X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
להרגיש את חווית האירוע [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
הגדת פיאסצנה
גם במקום שמכניסין, גם במקום שאין מכניסין בו חמץ, בכולם הוא בודק ומחפש, רוצה הוא להכניס גם כולו לחורים ולסדקים

פרק מתוך ההגדה
בהתקרב ימי הפסח - ימים שאינם בסוד ימות העולם הזה - בהתקרב ימים שהם של אורה, של שמחה ושירת גן עדן, כנשמה במרום גם נפשו עתה אל הגן עדן שואפת ואל הפסח משתוקקת. יום ויום מתקרב, גופו כבר מכין בפועל את צורכי החג וכשרותו, ונפשו כבר מתחממת כנגד אורו המופיע מרחוק, וכבר הגיע אל בדיקת חמץ, דריכה ראשונה על מפתן החג.
קדושינו זכרונם לברכה אמרו שחג הפסח הוא בחינת אהבה, ואיש בלב אטום יֵשב ויחקור למצוא טעם וסברא למה דווקא אהבה, אבל הוא אינו צריך לחקור ולבקש רמזים, כי בעליל מרגיש הוא בליבו את כל מצוות הפסח, זהירותיו ודקדוקיו. לא בלבד כמלך שגוזר על עבדיו, רק )אלא( גם כאב החובק את בנו הקטן, ומתוך חביבות ומתוך דברי אהבה ושידול אומר לו עשה נא זאת וזאת, והבן בכל כוחו רץ, עושה ומביט על אביו, ואין דעתו מתקררת בעשיותיו מן אהבה ויראת הכבוד, ומוסיף בעצמו דברים במצוַ ת אביו, שמח, עושה ומוסיף אהבה. בכל הכנות הפסח מוסיף חומרות ודקדוקי דינים מהרגשת נפשו את אהבת אביו שבשמיים ואת עיני החמלה המביטות עליו ועל כל מעשיו.
גם במקום שמכניסין, גם במקום שאין מכניסין בו חמץ, בכולם הוא בודק ומחפש, רוצה הוא להכניס גם כולו לחורים ולסדקים. קופץ הוא על התנור, מכניע ודוחק עצמו אל תחת המיטה, כי הלב עורג ודעתו אינה מתקררת. ומעתה כמעט קשה לו כבר לדבר דברים שאינם מענייני הפסח. להכין על הפסח, להגעיל הכלים, לקנות מה על פסח וכו‘ - זהו כל דבוריו ומחשבותיו ובכולו כבר שקוע הוא בפסח, ומוסיף עתה ללמוד דיני פסח, ענייניו, רמזיו, רמזי הסדר וכו‘, וממהר לשכב ולקום לשרוף החמץ ועל כולם לאפות מצות מצווה. יש לו כבר מצה בביתו, אף של שמורה, אבל בזמן שבית המקדש היה קיים ובפלטרין המלך דרנו, באנו בשעה זו אל היכל קודשו והקרבנו לו קורבן.
את הוד קדושת אבינו מלכנו עין בעין ראינו, ויחד עם חבצלת השרון, כנסת ישראל במרום, שירה שרנו, והלל אל מלך הכבוד זימרנו. ועתה הכל נלקח מאיתנו, אבל אבינו מאז גם עתה לנו, את אהבתו ואת יראתו. מן האש ומן החרב הצלתנו ובליבנו טמנו, ואת ההלל כמו מלפנים גם עתה לפניו נשיר. לא אבלות ולא עצבות מתעוררת עתה, רק געגועים אל ראיית הוד קדושתו ואל משכן כבודו מאז מתעוררים בנו. הנפש מתגברת ואת כל המחיצות שוברת, הבדל המקום לא יעצרוה, ומרחק הזמן לא יפריעוה, אין גשם ולא גבול לה, ויחד עם יוצאי מצרים מלפנים ועם מקריבי הפסח במקדש אנו עובדים עתה את עבודת קודשנו. גופנו את המצות אופה, ונשמתנו עורגת כוספת ואת ההלל שרה.

