X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קצב אוכלוסין גבוה ומשאבי קרקע מוגבלים [צילום: שמואל וולף]
ישראל משתרכת מאחור בפקק
התחבורה הציבורית בישראל נמצאת בפיגור משמעותי בהשוואה למדינות מערביות אחרות, עם איכות שירות ירודה ואמצעי תחבורה מוגבלים למרות מחירי תחבורה ציבורית נמוכים יחסית ומדיניות מיסוי אגרסיבית על כלי רכב פרטיים, השימוש ברכב פרטי הולך וגדל הגודש בכבישים גדל באופן דרמטי, עם פי 3.5 יותר כלי רכב לק"מ כביש בהשוואה לממוצע ה-OECD

מערך התחבורה בארץ מהווה נושא לשיחה כבר שנים בשל הצורך במערך תחבורה בר-קיימא ויעיל יותר. הדבר נחוץ במיוחד מכיוון שישראל דלה במשאבי קרקע, וקצב גידול האוכלוסייה בה הוא הגבוה במדינות המפותח. מערכת התחבורה היא מרכיב מרכזי בכל כלכלה מודרנית, ולפיתוחה תפקיד מכריע בשיפור רמת החיים, הגדלת פריון העבודה והפחתת פליטת זיהום. עבור מדינת ישראל, עם משאבי קרקע מוגבלים וקצב גידול אוכלוסייה גבוה, השקעה במערך תחבורה בר קיימא ויעיל היא חיונית ויכולה, בין היתר, לעזור להפחית את התלות במכונית הפרטית, להפחית את הגודש בכבישים ולהגדיל את פריון העבודה.
עם זאת, למרות השקעה ממשלתית משמעותית בתחבורה הציבורית בעשור האחרון, התחבורה הציבורית בישראל עדיין נמצאת בפיגור משמעותי בהשוואה למדינות מערביות אחרות.
מרכז המחקר והמידע של הכנסת מתעמק באתגרים וההזדמנויות של התחבורה הציבורית בישראל, ובסקירה שפרסם, הוא דן מדוע אנו זקוקים לתחבורה איכותית, בהבדלים בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים ובסיכויי העתיד של מערך התחבורה בארץ.
במחקר של קרן המטבע הבינלאומית נמצא כי השקעה של 1% מהתמ"ג בתחבורה מביאה לעלייה של כ-1.5% ברמת התמ"ג כעבור ארבע שנים. לפיכך, פיתוח תחבורה איכותית לא רק מועיל רק לפרט אלא לכלכלה כולה.
לגודש בכבישים השפעה כלכלית לא מבוטלת: כיום מוערך האובדן בתוצר בגין הצפיפות בכבישים בטווח של 3-2 אחוזים. לשם השוואה, אובדן תוצר במדינות ה-OECD בגין נזקי הפקקים מצוי בטווח של 1-0.5 אחוזים. מכאן, שאובדן התוצר בישראל בשל מערכת התחבורה הציבורית הלא-יעילה, הוא פי שלושה ויותר ביחס למדינות אירופה.

למה להשקיע בתחבורה ציבורית?

