זה קרה. שמענו על זה שמועות כבר תקופה ארוכה אבל עכשיו, לאט-לאט, אנחנו רואים כיצד זה קורם עור וגידים לנגד עינינו. הדסקטופ, המחשב השולחני והנייד, לצורך העניין שלנו, הפכו להיות הכלי המשני בו אנשים צורכים את האינטרנט שלהם. פייסבוק, ווינט וגם חיפושים בגוגל, היום הכל קורה דרך הטלפונים הניידים, ובהתאם לכך, גוגל יוצרת הפרדה בתוצאות החיפוש, שיופיעו למשתמש בסמארטפון לבין תוצאות החיפוש במחשב.
כרגע זה עדיין מוגדר כניסוי, אבל אין ספק כי מדובר בצעד הראשון אותו עושה ענקית החיפוש, במטרה להתאים את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור חיפוש הגולש.
מה זה בעצם אומר?
דבר ראשון, זה אומר שגוגל הולכת לסרוק את האתרים שלכם, לפי איך שהם נראים במובייל, ולאו-דווקא במחשב. כיום, כאמור, יותר ויותר שאילתות חיפוש נעשות מהנייד ולא מהמחשב הרגיל וגוגל, לא בהתאמה, מציגה תוצאות למחפשים דרך המובייל לפי איך שהאתר נראה במחשב.
כשהאלגוריתם שלה מחליט איך לדרג אתר בתוצאות החיפוש, הוא סורק קודם את גרסת הדסקטופ ולא המובייל, דבר שלעתים מוביל לכך, שאתרים שהצליחו עם הזמן להתבסס בהצלחה במקומות הראשונים, כי הגרסה שלהם למחשב עומדת בכל הדרישות של האלגוריתם, נראים פחות טוב במובייל, מסיבה כזאת או אחרת, מה שמוביל לנטישה של הגולש ולמעשה מעניק לו חוויית משתמש לא טובה. ועל נושא חווית הגולש, גוגל עומלת לילות כימים. המטרה של החברה תמיד הייתה להציג את התוצאות הרלוונטיות ביותר לגולשים שלה, ואם האתר שהגולשים נכנסים אליו נראה רע במובייל, הם למעשה כשלו במשימה. לא עוד.
בגוגל הודיעו כי על-מנת להימנע מבעיות כאלה, האלגוריתם שלהם ישתנה בהדרגה, וידרג את האתרים קודם כל לפי איך שהם נסרקים בגרסת המובייל שלהם, ורק אחר כך לפי הגרסה השולחנית. אם האתר שלכם הוא לא ממש ידידותי למובייל, כדאי מאוד שדבר ראשון שתעשו ממחר בבוקר, זה לבצע את כל ההתאמות הדרושות, על-מנת שהוא יראה כמו שצריך בטלפון הנייד. עוד הודיעה החברה, כי לאתרים שכן נראים טוב במובייל, רספונסיבים ומגיבים היטב כאשר פותחים אותם באייפון או באנדרואיד, אין מה לדאוג (בשלב זה).
אז מה עושים?
אני בטוח שגוגל כחברה לא חושבת על עוד חודש או על עוד שנה. אני יוצא מנקודת הנחה, כי ככל שהזמן יעבור, האלגוריתם יהפוך יותר ויותר חכם בסריקת האתרים שלו, וגם כאלו שעכשיו הם רספונסיביים, אך לא מותאמי מובייל לחלוטין, בעתיד, יסבלו מזה. לכן אני חושב שעדיף לא להמתין ולהקדים תרופה למכה כבר מעכשיו. אם יש לכם אפשרות ליצור גירסת מובייל לאתר שלכם אל תחכו, אך תקפידו כי מבנה ההיררכיה יישמר ויהיה דומה לדסק טופ, וכן הקפידו לשמור על תוכן דומה לזה בגרסת המחשב. עם זאת, אל תמהרו לשחרר גרסת מובייל, מבלי שבדקתם שהיא מושלמת. החיפזון מן השטן, ושחרור גירסת מובייל כשהיא לא מוכנה עדיין, רק יפגע בכם בסופו של דבר. זכרו המטרה היא להעניק לגולש חוויית משתמש ברמה הגבוהה ביותר. אם אתם לא מסוגלים לעשות זאת כרגע, עדיף שלא תעשו זאת בכלל.
ברמת העיקרון, כאמור, גוגל טוענים, כי (נכון לעכשיו), אם יש לכם אתר רספונסיבי, בו התוכן מוצג בצורה דומה לאתר, אין לכם ממה לחשוש ואין ממש משהו דחוף שאתם צריכים לעשות. במידה ויש לכם אתר שמציג דברים בצורה שונה בין מובייל לדסקטופ, כדאי לכם לשקול להשתמש בבדיקת קובץ robots.txt ולוודא שגירסת האתר שלכם פתוחה לסריקה של גוגל. וודאו כי אתם מוסיפים לקונסולת החיפוש, גם את גירסת המובייל של האתר שלכם. בעניין קישורי הקנוניקל שלכם, גוגל הודיע שהכל בסדר ואין לכם צורך לשנות או לגעת בהם.
המהלך של גוגל לטעמי התבקש כבר מזמן. הרי ברור לכולנו, כי כבר היום, האנשים מחוברים לטלפון שלהם ומשתמשים בו להכל. הרבה יותר מבדסקטופ. לכן, הצעד של גוגל לבחון אתרים, קודם כל לפי איך שהם מוצגים במובייל, הוא הגיוני וטבעי. הרי אין הגיון שבתוצאה הראשונה יהיה אתר שבסדקטופ הוא נפלא, אך כשפותחים אותו במובייל חושך. זאת לא התוצאה שהגולש רוצה, ובטח לא החוויה שגוגל רוצה להעניק למשתמשים שלה. אני מאמין שככל שיעברו הימים, אנחנו נראה עוד ועוד מגבלות מהצד של גוגל, שישימו את הזרקור והדגש על חיפושים במובייל. האלגוריתם ישתדרג בהתאם, ואתרים שלא יעמדו בקריטריונים יקבלו את העונש (גם אם כרגע זה עוד קצת רחוק).
החשיבה של בוני האתרים, אם כך, עומדת להשתנות. בעתיד אנחנו נראה כמה שיותר מתכנתים שקודם כל בונים את האתר למובייל ורק אחר כך מתאימים אותו לגרסת המחשב. סביר להניח שגם מקדמי אתרים יקבלו הנחיות חדשות עם הזמן, וגם הם יאלצו לעבור התאמות ושינויים. שוק קידום האתרים הינו דינאמי, וכמו שנאלצו אנשי הSEO לאמץ לחיקם שיטות עבודה שונות מביימים הראשונים, ודחיסת עשרות פעמים את אותה מילת המפתח בעמוד אחד, ככה גם השינויים החלים בדרך בה המשתמש מחפש את התוכן שלו, יביאו עימם כלים חדשים ושיטות קידום חדשות, שיהיו רלוונטיות קודם כל לחיפוש בטלפון הנייד. אנחנו בשלב ההרצה כרגע. גוגל בוחנת את הנושא על פלח קטן בשלב הזה, אבל העתיד של החיפושים כבר מונח לפנינו. בוני האתרים יצטרכו להתאים את עצמם למצב, וכך גם מקדמי האתרים. החשיבה גם של המתכנת וגם של המקדם תהיה קודם כל על המובייל ורק אחר כך על הדסקטופ, כי איך אומרים בגוגל? Mobile first.