X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האידיאולוגיה הציונית של רעיה יגלום נוחה עדן הייתה מנוסחת בפשטות ודאית - ציוני הוא מי שנאבק לגייס את העם היהודי להגשים ציונות, ואת אומות העולם לראות בה מפנה היסטורי המחייב אותו
▪  ▪  ▪
רעיה יגלום ז"ל [צילום: יוטיוב]

רעיה הייתה אישה אצילה. היא דיברה אצילה. היא לחמה אצילה. היא לבשה אצילה. היא חכמה אצילה. היא חלקה על זולתה אצילה. דחתה בוטות אצילה. תמכה מתינות אצילה. עמדה אצילה בטרקליני אצולה ועמדה אצילה במשכנות עוני, ופתחה אצילה שערים למי שהעולם נעל אותם עליו, אם תינוק, או תינוקת, אם נער או נערה, אם זקן או זקנה, אם אסיר ציון כאנטולי שירנסקי ואם אסירה כאידה נודל . היא הייתה אצילת ויצ"ו, אצילת ההסתדרות הציונית, אצילת הסוכנות היהודית, אצילת האמנויות, והמדעים, והאחווה היהודית חוצת היבשות. כך אני זוכר אותה, אצילה.
עשר שנים ישבתי לצידה סביב שולחן הנהלת הסוכנות והיהודית וההסתדרות הציונית. הלויאליות שלה לכל מה שהביא אותה להנהגה הייתה מופת. כמי שעמדה בראש ארגון נשים בינלאומי ציוני, WIZO בלע"ז, ויצ"ו במקומותינו, התמסרה מסירות מלאה לכל אחד ואחד ממרכיבי הגדרת תנועתה.
ארגון - היא ידעה כי ארגון הוא כוח. כי ארגון הוא הפרוזה העושה את הסיפור המהותי לקריא, לנגיש, למשפיע, ליציב. היה בדבקותה בארגון מעין אמירה של חמלה על הנונשלנטיות שאפיינה ראשי ציבור שהניחו תשתית של סיסמאות ושל פרזות ודימו לנפשם כי על אלה הם בונים תנועה ציונית. היא לא התווכחה. לא הטיפה. ארנה.
נשים - היא זיהתה בהן את נושאות האמונה במעשה היום יומי, את בעלות הנפש הבוררת למצוא עצמה בהבאת אושר לצמאי האושר, את נשות החיל הפעילות העמלניות בקהילה הקרובה, בכלל ישראל. היא לא הייתה קול פמיניסטי. היא לא תבעה זכויות גם בעולם שלא נידב זכויות, אבל תבעה מן העולם העסקני הגברי להכיר בכוחה של האישה היוצאת להביא ברכה על הכלל. היא הייתה גאה, בצניעות מאופקת אבל בהירה עד למאוד, להיות אישה.
בינלאומי - רעיה לא רק הכירה כל סניף וסניף של ויצ"ו בעולם היהודי המגוון, כל פעילה, כל נציגה, כל תוכנית חינוכית או פוליטית שנוהלה בארצות ובערים בקרב הציבור היהודי, אלא ידעה גם להגיע אל מוקדי הכוח בבירות העולם. היא ידעה להגדיר מטלות בלשון שנשמעה באוזני מדינאים בעלי השפעה, ידעה להקשיב למה שאמרו, הצליחה ליצור שותפויות שהביאו מוסדות האמונים על הפעילות הבינלאומית של ישראל להישען על חוכמתה. היא ידעה לייצג. בחן כובש. בשכל ישר. בתבונה בוטחת.
ציוני - רעיה עלתה מרומניה לארץ ישראל בה החל הישוב היהודי למצוא דרכו במציאות של המנדט הבריטי שהדיח את השלטון העות'מני. הציונות הייתה נבונה. היא הלכה בנתיב בניין הארץ ויישובה, ובד בבד בנתיב בניין ההסכמה הבינלאומית הרחבה ביותר האפשרית לציונות המגשימה. הגולה, בתוכה גולת רומניה עשירת התרבות הידית והעברית והיהודית המסורתית ולמודת העמידה בפני גלי איבה רודפת, הייתה עוד פעורה, אולם שוב לא הייתה עוד בסיס קיומי. לא שמעתי מעולם את רעיה, שלא חסכה תרומתה לרב שיח לוהט המתנהל כחוק סביב שולחן של הנהלה ציונית עולמית, אומרת דבר שהיה בו ממד של רטוריקה סיסמתית. היא הייתה נציגה של ציונות עקבית, רציפה, נעולה על עתיד של עליה ארצה, מארצות מצוקה ומארצות רווחה ומפינו רחוקות של נידחי ישראל, של שותפות גורל בין היישוב בארץ לבין התפוצה, של ביצועיזם שקט ונועז שאינו רוצה בהצהרות אלא בהישגים מדידים. האידיאולוגיה הציונית שלה הייתה מנוסחת בפשטות ודאית - ציוני הוא מי שנאבק לגייס את העם היהודי להגשים ציונות, ואת אומות העולם לראות בה מפנה היסטורי המחייב אותו.
