X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גורמים ערביים אומרים כי "הרביעייה הערבית" מתכננת גם צעדים נגד טורקיה בגלל תמיכתה בארגוני טרור. הגיבוי של ממשל טראמפ לחרם נגד קטר הוא נקודת מבחן חשובה להמשך המאבק נגד מדינות תומכות טרור
▪  ▪  ▪
שר החוץ הטורקי, מבולוס קבוסוולו, ושר החוץ הקטארי, שייח מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-ת'אני [צילום: משרד החוץ הטורקי]

מצרים מתאוששת אט-אט ממתקפת הטרור של ארגון דאעש על חיילי הצבא המצרי באלברת' בצפון סיני, וכוחות הביטחון של מצרים ממשיכים במצוד אחרי מחבלים נוספים של ארגון דאעש שקשורים לאירוע.
בינתיים, ממשיכה מערכת המשפט של מצרים בתהליך ההעמדה לדין של פעילי דאעש שנלכדו בחודשים האחרונים במצרים. בפני בית המשפט הצבאי הובאו 292 נאשמים שהקימו 22 חוליות של דאעש וביצעו פיגועים בסיני נגד המשטרה והצבא של מצרים ותכננו בין היתר לרצוח את הנשיא א-סיסי בשתי הזדמנויות. כמו-כן נלכדו חוליות טרור של דאעש שביצעו את התקפות הטרור בשלוש כנסיות של הנוצרים הקופטים במצרים.
מההודאות של הנאשמים בפיגועים עולה בבירור חלקם של מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" המתארחים בקטר בתכנון הפיגועים ביחד עם דאעש. להערכת המודיעין המצרי, יש גם קשר ישיר בין פעולות הטרור האחרונות של ארגון דאעש במצרים ובסעודיה לבין הסנקציות שהטילה "הרביעייה הערבית" על קטר.
מאז ה-5 ביוני היו שישה פיגועי טרור במצרים וסעודיה שקשורים להוראות שהגיעו מקטר. המודיעין המצרי מעריך כי שליט קטר השיח' תמים בן חמד נתן "אור ירוק" לארגוני הטרור להגביר את הפעילות נגד מדינות "הרביעייה הערבית" (מצרים, סעודיה, מאע"מ ובחריין). נראה כי המשטר בקטר החליט לנקום ב"רביעייה הערבית" באמצעות פיגועי טרור.
רשימת 13 הדרישות של "הרביעייה הערבית" מקטר תעמוד למבחן בשבועות הקרובים. השאלה המרכזית היא האם הנשיא טראמפ ימשיך לתת גיבוי ל"רביעייה הערבית" ויסייע לה לכופף את קטר כדי שתגרש משטחה את פעילי הטרור ותפסיק את מימון ארגוני הטרור.
אחת הדמויות המרכזיות שקיבלה מקלט מדיני בקטר היא השיח' יוסף קרדאווי, המנהיג הרוחני של תנועת "האחים המוסלמים", שנחשב למי שמסית לפיגועי טרור ומגבה את פיגועי ההתאבדות ב"פסקי הלכה" מוסלמים.
במגעי התיווך של כווית במשבר עלתה הצעה כי השיח' קרדאווי יעזוב את קטר ויעבור לטורקיה. טורקיה נחשבת אף היא למדינה המארחת פעילי טרור בשטחה. הנשיא ארדואן עומד בראש מפלגת "הצדק והפיתוח" שהינה שלוחה של תנועת "האחים המוסלמים" והוא מחשיב את עצמו כאחד ממנהיגיה הבכירים בעולם.
לאחר עלייתו של א-סיסי לשלטון ברחו ממצרים ראשי "האחים המוסלמים" שחתרו נגדו, ארדואן העניק מקלט מדיני לעשרות מהם ואילו חלקם האחר עבר לקטר. זאת ועוד, ארדואן איפשר להם יד חופשית לארגן מטורקיה פעולות טרור במצרים ולפתוח כמה ערוצי טלוויזיה בארצו בשפה הערבית המשדרים הסתה בלתי פוסקת נגד משטרו של א-סיסי.
גם תנועת חמאס מצאה נכונות רבה מצדו של ארדואן לעזור לה ולאפשר פעילות בשטח טורקיה, וזאת בזכות הקשרים הטובים של מנהיג חמאס ח'אלד משעל עם הנשיא הטורקי. עד היום פועל באיסטנבול משרד של תנועת חמאס שמארגן בין היתר את פעילות הטרור של חמאס בגדה ומפעיל משם "חוליות רדומות" לביצוע פיגועים, כמו למשל חטיפת ורצח שלושת הנערים הישראלים ביוני 2014 או הפיגוע בבני הזוג איתם ונעמה הנקין ז"ל באזור שכם באוקטובר 2015.
