ההסתדרות אינה רשאית לשבש את העבודה בנמלי אשדוד וחיפה בשל הרחבת פעילותם של הנמלים הפרטיים החדשים הסמוכים להם (נמל הדרום ונמל המפרץ). כך קובע (20.12.22) סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה,
אילן איטח.
הנמלים החדשים הוקמו במסגרת הרפורמה בנמלים שהונהגה בעשור שעבר, ואשר המהלכים האחרונים ליישומה בוצעו השנה. במסגרת הסכמי הרפורמה קיבלו העובדים הוותיקים הטבות מרחיקות לכת ואולי אף חסרות תקדים - הן בהתחייבות למניעת פיטורים והן בכסף; בתמורה התחייבה ההסתדרות לשקט תעשייתי.
הסכסוך הנוכחי התעורר אשתקד, כאשר המדינה החליטה להשתמש בנמלים החדשים לא רק לפריקת מכולות, אלא גם לפריקת מטען כללי (שאינו במכולות), נוכח העובדה שבכל יום נתון המתינו עשרות אוניות לכניסה לנמלים הוותיקים ולטיפול במטעניהן. ההסתדרות טענה שמדובר בהפרת הסכם הרפורמה, שלשיטתה אפשר לנמלים החדשים לטפל רק במכולות ודחה בשנים רבות את כניסתם לתחום המטען הכללי.
איטח קובע, כי הסכמי הרפורמה מאפשרים למדינה להפעיל כבר כעת את הנמלים החדשים בתחום המטען הכללי. המחלוקת הייתה כיצד יש לפרש את המילים "הנושאים שהוסדרו בהסכם זה" - הקובעות את חובת השקט התעשייתי - ואיטח מקבל את פרשנות המדינה והארגונים הכלכליים, לפיה הן כוללות גם מטען כללי. לשונם של ההסכמים כללית וגורפת, וחזקה על הצדדים שהיו מחריגים במפורש מטען כללי אילו לכך הייתה הכוונה. הנמלים החדשים הוסמכו בצורה ברורה לעסוק במטען כללי, והמדינה דחתה לחלוטין את דרישת ההסתדרות (בעת המו"מ על ההסכמים) למנוע זאת מהם.
הנמלים החדשים אומנם נבנו והחלו לפעול בתחום המכולות בלבד, אך אין זאת ראיה לכך שלא הייתה כוונה שיעסקו גם במטען כללי או שיש להסדיר בהסכם נפרד את כניסתם לתחום זה, מדגיש איטח. הצדדים אכן סברו שמדובר בהתפתחות שתתרחש רק לאחר זמן רב, אך הם לא יכלו לצפות את הקורונה ואת הפקק הימי שנוצר בעקבותיה. לבסוף מציין איטח, כי בפועל הנמלים החדשים עוסקים במטען כללי בצורה זניחה והדבר לא פגע בכניסתם של מטענים אלו לנמלים הוותיקים.
השופטות
לאה גליקסמן ו
חני אופק-גנדלר ונציגי הציבור יעל רון, ורדה אדוארדס, עצמון ליפשיץ ודורון קמפלר הסכימו עם איטח.