X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שמורת בלפוריה משמרת מגוון צמחי מים, בין היתר אגמון ימי וורבנה רפואית ומבלים בה עופות מים
▪  ▪  ▪
שמורת טבע ייחודית [צילום: אלי אלון]
האנדרטה בצל יפאר [צילום: אלי אלון]

קוצים בשמורת בלפוריה

[צילום: אלי אלון]

[צילום: אלי אלון]

שמורת בלפוריה היא שמורת טבע ייחודית המשתרעת סמוך מאוד לכביש ראשי - כביש צומת תל עדשים-עפולה, סמוכה לבלפוריה עפולה ולמקומות ישוב נוספים בעמק יזרעאל, ולמרות זאת באופן מתמיה מדובר בשמורה שלא רבים מכירים אותה. סוג של "שמורה סודית", שדומה כי רוב רובם של הישראלים לא ביקרו בה מעולם.
ביקרתי בשנה האחרונה בשמורה בלפוריה ממספר פעמים לא קטן בשעות יום והמקום שומם ממבקרים. מנתונים שבידי מגובים בעדויות של תושבי האזור מספר המבקרים בה לאורך ימות השנה קטן ביותר.
ההתרשמות שלי, היא שמאחר שהכניסה לשמורה היא חינם אין רצון ומאמץ מיוחד לחשוף אותה ולהנגישה לציבור הרחב, בטח לא בהמוניו, ולהפר את השקט הפסטורלי שבמקום. ויתכן שיש חשש, ולא לגמרי בלתי מוצדק, שציבור המטיילים יערכו במקום פיקניקים, יפגעו בשדות החקלאיים הצמודים לשמורה, ילכלכו ויגרמו נזקים לטבע הטבעי לצומח ולדומם דבר שיחייב את הגופים האחראים לשמורה להוצאות כספיות (להערכתי, לא גדולות)
שמורה ייחודית ובה ביצה - שריד לביצות העמק
השמורה ממוקמת מול המושב בלפוריה (ומכאן שמה) כ-500 מטר בלבד מערבית לכביש הראשי עפולה-צומת תל עדשים. היא שמורה מוכרזת (משנת 1979) ומשתרעת על פני שטח כ-45 דונם. במרכזה שטח ביצתי האחרון ששרד מביצות הרבות ששכנו בעמק עמק יזרעאל לפני כ-100 שנה ויובשו על-ידי המתיישבים. מי שרוצה לראות איך ניראה עמק- יזרעאל לפני כ-100 שנה מוזמן לבקר בשמורה ולקבל דוגמית של ביצה אחת מיני רבות ששכנו באדמות עמק יזרעאל. מדובר איפא, בשמורה טבע ייחודית שספק אם יש כמותה בארץ.
בפאתי הביצה נמצא באר עתיקה שדפנותיה מהתקופה הרומית. מגדל הברזל שעל הבאר פעל במלחמת העולם הראשונה כמשאבת שבשבת בשירות תחנת רכבת העמק בעפולה והטייסת הגרמנית שחנתה לידה.
שמורת בלפוריה משמרת מגוון צמחי מים, בין היתר אגמון ימי וורבנה רפואית ומבלים בה עופות מים. למקום הובאו מספר תאואים (ג'מוסים כדי למנוע מצמחי הקנה להתרבות יתר על המידה.
בחורף פורחים בשטח השמורה ובתל יפאר שבתחומה, בן השאר, תורמוס ההרים ועיריוני צהוב.
השמורה מוקפת לאורך צידה הצפוני בקוצים בגובה מטר וחצי ואף יותר ומפריעים לראות היטב את נוף השמורה והשטח הביצתי בה הקוצים אף מסתירים במקצת את שלט השמורה (ראו צילום) ובו כללי התנהגות למבקר. ואם לא די בכך לב השמורה, כולל השטח הביצתי והבאר העתיקה שבתחומה, מגודרים בגדר עם שער נעול ומונעים למעשה כניסה ללב השמורה. כל אלה פוגמים בהנאת הביקור. ראוי לנכש את הקוצים ולאפשר שדה ראיה פתוח לבאים לשמורה וכמו-כן ראוי לשקול ולבחון הסרת הגדר המקיפה את השמורה.
גבעת תל-יפאר והאנדרטה לזכר ראשוני ונופלי בלפוריה
ניתן לראות היטב את שטח הביצה בשמורת בלפוריה (יהיו שיקרא לה בריכה)מגבעה הנקראת תל יפאר (תל אל פאר) והמתנשאת מעל ובצמוד לפאתייה הצפוניים מערביים של השמורה. מהגבעה קיימת תצפית מרשימה על שדות עמק יזרעאל ועפולה, על שכונת והר גבעת המורה במזרח ועל הרי נצרת בצפון. ניתן להבחין היטב מהגבעה בגשר הרכבת הארוך (באורך קילומטר לפחות) שהולך ונבנה בימים אלה למעבר "רכבת העמק".
בראש גבעת תל יפאר ניצבת אנדרטה לזכרם של מייסדי וראשוני בלפוריה ולזכר בני הישוב שנפלו במערכות ישראל פרי יצירתו של הפסל מרדכי כפרי(2001-1920)שחי ופעל בנהלל.
האנדרטה, כך נכתב בשלט הסבר המוצג לידה, "מציגה דמויות סמליות של אדם חורש במחרשה שפרד מושך אותה, של אישה לבושה שמלה ושל גבר צעיר בתנועה המזכירה פיזור זרעים. הפסוק החרוט על האנדרטה "אז ירד שריד לאדירים" (שופטים פרק ה' פסוק י"ג) משירת דבורה מנציח את התבוסה שהנחיל ברק בן אבינועם לצבאו של סיסרא הכנעני, שמרכבותיו שקעו בעמק יזרעאל".
בתל אל-פאר התגלה ממצא ארכיאולוגי המלמד שהישוב במקום נוסד בתקופת הברונזה המאוחרת(אלף 2 לפנה"ס) ונמשך מאז עד התקופה המוסלמית(מאה 7 לספירה)
דרכי הגעה למקום ושיפור שילוט הכוונה
השמורה נמצאת כחצי ק"מ מערבית לכביש עפולה - צומת עדשים 2.5 ק"מ דרומית לצומת עדשים. וכקילומטר דרומית לכפר גדעון . מי שלא מכיר את הכבישים, הנתיבים והשבילים באזור עלול להסתבך בהגעה לשמורה. ראוי להציב שלטי הכוונה לשמורה בכביש הראשי צומת עדשים-עפולה. לפי מיטב ידיעתי אין ולו שלט אחד כזה בכביש הראשי ייתכן שיש שלט כזה אני לא נתקלתי בו (יש שלט קטן יחסית ולא בולט המכוון לשמורה הממוקם בשביל עפר סמוך לשביל הכניסה לשמורה. אבל לא רואים אותו מהכביש הראשי). האם מישהו לא רוצה שנגיע למקום?

