X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הנידפים [צילום: ניקול דה קסטרו]
בקורת "הנידפים" בתיאטרון נוצר
פנטסיה לירית
"הנידפים" - הצגה מלאה קסם ודמיון, לכאורה אורבנית, אך רוויה בנגיעות עמוקות תוך ביקורת עצמית של כל צופה בנעשה בנפשו פנימה. יצירתו של המחזאי והבימאי ירון אדלשטיין מחזקת ומאששת את היות תיאטרון "נוצר" כאבן דרך בתולדות התיאטרון הישראלי.

דומה שמאז שתיאטרון נוצר העלה את ההצגה המיתולוגית "פנתיסליאה" תוך מעבר הקהל והשחקנים בשלושת האולמות/החללים של תיאטרון אלהמברה המיתולוגי - לא הייתה הצגה כה מהפנטת ומרחיבה את השימוש בדמיון כמו זו שכתב וביים ירון אדלשטייןהצעיר. (לא שלא היו לנוצר הישגים בימתיים מרגשים אחרים). כל הווית חיינו האורבניים שזוכים לשיבוש לעיתים בשל פיגועים ופיצוצים, מועלית כאן תוך סיפורן של 8 דמויות ועוד כלבה, המשתלבות זו בזו בסצינות שונות.
כתיבתו של אדלשטיין הנובעת ממבט עמוק שלו-עצמו אל נבכי נשמתו והוויתו, מהווה למעשה תמונת-ראי של כל אחד מהצופים. למרות שהאירועים המתרחשים הם ריאליים וממשיים, הרי התכנים והתחושות הם אגדתיים. משהו המזכיר את סרטיו של פליני: ריבוי דמויות והתרחשויות, ומצבים המתארים את הקשרים בין בני הזוגות; כאשר עיצוב הבמה העושה שימוש בבלונים בגדלים שונים (של שי אהרון ואורנה ברנט שמעוני) בשילוב התאורה המופלאה של ג'ודי קופפרמן, מעניקים הרגשת הרפתקאה אליה לוקח את הצופה המחזאי-הבימאי המחונן. כדאי לשים לב לשמות הדמויות שהוא בחר להעניק - כולם בעלי משמעות וקונוטציות הקשורים לקודים תרבותיים.
בהצגה "הנידפים" פוגש הקהל טיפוסים מגוונים כמו את אבות, שדרן מזג אוויר בערוץ טלוויזיה נידח, (יונתן מילר בתפקיד כובש לב ומדהים כתמיד ביכולות המשחק שלו הכה מגוונות - אנושיות ודרמטיות,) שיום אחד במסגרת עבודתו, הוא נקלע לפיגוע-פיצוץ גדול. מכיוון שהוא הראשון שם - הוא זוכה בבלעדיות לשדר היישר ממקום הפיגוע. מה שמביא לפיטורי השדרן הוותיק של החדשות דודו ; ומכאן מתפתחת הדרמה. כמו הכדור ביריה שממנו מתפתח סרט בלתי נשכח, אנו מתוודעים לשדרן החדשות הוותיק (ערן בוהם הבולט במשחק הפיסי, הבוטה במיוחד כלפי כלבתו) באמצע טיפול שיאצו מהמאהבת שלו אבישג (זוכרים את זו של דוד המלך?) בביצוע מלא חן של אביה ברוש. וכך גם לליצן הרפואי כובש הלב צ'רלי (אלכס וינגרט). כשההלם-קרב בו הוא מצוי גורם לאשתו לחזור אליו. זוג שבנם גידי נאבד באירוע, איגי (ערן בן צבי) ונור (אנה סטפן מלאת הרגש). <בתפקיד הליצן שדמויות שצילם חוזרות אליו ומסעירות את דמיונו; דיילת האוויר שמבלה את ימיה בטיסות ובתי מלון, מפוטרת כי אחרה לטיסה בגלל הפיגוע, וכך היא תרה אחרי פתרון מגורים, שהוא כמעט לא בר-השגה בימינו - אותה מגלמת יעל ברנפלד במשחק מוקפד ומושלם.
שפרה מילשטיין כ"ליידי" הכלבה של דודו המשתדל להיפטר ממנה בגלל זיקנתה, משחקה כה מבריק, ובנוי כולו על מימיקה מופלאה המזכירה את משחקו של הארפו מרקס ששיחק את האילם בין ארבעת האחים מרקס. כך שהיא כמו יונתן מילר, מביאים את המחזה לשיאו, ממקדים אליהם את מלוא תשומת הלב של הצופים וגורמים להם לא להישכח.
