X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נגמ"ש רוסי נטוש, אוקראינה [צילום: יבגני מלולטקה, AP]
יעדים סותרים לארה"ב במלחמה באוקראינה
ספק אם אפשר להמשיך במדיניות שרוצה גם לגבות מחיר מרוסיה וגם לא להסתבך במלחמה איתה ואילו ישראל צריכה לרדת מהגדר

הממשל האמריקני מתמיד בהצהרותיו הנחושות מול מהלכיה של רוסיה במלחמה באוקראינה. בתגובה להחלטת רוסיה לספח ארבעה מחוזות משטחה של אוקראינה, גינה הנשיא ג'ו ביידן את המהלך, הגדיר אותו כלא-לגיטימי והכריז שארה"ב תמשיך לסייע לאוקראינה להחזיר לעצמה את השליטה על שטחה על-ידי חיזוק יכולותיה הצבאיות והדיפלומטיות (לצד עיצומים אישיים על 1,000 בכירים רוסים). ביידן גם הזהיר את מוסקבה, כי וושינגטון תגן על כל אינץ׳ מטריטוריית ברית נאט"ו. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הדגיש, כי מהלכי רוסיה מהווים הסלמה רטורית חסרת תקדים מאז תחילת המלחמה.
איומיו המרומזים של הנשיא ולדימיר פוטין בדבר האפשרות לשימוש בנשק גרעיני זוכים לתשומת לב רבה בוושינגטון. בממשל גובר החשש, כי לאור הצלחותיה של אוקראינה במתקפת הנגד, הסבירות לכך גברה, גם אם בעת הנוכחית גורמים בפנטגון מדגישים, כי לא מאותרים סימנים קונקרטיים מעידים. בכל מקרה, הממשל ובעלות בריתו בנאט"ו שבים וקובעים כי התגובה לכל שימוש בגרעין תהיה "החלטית" (Decisive). היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סליבאן, אמר כי הממשל העביר "מסרים ישירות ובאופן פרטי לרמות הבכירות ביותר בקרמלין" וכי "לשימוש בנשק גרעיני יהיו השלכות קטסטרופליות על רוסיה לאחר שארה"ב ובעלות בריתה יגיבו בנחישות, וכי הממשל היה ברור וספציפי לגבי מה זה יכלול".
עד היום הממשל ובעלות בריתו התמקדו בהטלת עיצומים רחבי היקף על רוסיה. ארה"ב ובעלות בריתה בנאט"ו סייעו לאוקראינה באספקה שוטפת של מערכות נשק, שתרמו רבות ליכולתה להשיב מלחמה שערה ולהצלחותיה הצבאיות, כולל במתקפת הנגד שבוצעה בשבועות האחרונים.
בהתמודדות עם המהלכים הרוסיים, גם לאחר נאום הסיפוח, הממשל ומדינות אחרות הטילו עיצומים נוספים על מוסקבה והקונגרס האמריקני מתכוון לאשר חבילת נשק נוספת לאוקראינה בסך -1.1 מיליארד דולר. עם זאת, גם עתה הממשל נמנע מלפרט את ראייתו אשר ליעד הסופי (End game), ולמעט התבטאות של שר ההגנה לויד אוסטין לאחר ביקור באוקראינה, כי מטרת ארה"ב היא להחליש את רוסיה כך שבעתיד לא תוכל לחזור על מה שעשתה באוקראינה, הממשל מסתפק בהדגשת רצונו להבטיח את ריבונות אוקראינה.
ביידן ציין במאמר שפרסם (ב-31 במאי) בניו-יורק טיימס, כי בראייתו, היעד צריך לכלול החזרת השליטה של אוקראינה בכל השטחים שנתפסו על-ידי רוסיה וגביית מחיר כבד מרוסיה. בהסתכלות רחבה יותר, הממשל מכוון גם לחיזוק ההרתעה מול סין, לאור הסיכון שתבקש לפעול צבאית כדי לכבוש את טייוואן ולהשליט בה את ריבונותה. עדיין מוקדם לקבוע האם הממשל יצליח לממש את יעדיו. כבר עתה ברור, כי מדיניותו הזהירה ולעיתים ההססנית לא עוצרת את פוטין, החדור שליחות היסטורית, מלהמשיך במערכה ואף להסלימה.

להמשיך בלחץ למרות החורף המתקרב
פוטין ומנהיגי המחוזות המסופחים לאחר טקס החתימה [צילום: AP]

התגובה יכולה להיות מדינית (ניתוק יחסים) וכלכלית, אך אין לשלול גם תגובה צבאית קונבנציונאלית. בכל מקרה, סביר כי התגובה תושפע גם מהחשש בקרב חברות נאט"ו, ביניהן גרמניה וצרפת, מפני הסלמה. כן מוערך ששימוש רוסי בנשק בלתי קונבנציונאלי עשוי לקדם (גם אם זה נשמע מופרך) דווקא דינמיקה שתוביל להפסקת אש, לאחר שארה"ב ומדינות אחרות יפעילו לחצים על אוקראינה להסתפק בחזרה לקווי פברואר, כך שפוטין יוכל להציג הישג

