X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על אימהות עם דיכאון לאחר לידה - הסכנה לתינוק והקשר לאלימות במשפחה
▪  ▪  ▪
כאשר הדיכאון אינו מטופל יש סכנה שהוא יימשך שנים [צילום אילוסטרציה: AP]
   רשימות קודמות
  זיכרון לא כוזב
  ילדים שומרי סוד
  שתיקת האימהות
בין דכדוך לבין פסיכוזה
מבחינים בין תסמונות קליניות שונות לאחר לידה: דכדוך לאחר הלידה, דיכאון לאחר לידה, פסיכוזה של משכב לידה (ראו בלוך).
▪  ▪  ▪
דכדוך לאחר לידה (בייבי בלוז, Baby blues) הוא תופעה שכיחה בקרב 80% מהיולדות. התופעה נחשבת לחוויה נורמטיבית, קלה וחולפת. הדכדוך בא לידי ביטוי בירידה בריכוז, בכאבי ראש, באי-שקט, בחוסר יכולת לישון ובנטייה לבכי. הדכדוך נמשך עד 10–14 יום אחרי הלידה. מצב זה דורש התערבות של עידוד, תמיכה ומעקב בלבד.
דיכאון לאחר לידה הוא תופעה שכיחה בקרב 10%–15% מהיולדות. הדיכאון מתאפיין באותם התסמינים של הדכדוך, אך בעוצמה גדולה יותר. התסמינים יכולים להופיע כמה ימים אחרי לידה ועד שנה לאחר לידה. הטיפול תלוי בסוג התסמינים ובחומרתם. אפשרויות הטיפול: טיפול תרופתי, פסיכותרפיה, טיפול משולב.
פסיכוזה של משכב לידה מופיעה בשכיחות של 1–2 לכל 1,000 לידות. זוהי תופעה חמורה המתאפיינת בהפרעה דו-קוטבית (מניה-דפרסיה), בתנודות חדות במצב הרוח, בהפרעות בתפיסה, במחשבות שווא, בהזיות או בהתנהגות מבולבלת. לעתים קרובות יש גם מחשבות אובדניות או מחשבות על פגיעה בתינוק. הפסיכוזה מתרחשת לרוב בתוך 30 יום לאחר לידה ונחשבת למצב חרום רפואי וסיכוי גבוה לאשפוז פסיכיאטרי.

התבוננות בתינוק המונח בחיק אמו מעוררת בדרך כלל מגוון של רגשות נעימים המציפים אותנו בשמחה ובהתרגשות. מראה הרך הנולד מעלה חיוך על פנינו, וכולנו מצפים שהאם הטרייה תספר לנו עד כמה היא מאושרת... אולם למרבה הצער לא מדובר בחוויה חיובית עבור כל האימהות. תהליך הלידה, הכרוך בתהליכים פסיכו-פיזיולוגיים מורכבים, והמעבר להורות בכלל ולאימהות בפרט עשוי להיות מלווה בסערה של רגשות מעורבים, אושר ושמחה אך גם כעס, אכזבה, דכדוך, חוסר אונים ועוד.
אחת מכל שמונה נשים תחלה בדיכאון לאחר לידה, ובקרב אלה שכבר היה להן אירוע דיכאוני בלידה הקודמת, הסבירות להופעת גל דיכאון נוסף בלידה הבאה עולה ב-50%, הווה אומר, מתוך נשים שכבר היה להן אירוע דיכאוני בלידה יש סבירות שאחת מתוך ארבע תחלה! כמו-כן כ-10% מהנשים סובלות מדיכאון בשליש האחרון של ההריון וכ-15%–10% מהנשים סובלות מדיכאון לאחר לידה בעוצמות שונות (ראו בלוך).
לתופעת הדיכאון לאחר לידה יש השלכה על היבטי חיים שונים של האם והתינוק ועל הקשר ביניהם: במצבי דיכאון קשה עלולה להתפתח אצל האם משאלת-מוות (אובדנות) או רצון לנטוש את התינוק. כמו-כן במצבי קיצון חמורים עלולה להתפתח פסיכוזה (ניתוק מהמציאות, ראו גם מסגרת משמאל), ואף ייתכן שהאם תפגע בתינוק. פסיכוזה ופגיעה בתינוק הם אומנם מצבים נדירים, אך מסוכנים לאם ולתינוק ומחייבים התערבות מיידית (שם).
ממחקרים ידוע כי גם אבות עשויים ללקות בדיכאון לאחר לידת ילדם,1 אך בכתבה זו אדון בתופעת הדיכאון לאחר לידה אצל היולדת. אעסוק בקשר בין תופעת הדיכאון לאחר לידה לאלימות במשפחה, להשלכותיה על התינוק ועל מערכת יחסיו עם האם, מערכת יחסים הנחשבת מכרעת להתפתחותו התקינה של התינוק בשלב מוקדם זה של חייו (גוטמן-אבנר, 2012). כמו-כן אבקש לתאר כיצד פועל היום משרד הבריאות בהתמודדותו עם תופעה כאובה זו.