תאריך:  23/07/2015   |   עודכן:  23/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן-אלרן
האם החיים הם משל, הם תפילה, הם ניגון שבלב? האם החיים הם ארספואטיקה שאנו מצויים בתוכה וחיים אותה? שמא חיינו אינם אלא הקדמה לאמנות הקוסמית? או אולי החיים עצמם אינם אלא האומנות עצמה, כיצירתו הגדולה של האל, אמנותו של מי שגדול מאיתנו?
נעמה גרין
ישנם מקצועות שחושפים את העובדים בהם לשמש בצורה מסוכנת שעלולה להזיק להם
ד"ר קובי שדה
נזלת אלרגית עלולה להופיע בכל גיל אצל אנשים הסובלים מאלרגיה, בעוד כי הסיכון לכך עולה בקרב אנשים שסובלים מאסתמה, מאקזמה ואצל אנשים בעלי נטייה משפחתית לאלרגיות
ד"ר י. גולדברג, ב. יאיר, נ. זאב
מבקשים לדעת עוד על אופן הטיפול במהלך כתר או הרכבת שתלים? תיאום ציפיות והענקת הסבר מקיף מרופא השיניים על אופן הטיפול, חשובים לא פחות מאיכות הטיפול עצמו, מורידים את רמת המתח ומבטיחים טיפול ושיקום מוצלח עוד יותר
יואב יצחק
עו"ד שחר שוורץ מתנהל בהפקרות מוחלטת    הוא הפר איסורי פרסום והפיץ מסמכים חסויים ופרטיים הנדונים בבית המשפט לענייני משפחה במטרה לגרום לפרסומם ולפגוע ביריבתו האישית    התנהלותו מעלה שאלות בדבר כשירותו לשמש עורך דין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il