כשהמלחמה באוקראינה נמשכת והסיכונים להסלמה בעקבות האיומים מצד רוסיה להשתמש בנשק בלתי קונבנציונאלי אך גוברים, נראה, כי הממשל האמריקני ובעלות בריתו ניצבים בפני פרשת דרכים. מחד-גיסא, עומד בעינו עניינם לגבות מרוסיה מחיר בגין תוקפנותה ולמנוע ממנה הישגים. מאידך-גיסא, הם מבקשים לא להידרדר למלחמה כוללת. ספק אם המדיניות האמריקנית הנוכחית יכולה לתת מענה לסתירה בין שני יעדים אלה ונראה, כי וושינגטון תידרש לגבש אסטרטגיית המשך למערכה באוקראינה. סביר כי תהליך קבלת ההחלטות בוושינגטון ובבירות האחרות יהיה חייב לתת מענה למספר דילמות, שהתייחסות אליהן תהיה בבסיס המענה שייבחר:
הימנעות מלהיגרר למלחמה מול רוסיה, אתגר שהופך קשה ביותר, בעיקר לאחר ההכרזה על הסיפוח והאיום שתקיפה של אזורים אלה תיחשב כהתקפה על רוסיה. עד כה ארה"ב ונאט"ו הקפידו לדרוש מאוקראינה לא לתקוף את שטח רוסיה ואף נמנעו מלהיענות לדרישת אוקראינה לספק לה מערכות נשק מתקדמות לטווח רחוק, מחשש להסלמה. כעת משימה זו הופכת לבעייתית ביותר כאשר צפוי שהמערכה הצבאית תימשך.
הממשל נערך לאפשרות שפוטין יממש את איומו ויעשה שימוש בנשק בלתי קונבנציונאלי. הממשל מנסה אומנם להרתיע את הרוסים מלנקוט צעד דרסטי זה, אך מנגד הוא לוקח בחשבון את האפשרות כי לשימוש בנשק גרעיני, גם אם יהיה טקטי, יהיו השלכות אסטרטגיות שאפשר שיחייבו שינוי במאפייני ההתנהלות המערבית. לפי שעה, למעט איום בתגובה קשה, ארה"ב ונאט"ו מותירות בערפל את אופי תגובתן ולא ברור האם הממשל קיבל כבר החלטה והאם הושגה הסכמה עם בעלות בריתו.
התגובה יכולה להיות מדינית (ניתוק יחסים) וכלכלית, אך אין לשלול גם תגובה צבאית קונבנציונאלית. בכל מקרה, סביר כי התגובה תושפע גם מהחשש בקרב חברות נאט"ו, ביניהן גרמניה וצרפת, מפני הסלמה. כן מוערך ששימוש רוסי בנשק בלתי קונבנציונאלי עשוי לקדם (גם אם זה נשמע מופרך) דווקא דינמיקה שתוביל להפסקת אש, לאחר שארה"ב ומדינות אחרות יפעילו לחצים על אוקראינה להסתפק בחזרה לקווי פברואר, כך שפוטין יוכל להציג הישג.
הקפדה על התיאום ושיתוף הפעולה בין ארה"ב לבעלות הברית. ההנהגות האירופיות ניצבות בפני מסד לחצים רחב, בעיקר על-רקע המחסור בגז ובעקבות כך עליית המחירים שהשפעתה אך תלך ותגבר בהתקרב החורף. כבר כיום ניכרים לחצים לקדם מהלכים לסיים את הלחימה, גם אם יחייבו את אוקראינה לשלם מחיר טריטוריאלי. גם אם התגובות לאחר הכרזת הסיפוח היו תקיפות, יש להניח שהחשש מפני הסלמה יביא להתגברות הקולות הדורשים חידוש מו"מ והגעה לפשרות עם רוסיה.
פוטין צפוי להמשיך את מאמציו להרחיב את הסדקים בין ארה"ב לבעלות בריתה באירופה וההתנכלות בימים האחרונים, ככל הנראה הרוסית, לצינורות הגז נורדסטרים 1 ו-2 (שאספקת הגז מהם הופסקה עוד קודם לכן), נועדה כנראה ליצור אפקט פסיכולוגי ולתרום לעליית מחירי הגז. למעט אספקה של גז נוזלי, לה התחייבה ארה"ב בשעתו, אין לממשל האמריקני מענה לצרכים האירופים.

ישראל צריכה להעניק סיוע ממשי
חייל אוקראיני בטנק שלל מדגם T-80 [צילום: אינה ורניציה, AP]