לשימוש בכלי רכב פרטיים יש השפעות שליליות על איכות החיים, תפוקת העבודה, הצדק החברתי והסביבה. ערים מפותחות רבות בעולם פועלות לצמצום התלות במכוניות פרטיות, ומבססות את מערכת התחבורה והניידות שלהן על תחבורה בת קיימא, כגון תחבורה ציבורית, הליכה ורכיבה על אופניים.
למרות המחיר הנמוך יחסית של נסיעה בתחבורה הציבורית בישראל בהשוואה בינלאומית, ישנה עלייה עקבית בשימוש בתחבורה הפרטית, למרות מדיניות המיסוי האגרסיבית על רכישת רכבים פרטיים ועל תחזוקתם השוטפת (תדלוק ועלות חלפים וטיפולים). ניתן לייחס זאת לכך שמגוון אמצעי התחבורה בתחבורה ציבורית מצומצם ומתבסס בעיקר על שירות האוטובוסים, כאשר כ-16 חברות מפעילות תחבורה ציבורית באוטובוסים במקטעים עירוניים ובין-עירוניים כאחד. שירות האוטובוסים מאופיין בקשיים רבים, ביניהם חוסר נהגים, חוסר אמינות, חוסר רציפות שירות ורמת אינטגרציה נמוכה בין הקווים.
לעידוד השימוש באוטובוסים מושקע תקציב לעיבוי השירות והתשתיות כגון סלילת נתיבי תחבורה ציבורית או סימון נתיבים ככאלה, הקמת מסופי תפעול וחניוני לילה שמטרתם לייעל את המערכת ולהעלות את רמת האמינות של אמצעי זה.
היתרונות בשימוש באוטובוסים ככלי תחבורה ציבורית הם גמישות תפעולית והעובדה שהשירות אינו מצריך יצירת תשתית חדשה ויקרה אלא נשען על תשתית הכבישים הקיימת. עם זאת, המחסור החמור בנהגי אוטובוסים מהווה חסם ברור למתן שירות נוסף.
רכבות כבדות, הנשענות על תשתית בלעדית, מיועדות בעיקר לנסיעה בין עירונית. יש להן יתרון בכך שרמת האמינות שלהן גבוהה יותר ביחס לשירות האוטובוסים. יתרון נוסף הוא יכולתו של אמצעי תחבורה זה להכיל קיבולת גבוהה של נוסעים וצורך במספר מוגבל של נהגים. כיום, מיזם הדגל של רכבת ישראל הוא חשמול מערכת הרכבות, שצפוי להסתיים ב-2025 ועלותו נאמדת ב-12 מיליארד שקל.
רכבות קלות, לעומת זאת, משולבות ברובן מעל פני הקרקע ומשרתות בעיקר את המגזר העירוני ואת המגזר המטרופוליני בטבעת הגרעינית הראשונה של המטרופולין. עיבוי המערכת, הן בירושלים ותל אביב, בעיצומו, לצד תוכנית להקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת. היתרון של הרכבת הקלה הוא שיש לה תשתית כבישים בלעדית וקיבולת גבוהה בהשוואה לאוטובוס.
מטרו, אמצעי הסעת המונים פופולרי ונפוץ בכל המטרופולינים הגדולות והבינוניות בעולם המערבי, טרם הוקם בישראל. המטרו נוסע בהפרדה מפלסית מלאה מהכביש, בדרך כלל מתחת לפני הקרקע. מטרת המטרו היא לשמש תשתית לנסיעות עירוניות ובין-עירוניות קצרות, ולכן תחנות המטרו מרוחקות לרוב 2-1 קילומטרים זו מזו. הקיבולת הגבוהה של המטרו, כ-25,000 נוסעים בשעה, הופכת אותו לחלופה אטרקטיבית למדינה צפופה כמונו. למרות שהדיונים על הקמת מטרו בגוש-דן נמשכים כבר שנים, כרגע אין סיכוי שתשתית כזו תופעל בעשור הקרוב.

אז מה הלאה?

שיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל חיוני לצמיחתה הכלכלית של המדינה ולרווחת אזרחיה. תוכנית הממשלה להשקיע בתשתיות תחבורה ציבורית היא צעד בכיוון הנכון, אבל צריך לעשות יותר כדי לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית את ההסתמכות על כלי רכב פרטיים. זה כולל הגדלת מגוון אמצעי התחבורה בתחבורה הציבורית, שיפור איכות השירות, שילוב מערכות תחבורה ציבורית והשקעה באפשרויות תחבורה מקיימות כמו רכיבה על אופניים והליכה.

תאריך:  03/03/2023   |   עודכן:  03/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מרכז מחקר ומידע
עידן יוסף
בלמעלה מ-85% מבתי הספר בחינוך העברי, שמנהליהם השיבו לסקר הממ"מ, דווח על מחסור במורים לקראת שנת הלימודים תשפ"ג    בבתי ספר שבהם לומדת אוכלוסייה ברמת חברתית-כלכלית גבוהה דווח יותר על מחסור במורים
עידן יוסף
בשבוע שעבר הוגבלה כניסת המבקרים לחוף בנתניה לאלף איש בלבד    ח"כ מקלב פנה לשרת הפנים בבקשה להתחיל בתהליך הכשרת חופים נוספים    רצועות החוף המוקצות לאוכלוסייה שאינה שוחה במעורב קטנות יחסית ליתר רצועות החוף
עידן יוסף
הכי הרבה הרוגים - אבל הם לא נספרים, שוויון בחלוקת דוחות - אבל לא בתשלום הקנסות, הכי הרבה כלי רכב לא תקינים - אבל הם לא יורדים מהכביש, הכי הרבה תאונות - אבל הכי מעט שוטרים    סקירה של הכנסת חושפת את הנתונים
עידן יוסף
משרדי ממשלה עוברים על החוק ולא מוסרים מידע למרכז המחקר והמידע של הכנסת    בוועדת הכנסת שוקלים הפסקת בזרמות תקציביות, הליכים משעתיים ועיצומים נוספים    מנהלת הממ"מ הודיה קין: "אנחנו לא מקבלים מענה באופן שיטתי ממשרד הביטחון. יש משרדי ממשלה שמתעלמים מפניות"
עידן יוסף
בניגוד לטענת שר האוצר כאילו רק נוסעים מזדמנים ייפגעו, מצא מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהפגיעה בנוסעים מרפורמת התעריפים של ליברמן ומיכאלי תהיה רחבה הרבה יותר    הרפורמה תכלול שני תעריפים לפריפריה "קרובה" ו"רחוקה", אך הטבות רבות יבוטלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il