X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אם המצב בין רוסיה לארה"ב והמערב יסלים, ייתכן שישראל לא תוכל להמשיך במדיניותה הייחודית - ברית עם המערב והימנעות מעימות עם הקרמלין ירושלים צריכה להחליט כבר כעת באלו תחומים לשתף פעולה עם מוסקבה ובאלו להימנע מכך
▪  ▪  ▪
חיילים אוקראינים באיזור דונסק [צילום: AP]

מאז סוף אוקטובר 2021 צוברת רוסיה במערב המדינה, בסמוך לגבול אוקראינה, כוחות צבא רבים. העוצמה הצבאית חסרת התקדים שהיא ריכזה במרחב עלולה לאפשר לה לכבוש את מזרח אוקראינה (ששטחה הוא השני בגודלו באירופה, אחרי רוסיה).
מוסקבה הציגה שורה של דרישות פומביות למערב, ובמוקדן הגעה להסכמות מחייבות משפטית להפסקת הרחבת נאט"ו, אי-הצבה של מערכות נשק המאיימות על ביטחונה של רוסיה במדינות הגובלות ברוסיה, בין אם הן חברות בנאט"ו ובין אם לא, וקביעת צעדים בוני אמון - הרחקת תרגילים מגבול רוסיה, קביעת מרחקי בטיחות בין כלי שיט וטיס בימים הבלטי והשחור וחידוש דיאלוג ביטחוני בין רוסיה וארה"ב ונאט"ו.
במקביל, רוסיה דורשת לאשר את הפעלתו של צינור הגז השנוי במחלוקת נורדסטרים-2, שצפוי להגביר את תלותן של גרמניה בפרט, ואירופה בכלל, בגז הרוסי. מוסקבה גם תובעת מארצות הברית לשקם את ערוצי השיח הדיפלומטיים לאחר שבשנים האחרונות נסגרו כל הקונסוליות ההדדיות וצומצם הסגל הדיפלומטי בשתי הבירות, מה שמקשה אפילו בתחום הנפקת הוויזות. בין מוסקבה לוושינגטון מתנהל מו"מ בנושא בקרת נשק בנוגע לנשק גרעיני ובתחום הסייבר.
היעדים האמיתיים של ולדימיר פוטין במשבר והעיתוי שלו אינם ברורים. ארצות הברית ומדינות המערב מאיימות בגביית מחירים מדיניים וכלכליים חסרי תקדים אם רוסיה תפלוש לאוקראינה; אך עולה מכך בבירור, כי אין כוונה מערבית להיכנס לעימות צבאי עם רוסיה.
הדילמות שהמשבר מציב בפני ישראל
ישראל רחוקה מהזירה האוקראינית, ואינה יודעת להעריך נכונה מהי ההסתברות אם רוסיה תפלוש, או איך הדבר ייעשה ומתי. בשלב זה היא ממעטת לעסוק במשבר, אף כי הוא מחדד את הדילמות שלה לגבי היחסים עם רוסיה, ובאופן רחב יותר את גישתה כלפי התחרות בין המעצמות הגדולות.
בשנים האחרונות הצליחה ירושלים לפלס לעצמה נתיב ייחודי בפוליטיקה הבינלאומית: היא אינה מתעמתת עם מוסקבה בפומבי בסוגיה האוקראינית, ונמנעת מהצטרפות למהלכי ענישה קולקטיביים של המערב כלפי רוסיה (סנקציות, בידוד מדיני וגירוש מרגלים). גם המערב מגלה הבנה יחסית לצורך של ישראל להידבר עם הקרמלין, בייחוד על-רקע השכנות שנוצרה בין ישראל לבין רוסיה בעקבות ההתערבות הצבאית של מוסקבה במלחמת האזרחים בסוריה ב-2015.
יחסי ישראל-רוסיה נמצאים בשיא היסטורי, וב-30 השנים האחרונות התפתחו בצורה ניכרת בהשוואה לתקופה הסובייטית. רוסיה מאפשרת לישראל חופש פעולה צבאי נגד אירן בסוריה, ומבצעת מחוות כגון החזרת שרידיו של החייל הנעדר מקרב סולטן יעקוב, זכריה באומל. רוסיה מצפה מישראל לסייע לה להגיע להסדרים מדיניים בנוגע למזרח התיכון בשיתוף ארצות הברית. כמיליון דוברי הרוסית בישראל מהווים גשר תרבותי בין המדינות. ישנם יחסי מסחר משגשגים שהיקפם הוא 3-2 מיליארד דולר בשנה. רוסיה גם מעריכה את ישראל כמליצת יושר על תפקיד הצבא האדום במלחמת העולם השנייה. בעניין זה, בעל חשיבות קריטית לקרמלין, ישראל נתפסת ברוסיה כשותפתה בקנה מידה גלובלי. מנגד, ישנם ניגודי אינטרסים רבים, ששני הצדדים מנסים לתחם.
אם המשבר הרוסי-מערבי-אוקראיני יסלים, הוא יאלץ את ישראל לבחון מחדש את מדיניותה הנוכחית. ממשל ביידן עלול לדרוש ממנה, בצורה נוקשה מבעבר, לבחור צד, לחבור בצורה פומבית למחנה המערבי בגינוי רוסיה ולקטוע קשרים עימה. סירובה של ישראל לעשות כן יתווסף לשורה של מחלוקות עם וושינגטון בנושא הגרעין האירני, הסוגיה הפלשתינית, ייצוא סייבר התקפי ועוד.
במקביל, ישראל נדרשת לבחינה מתמדת של רלוונטיות מדיניותה, בעת שהתחרות בין המעצמות מחריפה. בשעה שארצות הברית ממוקדת בעימות בקנה מידה היסטורי עם סין, נסוגה מהמזרח התיכון, וסובלת מדימוי של חולשה יחסית בקרב שחקני האזור - דווקא רוסיה וסין מעצימות את תפקידן בו. הן אינן חותרות להחליף את ארצות הברית, אבל צוברות מנופי השפעה וכושר היזק באופן המשפיע על בעיות חשובות לישראל. כך, בתקופה האחרונה גבר תפקידה של מוסקבה בהידברות בין המעצמות לבין המערב בנוגע להסכם הגרעין עם אירן. בנוסף, לרוסיה יש השפעה על חופש הפעולה של ישראל ב"מערכה שבין המערכות" (מב"מ) בזירה הצפונית, או במלחמה אם תתפתח בין ישראל לבין חיזבאללה.
המלצות למדיניות ישראלית
פתגם רוסי אומר: "שכנים לא בוחרים". רוסיה אינה צפויה להיעלם בעתיד הנראה לעין מגבולה הצפוני של ישראל, ועל הקברניטים בירושלים להקדיש תשומת לב רבה לשאלה כיצד להתאים את מדיניותם לתרחישי הסלמה בתחרות בין המעצמות. ייתכן שבקרוב יתקבע סטטוס-קוו חדש ולא נוח עבורנו ביחסים בין המעצמות. סביר שישראל שוב תבקש לנקוט עמדה מעורפלת בין רוסיה לבין המערב, אך מוטב לתכנן את מרכיבי מדיניותה והאיזון ביניהם מראש, פן יתברר כי הפסיחה על שתי הסעיפים גם תכרסם באמון בין ישראל לבעלות בריתה וגם לא תזכה להכרת תודה מספקת במוסקבה.
אל לישראל לחכות להתפרצות משבר, אלא לנצל את הזמן הקרוב להערכת מצב על יחסיה עם רוסיה. זהו שלב בדרך לגיבוש אסטרטגיה לאומית להתנהלות בעידן של תחרות חריפה בין המעצמות, שנדרשת גם אם רוסיה לא תפלוש בעת הקרובה לאוקראינה. אסטרטגיה כזאת צריכה לאזן בין דבקות בברית ההיסטורית עם ארצות הברית לבין הצורך של ירושלים להשאיר לעצמה חופש תמרון גם מול המעצמות האחרות.
ישראל נדרשת לחתור לגיבוש מנגנוני התייעצות הדוקים עם בעלות הברית המערביות, למצב עצמה כגשר אפשרי בינן לבין רוסיה, להחליט כיצד תתנהל בפומבי (לעומת המישור החשאי והדיפלומטי), לבחור באלו תחומים לפתח שיתוף פעולה עם רוסיה ואיפה לרסן את עצמה. הימנעות מגיבוש אסטרטגיה כזאת עלולה להציב את ישראל באש צולבת בין המעצמות, להכניסה לשרשרת כיבויי שריפות, באופן שישחק את חופש התמרון האסטרטגי שלה ויקרין לרעה על סוגיות ליבה של ביטחונה הלאומי, בפרט בנוגע למדיניות הרחבה מול אירן.

