X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
טרשת עורקים אינה תהליך מקומי, אלא מחלה מפושטת, שעלולה לפגוע בכל עורקי הגוף, ובעיקר באלה המספקים דם למוח, ללב ולגפיים לכן, סיבוכיה כה מסוכנים ומהווים את גורם התמותה המוביל בעולם
▪  ▪  ▪
הטיפול הנכון [צילום אילוסטרציה : AP]

יום העבודה שלי, כקרדיולוג התערבותי, כולל בעיקר ביצוע צנתורי לב. עבור רבים, המילה צנתור היא מילה מפחידה ומאיימת. זוהי פעולה פולשנית שמטרתה אבחון וטיפול בטרשת עורקים מתקדמת - שסיבוכיה עלולים לגרום להתקפי לב, לשבץ המוח ולמוות ועל אף שזהו מושג מוכר למדי, ולא נדיר לשמוע התייחסות ל"צנתור" לאחר ארוחה דשנה במיוחד, רבים לא יודעים מהו בדיוק התהליך שגורר אותו. מהי טרשת עורקים? כיצד היא נוצרת? וכיצד, אם בכלל, ניתן להחזיר את הגלגל לאחור גם ללא ההתערבות האגרסיבית של צנתור?
טרשת עורקים אינה תהליך מקומי, אלא מחלה מפושטת, שעלולה לפגוע בכל עורקי הגוף, ובעיקר באלה המספקים דם למוח, ללב ולגפיים. לכן, סיבוכיה כה מסוכנים ומהווים את גורם התמותה המוביל בעולם. טרשת עורקים היא תהליך המתחיל כבר בגיל צעיר: אנחנו נולדים עם עורקים נקיים, ושילוב של גורמים, בעיקר המרכיב הגנטי, אך גם המרכיב הסביבתי מביאים לשקיעה של שומן מתחת לציפוי העדין של העורק, ולהתפתחות של רובד (שילוב של שומן, תאי דלקת, רקמת חיבור וסידן) הפוגע בו. הציפוי העדין, העונה לשם אנדותל, הוא מעין נוגד קרישה טבעי - אך הפגיעה בו, הגורמת לנזק תפקודי לתאי האנדותל, גוררת היווצרות של קרישי דם על דפנות העורקים ואלה חוסמים את זרימת הדם בעורק ומפריעים לאספקת הדם לאיברים החיוניים.
כלומר, כבר בילדות מתחילים העורקים להתכסות ברבדים, אשר בשלבים מתקדמים גורמים להיצרות משמעותית של העורק ואף עלולים לחסום אותו לחלוטין. כאן, הופך הצנתור לכלי חשוב בהתמודדות - בניסיון לפתוח את העורק ולאפשר זרימת דם טובה יותר לאיברי המטרה אותו הוא מספק. אך הרי לא כולנו מגיעים בסופו של דבר לצנתור או לחדר המיון.
מה שעושה את ההבדל בין רבדים מסוכנים פחות על דופנות העורק לבין כאלה הגורמים להיצרות קריטית או לכאלה שעליהם נוצר קריש חוסם שיגרום להתקף לב או לשבץ, הוא כאמור שילוב של נטייה גנטית להפרעה במאזן השומנים - יתר כולסטרול רע בדם - יתר לחץ דם או סוכרת, ושילוב של גורמים סביבתיים עליהם אנחנו שומעים ללא הרף - ובצדק: עישון, זיהום אוויר (כמו גם עישון פאסיבי), תזונה עתירת שומנים ובפרט שומנים מן החי. שילוב של גורמי סיכון, כמו סוכרת ועישון, מצביעים על רמת סיכון גבוהה מאוד הדורשת טיפול אינטנסיבי.
וכאן נשאלת השאלה: אם במשך החיים טרשת העורקים מתפתחת בתהליך הדרגתי, האם ניתן "להחזיר את הגלגל לאחור" ולגרום לירידה הדרגתית? אכן כן. הקרדיולוגיה, רפואת הלב, מתמודדת בטרשת ובסיבוכיה במספר חזיתות, בעזרת צוות רב-תחומי המשתף קרדיולוגים, תזונאים, מאמני כושר, מומחי שיקום לב ופסיכולוגים במטרה להתאים לכל המטופל את הגישה היעילה והבטוחה ביותר עבורו.
