X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שאלות שלא לצורכי החקירה [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]
פס"ד: מח"ש השפילה שוטרות בפרשת שחם
ביהמ"ש המחוזי מרכז: המחלקה תפצה שתי שוטרות אשר קיימו קשר אינטימי עם שחם, משום שהשאלות שהוצגו להן היו חודרניות ומשפילות

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) תפצה שתי שוטרות אשר נחקרו בפרשת ניצב ניסו שחם, וזאת בשל ההתנהלות המשפילה והחודרנית של חוקריהן. כך קובעת (21.9.23) סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, בלהה טולקובסקי.
שחם, שהיה מפקד מחוז ירושלים, קיים יחסים אינטימיים עם שורה של שוטרות צעירות שהיו תחת פיקודו. הוא הורשע בעבירות של מעשה מגונה, הפרת אמונים והטרדה מינית. שתי השוטרות, שהיו בין מי שקיימו יחסים עם שחם, טענו, כי חוקרי מח"ש נקטו נגדן בקו חקירה חודרני ומזלזל, שכלל איומים בפיטורים והעמדה לדין. לדבריהן, כלל לא היה מקום לחקור אותן, שכן הן הבהירו שהקשר היה בהסכמה וללא כל עבירה מצידו של שחם.
מח"ש טענה, כי לאור האירועים וכתב האישום, ובמיוחד לאור עוצמת האינטרס הציבורי שעמד ביסוד החקירה, הרי שמהלכיה נעשו בהתאם להוראות הדין, ההנחיות והנהלים שהיו תקפים במועד הרלוונטי. עוד נטען, כי גם אם בדיעבד ניתן לסבור כי חלק מהשאלות שהתובעות נשאלו היו מיותרות, הדבר אינו מזכה את השתיים בפיצויים.
טולקובסקי אומרת כי ברור שמדובר היה בחקירה שביסודה עמד אינטרס ציבורי חשוב - מיגור התופעה של הטרדות ופגיעות מיניות על-ידי בעלי דרגות בכירות במשטרה. עם זאת, היא מדגישה, המטרה אינה מקדשת את כל האמצעים. גם במקרה כזה, יש לנהל את החקירה בהתאם להוראות הדין ובזהירות הראויה, תוך שמירה על זכויותיהן וכבודן של מי שנחקרו כעדות או כנפגעות עבירה פוטנציאליות.
טולקובסקי דוחה את טענת התובעות לפיה עצם החקירה הייתה פגיעה בפרטיותן. היא קובעת, כי השתיים - כשוטרות - היו יכולות לצפות, כי ניהול קשר אינטימי עם בעל דרגה בכירה שהן מצויות עימו ביחסי כפיפות ישירים או עקיפים, עלול להיות נושא לחקירה פלילית או לבירור משמעתי, גם אם מדובר בקשר מוסכם.
טולקובסקי גם דוחה את הטענה לפיה התנהלות החוקרים היוותה הטרדה מינית. מדובר בחקירה שהתמקדה בשאלת קיום קשרים מיניים, אשר כרוכה מעצם טיבה בפגיעה בפרטיות ובשאלות שנוגעות לקשר המיני בכלל ולשאלת ההסכמה לקשר המיני בפרט. כאשר זהו הקשר הדברים, גם אם נקבע ששאלות מסוימות חרגו מגדר הסביר והנדרש לצורכי החקירה, הדברים אינם עולים כדי הטרדה מינית כמשמעה בחוק למניעת הטרדה מינית.

רשלנות של החוקרים
שחם. קשר בהסכמה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

