X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הגיע להרמת קול וחבטות בשולחן [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
סיכום חקירותיו של נתניהו בתיקים 1000 ו-2000
כאשר ראש הממשלה בוחש בתקשורת
החקירות לא סייעו לנתניהו לשפר את מצבו: היו בהן סתירות וגרסאות מתפתחות, לצד תיאור של התערבות נרחבת ובעייתית בשוק התקשורת תיאור החברות עם מילצ'ן עלול להפוך לחרב פיפיות, ואילו כלפי מוזס הפגין נתניהו כמעט פרנויה

1. בזהירות המתחייבת - מדובר רק בחלק מן הראיות ובמאות עמודים שיש בהם כמות עצומה של אמירות - דומה שחקירותיו של בנימין נתניהו בתיקי 1000 ו-2000, אותן חשפנו כאן ביומיים האחרונים, לא סייעו לו לשפר את מצבו. מובן שנטל ההוכחה הוא על התביעה, ויש לה לא מעט קשיים (הנובעים בין היתר מאופן ניהול החקירה), אך זהו הרושם הכללי.
בחקירותיו בתיק 4000 - שגם הן נחשפו ב-News1 - נתניהו שמר על קור רוח, אפילו על הומור, ודבק לכל אורך הדרך בגרסתו. בתיקים האחרים הוא הגיע (גם אם לעיתים רחוקות) להרמת קול, לחבטות על השולחן, להטחה בחוקריו שמדובר בניסיון להפליל אותו, לטרוניה מדוע אחרים לא נחקרים. היו לו גם גרסאות מתפתחות וסותרות, וזאת לצד אמירות ותפיסות שלכל הפחות גורמות לחוסר נוחות במישור הציבורי.
2. בתיק 1000 לא הכחיש נתניהו שקיבל הרבה מאוד סיגרים מארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, והסביר זאת בכך שמדובר בחברים קרובים שעורכי דינו אמרו לו שמותר לו לקבל מהם מתנות כמעט ללא הגבלה. הוא הכחיש את הכמויות בהן מדובר ואף טען שסיגרים עולים עד 20 דולר כל אחד (אם כי אישר שהיו הרבה מאוד סיגרים). עוד טען שקנה סיגרים רבים בעצמו בסכומים ניכרים - מה שסותר את הערכתו לגבי מחיריהם. החוקרים טענו, כי גרסה זו נסתרה בעדויותיהם של מי שלדבריו רכשו אותם עבורו - ראשי לשכתו והנהגים שלו.
לגבי השמפניות לשרה נתניהו, טען בעלה שאינו מתערב בענייניה, לא ידע על הכמויות - וממילא גם זה מותר מכוח אותה חברות. הוא עצמו הכניס לקלחת את יאיר נתניהו: בניסיון להראות את הידידות דיבר על כך שפאקר אירח את בנו באיביזה ואספן. כדי להראות שלעיתים אינו יודע על ענייני כספים בהם מטפלת רעייתו - סיפר שמילצ'ן מימן לבנו לימודי משחק בלוס אנג'לס.
עוד אמר נתניהו, כי סייע למילצ'ן להאריך את הוויזה בארה"ב משום שחש מחויבות לסייע למי שעזר רבות לביטחון המדינה (לא כסוכן של המוסד אלא בתחום המצוי באחריותו הישירה של ראש הממשלה). התערבותו ביוזמתו של ראטן טאטא להקים מפעל רכבות ישראלי-ירדני-פלשתיני הייתה כדי לקדם את השלום, ולא משום שמילצ'ן אמור היה להיות שותף. את ערוץ 10, בו היה מילצ'ן שותף, הוא בכלל רצה לסגור; והוא גם פגע בעסקי ייבוא החלפים לרכב של מילצ'ן.