מנהג היה בתנועה הציונית כי בהתכנס הוועד הפועל הציוני היו סופדים לחברים שנפטרו לבית עולמם בין קונגרס לקונגרס. לקראת אחד מן המושבים האלה ביקש ממני אריה דולצין, נוחו עדן, יושב-ראש ההנהלה הציונית באותם ימים, לספוד לחברי הנהלה ששוב לא היו עמנו. בין הנפטרים היה גם דוד בית אריה עליו השלום, איש קבוצת יבנה, מראשי תורה ועבודה ומבכירי הוגיה, שעמד בראש המחלקה לחינוך תורני בגולה ואני זכיתי לרשת אותו. בהספדי ספדתי לדוד ז"ל ולדורו, ספדתי למאמינים בערך העליון הנצור בהקרבה בגוף ובנפש ביום יום האפור של המאבק על שיבת ציון, ספדתי לחלוצי בניין הארץ ברוח תורת ישראל ונביאי ישראל. בישיבת ההנהלה הציונית אחר המושב ביקשה רעיה לרשום פרוטוקול כי היא מבקשת כי עם מותה אספוד לה אני. "להוסיף על מספדך ששמעתי", אמרה. "להשלים אותו...". התחייכנו. "רשמו בפרוטוקול", אמרתי, "כי היה לא יהיה, עד מאה ועשרים, ואני - מה אשאל אם לא כי את תספדי לי בלכתי, כי היינו קרובים כל כך ושנינו ידענו...".
עכשיו, הכריעו מן השמים, ואני, במילות הפרידה הקצרות האלה, ממלא אחר הבקשה בפרוטוקול, אחר הבקשה האחת מן השתיים שאפשר לקיים. וצר לי מאוד. לא תהיי כאן בלכתי למלא אחר שאלתי.
היי שלום רעיה, האצילה בנשים.
כוכב יאיר, ערב שבת פרשת ואתחנן התשע"ז

תאריך:  06/08/2017   |   עודכן:  06/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל חקק
יעקב פפיאשוילי עלה לישראל בשנת 1996. נכון לעכשיו, הוא מחברם של ארבעה עשר ספרים, ביניהם שלושה ספרי שירה. כל הספרים רשומים ומפורטים באינטרנט בגרוזינית וברוסית. יצירותיו הן לא רק עשירות נושאים, אלא גם מעניינות ומגוונות מבחינת הז'אנרים הספרותיים. מדובר ביוצר שיודע לדבר אל לבנו לא רק בפרוזה. ספר שיריו שפורסם בגרוזיה בשנת 2010, כולל לא רק את הז'אנר הלירי, אלא גם את הפואמה הדרמטית המבוססת על ההיסטוריה האמיתית של גרוזיה בנוגע לבעיית אבחזיה.
יאיר דקל
קוראי הספר נחלקו פחות או יותר לשניים - חובבי הקריאה והמתנגדים - היו שאמרו שהוא פשוט לא מעניין. קראתי את הספר עד תומו, קריאה ראשונה. היה ברור לי שתהיה שניה כי רק אחרי הסיום, הצלחתי להבין טוב יותר את תוכן הדברים וההקשר שלהם
יואב יצחק
הסיכונים - בגלל הייעוץ התרמיתי והבלתי חוקי שסיפקו לקבוצת אדמה בכלל ולבעליה אורן קובי בפרט    גורמי חקירה החלו לגלות עניין במעשיהם ובמיוחד בייעוץ התרמיתי שסיפקו
ארי בוסל
האם ייתכן שאחרי כל הכיסופים, המאוויים, הרצונות הכמוסים והגלויים, התפילות והתקוות, הגיע היום והחמור הלבן הוא לא אחר מאשר ארי הרו? האם הוא זה שיביא להפלתו של בנימין נתניהו, האיש השנוא ביותר-לכאורה במדינת ישראל?    ראו לאן הגענו: ניתן למוטט את השלטון במדינת ישראל לפי הזמנה!; למה דומה הדבר? לסחיטות שהיו סוחטים בעבר בכדי לגייס מרגלים. ״נספר לאשתך על...״ או ״נפרסם לעמיתיך לעבודה על...״
אלעזר לוין
דוח חמור של ועדה ציבורית על הפנסיה והביטוח הסיעודי    "הפנסיה האמיתית - נמוכה ב-30 אחוז מהנתונים התיאורטיים"    סלינגר לא הופיעה, וספגה ביקורת חריפה בכמה נושאים    פתרון עלוב של ליצמן לביטוח הסיעודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il