הכותב הוא מומחה לענייני רוסיה במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS).
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  01/01/2022   |   עודכן:  01/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משבר אוקראינה-רוסיה מחייב חשיבה ישראלית מעמיקה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אם הייתה מברר
פלג א  |  1/01/22 11:23
 
- לרוסיה אין ידידים
מ.  |  1/01/22 16:07
2
נא לשדר כוהערות:
עוד סתם אזרח  |  1/01/22 14:01
3
מוסיף ומעיד:
עוד סתם אזרח  |  1/01/22 14:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
השיחה התקיימה על-פי בקשת נשיא רוסיה ונמשכה כחמישים דקות    ביידן איים בהשלכות כלכליות משמעותיות אם רוסיה תמשיך בהסלמה הצבאית בגבול אוקראינה
יאיר נבות
סביר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ינסה לפחות לייצר הפתעה טקטית מסוימת - אולי מהלך פתיחה סמוך לחג המולד בתאריך הפרבוסלבי בשבעה בינואר או אפילו בחג עצמו    סביר מאוד שהרוסים ייתקלו בהתנגדות עזה, גם מצד אזרחים שיילחמו
יאיר נבות
ניתוח מושכל של המציאות ילמד שייתכן בהחלט שהנשיא פוטין כבר קיבל החלטה על פעולה צבאית קרובה - בטווח של ימים עד חודש מהיום. כעת מתרכז כנראה המאמץ הרוסי סביב בניית הנרטיב על הצדקת המהלך
יאיר נבות
ברשתות החברתיות מתפרסמים עוד ועוד סרטונים טריים של רכבות רוסיות עמוסות טנקים מצויידים ומזוודים, כלי רק"מ ומשגרי רקטות ניידים נעות לכיוון אזור הגבול עם אוקראינה
איציק וולף
ביידן הבהיר לפוטין כי ארצות הברית ובעלות בריתה יגיבו בלחץ כלכלי כבד ובאמצעים נוספים אם ההסלמה הביטחונית תהפוך לעימות צבאי בין רוסיה לאוקראינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il