X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ח"כ שמחה רוטמן [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
רוטמן: "היועץ רוצה להיות מחליט, השופט מחוקק והח"כים מכוננים"
ח"כ שמחה רוטמן נבחר לעמוד בראשות ועדת החוקה: "רק כשנסיים את עבודתנו כאן בוועדת החוקה ובכנסת, והריבון, שהוא העם, יחליט ויכריז שתמה מלאכת הכנת החוקה ויאמץ את הצעתנו, רק אז תקום חוקה למדינת ישראל"
[צילום: דוברות הכנסת]
חוקה למדינה ולא לישראל
שמחה רוטמן
נאום יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט הנכנס עם בחירתו ליושב-ראש הוועדה [י"א בטבת תשפ"ג, 04.01.2023]
לרשימה המלאה

ח"כ שמחה רוטמן נבחר (יום ד', 4.1.23) לעמוד בראשות ועדת החוקה. בנאום חגיגי, רוטמן הודה תחילה ליו"ר ועדת הכנסת, ליו"ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר המשפטים סגן רה"מ יריב לוין ואמר: "גם הערכים הנעלים ביותר, שהגיעו מהמקור הגבוה ביותר, אינם מחייבים ללא הסכמת העם. גם התורה שמגיעה ישירות בקולות ובברקים מהקדוש ברוך הוא במעמד הר סיני, היא בסך-הכל חוזה שנחתם בכפייה, אם אין הסכמה וקבלה חופשית ומרצון של העם. ואם כך בחוקת הנצח של עמנו, הדברים קל וחומר בחוקה אנושית, זמנית ומשתנה, שיכולה להיקבע על-ידי העם בזמן מן הזמנים, להתחלף, להשתנות, לצבור תיקונים ושינויים ולהתאים את עצמה לרוחות הזמן.
"והדברים קל וחומר בן בנו של קל וחומר, ב'חוקה' במרכאות, שלא נקבעה על-ידי העם. שעוצבה בהחלטה של קבוצה קטנה ומצומצמת. שהערכים שבה אולי נכונים, אולי שגויים, אבל כולם בסופו של דבר אנושיים ומועדים לטעות או לשגיאה. חוקה שכזו לעולם לא תחייב את העם אם לא התקבלה בצורה מסודרת ומוסכמת, מתוך שמחה ורצון, וגם עם קולות וברקים. ועל עיצובם של ההסדרים הללו, שיום אחד אולי, ואולי לא, כפי שיבחר העם, שהוא הריבון, יהפכו לחוקה, הופקדה ועדת החוקה של הכנסת".
עוד אמר היו"ר: "בימים אלה התפתחה אופנה חדשה. חז"ל אמרו איזהו עשיר השמח בחלקו. אנשים אינם שמחים בחלקם ואינם שמחים בתפקידים שבידיהם. היועץ רוצה להיות מחליט. השופט רוצה להיות מחוקק. וחלק מחברי הכנסת, ובמיוחד בסביבות ועדת חוקה, לא די להם בתפקידם כמחוקקים. הם רוצים להיות מכוננים. הם רוצים להיות אלה שקובעים את חוקתה של מדינת ישראל ואני לא יודע אם אהיה עשיר, אבל אשתדל להיות שמח בחלקי ובתפקיד שהטילה עלי הכנסת. גם הכנסת הזו, אבל בעיקר הכנסת הראשונה.
"החלטת הררי מ-1951 הטילה על ועדת החוקה תפקיד מיוחד. ולא, הוא לא כולל כינון חוקה למדינה, ולא משנה כמה פעמים בית המשפט יחזור על הטענה הזו. בעניין החוקה תפקידנו כאן הוא להכין הצעה. והצעה בלבד. את הסמכות לפעול אנו שואבים מהעם בישראל, שמינה אותנו לתפקיד. את הסמכות שלנו להכין את הצעת החוקה, בצורה של חוקי יסוד, ובוודאי את הסמכות להביא אותה להכרעת העם, איננו יכולים להאציל לאיש, לא ליועץ, לא לשופט ולא לאף אחד אחר. וכמובן שאיננו יכולים ואסור לנו, לעמוד מנגד אם מישהו מנסה לגזול את סמכות קביעת החוקה או חקיקת חוקי היסוד מידי הכנסת ומידי העם.
"רק כשנסיים את עבודתנו כאן בוועדת החוקה ובכנסת, והריבון, שהוא העם, יחליט ויכריז שתמה מלאכת הכנת החוקה ויאמץ את הצעתנו, רק אז תקום חוקה למדינת ישראל. וגם את זה לא נשכח, התפקיד הוא חוקה למדינת ישראל, ולא חוקה לישראל".
השר בירך בצלאל סמוטריץ' בירך את ח״כ רוטמן על המינוי: "לא יכול לעלות על דעתו מינויים יותר ראויים מח״כ לוין לשר המשפטים וח״כ רוטמן ליו״ר ועדת חוקה ואף הוסיף כי אין לו ספק שהאנשים הללו בתפקידיהם יעשו המון טוב למדינת ישראל".