קרוב המשפחה של האדמ"ור שהוציא את "הגדת פיאסצנה"
לא מדובר בהגדה עממית, שתוך כדי הסדר קוראים ממנה וורט קצר וממשיכים, אלא יש לקרוא בה עוד לפני הסדר ולבוא מוכנים עימה לסדר
▪  ▪  ▪

השם "פיאסצנה" הוא כמו שם קוד לאחת הדמויות החסידיות המרתקות והבולטות בתקופת הזוהר של יהדות פולין ואחר כך בשנות הרעה של השואה. קרוב לשמונים שנה עברו מאז עלה בסערה השמיימה האדמו"ר מפיאסצנה, רבי קלונימוס (קלמן) קלמיש שפירא הי"ד, וסיפור חייו ואחר כך סיפור מציאת כתביו בחורבות וורשה כמה שנים לאחר השואה מרגש רבים עד היום.
הרבי היה דמות חינוכית, והוגדר אמן-פדגוג, שזיהה לפני כולם את התהליכים שעוברים בני הנוער וניסה בכל כוחו למנוע את התרחקותם של בני נוער מהיהדות ולגדלם ולחנכם לעבודת ה' בדרך החסידות. גם כשנגזרה הגזרה וירד חורבן על יהדות אירופה, ולמרות האסון הכללי ולמרות האסונות האישיים שלו, המשיך האדמו"ר לדאוג שאש הקודש לא תכבה, ובתוככי גטו ורשה פעל לסייע לנזקקים ולאמץ רוחם, לערוך שולחן ולשאת את דרשותיו.
הדרשות על פרשת השבוע שנאמרו במהלך השואה הוטמנו בכדי חלב בגטו ורשה כחלק מפרויקט התיעוד המחתרתי "עונג שבת". הכתבים נתגלו בדרך פלא אחרי השואה, וכונסו לספר "אש קודש". יחד עם הדרשות התגלו גם הספרים "הכשרת האברכים", "מבוא השערים", ו"צו וזרוז". כמה שנים אחר כך סיפור מציאת הכתבים סופר במהלך משפט אייכמן, והספר "אש קודש", הוגש כמוצג במשפט.
עיון בדרשות "אש קודש", שנכתבו בשנות הזעם ת"ש-תש"ב (1939-1942), מעלה כי האדמו"ר חשב כי יש דימיון בין הסבל שעוברים היהודים בימי השואה לתקופת העבדות במצרים, אלא שלאחר שגברו הצרות והייסורים עד מאוד הוא הגיע למסקנה שחורבן כמו השואה לא היה לעם ישראל מעולם.
ההגדה החדשה "הגדת פיאסצנה" היא ליקוט קטעים מכל ספריו הקשורים לסיפור יציאת מצרים, ולמשנתו החינוכית. יש בה גם תובנות ואמרות חינוכיות שהן רלוונטיות גם לימינו, ויש בה גם סיפורים, רובם מכלי ראשון, על דמותו שמצביעים על גדלותו. כך לדוגמה סיפור על "סדנת הרבנים" בגטו ורשה, שבה עבד האדמו"ר עם רבנים אחרים עד שהגטו חוסל, הסיפור על הימים הנוראים בפיאסצנה לפני השואה, וגם סיפור על הקשר שלו עם אחיו "האדמו"ר החלוץ", לקניית אדמות בארץ ישראל.
את ההגדה ערך אמוץ שפירא, כתב בתאגיד כאן, הנין של האדמו"ר החלוץ, אחיו של האדמו"ר מפיאסצנה. ההגדה מלווה בציורים יחודיים של הצייר גיל ג'יבלי, שבאים להשלים את הסיפורים, ונותנים להם נופך נוסף, והיא יוצאת לאור בהוצאת אלומות מבית דני ספרים.
