X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על שיתוף פעולה בין אנשי טיפול לרבנים לצורך הגנה על קטינים ועל התפתחות הגישה רגישת התרבות
▪  ▪  ▪
"טובים השניים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם" [קהלת ד', ט'] [צילום אילוסטרציה: AP]

כתבה זו נכתבה בעקבות הניסיון הרב שהצטבר במשך שנות עבודה רבות באגף לשירותים חברתיים בעיר החרדית מודיעין עילית. האגף לשירותים חברתיים מטפל בקהילה בכל הקשור לאיתור, הגנה וטיפול בילדים נפגעי התעללות ובמשפחותיהם.
במהלך עבודתנו נוכחנו במעמדו המרכזי של הרב בקהילה החרדית כדמות סמכותית-הורית, שלעצותיו ולפסיקותיו בתחומי החיים השונים מיוחס משקל רב. עם השנים הבנו כי נכון יהיה להיעזר ברב יועץ גם לצורך הגנה על קטינים. הרב יכול למלא כמה פונקציות שיקלו על הקהילה החרדית לקבל שירות מותאם ורגיש תרבות, שירות שניתן יהיה להיעזר בו בנושאים עדינים ורגישים.
התפתחות הגישה רגישת התרבות הביאה לידי הבנה כי גישה טיפולית צריכה להכיר ולהביא בחשבון את הרכיבים הסביבתיים, התרבותיים והקהילתיים המשפיעים על הפרט ועל המשפחה. רגישותם התרבותית של אנשי מקצוע הביאה לידי התאמת הטיפול למאפייניהם התרבותיים של המטופלים ולהטבעת המונח טיפול רגיש תרבות. כבר בשנת 2000 פרסם איגוד העובדים הסוציאליים של ארצות הברית אמות-מידה מקצועיות למיומנות בין-תרבותית, דהיינו שימוש בשיטות, במיומנויות ובטכניקות מתוך הבנת מקומה של התרבות בתהליך הטיפולי (NASW, 2001).
הטיפול בלקוחות חרדים בגישה רגישת תרבות היא משימה מורכבת. על המטפל, שאינו חבר בקהילה, להכיר את העולם התרבותי ואורח החיים הייחודי של החרדים. עליו להיות אמפטי לעולמם ולהנהגותיהם ולהיות ער לעמדותיהם, העלולות לגרום לו רתיעה או התנגדות, ולמרות זאת יידרש לתת שירות ללא משוא-פנים. בתהליך רכישת האמון של לקוחותיו עליו לשכנעם כי הוא כן בהתמודדותו עם הדיסוננס הזה.
השתייכותם של המטפלים, למערכות אוניברסליות הפועלות על-פי מערכות חוקים וכללים, מעמידה אותם בפני קונפליקטים מובנים. קונפליקט בין השתייכותם המקצועית לבין רצונם לתת שירות רגיש תרבות שיקבל את "הכשר" הלקוחות והקהילה. כשבמהלך ההתערבות המקצועית עולים קונפליקטים מסוג זה, על המטפלים ליצור מערכת של יחסי אמון עם הקהילות ולשכנעם כי המטפלים פועלים בשקיפות.
הקשר עם קהילות חרדיות מאפשר לנו לקבל מידע רב על אודות השתייכותם החברתית-תרבותית של עבריינים. פעמים רבות תיאור העבירה המפורט בתקשורת בתחום האלימות במשפחה, או בתחום פלילי אחר, מקושר להשתייכותו החברתית של המבצע אותה, לאוכלוסיית מיעוט כלשהי. ציון שיוכו החברתי של העבריין גורם להכתמת קהילה שלמה ואף פוגע ברקמה העדינה של הסולידריות החברתית בחברה הישראלית הרב-תרבותית.
בעקבות אירועים, שהתפרסמו בתקשורת בשנים האחרונות, שבהם נפגעו ילדים חרדים בתוך המשפחה ומחוצה לה, נעשה ברור לחברה הרחבה ואף למנהיגי הקהילה החרדית ולחבריה כי דרוש טיפול בבעיות הנוגעות להגנה על ילדים בסיכון.
להלן ננסה לתאר את היוזמות שנוקטים אנשי המקצוע בתחום ההגנה על קטינים בחברה החרדית על-מנת להיעזר ולגייס לטובת העניין את המנהיגות הרוחנית בקהילה לשם הגנה, איתור וטיפול בילדים נפגעי התעללות והזנחה. לדעתנו שותפות זו היא חיונית והכרחית לצורך הגנה וטיפול בילדים שנפגעו בקהילה החרדית, משום שהמנהיגות הרוחנית היא גורם מפתח מרכזי ומשפיע בקהילה.

