X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: ז׳ראר אלון]
ביקורת "געוואלד" בידישפיל
העולם התחתון היהודי
כן, כן, במזרח אירופה היה קיים עולם תחתון יהודי. והזעקה "הצילו" (געוואלד) שנשמעה לאחרונה - לא התייחסה רק לעולם התחתון של אז, אלא לטריק של הפוליטיקאים בבחירות האחרונות. וכמו שאמר החכם: ליהודים תהיה מדינה, רק כשיהיו בה שוטרים, פושעים וזונות יהודיים". אז ב"ה יש לנו את זה. אבל גם במזרח אירופה היה. ומהחומרים שכתבו גדולי הסופרים היהודים על העולם התחתון היהודי
[צילום: ז׳ראר אלון]

הצגת "געוואלד: יידישע אונטערוועלט" מתמקדת בבית מרזח שחלקו העליון מוקדש לשתיה, מוזיקה, והתחתון - לבורדל. הבעלים (ישראל טרייסטמן, הצבר הוותיק בלהקה) היה פעם חזן, ועשה הסבה מקצועית, רק ע"מ שיוכל להביא ישועה לבנו הרך, מה שקרה מאוחר מדי. העוני והמצוקה שהיו מנת חלקם של היהודים בגולה, גרמו להם להתדרדר לפשע. אך התמונה שמעלה הצגת היידישפיל, אינה עצובה, אלא מצחיקה בסיטואציות, בסיפורים וברוח העליצות השורה עליה. היא רוויה שירים עממיים מוכרים יותר ופחות, סיפורים על הפושעים הנודעים של אז, עליהם כתבו יצחק באבל ב"סיפורי אודסה", מנדלי מוכר ספרים, שלום עליכם ובשביס זינגר.
את דמותו של הגנגסטר הידוע בניה קריק, אותה שיחק בזמנו ב"גשר" גדול שחקניה - איגור מירקורבנוב, ממלא כאן יונתן רוזן, שבשפת הגוף שלו מעניק לדמות את מלוא משמעות אופיו של בניה, על כל צבעיה. כך גם יכולת שירתו ומשחקו, מעשירים את שלל הדמויות הצבעוניות של הבורדל היהודי. כל שחקן ושחקנית בקאסט משחקים, רוקדים ושרים בשיא המקצועיות, בתאום נפלא, הודות לבימויו הכה משובח של דורי אנגל, שחקן ביידישפיל ובתיאטרון תמונע, ובימאי בזכות עצמו. אך למי שניתנה כאן ההזדמנות להיות כוכב ההצגה בזה ולהמחיש את מלוא כשרונו בהקסימו את הצופים כגנב העילית - הוא אנדרה קשקר. למרות שנותיו הרבות ביידישפיל - זהו התפקיד שמאפשר לו להבריק בו, ולזכות במלוא תשומת הלב. זאת - בהצחיקו בהגדרות שההצגה מתארת את תכונות הפושע היהודי. מה שגורם לצופים להזדהות עם אנשי העולם התחתון ולהתמזג עימם. והרי גם לנו כיום יש גנבים בכל תחום, מהתחתון ועד לעליון ביותר. וזאת, מבלי שההצגה מתכוונת להיות פוליטית.
מוניקה ורדימון עם קול הסופרן הדרמטי הנשען על 3 אוקטבות, כובשת בכל הסצנות, ובמיוחד בשיר-הריקוד הצועני הסוער. כך נוגעת ללב מאוד ענת עצמון כמנהלת הבורדל, וכקבצנית בשיר הידוע יותר בגירסתו האמריקנית "brother, could you spair me a dime?". כך גם יעל יקל התמירה שרה ורוקדת את דמות הזונה בעליצות ובכשרון הטבעי שלה.