בשנות השישים היה זה הסבא שלי, אחיינו של האדמו"ר מפיאסצנה, שפעל להפצת ספריו של האדמו"ר מפיאסצנה, והוא אף פרסם הגדה לפסח שבה צורפו דרשות הרבי על פסח. את הרעיון להגדה חדשה החדשה הגה אבי, ישעיהו שפירא (שקרוי על שמו של סבו האדמו"ר החלוץ), והיא, כאמור, ליקוט מכל ספריו של האדמו"ר מפיאסצנה, ובהם אש קודש, הכשרת האברכים, בני מחשבה תורה ודרך המלך, תוך התאמתם לקטעים שבהגדה. כך גם שוזרו בהגדה סיפורים על הדמות וציורים יחודיים. ההגדה היא צבעונית, גדולה ומושקעת והיא ברוח חסידית.
סיפורו וסיפור מציאת הכתבים במעבה האדמה בגטו ורשה מאוד ידוע ומרגש רבים עד היום שלומדים מספריו, ואפילו הספר "אש קודש", שהוא הדרשות שנשא הרבי בגטו ורשה, הוצג כמוצג במשפט אייכמן. האדמו"ר הוא דמות חינוכית פורצת דרך במשנתה החינוכית ביחס לאותה תקופה ערב השואה וכאמור גם היום הרבה עוסקים במשנתו.
בהגדה יש גם סיפור יציאת מצרים שכתב הרבי עצמו כדי להדגים כיצד יש ללמוד תנ"ך והוא למעשה נותן לגיטימציה ללומד להרחיב את הסיפור מעבר לכתוב. ההגדה יצאה מן הדפוס ויש הרבה מתעניינים בה בארץ ובעולם. לא מדובר בהגדה עממית, שתוך כדי הסדר קוראים ממנה וורט קצר וממשיכים, אלא יש לקרוא בה עוד לפני הסדר ולבוא מוכנים עימה לסדר.
לא מכבר הוצאתי לאור את הספר "גאולה - יצאתי ממצרים והתחייבתי לספר". את הספר "גאולה" הוצאתי מכוחו של הרבי, שכאמור הדגים כיצד לספר את סיפור יציאת מצרים. תמיד הייתה לי בעיה עם ליל הסדר משום שמצד אחד אומרים לנו להרבות בסיפור יציאת מצרים, אך מנגד בהגדה כמעט ואין סיפור על יציאת מצרים. ולכן לאחר שגיליתי את דרך הסיפור של הרבי מפיאסצנה החלטתי ללכת על-פי הנחייתו, ואכן מי שיקרא את הספר הזה ירגיש, אולי בפעם הראשונה, את החוויה של האירוע המכונן של עמנו.

תאריך:  13/03/2023   |   עודכן:  13/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
הספר החדש של הרב שרקי עם אראל סג"ל    350 מילה - אסופת מאמרים על 55 פרשות השבוע ו-61 הפטרות ועוד, תוך שימת דגש על המימד הלאומי-היסטורי ועל השלכותיו האקטואליות
משה ניסנבוים
הספר מעניק כלים פרקטיים, אשר מסייעים לקורא לדעת את זכויותיו ולהבין את דיני העבודה בצורה טובה יותר    בנוסף, בספר זה המשפט העברי נחשף במלוא הדרו
מירי אברהם
"בספר זה מגולם לפניכם סיפור חייו של אדם נדיר ומיוחד, איש תורה ואדמה, שירה וחזנות. רומנטיקן חסר תקנה, שהוא גם לוחם אמיץ, גם איש משפחה וגם בליין תאב חיים"
עדי דקל
שתי הנובלות בספר נעות בצירים מקבילים ועם זאת, יש ביניהן השקה מדוקדקת ומיוחדת    חפץ, שזהו ספרו הראשון, משתמש בכתיבה מדויקת ובעומק רב ומתאר בשתי הנובלות יחסים לא ממומשים, ומצליח להיכנס לתודעת הדמויות המספרות והמסופרות
משה ניסנבוים
ספר חדש למועמד לרב הראשי הספרדי לישראל    הספר "רצועה מיהודה" הוא למעשה חקירה הלכתית עמוקה החל מש"ס ופוסקים, הרמב"ם, ומרן הרב יוסף קארו ע"ה ועד לספרות ימינו, האם מותר לעלות להר-הבית, באיזה תנאים ובאיזה מקומות, כאשר ישנם מקומות שלכל הפוסקים אסור להיכנס ויש בזה כיום איסור כרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il