קריב: סדר יומך מטריד אותנו מאוד

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בירך את היו"ר רוטמן לאחר בחירתו: "הוועדות כולן חשובות ומעניינות אך יש לי תחושה שפה יהיה מעניין במיוחד. חי נפשי ששמעתי את שמחה אומר שהוא מעדיף להיות יו"ר ועדת החוקה מאשר שר. הריבון הוא העם והעם מאציל את ריבונותו לחברות וחברי הבית הזה כדי שיקבלו את ההכרעות החשובות ביותר עבור בציבוריות הישראלית. אני שמח שאדם כמוך ידען ונחוש שאינו נוטה להתפשר עומד בראש הוועדה החשובה הזו. יש חשיבות יתרה בוועדה ואני שמח שאתה בראשה".
שר המשפטים וסגן רה"מ יריב לוין: "המשימה המוטלת עליך היא ענקית אולי הגדולה ביותר שהוטלה אי-פעם על מי שיושב בכיסאך. אתה מגיע לתפקיד עם ידע משפטי מופלג, ניסיון ציבורי, יכולת ניהול ומעל לכל תפיסה מעמיקה על אופן יחסי רשויות השלטון, מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית צריכה לפעול ואני בטוח שתביא את היכולות הללו לביטוי בתוצרי הוועדה. ברכת יישר כוח גדול, הצלחה גדולה ואני בטוח שאיעזר בכך בכל מה שיידרש ואעמוד לרשותך בכל דבר שיידרש. אני מודה לשר סמוטריץ' על השותפות וההירתמות לדברים החשובים שאתה עתיד לטפל בהם".
שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ': "כל הוועדות בכנסת חשובות אך בצומת הדרכים שהמדינה נמצאת בה היום זו הוועדה החשובה ביותר בכנסת. יש הרבה שיכלו להיות שרי אוצר יותר טובים ממני אך אין שר משפטים מתאים יותר לאתגרים הגדולים כשר משפטים מהשר לוין ואין אף אחד טוב יותר ממך לתפקיד יו"ר ועדת החוקה. נצליח לעשות בעז"ה הרבה דברים שיהפכו את ישראל למדינה חזקה יותר משגשגת יותר יהודית יותר דמוקרטית יותר לטובת כל אזרחיה כזו שתוכל להתמודד עם האתגגרים בכל המישורים בצורה טובה יותר".
עוד אמר: "למשפטיזציה, לתפיסת הכל שפיט יש מחירים עצומים בכלכלה, בין אם מה שהייתי קורא לו כמעט סיכול ממוקד בהקשר לדיני חוזים וחוסר ודאות שמגולל סיכונים לכל עסקה, בין אם במודל המעוות של סמכות ללא אחריות ותופעות הלוואי שלו בשירות הציבורי, את כל זה נתקן".
ח"כ גלעד קריב (העבודה): "החששות גדולים מכיוון שאנחנו יודעים שאתה אדם רציני שיודע לסמן מטרות ולהשקיע מאמצים לכבוש יעדים. לצד התחושה שיש עם מי לעבוד, יש גם חששות גדולים. סדר יומך מטריד אותנו מאוד מבחינת השפעתו על ערכי היסוד של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית אך אחד הדברים המקלים על החשש הוא שיש בך עוד שתי תכונות, לצד יסודיות וחריצות, יש בך אינטגריטי גדול, הגינות וכמיהה גדולה לאמת. יש לך גם יכולת הקשבה והכרה בערך המושג פשרה, ואני מקווה שהדבר יאפיין אותך גם בכהונתך כיו"ר ועדה ולא רק כחבר ועדה. הזכרת את האמרה של איזהו עשיר השמח בחלקו ראוי לציין גם את המשך המשפט: איזהו גיבור הכובש את יצרו. אני ממליץ לך לזכור שהגבורה באה לביטוי בכיבוש היצר. נדע לתת לך פייט אימתני לא פחות מזה שנתת לנו ונשתדל להתעלות עליך בנושא".
ועדת החוקה תמנה 16 חברים. חברי הוועדה ששמותיהם נמסרו עד כה על-ידי הסיעות:
סיעת הליכוד – ארבעה חברים: ניסים ואטורי, טלי גוטליב, בועז ביסמוט, אלי דלל
סיעת יש עתיד – שני חברים
סיעת המחנה הממלכתי - חבר אחד: מתן כהנא
סיעת שס – שני חברים: אברהם בצלאל, יוני משריקי
סיעת יהדות התורה – חבר אחד
סיעת הציונות הדתית – חבר אחד: שמחה רוטמן
סיעת עוצמה יהודית - חבר אחד: יצחק קרויזר
סיעת ישראל ביתנו – חברה אחת: יוליה מלינובסקי
סיעת רע"ם – חבר אחד: מנסור עבאס
סיעת חד"ש-תע"ל - חבר אחד: עופר כסיף
סיעת העבודה - חבר אחד