לא ענה לשאלות מהותיות
מילצ'ן. איזו מין חברות זאת [צילום: AP]

3. החוקרים לא קנו את ההסברים הללו. נתניהו לא ממש ענה לשאלות מהותיות: מדוע קיבל חוות דעת מעורכי דינו הפרטיים ולא מהיועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה? מדוע הדברים נאמרו (לשיטתו-הוא) בעל-פה ולא ניתנו בכתב (כפי שמחייבת הפסיקה לצורך טענת הסתמכות)? הם ציטטו את יעקב וינרוט המנוח, שהעיד שלא ידע שמילצ'ן שותף בערוץ 10, ואם היה יודע – היה אומר שקבלת מתנות ממנו היא "מאוד מאוד בעייתית"; נתניהו טען ש"כולם ידעו" על כך.
את אותו טיעון העלה נתניהו בתשובה לאחת השאלות המרכזיות ביותר: מדוע לא דיווח על קשריו עם מילצ'ן בהליכי ניגוד העניינים שלו? לא למבקר המדינה, וגם לא כאשר קשריו הפחות-הדוקים עם שאול אלוביץ חייבו אותו להיפרד מתיק התקשורת, וגם לא ליועץ המשפטי של משרד האוצר שטיפל בערוץ 10. התשובה הייתה ש"כולם ידעו" שהם חברים – תשובה לא מספקת במישור המשפטי. במידה רבה זוהי ליבת התיק, שכן נתניהו מואשם בו במרמה והפרת אמונים ולא בקבלת שוחד, עבירה שמשמעותה המרכזית היא פעילות בניגוד עניינים. נתניהו טען שלא עשה דבר בכובעו השלטוני לטובת חבריו; אם התביעה תוכיח שהוא כן פעל, מצבו המשפטי יהיה בכי רע, שכן הוא עצמו דיבר כאמור על חברות הדוקה מאוד.
4. התמלילים מגלים גם טפח מעדותו של מילצ'ן. הקטע החשוב ביותר התייחס למניעיו בהענקת הסיגרים והשמפניות. נתניהו הציג זאת כתמיכה חברית לנוכח החיים הקשים (כך בלשונו) שלו ושל רעייתו: הוא עמל יומם ולילה לטובת המדינה, היא מסייעת למשפחות שכולות וילדים חולי סרטן, ובתמורה הם מקבלים הכפשות תקשורתיות וחקירות מוזמנות. לפי גרסה זו, מילצ'ן רצה לסייע כמיטב יכולתו והעניק להם קצת הנאות וחיים טובים.
מילצ'ן נשמע אחרת לגמרי. בקטע שציטטו החוקרים, הוא דיבר על כך שבני הזוג דרשו מתנות אלו, שהדרישות היו מתוך נהנתנות והן הגעילו אותו. איזו מין חברות זאת – שאל רטורית – בה צד אחד מבהיר בדיוק אלו מתנות הוא רוצה? נתניהו הגיב בתדהמה ואמר שאינו מאמין שמילצ'ן אמר זאת או התכוון לכך. אמירות אלו – ושוב, בזהירות המתבקשת, כי יש לראות את העדות במלואה והאם הדברים נאמרו כאשר מילצ'ן עצמו נחקר באזהרה – יוצרות לנתניהו בעיה לא פשוטה. הן גם מסייעות להסביר מדוע תועמלנים של נתניהו מכפישים בחודשים האחרונים את "החבר כאח לי" כפי שהגדיר אותו נתניהו.

מדוע נפגש, האם הקליט
משהו מסתורי על "מטען גנטי" [יונתן זינדל, פלאש 90]

