משרד הבריאות והמל"ל מציעים להעביר לראשי הרשויות המקומיות סמכויות נרחבות הנוגעות לטיפול בהתפשטות נגיף הקורונה. בין הסמכויות המדוברות: פינוי חייבי בידוד למלוניות, סגירת בתי תפילה, בתי ספר וחופי רחצה - סמכות הדורשת חקיקה ראשית, העברת מידע רפואי מקופות החולים לרשות המקומית, והעברת מידע על משפחות חולי קורונה למשרד הבריאות.
מדובר בטיוטה שנוסחה על-ידי משרד הבריאות והמל"ל, ואשר עלתה היום (יום ד', 15.7.20) לדיון בעקבות דרישת ראשי ערים ורשויות מקומיות להעניק להם סמכויות אפקטיביות להתמודדות עם נגיף הקורונה. זאת, לאחר שבשבועיים האחרונים הוטלו סגרים מקומייים על שכונות בערים שונות ברחבי הארץ.
"מסמך זה נכתב על-רקע תחלואה מפושטת בקרב יישובים רבים ובמטרה לתאם ולשפר את מאמצי המניעה והטיפול בקורונה. מסמך זה מהווה הצעה לתפיסת מדיניות ופרקטיקת עבודה של משרד הבריאות עם השלטון המקומי, כבסיס לדיון עם כלל הגופים הרלוונטיים. בבסיס המלצה זו עומדת ההבנה כי הרשות המקומית היא לבנת היסוד הלאומית לטיפול בתושב בשעת חירום. זאת, בהתבסס על: היכרות הרשות עם תושביה, עם שטחה ועם המוסדות והעסקים הפועלים בה; יחסי האמון בין הרשות לתושביה והיכולת להמשיך ולתחזק יחסי אמון אלה; מוטת השליטה הקצרה שמייצרת עוצמה אופרטיבית משמעותית", נכתב במסמך הנחשף כאן לראשונה.
בין היתר נכתב כי על הרשות להחזיק תמונת מצב מתוכללת של הנעשה בשטחה הן מבחינת תחלואה והן מבחינת מניעת תחלואה. לשם כך, יפעיל משרד הבריאות 'דשבורד', כלשון המסמך, שבו ירוכזו כלל הנתונים הנדרשים לראש הרשות. נתונים אלו יכללו גישה לנתונים פרטניים ולנתונים אגרגטיביים. "לרשויות תהיה יכולת לקבל את המידע בכל רגע נתון", נכתב במסמך. עם זאת, גורמים במל"ל הביעו תמיהה על הסעיף הזה וציינו בדיונים הפנימיים כי העברת מידע רפואי מהקופות לרשות יכולה להיעשות רק בהסכמת המטופלים או בתיקון חקיקה. זאת, משום שהקופה אינה גוף ציבורי לעניין מסירת מידע אישי רפואי.
ניהול מקומי של ההתמודדות עם נגיף הקורונה יבוא לידי ביטוי בתחומים הבאים:
- סמכות להחמרה של הנחיות משרד הבריאות: דוגמת סגירת בתי תפילה ביישובים או סגירת חופי רחצה או סגירת בתי ספר בהתאם למפורט בחוק.
- קשר עם קופות החולים - קשר שוטף עם נציג עירוני של כל אחת מהקופות וגיבוש תמונת מצב לגבי מבוטחי כל קופה. קשר זה יכלול גם תיאום בנושא העברת חולים וחבי בידוד למקומות ייעודיים, לגבי בדיקות ולגבי צרכי רווחה.
- עידוד עסקים להרחבת שעות פעילות ועידוד תושבים להגיע לעסקים שלא בשעות העומס. קידום האפשרות לשעות פתיחה ייעודיות לקשישים. יצירת תמריצים לעסקים ולתושבים לפעול כך.
- עידוד כל פעילות במסגרת הרשות המקומית להרחבת שעות פעילות או להעביר לפעילות מקוונת את מה שלא דורש נוכחות פיזית.
- חיטוי וניקיון של חללים ציבוריים והמרחב הציבורי בהתאם להנחיות.
- פינוי תושבים חייבי בידוד למלוניות - בהתאם לנוהל המתעדכן בנושא.
- מניעת התקהלויות - ביקור במוקדים מועדים להתקהלות, חלוקת חומרי הסברה בשילוב אכיפה.
עוד המליצו משרד הבריאות והמל"ל לפעול למתן סמכות חוקית למערך האכיפה העירוני. לשם כך נדרשת עבודת הכנה חוקית מול משטרה והפרקליטות (ייעוץ וחקיקה פלילי).
המסמך גם ממליץ להקים מערך של תיאום בין החוקרים האפידימיולוגים של משרד הבריאות לבין הרשויות המקומיות. זאת, באמצעות העמדת איש קשר מטעם הרשות. "מנגנון העבודה: לשכת הבריאות תקבל את שמות החיוביים ותבצע חקירה אפידימיולוגית. ככל שהחוקר האפידימיולוגי ירגיש כי לא ניתן למצות את החקירה או שחסר מידע, יפנה לאיש הקשר ברשות המקומית וינחה אותו בדבר המידע החסר", נכתב. עוד הומלץ שאיש הקשר ברשות המקומית יעביר את המידע, ככל שיצליח לברר אותו, לחוקר האפידימיולוגי. בין היתר הומלץ להסמיך את הרשויות המקומיות להעביר למשרד הבריאות מידע על בני הבית של נשא קורונה שיסרב למסור את שמות בני משפחתו. "אדם המסרב למסור את שמות בני הבית שלו - הרשות תעביר מהרישומים הנמצאים בידה את שמות בני הבית של האדם והם יוכנסו לרשימת חייבי הבידוד", לשון המסמך.