תאריך:  04/01/2023   |   עודכן:  04/01/2023
+חוקה למדינה ולא לישראל
18:47 04/01/23  |  שמחה רוטמן   |   לרשימה המלאה

נאום יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט הנכנס עם בחירתו ליושב-ראש הוועדה [י"א בטבת תשפ"ג, 04.01.2023]

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+ארגון מחדש: לוין יציג תוכנית שינוי למערכת המשפט
16:25 04/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

התוכנית כוללת קידום פסקת התגברות ברוב של 61, ביטול עילת הסבירות והחלפת עורכי הדין מטעם לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים בעורכי דין שיבחרו הממשלה והכנסת

לוין. רפורמה [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  ביסמוט בועז / Bismuth Boaz  בני גנץ / Benny  Gantz  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יהדות התורה והשבת  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ישראל ביתנו  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניסים ואטורי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוטמן: "היועץ רוצה להיות מחליט, השופט מחוקק והח"כים מכוננים"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בהצלחה רבה !!! ל"ת
משפטן ותיק  |  4/01/23 19:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
עידן יוסף
אילה פרוקצ'יה קוראת לשופטים בדימוס להצטרף למחאה המונית נגד פסקת ההתגברות    מתריעה כי השינוי יפגע בדמות הערכית של ישראל בפני העולם, בפני המוסדות הבינלאומים ובפני הקהילות היהודיות בתפוצות
איתמר לוין
מאמריה של דפנה ברק-ארז וקובץ של אנטונין סקאליה מציגים שתי גישות - הן למשפט ולשפיטה, והן להתבטאויות של שופטים בבתי משפט עליונים
עידן יוסף
נשיא אוניברסיטת רייכמן: "עלינו להיאבק בכך שהכרזת העצמאות לא תיפגע על-ידי פסקת ההתגברות או תרגיל אחר"    "אני קורא לעצור את המרוץ המהיר לחקיקת פסקת ההתגברות ושאר הרפורמות המוצעות. חייבים להפעיל שיקול דעת ואחריות לאומית"
עידן יוסף
בכינוס באוניברסיטת רייכמן אמר ח"כ שמחה רוטמן: נרצה לקדם פיצול תפקיד היועץ המשפט לממשלה לשלושה בעלי תפקידים נפרדים - יועץ, מייצג ותובע    ד"ר גייל טלשיר: "כיצד עושים ביקורת על הממשלה? על הכוח הבלתי מוגבל הזה?"
עידן יוסף
שר המשפטים לשעבר מציע פתרון לבעיית ביטול חוקי הגיוס בידי בג"ץ - להחריג ענייני צבא מחוק כבוד האדם וחרותו    תומך בפסקת התגברות של 61, עם פער חמישה לרעת המתנגדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il