הרכבת תשקיע 7.5 מיליון שקל בשיפור השירות לציבור בתחום זיהום האוויר בחמש תחנות - ההגנה והשלום בתל אביב, וולפסון בחולון ויוסטפל וקוממיות בבת-ים. זאת, בנוסף להשקעת 47 מיליון שקל בהתמודדות עם הזיהום בתחנות אלו. כך קובע הסדר פשרה בחמש בקשות לתביעות ייצוגיות נגד הרכבת, אותו אישרה (31.1.23) סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב,
רחל ברקאי.
הבקשות הוגשו בשנים 2018-2015 ודרשו פיצוי של 493 מיליון שקל. ההסדר הושג בעקבות גישור בפני עו"ד יואב הירש, והוכנסו בו מספר תיקונים בעקבות עמדת היועצת המשפטית לממשלה. בבקשות נטען, כי בתחנות אלו מפרה הרכבת את החוקים נגד זיהום אוויר וחושפת את הנוסעים לסכנות בריאותיות. הרכבת ציינה, כי החלה עוד לפני כן בטיפול בבעיות, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, וכי חלקן נפתרו ממילא בפרויקט החישמול. היא מסרה שהשקיעה 23.5 מיליון שקל בשתיים מן התחנות ותשקיע סכום דומה בשלוש האחרות.
הפיצוי לציבור עליו הוסכם הוא צעדים משלימים בדמות הפעלת מערכת כריזה ייעודית, עמדת הסברה מאוישת, הפעלה רציפה של מערך ניטור האוויר בתחנות ושיפור מערך השילוט הרלוונטי לאיכות האוויר. שווי הפיצוי הוגדל לאורך ההליך וכאמור הוסכם על 7.5 מיליון שקל. היועצת המשפטית הסתייגה תחילה מסכומי הגמול ושכר הטרחה לתובעים ולבאי-כוחם, אך לאחר תיקונים בהם הותירה את ההחלטה לשיקול דעתה של ברקאי.
ברקאי אומרת כי "התביעות הנדונות תרמו תרומה משמעותית לקידום פתרונות לבעיית זיהום האוויר בתחנות הרכבת, כמו גם למעורבות אקטיבית של המשרד להגנת הסביבה". זאת, לצד העובדה ש"השינויים שנעשו וההישגים שהושגו לקידום פתרון בעיית זיהום האוויר, נעשו גם ובעיקר בעקבות פעילות המשרד להגנת הסביבה". היא קבעה גמול של 300,000 שקל לחמשת התובעים ושכר טירחה של 1.9 מיליון שקל לבא-כוחם, עו"ד נועם צוקר. את הרכבת ייצגו עוה"ד נועם רוזן ורונית סיטון-זלקינד.