X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המשרפה בבוכנוולד [צילום: אתר ההנצחה בוכנוולד]
להראות למסלפי ההיסטוריה בוורשה שיש תחליף
מסעות לגרמניה במקום לפולין
החשיבות העצומה של מסעות בני הנוער לפולין אינה מצדיקה כניעה לסחטנות של הממשלה המקומית בגרמניה יש הרבה מאוד מה ללמוד ותהיו בטוחים שלא יהיה אפילו פירור של הפרעה ודרישות

מסעות משלחות הנוער לפולין לא יתחדשו בקיץ הקרוב, ולא ברור האם ומתי יתחדשו - בשל דרישות שמציגה ממשלת פולין לגבי תכני המסעות. על-פי דיווח ב-ynet בסוף-השבוע, משרד החינוך שלנו נענה לכמה מן הבקשות, אך התיאבון הפולני רק הולך וגדל - בהתבסס על ההנחה שאין תחליף למסעות אלו. ובכן, הגיע הזמן להראות לממשלה הסמכותנית ומסלפת ההיסטוריה בוורשה שיש תחליף. אפשר לנסוע לגרמניה.
המסעות לפולין חשובים מאוד, כי אין דבר המשתווה לראיית המקומות בצורה ישירה. דבר אינו יכול להעביר בצורה חיה את הזוועות של אושוויץ ואת החלחלה של מיידנק. אין דרך ראויה יותר לחלוק כבוד ללוחמי גטו ורשה, מאשר להתייצב ליד האנדרטה ברחוב מילא 8. אין דומה להתרגשות של תפילה בבית הכנסת של הרמ"א בקרקוב. אבל לא בכל מחיר. והתערבות גסה של ממשלת פולין בחינוכם של תלמידי ישראל היא מחיר גבוה מדי, הרבה יותר מדי גבוה.
נכון, בגרמניה אי-אפשר לראות מחנות השמדה. אבל אם להיות דייקנים, גם בפולין כמעט ולא נותרו שרידים שלהם. באושוויץ-בירקנאו רואים בעיקר חלקים קטנים ממחנה הריכוז; מבין חמשת תאי הגזים, נותר רק אחד - הקטן והשולי שבהם (במחנה הראשי). במיידנק נשארו המשרפות ואחד מתאי הגזים. זהו. את טרבלינקה, סוביבור, חלמנו ובלז'ץ הרסו הנאצים עד היסוד. שיהיה ברור: הסיורים בכל המחנות הללו הם מצמררים מאין כמותם. אין משהו דומה לזה על פני כדור-הארץ. אך כאמור, לא בכל מחיר.

להפיק לקחים מעליית הנאצים לשלטון
רחבת המסדרים, דכאו [צילום: אתר הנצחה דכאו]

מה כן יש בגרמניה? המון אתרים והיסטוריה שאין בפולין. היישוב היהודי בה עתיק עוד יותר מאשר בפולין – יש עדויות מהמאות השלישית והשביעית, ויישוב ודאי מהמאה העשירית. כאן היה ערש התרבות היהודית המערב-אירופית (האשכנזית), כולל מקורם של יהודי פולין. פרנקפורט הייתה מרכז יהודי חשוב ביותר במשך מאות שנים; בוורמס פעל רש"י; ועוד כהנה וכהנה. לצד זאת, גרמניה הייתה במשך דורות רבים גם אחד ממרכזי שנאת ישראל והאנטישמיות הבולטים בעולם, וחשוב מאוד להראות את הקשר הישיר בין תנועות אלו לבין הרצחנות הנאצית.
סיורים במינכן וברלין ילמדו כיצד ומדוע עלו הנאצים לשלטון, ויסייעו להפיק לקחים חיוניים בדבר שימורה של הדמוקרטיה. בברלין יש עשרות אתרים הקשורים לשואה, הרבה יותר מאשר מספרם בישראל כולה. מחנות הריכוז דכאו, בוכנוולד, זקסנהאוזן, רוונסבריק ונוינגמה מעבירים היטב את אימי התקופה. בנירנברג אפשר ללמוד הן על עצרות הענק הנאציות והחוקים הידועים לשמצה הנושאים את שמה, והן על המשפטים שנערכו בה. ואפשר לסיים במפגשים ודיונים עם בני נוער גרמנים בשאלות של אחריות, זיכרון, אשמה קולקטיבית, הפקת לקחים ויחסי גרמניה-ישראל.
את כל זה יוכלו המשלחות הישראליות לעשות בלי פירור של התערבות מצד הגרמנים, שיוצאים מגדרם כדי להנציח את הזוועות שביצעו מנהיגיהם ובני עמם לפני שלושה דורות. תהיו בטוחים שלא יהיו תלונות על המאבטחים ו"הצעות" להעביר את האבטחה לידי גורמים מקומיים, ושלא יהיה אפילו רמז על התכנים שיש להעביר לבני הנוער. כן תהיה עזרה מירבית בכל התחומים, של מדינה עשירה ומודרנית, בעלת תשתיות משובחות פי כמה מאלו שבפולין, ושגם יש בה קהילה יהודית פעילה ולא בעיקר בתי קברות.