דיכאון לאחר לידה: סיבוך רגשי שכיח

הגורמים הפסיכו-סוציאליים לדיכאון לאחר לידה

השפעת דיכאון האם על התפתחות התינוק וניסוי הפנים הקפואות
מזה כמה עשורים ידוע שתינוקות מתפתחים בתוך הקשר שלהם עם הדמויות המשמעותיות להם. ככל שהדיכאון לאחר הלידה עמוק יותר, השפעותיו השליליות על התינוק ועל התפתחותו גדולות יותר.
כשהאם מנותקת ומנוכרת מהתינוק הוא עשוי לחוות רמות גבוהות של דחק ופניותו לחקור את סביבתו תיפגע. על כן תהיה קשה יותר התפתחותו הרגשית, הקוגניטיבית והחברתית.
יעל סגל, פסיכולוגית קלינית בכירה, פסיכואנליטיקאית ומנהלת היחידה הטיפולית במכון לקשר הורה-תינוק ע"ש זיאמה ארקין במרכז הבינתחומי בהרצליה, מסבירה שעבור התינוק הקשר עם האם הוא עניין הישרדותי, וכבר מראשית החיים הוא חייב לקבל ממנה תגובה לבכי, למבט או להיצמדות. התינוק זקוק לתגובתה כדי לדעת שיש מישהו ששומר עליו. יותר מזה, תגובת האם לתינוק נותנת לו הרגשה שהוא קיים. כשהאם איננה מגיבה, במידה רבה פוחת הביטחון של התינוק. בעקבות זאת נשאר התינוק בתפיסה הישרדותית, ולא פנוי לתפיסה התפתחותית, וזאת מכיוון שתינוק פנוי לבחון את העולם, להתייחס לגירויים ולהתפתח רק לאחר שצרכיו הבסיסיים מולאו. כשהתינוק נמצא במצב של תפיסה הישרדותית, התפתחותו, בכל מובן, נפגעת.
חיזוק לדבריה מביא החוקר אדוורד טרוניק, חוקר מרכזי בתחום יחסי ההתקשרות בין הורה לילד (ראו Tronick & Weinberg, 1997). באמצעות סדרת ניסויים הראה טרוניק כיצד תינוקות נכנסים למצוקה כשאימהותיהן המנותקות אינן מראות כלפיהן מבע פנים. אחד הניסויים המפורסמים של טרוניק המוכיחים זאת הוא ניסוי הפנים הקפואות (Tronick, Still Face Experiment; ראו קישור ברשימת המקורות מטה). במהלך הניסוי שיחקו אימהות עם תינוקן במשך דקות ספורות, לאחר מכן קיבלו הוראה לשנות את הבעת פניהן להבעה קפואה וחסרת רגש, "פני פוקר". התגובות של התינוקות היו קורעות לב: בתחילה הם היו מופתעים, אחר כך ניסו לעשות פרצופים כדי לעורר את תגובת האם. כשגם זה לא עזר, הם החלו לבכות בכי תמרורים, שנפסק רק לאחר שהאם קיבלה הוראה לחזור לתגובותיה הרגילות. המסקנה מהמחקר הייתה כי בזמן הטיפול בו התינוק זקוק לפן הרגשי, ובלעדיו הוא איננו מרגיש את נוכחות המטפל.
לאמִתו של דבר המחקר חיקה את התנהלותן של אימהות הסובלות מדיכאון לאחר לידה, שבשלו האֵם כן פועלת ומטפלת בתינוק, אך בפועל איננה נוכחת מבחינה רגשית. ככל שהאם מגיבה פחות, כך התינוק דורש יותר תשומת לב והשניים עלולים להיכנס למעגל קסמים, שבו התסכול רק הולך וגובר ועלול להוביל למצבים קיצוניים של התעללות ופגיעה בתינוק.