חתימת הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה הביאה לגירושו של צאלח אלעארורי, שעמד בראש המשרד של חמאס באיסטנבול והכווין את פעילות הטרור בגדה. אלעארורי עבר לקטר אך המשרד של חמאס באיסטנבול ממשיך לפעול עד עצם היום הזה.
ההערכה בעולם הערבי היא כי קטר תיכנע בסופו של דבר לדרישות העיקריות של "הרביעייה הערבית" גם אם המשבר יימשך זמן רב.
גורמים ערבים בכירים אומרים כי "הרביעייה הערבית" מתכננת גם לבוא חשבון עם טורקיה שהיא בת בריתה של קטר בכל הקשור לתמיכה בארגוני הטרור. זו כנראה גם אחת הסיבות שארדואן מנהל מלחמת חורמה להצלתה של קטר מהחרם הערבי. הוא שלח כוחות צבא לקטר כדי להגן על שליטה מפני הפיכה או פעולה צבאית להפלתו ומנהל קמפיין דיפלומטי אינטנסיבי להגנה על קטר. הוא פשוט חושש שטורקיה עלולה להיות הבאה בתור אחרי קטר אם היא תיכנע לדרישות "הרביעייה הערבית".
כמה מהשמות שמופיעים ברשימת 55 פעילי הטרור ש"הרביעייה הערבית" העבירה לקטר נעים באופן קבוע על הציר דוחא-איסטנבול לתיאום פעילות הטרור של "האחים המוסלמים".
ההערכה היא כי אם יגורשו פעילי הטרור מקטר יעבור חלקם לטורקיה וחלקם האחר ללבנון שם יקבלו את חסות ארגון חיזבאללה בשכונת הדאחיה בבירות כפי שעשה לאחרונה בכיר חמאס צאלח אלעארורי לאחר שנאלץ לעזוב את קטר.
על-פי מקורות ערביים, "הרביעייה הערבית" כבר החלה לדון בתכנון צעדים נגד טורקיה כדי להפסיק את תמיכתה בטרור כמו הטלת חרם כלכלי עליה והידוק הקשרים שלהן עם יוון וקפריסין. "הרביעייה הערבית" נערכת להתמודדות ארוכת טווח עם הציר החדש התומך בטרור שכולל את אירן, טורקיה וקטר.
הצלחת המהלכים האלה תלויה במידה רבה בתמיכה שתקבל "הרביעייה הערבית" מממשל טראמפ, המשבר עם קטר הוא בעיני "הרביעייה הערבית" נקודת מבחן לנחישותו של הנשיא טראמפ ליישם את העקרונות שקבע בוועידת ריאד למלחמה בטרור.
טורקיה תומכת בטרור כמו קטר, היא מארחת פעילי טרור בשטחה, מממנת חלק מהם ותומכת בקבוצות טרור בסוריה הנלחמות במשטר אסד בכסף ובאמצעי לחימה. אם הנשיא טראמפ יתמוך עד הסוף במאבקה של "הרביעייה הערבית" נגד המשטר בקטר כדי שיפסיק את התמיכה בטרור יש סיכוי סביר שהוא יתמוך גם במאבקה העתידי נגד התמיכה של ארדואן בטרור.
ימים יגידו.

תאריך:  14/07/2017   |   עודכן:  14/07/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
איחוד האמירויות מחדש את ההתקפות על רשת הטלוויזיה הפועלת בחסות קטר - בעוד טילרסון מתייצב להגנתה של הנסיכות בפגישתו עם עמיתיו מהגוש הסוני
יוני בן-מנחם
איסמעיל הניה המנהיג החדש של חמאס נשא נאום "הצהרת כוונות" של התנועה לתקופה הקרובה. מהנאום עולה כי חמאס מתכוונת לטרפד את תוכניות ממשל טראמפ ל"עסקה" מדינית אך תתמקד בהקלת המצור ואיננה מעוניינת כרגע במלחמה חדשה
יוני בן-מנחם
"הרביעיה הערבית" תקיים מפגש נוסף בבחריין כדי לדון במשבר עם קטר אך נראה כי הוא מסלים וייתכן שיגיע גם לפעולה צבאית להדחת שליט קטר. הנשיא טראמפ תומך בעמדת "הרביעיה הערבית" אך אינו נותן בשלב הזה "אור ירוק" לפעולה צבאית
יורם אטינגר
מנהיגים מערביים נוטים להקריב יעד ביטחוני, מורכב וארוך-טווח על מזבח הישג טקטי, קצר-טווח וקליט לאוזן הציבור
אריאל י' לוין
יורש העצר הסעודי החדש נכנס לתפקידו במרץ רב, מדווח וול סטריט ז'ורנל: הוא משתיק את מי שמותחים ביקורת על הממשלה, לצד הגבלת תנועותיו של קודמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il