המרבי יעמוד על שנתיים מאסר או קנס בסך 452,000 שקלים.

תאריך:  03/04/2022   |   עודכן:  03/04/2022
+5 ימים אחרי הפיגוע: ראש הממשלה התקשר לנחם
23:45 03/04/22  |  עידן יוסף

חמישה ימים אחרי הפיגוע בבני ברק, התקשר ראש הממשלה נפתלי בנט לנעמה יחזקאל אלמנתו של הרב אבישי יחזקאל ז"ל הי״ד שנרצח בפיגוע. בניגוד לאישי ציבור אחרים, נמנע בנט מלהגיע פיזית. אלמנת הנרצח אמרה לו: ״לבעלי היה חשוב לאהוב כל יהודי והייתה חשובה לו מאוד שמירת השבת״.

+שילה אדלר יעמוד בראש מינהל התיישבות חדש תחת אלקין
21:01 03/04/22  |  עידן יוסף

שילה אדלר, שמרב מיכאלי פעלה להדיחו ממשרד התחבורה ימונה לראש מינהל ההתיישבות במשרד הבינוי והשיכון תחת השר זאב אלקין. המינהל החדש יהיה אחראי על מנהלת קליטת עלייה, קידום החלטות ממשלה בנושא רמת הגולן ויישומן, מינהל הבנייה הכפרית וחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. אדלר הועבר בהסכמה מתפקידו כסמנכ"ל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה וכמפקח הארצי על התעבורה.

+משרד החקלאות אישר את פתיחת ייבוא הביצים גם מפולין
15:21 03/04/22  |  מירב ארד

משרד החקלאות אישר את פתיחת ייבוא הביצים גם מפולין. פולין מצטרפת למדינות שכבר אושרו לייבוא ביצים - בולגריה, פורטוגל, ספרד ואיטליה. במשרד החקלאות צופים כי בשבוע הקרוב יגיעו מיליוני ביצים שיתנו מענה לצריכה הישראלית

+"אנחנו בדריכות שיא, עושים מאמץ לשבור את גל הטרור"
14:26 03/04/22  |  מירב ארד

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ביקר (יום א', 3.4.22) בחטיבת השומרון של שירות הביטחון הכללי ראש הממשלה קיים הערכת מצב בהשתתפות מפקדי חטיבת השומרון בשב"כ, במהלכה קיבל סקירות מודיעיניות אודות המבצע לסיכול חוליית הטרור בג׳נין בסוף השבוע האחרון, וכן דן בתמונת המצב הגזרתית.
לאחר מכן ביקר רה"מ בנט בחפ"ק הסיכול של השב"כ בשומרון וצפה בפעילות הניטור והאיסוף המשמשות את החטיבה בסיכול התראות עתידיות לפיגועי טרור. כמו-כן סייר בגדר הביטחון ביחד עם ראש השב"כ ומפקד פיקוד מרכז.
לאחר ביקורו, מסר בנט "במהלך סוף השבוע כוחות שב"כ וימ"מ, יחד עם כוחות צה"ל, סיכלו פיגוע חם בדרך ליעד. כמו הפיגוע הזה, יש למחבלים כל מיני רעיונות ולכן אנחנו בדריכות-על, גם שב"כ וגם משטרת ישראל, כדי לזהות כל שביב רעיון או תכנון לפיגוע ולסכל את זה מבעוד מועד.
גם פה, לאורך קו התפר צה"ל בנוכחות שיא במאות נקודות של פרצות, והמטרה שלנו היא לשבור את הגל. אנחנו נכנסים עכשיו לתקופה של "שגרה דרוכה", כשאנחנו רוצים שאזרחי ישראל יחזרו לשגרה וכוחות הביטחון יהיו בדריכות שיא. זה לא מאמץ של פעולה אחת אלא מאות רבות של פעולות שקורות כל הזמן. ביחד נעשה את המאמץ לשבור את הגל הזה".
ראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר: "השירות עובד כרגע בהרבה זירות - המקומית, ביהודה ושומרון, ברשת ובעזה. ראש הממשלה, אתה פוגש ארגון חד, נחוש, מיומן, שלומד תוך כדי תנועה ואש. בשבת נתקלנו באש יחד עם האחים שלנו מהימ"מ, סיכלנו פיגוע משמעותי. אנצל את ההזדמנות גם לאחל לסנ"צ ש' החלמה מהירה.
במהלך סיור שטח שקיימתי בשבת, שאלתי את רכז הנפה האחראי על השטח בו סוכל הפיגוע: ׳מה עם העובדים? האם הם מצליחים לנשום קצת אויר?׳ הוא הסתכל עלי בתמיהה ואמר לי "ראש השירות, הרי בדיוק בשביל זה הגענו לשב"כ".
זה ארגון של עובדות ועובדים מסורים, חדורי תחושת שליחות ואחריות מרחיבה, שעושים כל שלאל ידם להגן על ביטחון המדינה ולהציל חיי אדם".

רונן בר ונפתלי בנט [צילום: חיים צח/ לע"מ]
+הפחתה דרמטית בדמי הפיגורים
12:47 03/04/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

השינוי יבטיח שחובות לא יטפחו בצורה לא מידתית  ▪  השלמת השינוי יבוצע בעתיד וזאת על-ידי התקנת תקנות של שר האוצר שיגדרו את אופן החישוב של הריביות ובעצם יקבעו את שיעורי הריביות מכוח החוק.

ליברמן. תיקון עיוות המתבטא בטפיחת חובותיהם של חייבים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+"הורוביץ מאיים על שלמות הקואליציה"
12:35 03/04/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

חברת הכנסת עידית סילמן תקפה: "חצייה של קו אדום. במשמרת שלי זה לא יהיה"  ▪  הוסיפה: "מעבר לכך שזו פגיעה אישית וזלזול בחברים בקואליציה, זה זלזול באחוזים רציניים, כמעט 70% מהציבור בישראל"

סילמן. תוקפת את הורוביץ [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יותר פיקוח ובטיחות בשימוש בקרינה מייננת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 36
מירב ארד
השינוי יבטיח שחובות לא יטפחו בצורה לא מידתית    השלמת השינוי יבוצע בעתיד וזאת על-ידי התקנת תקנות של שר האוצר שיגדרו את אופן החישוב של הריביות ובעצם יקבעו את שיעורי הריביות מכוח החוק.
מירב ארד
חברת הכנסת עידית סילמן תקפה: "חצייה של קו אדום. במשמרת שלי זה לא יהיה"    הוסיפה: "מעבר לכך שזו פגיעה אישית וזלזול בחברים בקואליציה, זה זלזול באחוזים רציניים, כמעט 70% מהציבור בישראל"
עידן יוסף
שוחחה עם ח"כים באופוזיציה על שיתוף פעולה לאישור הצעת החוק לשלילת אזרחות ותושבות של מחבלים שמקבלים משכורת מהרשות הפלשתינית    גנץ לסער: בעיות וקשיים בכינוס הוועדה לתכנון ולבנייה באיו"ש
יצחק דנון
שר המודיעין והאלוף במילואים טוען, כי הפרסומים בערוץ לפיהם התעלם מתלונות על הטרדות מיניות כאשר היה מפקד בה"ד 1 היו שקריים
אפרים הלפרין
חיפוש קצר בויקיפדיה בערך "תרנגול הודו" מורה לנו שמדובר בעוף ממשפחת הפסיונים אשר גופו גדול וראשו קטן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il