אך מעל כולם, בולטים 2 שחקני הרכש החדשים של היידישפיל: דותן עמרני, הבן של, בהמון חן הוא מלבב את הצופים כרכש חדש של חבורת הפושעים, והריקודים שעיצבה תות מולאור בעיצוב כה מודרני - בהם בולטת מאוד דנה יעקובי ביכולת וגמישות כמו דותן. שני צעירים אלה מרנינים במיוחד, ומהווים נכס מעולה ליידישפיל. אך לא רק עצם משחקם הנפלא ויכולת התנועה שלהם הם גורמים לקהל להתחבר להצגה. העובדה שאת הצעירים הדריך ליידיש שי גולדברג הירושלמי, שיידש היא שפת אמו - עובדה זו גורמת להגייתם להיות כה מובנת וצלולה, כך שגם בורה כמוני לא נזקקה הרבה לקריאת התרגום הכה קולע של לורה סהר משני צידי הבמה - כי הרי היידיש היא נגזרת של עברית, שבוללה בה גרמנית. וכך התענוג מההצגה היה ענק.
תיאטרון היידישפיל אינו מתנזר מעיצוב במה כמו תיאטרונים אחרים בימינו. הוא משקיע בעיצוב במה- הפעם של אנדריאה לובינה, שהביאה עימה את התרבות האירופית לתחום בארצנו. כך גם התלבושות הססגנויות שעיצבה דליה פן-הלר, הניהול המוסיקלי והנגינה על הבמה של מישה בלכרוביץ׳ יחד עם הכלייזמר-הנשפן, והתאורה של מישה צ׳רניאבסקי, שיכול לעשות בי"ס לתאורנים בישראל. כך מוביל היידישפיל לא רק לאזכור התרבות היידית של פעם אלא מעניק ליוצרים ישראלים אפשרות לכתוב מחזות עבורו בעברית, אותם מתרגם לידיש (הפעם, כאן אריה בלינדר), ומצפים לנו בהמשך מחזות נוספים מאת סביון ליברכט, גורן אגמון ועוד.
ברכות ליידישפיל על כל הצגה שהוא מעלה בכזו מקצועיות, שלמות, ואהבה לתרבות שכמעט כלתה מהעולם בשנות החמישים, כשבן גוריון גזר עליה כליה ואסר להשתמש בה על במות. כשנים האחרונות, ששי קשת, המנהל החדש, מרענן את ההצגות בתיאטרון, ומחייה תרבות שגם אלה שהיא לא שפת האם שלהם - יכולים לחוש את הרוח היהודית המפעמת.

[צילום: ז׳ראר אלון]
תאריך:  06/06/2019   |   עודכן:  06/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
עם מי הכי רבים? עם הקרובים ביותר. גור קורן כתב קומדיה ישראלית הנוגעת לכל אחד: נושא הצוואה. וגלעד קמחי ביים אותה, כך שהקהל צוחק ומתרגש כאחד. הצגת התיאטרון הקאמרי מעניקה בידור משובח ביותר עם מוסר שכל.
אלי אלון
ביומה השני של מלחמת ששת הימים נחת פגז שירו הסורים היישר לתוך שוחת מחסה בכניסה לראש פינה, בה שהו שמונה חילי צה"ל    השמונה נהרגו במקום    סיפור האסון שכונה לימים "אסון ראש פינה" הוצנע-יש שיגידו הוסתר, במשך עשרות שנים, ורק לפני כשלוש שנים נחשף לציבור הרחב
שרון מגנזי
"מעולם לא חשתי שיש משהו שאני לא יכולה לעשות בגלל שאני אישה וזה נעוץ בעיקר בשורשים שלי מהבית. קיבלתי את המסר שאני יכולה לעשות הכל". הפרופסור קרן אברהם, המשנה לדקאן לנושאים קדם קליניים בבית ספר לרפואה וחברת סגל במחלקה לגנטיקה מולקולרית של האדם באוניברסיטת תל אביב, עומדת בחזית מחקר הגנומיקה של חירשות ונלהבת מהקידום היישומי המסתמן בתחום זה
עינת מזור-בקר
רבים נמנעים מצריכת חלב פרה מסיבות שונות, אז מהם סוגי החלב האלטרנטיביים הזמינים היום ובמה כדאי לבחור?
חובב לויטס
ערב חג השבועות, הלא הוא חג מתן תורה חושף אותנו יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו לשאיפות, קשיים, מחלוקות והצלחות בניסיון ליצור זהות יהודית משותפת לכלל תושבי המדינה שתמנע יצירת קרע שסופו חורבן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il