5. בתיק 2000 היו לנתניהו לא מעט גרסאות בסוגיות המרכזיות. מדוע שוחח עם נוני מוזס במקביל להליכי החקיקה של חוק ישראל היום (סוף 2014 ותחילת 2015)? לשיטת התביעה, נתניהו למעשה ביקש שוחד: סיקור מתון יותר בידיעות אחרונות תמורת גרסה מרוככת של החוק להגבלת העיתון המקורב אליו. גם כאן מיוחסת לו עבירה של מרמה והפרת אמונים, בשל עצם השיח שלשיטת המדינה היווה ניגוד עניינים חמור (מוזס מואשם בהצעת שוחד).
נתניהו טען לכל אורך הדרך, שהוליך שולל ואף הונה את מוזס בשיחותיהם – כשם שהוא מעריך שגם מוזס לא ניהל אותן בכנות. נתניהו העמיד פנים שיתערב בנושא ישראל היום ומוזס העמיד פנים שיתערב בסיקור בידיעות. מה שהשתנה בגרסתו היה המניע האמיתי שלו לשיחות. הוא דיבר על רצונו למשוך זמן עד הבחירות ב-2015, בתקווה שאחריהן יקבור את החוק. לאחר מכן אמר שרצה למנוע פרסומים מכפישים על בניו.
מניע נוסף היה לחשוף את פרצופו האמיתי של מוזס – ומניע זה התפצל לשניים: הרתעתו של מוזס ערב הבחירות (לא ברור כיצד בדיוק, ההקלטות היו סוד כמוס) ונשק כלפיו אם נתניהו יפסיד בבחירות והוא ינסה לקדם את חוק ישראל היום (מה שעלול להישמע כתוכנית סחטנית). בחקירה האחרונה התמקד נתניהו במניע הראשון, הכחיש במשתמע את ההגנה על משפחתו ורק כאשר החוקרים הזכירו שאמר זאת – חזר עליו.
סתירות נוספות היו לגבי עצם ההקלטות. נתניהו הכחיש את קיומן ולשיטתו נזכר בכך רק כאשר החוקרים הבהירו לו שהן בידיהם. בהתחשב בכך שלשיטתו להקלטות קדמו התייעצויות והכנות מדוקדקות, לפלא היה כיצד שכח. ההסבר של נתניהו: מבחינתו הסיפור נגמר כאשר לאחר בחירות 2015 קבר את נושא חוק ישראל היום, ולכן שנתיים מאוחר יותר הפרטים נמחקו מזכרונו.
6. החקירות בתיק 2000 חשפו בצורה ברורה ביותר את עומק רגשותיו השליליים של נתניהו כלפי מוזס; יש שיאמרו: האובססיה ואף הפרנויה שלו. מוזס עמד מאחורי המוני פרסומים נגד בני הזוג נתניהו וילדיהם. מוזס יצר את פרשת עמדי ב-1999. מוזס פועל במחשכים, בשיטות של סחיטה ושוחד. מוזס אוסף מידע באמצעים כמו-משטרתיים, מפליל חפים מפשע ושולח אותם לכלא. למוזס יש קשרים במשטרה ובפרקליטות. מוזס השתלט על הכנסת, על הקואליציה ועל הממשלה בסוף 2014. מוזס שלט בראשי ממשלה קודמים.
אדם אחד ויחיד העז להתנגד לנוני מוזס והוא משלם את המחיר: בנימין נתניהו. ומדוע כל זה? לא לגמרי ברור. אולי משום שנתניהו רצה לשבור את המונופול של ידיעות אחרונות, אם כי הדבר לא נאמר במפורש. לגבי אמצעי תקשורת אחרים טען נתניהו, כי הם עוינים את עמדותיו הפוליטיות. לגבי מוזס הוא לא נתן הסבר כזה. כאשר החוקרים שאלו אותו פעם מהם מניעיו של מוזס, הוא השיב שצריך לשאול את מוזס עצמו, ואז הוסיף משהו מסתורי על "מטען גנטי והרצחת וגם ירשת".

"קפץ מהצוק", "קרב חיי"
אליסון. ניסה להביא אותו [צילום: אריק ריסברג, AP]

7. קו משותף אחד לתיקי 1000 ו-2000 בלט בחקירותיו של נתניהו: עומק המעורבות שלו בענף התקשורת. הוא חזר אין-ספור פעמים על כך שהתקשורת בישראל חד-ממדית, ריכוזית, שמאלנית ואפילו אולטרה-שמאלנית ושהוא שם לו למטרה לגוון אותה ולהרחיב את התחרות בה. יש לא מעט מן האמת בטענת הבסיס של נתניהו, במיוחד בעשור שעבר, והמטרה שהציג היא בהחלט ראויה.
כדי להשיג אותה, בחש נתניהו ללא הרף בתקשורת – כפי שהוא עצמו אמר שוב ושוב. הוא ניסה לשכנע את מילצ'ן, פאקר, לארי אליסון וקבוצת אקסל שפרינגר להיכנס לתחום – לקנות את ידיעות אחרונות, להקים אמצעי תקשורת חדשים. הוא הציע לפאקר ולאחרים לרכוש את וואלה מידי אלוביץ, עוד מקורב אליו. כאשר אילן שילוח ("אולטרה-שמאלני") עמד לקנות את ערוץ 10, נתניהו הביא את לן בלווטניק שירכוש אותו. הוא ניסה להכניס את מילצ'ן לשותפות בחברת רשת, זכיינית ערוץ 2.
במקביל, נתניהו "קפץ מהצוק" (כלשונו) כדי לבלום את חוק ישראל היום: הוא פירק את הממשלה והלך לבחירות. רק בחקירתו האחרונה אמר שעשה זאת משום שלנוכח השתלטותו של מוזס על ממשלתו ועל הכנסת, מנהיגותו ויכולתו לתפקד היו בסכנה מוחשית. לפני כן הרושם היה שנתניהו מוכן להתאבד פוליטית לטובת עיתונו של שלדון אדלסון. הוא כינה את המאבק על החוק "קרב חיי" – לא פחות, וזה מצד מי שהזהיר שהגרעין האירני מאיים על קיומה של ישראל. אגב: נתניהו טען שכמעט לא הייתה לו השפעה על העיתון ובעליו, שכן אפילו נשיא ארה"ב לא היה מסוגל להשפיע על אדלסון.
התערבות כה נרחבת וכה בוטה של ראש ממשלה בענף התקשורת איננה אמורה להתרחש במדינה דמוקרטית, ויש בה לכל הפחות כדי להותיר טעם רע מאוד במישור הציבורי. החוקרים הטיחו בנתניהו שהוא היה בניגוד עניינים כאשר טיפל בסוגיות תקשורת שנגעו למי שסיפקו לו שמפניות וסיגרים לרוב. הוא דחה את הטענה, באומרו שלא הפעיל שום סמכות שלטונית.
בהקשר זה, הייתה לו האמירה אולי המדהימה ביותר ב-1,000 עמודי התמלילים: הוא הוביל את בלווטניק לרכישת ערוץ 10 לא כראש הממשלה אלא כאזרח. החוקרים לא האמינו למשמע אוזניהם: בלווטניק לא ידע שאתה ראש הממשלה?! נתניהו נסוג מעט: לא פעלתי כראש הממשלה. האם הוא בעצמו האמין למוצא פיו?

