תוכנו של חוק יסוד ה
ממשלה (תיקון מס' 12) אינו פרסונלי: מילותיו כלליות; משפטיו כלליים; ועל כך אין מחלוקת. דא עקא, גם כאשר מילותיו של החוק הן כלליות ומשפטיו כלליים לעילא ולעילא, אין זה סוף פסוק. חוק יכול עדיין להיחשב לפרסונלי, ובשל כך להיפסל, אם לפי תכליתו ותוצאותיו הוא נועד להיטיב עם אדם ספציפי או, לחלופין, להרע את מצבו של אדם ספציפי.
המסד העובדתי שנפרש לפנינו מראה כי תכליתו של חוק זה היא כפולה. החוק בא להגשים את תפישתם הערכית של יוזמיו, לפיה נבצרות של ראש הממשלה למלא את תפקידו, משמעה אי-מסוגלות פיזית או נפשית בלבד - נתון עובדתי שבסופו של יום ייקבע, בזהירות ובהקפדה, על-ידי הממשלה או על-ידי ועדת הכנסת ברוב של שני שלישים מחבריהן. הווה אומר: יוזמי החוק נושא דיוננו סבורים כי "נבצרות נורמטיבית" מחמת אישומים פליליים וניגודי אינטרסים כאלה או אחרים - אין לה מקום במשפט החוקתי הישראלי.
נראה, כי לצד התכלית העקרונית כאמור עמד רצונם של יוזמי החוק להגן על ראש הממשלה, מר
בנימין נתניהו, מפני הכרזה בדבר נבצרותו הנורמטיבית, שהייתה עשויה להינתן על-ידי היועצת המשפטית לממשלה על-רקע ההליך הפלילי אשר מתנהל נגדו בבית המשפט המחוזי ירושלים וניגודי העניינים הקשורים.
רצון זה, אף הוא היה מונע על-ידי תפישתם העקרונית של יוזמי החוק כי ראש הממשלה, המורם לתפקידו על-ידי העם ונציגיו הנבחרים, אינו יכול להיות מודח מהתפקיד על-ידי היועץ המשפטי לממשלה או גורם משפטי בלתי-נבחר אחר, בכיר ככל שיהיה. כך או אחרת, עמדתם העקרונית של יוזמי החוק באשר למהותה של נבצרות כמניעה גופנית או נפשית לבצע את תפקידיו של ראש הממשלה - נבצרות כעניין של "מה יש?", ולא כעניין של "מה ראוי?" - קובעת את מהותו של החוק כחוק כללי ולא כחוק פרסונלי.
החוק נושא דיוננו משפיע, בעת הזאת, על מצבו של אדם אחד בלבד: ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו. לטעמי, תוצאה זו אינה הופכת את החוק לפרסונלי. זאת, מאחר שלממשלה אין שני ראשים: בראשה יכול לעמוד אדם אחד בלבד. החוק נושא דיוננו חל אפוא על מר בנימין נתניהו בכושרו כראש הממשלה, ולא בשל היותו בנימין נתניהו.
טעמים אלו מוליכים למסקנה ברורה: העתירות שלפנינו תלויות על בלימה. איני נדרש אפוא לדון בסוגיה הסבוכה של "שימוש לרעה בסמכות מכוננת" - דוקטרינה פסיקתית שהיקפה ובסיסה החוקתי טרם התבררו עד תומם. אומר רק זאת: באמתחתי הסתייגויות כהנה וכהנה באשר לאופן שבו דוקטרינה זאת נוסחה ויושמה עד כה, ואלה תועלינה בעת מצוא.