מארג התנועה, שנרקמה בשיתוף הבימאי, המשולבת בשימוש בבלונים ובכדורי הפילאטיס כאביזרי במה, מרהיבה וכה רבת דמיון, שבעטיה מגיע שאפו למעצבה - ערן לביא, שיצירתו תורמת לתוכן הפנטסטי-אגדי של ההצגה. בניגוד למצבים הריאלים המוכרים. כך גם רב חלקה של המוזיקה המקורית שיצר איתמר גרוס, הנמסכת בתאורה היפהפיה על משחקי צבעיה, של ג'ודי קופפרמן.
מחסן החרום למסכות אב"כ לשעבר הפך לאולם התיאטרון שעירית בת ים העניקה לתיאטרון נוצר, עומד להתרוקן מעשייה בימתית, אותה בנה צוות מקימי התיאטרון - ד"ר אבישי מילשטיין הדרמטורג ודלית מילשטיין הבימאית והשחקנית. וכןךכל שחקני הלהקה יצטרכו למצוא פטרון אחר שידאג להמשך קיום התיאטרון. מצב עגום, על-רקע ההישגים והנסיקה של התיאטרון הישראלי בכלל ו"נוצר" בפרט, שנזרק לכלבים.
חבל רק, שדווקא כאשר תיאטרון נוצר (שקיים מאז 1991) הוא בשיאו, מחליטה עירית בת ים לבטל את תמיכתה במתן בית לתיאטרון - השוכן בהאנגר שברחוב נפחא פינת הקוממיות. ואולי בכוונתה להעניק לו בית יותר חם מאשר באזור סחוף הרוחות הנוכחי? לא ייתכן, שהעיר המתפתחת והשואפת להכיל לתוכה צעירים משכילים, תשים קץ באחת לפעילות תרבותית כה מבורכת כמו זו של תיאטרון נוצר האיכותי.
היש סיכוי שהקהל אוהב התרבות ימשיך להינות מהפסגות אליהן לוקח אותו התיאטרון ?לכל אוהבי התיאטרון המשובח - ראוי שימהרו לתיאטרון נוצר כל עוד יש לו בית.

[צילום: ניקול דה קסטרו]
תאריך:  26/11/2017   |   עודכן:  29/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פנטסיה לירית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הצגה מצויינת וביקורת מרשימה ל"ת
אורי מילשטיין  |  26/11/17 09:39
2
חוויית יצירה
שפרה מילשטיין  |  26/11/17 12:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
העיתונאי הפרו-נאצי שהיה אחראי לפרסום הזיוף הגדול ביותר בתולדות התקשורת, מסר מידע מוטעה על בורמן ומנגלה    מפעיליו התרשמו ממנו, אך לא ידעו שדעת עורכיו ועמיתיו ב"שטרן" הפוכה בתכלית
יואב יצחק
רו"ח חן ברדיצ'ב שמונה כנאמן לקבוצת מילומור-רסידו מבקש מבית המשפט באמצעות בא-כוחו עו"ד שולי גולדבלט לאשר כינוס הנושים    מטרתו: להאריך עד 2020 את ההסדר    ברדיצ'ב וגולדבלט מסרו לבית המשפט מידע כוזב ומגמתי    במקביל: הם מסתירים מבית המשפט היקף שכר הטירחה שנטלו לעצמם במשך השנים בלא דיווח; וכי המנהל המרכזי של החברות פרדי רובינסון שפועל תחת חסותם ומקבל שכר נאה הורשע בשני הליכים פליליים ונגזרו עליו 19 חודשי מאסר בפועל
יובל ברנדשטטר
הסרט "אידה" רווי שנאת יהודים תהומית - קובר את היהודי פעם פעמיים ושלוש והכל במסווה של אמנות
אלעזר לוין
חברות פרטיות גובות מהקבלנים ריבית של 14.5%, כמעט 49 מיליון שקל, במיזם של דירות זולות    בית המשפט התערב, עו"ד חגי אולמן בדק וחברת אילת אגם תנסה להציל    מאות רוכשי דירות לא ישנים בלילה
איתמר לוין
גם אחרי 27 שנים בעיתונות, מתברר שיש דברים ודיבורים שיכולים להפתיע את הח"מ - ובמיוחד כאשר הם באים בכתב, לעיתים בבתי המשפט, וכאשר אין המדובר בפליטות פה. כמה דוגמאות מהשבוע האחרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il