טיפול רגיש תרבות והשפעתו על שיתוף הפעולה של הקהילה החרדית עם מטפלים בתחום ילדים נפגעי התעללות מינית

אידיאולוגיית הבדלנות
החברה החרדית בוחרת באידיאולוגיה של בדלנות ומבצעת מהלכים מסוימים על מנת לשמור על ייחודה ועל המשך קיומה התרבותי. לדידה, ללא התנהלות זו של ההנהגה הרוחנית, הקהילות היו בוודאי נטמעות ומתערות במשך השנים בתוך האוכלוסייה הישראלית הרחבה, כפי שקרה חלקית לעדות המרכיבות את החברה הישראלית. מסיבה זו ההקפדה על כל אותם חוקים וכללי התנהגות, בעיקר המוחצנים שבהם, מקבלת תוקף ממשי בשימור הבידול בין הקהילה החרדית לחברה הרחבה

System.String[]

צמיחתו של דור מטפלים חדש בחברה החרדית

System.String[]

נושא הקטינים בסיכון עולה לראש סדר היום של ההנהגה החרדית

System.String[]

יחסי האמון גרמו למהפכה – הקהילה החרדית בניו-יורק

System.String[]

פעילות הקהילה החרדית למניעת פגיעה בילדים בישראל

דורון אגסי, "שלום בניך":
"החברה החרדית הבינה שהיא בבעיה, ושהכלים המסורתיים איבדו מיעילותם. התרשמותם מהגידול בפגיעות בילדים מבוססת על העלייה שחלה במספר הפניות של קורבנות פגיעה ל'קווים חמים' של מרכזי סיוע לקורבנות אונס, ועל העלייה במספר הפניות של פוגעים וקורבנות למטפלים חרדים"

System.String[]

עבודה עם רבנים כסמכות רוחנית בקהילה

System.String[]

ארבעה דפוסי עבודה משותפת עם רבנים

System.String[]

במבט מסכם: סוגיות ודילמות בעבודה עם רבנים

System.String[]

מקורות

System.String[]

הערות

System.String[]

פורסם במקור: נקודת מפגש - עיתון לקהילה המקצועית העוסקת בילדים נפגעי התעללות והזנחה (גיליון 8, טבת תשע"ה, ינואר 2015)
מיקי מילר היא עובדת סוציאלית לחוק הנוער, מנהלת אגף הרווחה בעיריית מודיעין עילית.
אסתי הומינר היא עובדת סוציאלית לסדרי דין, סגנית מנהלת אגף הרווחה בעיריית מודיעין עילית.
תאריך:  12/05/2015   |   עודכן:  12/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליהי ברק
מה ניתן ללמוד מעורבים שנופלים מן השמיים על התפרצות וירוסים קטלניים? ומדוע כדאי לשלב שמירה על הסביבה ויחס הוגן לבעלי חיים לצד מחקר מדעי וטיפול בחולים? "בריאות אחת" היא גישה ביו-רפואית חדשה שמציעה דרך מקורית לחשוב ולשמור על הבריאות שלנו
אלעזר לוין
ארכיון צה"ל התיר לפרסום מסמכים הנוגעים ל"עסק הביש"    המסמך המרכזי, שסווג עד היום כסודי, היה בידי העיתונאי חגי אשד כבר לפני 46 שנים לפחות    מי הבכיר שנתן לו את המסמך הסודי?    אולי יצחק נבון או שמעון פרס יודעים
ד"ר רועי צזנה
האם בדיקת דם פשוטה עשויה להוביל לגילוי מוקדם של נטייה לדיכאון? על-פי מאמר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Translational Psychiatry, התשובה חיובית
ירדן יצחקי
על חוויית המלחמה וההתמודדות של ילדים ואנשי צוות בפנימייה לילדים בסיכון בזמן מבצע צוק איתן
גונן עומר
רוב העיוותים האסתטיים בעיניים, ניתנים לתיקון באמצעות עדשות מגע רכות מעוצבות בהתאמה אישית    קיימים שני סוגים: עדשות מגע רכות מודפסות ועדשות מגע רכות מצוירות
רשימות נוספות
"כשאימא עצובה"  /  ישראלה דנינו
זיכרון לא כוזב  /  עו"ד תמר פרוש
ילדים שומרי סוד  /  איילת רוזנטל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il