לחצים פנימיים בארה"ב. לפי שעה, הממשל נמנע מלקשור את מדיניותו מול המשבר באוקראינה להיבטי פנים אמריקניים. עם זאת, התחזיות בדבר אינפלציה גוברת וסיכון למיתון עלולים להגביר את הלחצים הפנימיים על הממשל להסכין עם הצורך בלקדם מול אוקראינה נוסחה שתאפשר את סיום הלחימה, ובעיקר אם הסיכון להידרדרות יגבר וישפיע על המצב הכלכלי כשבאופק מיד לאחר בחירות האמצע (תחילת נובמבר) תחילתו של המרוץ לבחירות לנשיאות ב-2024.
מורשתו של הנשיא ביידן. ספק אם למדיניותו של ביידן מול אוקראינה הייתה תרומה משמעותית לשיפור המסוים שנרשם לאחרונה באחוזי התמיכה בו. עם זאת, סביר שהוא רואה בה נדבך מרכזי במורשתו וביכולתו להציג הישגים בסדר היום שביקש לקדם, ובעיקר בביסוס מעמדן של דמוקרטיות מול אוטוקרטיות. יתר על כן: בראייתו, ארה"ב הצליחה להחזיר לעצמה את מעמדה כמעצמה מובילה, ויהיו לכך השלכות חיוביות מבחינתה על המאבק מול סין והניסיון של מדינות נוספות להשפיע על סדר עולמי חדש ועל מעמדן מול ארה"ב
ישראל בחרה עד כה לא להיענות לפניות אוקראינה ולסייע לה בפועל במערכה, והיא גם אינה שותפה פעילה למאמציו של הממשל להגדיל את הסיוע הבינלאומי לאוקראינה וכך להשפיע ישירות על תוצאות המערכה ועל המאבק הבין-מעצמתי המתנהל בעקבותיה. החלטת ישראל להודיע חד-משמעית שלא תכיר בתוצאות משאלי העם בשטחים מאוקראינה ובהחלטה של רוסיה לספח אותם, היא צעד חיובי אך לא מספק. הצהרות תמיכה אינן מספיקות ועל ממשלת ישראל להתייצב באופן ברור לצידה של אוקראינה, בכלל זאת להיענות בחיוב לדרישותיה בתחום הביטחוני. עליה לעמוד ללא היסוס לצידה של ארה"ב במאבק, שללא כל ספק תהיה לו השפעה על עיצוב הסדר העולמי העתידי ועל מקומה ומעמדה של וושינגטון בהקשר זה.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  08/10/2022   |   עודכן:  08/10/2022
+פוטין החליף את מפקד הכוחות באוקראינה
21:32 08/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

משרד ההגנה הרוסי הודיע על החלפת מפקד הכוחות הרוסיים הפועלים באוקראינה  ▪  סרגיי סורוביקין יחליף את אלכסנדר דבורניקוב

פוטין וסורוביקין בקרמלין [צילום: אלכסיי דרוזינין, ספוטניק דרך AP]
+פיצוץ גשר קרץ' - פגיעה קשה ברוסיה וביוקרת פוטין
13:30 08/10/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

הנשיא פוטין הקים ועדת חקירה ממשלתית כדי לבדוק כיצד פוצץ גשר קרץ'  ▪  באוקראינה שמחים אך נמנעים מלדווח האם הם אחראים לפיצוץ  ▪  בחצי-האי קרים היסטריה מצד התושבים, החוששים ממחסור באספקת דלק מזון ושירותי בנקאות

פיצוץ בגשר קרץ'. התנועה נעצרה [צילום: רשתות חברתיות]
+פיצוצים בגשר כפול שהקימה רוסיה בינה לבין קרים
08:58 08/10/22  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

גשר קרץ' שאורכו 19 ק"מ הוקם על-ידי רוסיה לאחר פלישתה לחצי האי-קרים  ▪  הגשר שימש באחרונה את צבאו של פוטין להעברת אספקה, וכן נשק ותחמושת לכוחותיו שפלשו לאוקראינה  ▪  הגשר למכונית קרס בחלקו; הגשר לרכבות נפגע

שתי פגיעות בגשר הכפול קרץ' [מקור: רשתות חברתיות]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יעדים סותרים לארה"ב במלחמה באוקראינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ההיבריס הישן והטוב
באום  |  8/10/22 11:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
התרחישים למקרה בו תשתמש רוסיה בנשק גרעיני באוקראינה הם מרובים, אך בכל מקרה - הנזק יהיה עצום, מנתח ניו-יורק טיימס
יאיר נבות
גם 16 שנה לאחר הרצח של פוליטקובסקאיה עדיין נחשבת רוסיה, ע"פ מדדים בינלאומיים של ארגונים העוקבים אחרי המצב, למדינה בה חופש העיתונות מוגבל מאוד, ולכזו בה עיתונאים לעיתים קרובות מסכנים את חייהם ובריאותם בשל עבודתם העיתונאית
איתמר לוין
הפרס היוקרתי ביותר בעולם מוענק לפעיל זכויות אדם המצוי במאסר בבלארוס ולארגונים דומים הפועלים ברוסיה ואוקראינה
עידן יוסף
נשיא ארה"ב אמר הלילה שהעולם ניצב בפני "ארמגדון גרעיני" לראשונה מאז משבר הטילים בקובה שאירע ב-1962; וכי פוטין "אינו מתבדח" כשהוא מאיים להשתמש בנשק גרעיני טקטי    "האיום מפוטין אמיתי כיוון שהצבא שלו אינו מתפקד"
איתמר לוין
טום פרידמן טוען בניו-יורק טיימס שרוסיה הופכת לסוג של קוריאה הצפונית, כאשר פוטין מנסה להפגין שהוא חסר כל גבולות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il