לשים על המדף גם אם פולין תתרצה
קרון גירושים במחנה נוינגמה

כאשר חושבים על זה בראש פתוח, מסעות לגרמניה הם חלופה לגמרי לא רעה למסעות לפולין. ודאי שאם הברירה היא בין לנסוע לגרמניה לבין לא לנסוע בכלל, האפשרות הראשונה טובה עשרות מונים. יש בינינו מי שעדיין מחרימים את גרמניה, ומובן שאיש לא יתווכח איתם. נאמר רק זאת: לגרמנים, בניגוד לפולנים, יש רגשות אשמה אמיתיים; גרמניה, בניגוד לפולין, אינה משכתבת את ההיסטוריה; וגרמניה, שלא כמו פולין, היא ידידה אמיתית ותמידית של ישראל (ואין זה מקרה שהיא מוכרת לישראל את הצוללות, כלי הנשק של יום הדין).
הסטת המשלחות מפולין לגרמניה היא משימה חינוכית ולוגיסטית לא פשוטה, שלא ניתן לבצע מהרגע להרגע. אבל חשוב מאוד להבהיר כבר עכשיו לממשלת פולין שבניגוד למה שהיא חושבת – היא בהחלט עשויה להפסיד עשרות ואולי מאות מיליוני דולרים בשנה, כי אנחנו בהחלט מוכנים לוותר על המסעות אליה. וגם אם פולין תתרצה והמסעות אליה יוכלו להתחדש, בהחלט ראוי לשים על המדף גם מסעות לגרמניה.

תאריך:  19/06/2022   |   עודכן:  19/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסעות לגרמניה במקום לפולין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לבטל לחלוטין
אפמינונדס  |  19/06/22 10:47
2
גם היום יש קרמטוריום בכל פינה
גם בבריטניה  |  19/06/22 16:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
יעקב קורי
מי שמטיף לרצח עם הם הפלשתינים והאירנים, מהחמאס ועד האייטולות וכל העולם שותק כפי ששתק אז בשואה    ההבדל היחידי ביניהם ובין הנאצים הוא שהם לא יעילים כמוהם וכל נסיונותיהם לחסל אותנו לא צלחו
בלפור חקק
הספר מספר את סיפור הגבורה של בנימין לילדי ישראל, הינו הספר השמיני בסדרת הספרים מעצבי הזהות לילדים ונוער    שיחה מרתקת עם עו"ד נפתלי ורצברגר, בנם של עטרה מאושוויץ ובנימין ממאוטהאוזן, על השתיקה שהופרה רק בזכות הנכדים, על פרוסת הלחם האחרונה ועל האבא שלא ויתר וניצח
איתמר לוין
פרופ' ניקולס או'שוּשְנֶסי מנתח בספרו "Selling Hitler: Propaganda & the Nazi Brand" את עיקרי התעמולה הנאצית    כמה מנקודות המפתח שלו מזכירות בצורה מעוררת חלחלה את מה שאנחנו רואים כיום - מצד פוטין, מצד טראמפ ואפילו קרוב יותר אלינו
שרון נריה בר-און
דוגמה מהחיים להשפעת מפת הדרכים אל לב ילדך, המבוססת על הנומרולוגיה הקבלית לסביבת למידה מיטבית    תורת הנומרולוגיה הקבלית מלמדת אותנו שיש קונפליקט קשה או דיסהרמוני בין 4 ל-5, כלומר אין כמעט סיכוי שמורה מסוג 4 תוכל ללמד ילדה שהיא תלמידה מסוג 5
צבי גיל
חשבתי לעצמי ואני חושב גם עכשיו, שגם נפתלי בנט ראוי לאיזה Fireside chat - "שיחה ליד האח"    הוא אנושי, אמפתי ומאיר פנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il