"מנסים להפליל ראש ממשלה על שטויות"
[קישור]
"מוזס יכול לעשות הכל, יכול לחדור, לאסוף תיקים"
[קישור]
"הוצאתי המון כסף שלא הייתי חייב"
[קישור]
"נוני מוזס הקים ממשלות, שלט בממשלות"
[קישור]
מילצ'ן במשטרה: נתניהו הרס את חיי
[קישור]
ההקלה של נתניהו לרוכש ערוץ 10
[קישור]
"זה לא שקר, זה בעיית זיכרון"
[קישור]
"הוא יהרוג אותי כי הוא שולט בהם!"
[קישור]
תאריך:  09/03/2023   |   עודכן:  09/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט נתניהו
איתמר לוין
נתניהו אמר שהלך לבחירות ב-2014 משום שמוזס השתלט על הממשלה והכנסת בדרכי שוחד וסחיטה    טען שלא צריך היה לדווח על חשש לניגוד עניינים בשל חברותו עם מילצ'ן    הכחיש שפעל להארכת מעמד התושב החוזר למענו של מילצ'ן
איתמר לוין
החוקרים תהו מדוע נתניהו הכחיש שהקליט את שיחותיו עם מוזס ונענו: שכחתי    נתניהו אישר שעסק במכירת ערוץ 10 וניסה להביא למכירת וואלה    אדלסון העיד שנתניהו ביקש ממנו - במקביל לשיחותיו עם מוזס - להקטין את תפוצת ישראל היום
איתמר לוין
אילן שילוח ה"אולטרה שמאלני" נדרש לשלם 16 מיליון שקל אם ירכוש את הערוץ, שמילצ'ן היה מבעליו; לן בלווטניק, אותו הביא נתניהו, קיבל פטור מוחלט    מרים אדלסון העידה: שרה נתניהו דרשה ממני שרשרת כמו שקיבלה ממילצ'ן    נתניהו אישר שראה פעם-פעמיים ארגזי שמפניה שקיבלה רעייתו
איתמר לוין
נתניהו אישר שביקש להכניס את מילצ'ן כשותף בערוץ 2 כדי לשנות את הקו המערכתי, אך טען שפעל מתוך אינטרס לאומי    וינרוט אמר לחוקרים: קבלת המתנות ממילצ'ן - בעייתית מאוד    לפיד העיד: נתניהו פנה אלי בצורה חריגה בנוגע להארכת ההקלות לתושבים חוזרים וציין את מילצ'ן
איתמר לוין
טען שהעמיד פנים שיעביר את חוק ישראל היום, כדי למנוע ממוזס לפרסם "דברים איומים" על ילדיו ערב בחירות 2015    אומר שהתכוון להשתמש בהקלטות אם יפסיד בבחירות ומוזס יצליח להביא לסגירת ישראל היום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il