לעומת זאת קובעת טולקובסקי, כי לאחר שהשתיים הבהירו שהקשר היה בהסכמה - לא הייתה הצדקה לחקירה שכללה שאלות בוטות ומשפילות, לרבות ירידה לפרטי פרטים ותיאורים פלסטיים של המעשים המיניים. מיצוי החקירה, לרבות בירור שאלת ההסכמה לקיום הקשר המיני, יכולים וצריכים היו להיעשות בצורה מכבדת ומכובדת, ללא הפעלת לחץ בדרך של שאלות בוטות ופולשניות, איום במעבר לחקירה באזהרה, או רמיזות בדבר סיכון מקום עבודתן של התובעות.
התנהלותם של החוקרים מהווה סטייה מסטנדרט הזהירות הסביר שמצופה מרשויות החקירה, ממשיכה טולקובסקי. על החוקרים הייתה מוטלת החובה להגן על זכויותיהן של התובעות, שנחקרו כעדות, מפני פגיעה בלתי מידתית בכבודן ובפרטיותן. בנסיבות אלה, יש לשתיים עילת תביעה מכוח עוולת הרשלנות, בגין הנזק שנגרם להן בשל אותן שאלות ואמירות מיותרות ופוגעניות שלא נדרשו באופן סביר לחקירה. עוד אומרת טולקובסקי, כי נוכח העובדה שבתחילת חקירתה של התובעת 1 הייתה אפשרות שהיא נפגעת עבירת מין, היה מקום ליידע אותה בדבר זכותה להיות מלווה בחקירה על-ידי אדם אחר לפי בחירתה.
לגבי סכום הפיצוי אומרת טולקובסקי, כי הוא יינתן רק על עוגמת הנפש היתרה בשל השאלות המיותרות, ולא בשל החקירה עצמה. כמו-כן, יש להתחשב בהתנהלותה של כל אחת מהתובעות ושיתוף הפעולה שלה בחקירה.
התובעת 1 לא שיתפה פעולה וניסתה להסתיר את הקשר המיני בינה לבין שחם, שאותו הגדירה בתחילת החקירה כקשר חברי גרידא, זאת בניגוד לחובתה לומר אמת ולשתף פעולה עם חקירת מח"ש. התנהלותה זו תרמה במידה רבה להארכת משך החקירה. עם זאת, לא הייתה הצדקה לשאלות שעניינן ירידה לפרטי פרטים של המעשה המיני, לאחר שהתובעת הבהירה כי לא נעשה דבר בניגוד להסכמתה. לאור זאת קבעה טולקובסקי, כי מח"ש תפצה אותה ב-80,000 שקל.
התובעת 2 הבהירה כבר בתחילת חקירתה, כי מדובר היה בקשר מיני בהסכמה, וחזרה והבהירה בצורה מפורשת, שלא נעשה דבר בניגוד לרצונה או שלא בהסכמתה. לאור זאת, אומרת טולקובסקי, השאלות שנשאלה בצורה בוטה ומשפילה אודות פרטי הקשר המיני תוך ירידה לתיאורים פלסטיים מפורטים, לא נדרשו לצורכי החקירה, ולכן היא תקבל פיצוי של 150,000 שקל. מח"ש גם חויבה בתשלום הוצאות בסך 50,000 שקל לשתי התובעות.

תאריך:  21/09/2023   |   עודכן:  21/09/2023
+שבתאי: בכל פעם שבן-גביר הלך איתי ראש בראש - הוא הפסיד
11:50 21/09/23  |  עידן יוסף

מפכ״ל המשטרה קובי שבתאי אומר כי עצר ניסיונות פוליטיים להשתלט על המשטרה. בראיון לידיעות אחרונות שיתפרסם מחר, הוסיף שבתאי: "בכל פעם שבן-גביר הלך איתי ראש בראש - הוא הפסיד. גיליתי שהשר נותן עצות והצעות לקצינים כיצד לפעול".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פס"ד: מח"ש השפילה שוטרות בפרשת שחם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
55% מהתלונות המוצדקות אשתקד - על הפרקליטות; 20% נוספים - על תביעות המשטרה והיחידה להסדר מותנה    תלונות רבות: על סחבת של שנים בטיפול
איתמר לוין
ארבעה לוחמים שדדו אלפי שקלים בתוך שתי יממות ביולי 2020 ממי שהסתננו דרך פרצה בגדר    נדונו למאסרים של עד ארבע שנים
עידן יוסף
השר לביטחון לאומי הורה למשטרה להפסיק את שיתוף הפעולה עם הקרן בעקבות חשש כי הקרן מזוהה פוליטית עם ארגוני שמאל רדיקליים    המדיניות החדשה תחול על כלל גופי המשרד
עידן יוסף
במהלך הפגנה בלתי חוקית בתל אביב חסמו המפגינים את נתיבי איילון ועשו שימוש באלימות כלפי השוטרים, ממנה נפצעו חמישה מהם בהם אחד באורח קל-בינוני    מפרי הסדר חסמו צירים ראשיים בתל אביב
איתמר לוין
ענת מיסד-כנען בפנייה לבן-גביר: עצורים שוב מוחזקים בתחנות משטרה, בניגוד להודעת המדינה לבג"ץ, תוך פגיעה בזכויותיהם הבסיסיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il