יעל סגל, פסיכולוגית קלינית בכירה:
עבור התינוק הקשר עם האם הוא עניין הישרדותי, וכבר מראשית החיים הוא חייב לקבל ממנה תגובה לבכי, למבט או להיצמדות. התינוק זקוק לתגובתה כדי לדעת שיש מישהו ששומר עליו. יותר מזה, תגובת האם לתינוק נותנת לו הרגשה שהוא קיים. כשהאם איננה מגיבה, במידה רבה פוחת הביטחון של התינוק. בעקבות זאת נשאר התינוק בתפיסה הישרדותית, ולא פנוי לתפיסה התפתחותית, וזאת מכיוון שתינוק פנוי לבחון את העולם, להתייחס לגירויים ולהתפתח רק לאחר שצרכיו הבסיסיים מולאו. כשהתינוק נמצא במצב של תפיסה הישרדותית, התפתחותו, בכל מובן, נפגעת

ניסוי הפנים הקפואות: תמונה מתוך הסרטון המתעד את הניסוי של טרוניק [צילומסך]
▪  ▪  ▪

הטיפול בדיכאון לאחר לידה

הקשר בין אלימות במשפחה לדיכאון לאחר לידה

היערכות מערכת הבריאות להתמודדות עם נושא הדיכאון לאחר לידה

הערות

מקורות

פורסם במקור: נקודת מפגש - עיתון לקהילה המקצועית העוסקת בילדים נפגעי התעללות והזנחה (גיליון 8, טבת תשע"ה, ינואר 2015)
הכותבת היא עובדת סוציאלית מומחית, מרכזת ארצית תחום אלימות במשפחה נשים, המחלקה לטיפול באלימות במשפחה ותקיפה מינית משרד הבריאות.
תאריך:  31/03/2015   |   עודכן:  02/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מגזין המזרח הקרוב
רבים בתימן ומחוצה לה, טוענים כי לעלי עבדאללה סאלח ברית סודית עם החות'ים, וכי הוא עומד בראש מזימה לערער את יציבותה של תימן על-מנת לשוב ולכבוש בה את השלטון
אפרת כהן
עד לצבא היה ינון כהן ספורטאי מצטיין. בגיל 18 התגייס לגולני, ובכך הגשים לעצמו חלום ישן. אלא ש-8 חודשים מאוחר יותר, הפך החלום הזה לסיוט, כשביום (לא) בהיר אחד איבד את שתי רגליו בתאונת אימונים בצבא    12 שנים אחרי, הוא מספר על השיקום המייגע, במהלכו למד ללכת מחדש, על החתונה המרגשת, ועל אינספור השיאים שהצליח לשבור למרות הכל    חשבתם שיש גבול לאופטימיות? תחשבו שוב    סיפור מאלף על כוחה של אמונה
דוד קורן
זרחי ולפיד חולמים על לימוד בית מדרשי ששותפות בו דמויות מן העולם הדתי ומן העולם החילוני. כל משתתף מביא איתו אל הדיון את המטענים התרבותיים והרוחניים שלו. "הדיון צריך להתחיל מן הנאמנות של כל אדם למורשת שלו", אומר זרחי, "רק משם אפשר להתחיל"
ד"ר דניאל מדר
לראשונה מזה 10 מיליון שנים ריכוז הפחמן הדו-חמצני בחורף חצה את רף ה-400 ppm    מדובר בחדשות לא טובות למי שחרד לעתיד כדור הארץ ולגורל האנשים שגרים בו
אבישי בן-משה
מחירי הדיור ממשיכים לעלות וזאת בין היתר בשל סביבת ריבית נמוכה וההיצע המוגבל. הממשלה משתמשת בכל האמצעים העומדים לרשותה על-מנת להגדיל את ההיצע, עובדה שבסופו של דבר תגרום לבלימה של העלייה במחירי הדיור
רשימות נוספות
זיכרון לא כוזב  /  עו"ד תמר פרוש
ילדים שומרי סוד  /  איילת רוזנטל
שתיקת האימהות  /  סיגל אוסטר קנב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il