חזית טיפול ראשונה מתייחסת למאפיינים הסביבתיים: הפסקת עישון, תזונה נכונה ומותאמת למטופל ופעילות גופנית - או בקיצור, כל מה שאנחנו יודעים שעוברים אנשים שעברו התקף לב או בעלי לחץ דם גבוה. הקפדה על שלושת המרכיבים האלה לאורח חיים בריא נכונים כמובן לכלל האוכלוסייה, גם מי שאינו בעל נטייה גנטית ליתר כולסטרול או לסוכרת.
חזית טיפול נוספת מתייחסת למניעת התפתחות ולנסיגת הרבדים והפחתת הטרשת באמצעים תרופתיים. ישנן שתי קבוצות עיקריות של תרופות המטפלות ביתר כולסטרול ומביאות לנסיגה של הרובד:
הראשונה היא קבוצת הסטטינים המוכרת למדי, המשמשת כקו טיפול ראשון ונמצאת בשימוש כ-20 שנה והראתה יעילות רבה בהפחתת הטרשת וסיבוכיה ולירידה בתחלואה ובתמותה.
הקבוצה השנייה חדשה יותר, ומבוססת על מנגנון פעולה חדש, נוגדן לחלבון PCSK9, חלבון המעכב את פינוי הכולסטרול "הרע" מהדם. התרופות, רפאטה (Repatha) ופראלואנט (Praluent), ניתנות בזריקה תת-עורית אחת לשבועיים והוכיחו יעילות רבה בהורדת רמות הכולסטרול, במטופלים אשר לא הצליחו להגיע ליעדי המטרה שלהם באמצעות סטטינים.
בכינוס האגודה האמריקנית לרפואת הלב שהתקיים בנובמבר, התבשרנו על תוצאות מוצלחות מאוד של מחקר GLAGOV שהראה, כי טיפול ברפאטה בשילוב סטטינים הצליח, מעבר לירידה המשמעותית ברמות הכולסטרול הרע, אף להביא לנסיגה של נגעי הטרשת ולהקטין את הרובד על דפנות העורקים.
אנו ממתינים למחקר נוסף שעתיד להתפרסם במרץ שתוצאותיו ילמדו על יעילות התרופות החדישות גם בהפחתת תמותה ותחלואה. אך כבר עתה ניתן לשאוב עידוד מהמחקר האחרון המתווה אפשרות יעילה נוספת להתמודדות בטרשת ובסיבוכיה בקרב המתמשך להפחתת התחלואה והתמותה.

הכותב הוא פרופ' חיים דננברג, מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית בבית-חולים הדסה עין-כרם
תאריך:  13/02/2017   |   עודכן:  13/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טרשת עורקים: להחזיר הגלגל לאחור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
החל משנות ה-30 וה-40 של המאה ה-19 החלה אוכלוסיית הארץ לגדול תחילה קצב הגידול היה איטי אך הוא צבר תאוצה מעשור לעשור. החוקרים חלוקים בדעותיהם לגבי המקור העיקרי לגידול האוכלוסין העצום במאה ה-19 של 200,000
רחלי ברקת
בכרך א' בהקדמה כתבתי את מחשבותיי בנושא סוד הזיכרון והעברת ידע. הזיכרון הוא המזכיר של הנשמה. בהעברת ידע הזיכרון לדורות הבאים יש בו מין המידה הטובה, גדלות, תכונת ההשפעה של האדם, נזר הבריאה
משה ליכטמן
עדויות במשפט פרקליטת מחוז ת"א לשעבר ושותפתו למשרד של עו"ד רונאל פישר: "עו"ד פישר סיפר לי שהוא עשה הרבה דברים עם רותי - הוא כינה את זה 'גנבנו סוסים יחד'"
ד"ר אורי מילשטיין
תיק 3000 הוא תיק חקירות המשטרה החמור ביותר בו הסתבך נתניהו, אף שיתכן כי לא ייפגע אישית. אין מדובר במתנות אישיות לראש הממשלה ולא במאמץ לקבל תקשורת חיובית מנוני מוזס, אלא בנוהג ישראלי נפוץ: לשדוד את מערכת הביטחון, נוהג המאפיין את שפל המדרגה בתת תרבות הביטחון שלנו, בניגוד למודל שעיצב זאב ז'בוטינסקי
בשנה הקרובה תעמודנה מדינות אירופה בפני שורה של מבחנים, שתוצאותיהם עלולות לערער את קיומן של המסגרות, ובמיוחד האיחוד האירופי (א"א) ונאטו, שעליהן הן נשענו במסע ההיחלצות משתי מלחמות עולם הרסניות וממלחמה קרה עם ברית המועצות ותוצאות התרסקותה בשלהי המאה העשרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il